DROPS / 211 / 15

Spiced Breeze by DROPS Design

Stickad topp i DROPS Paris. Arbetet stickas i slätstickning med kanter i resår. Storlek S - XXXL.

DROPS Design: Modell w-807
Garngrupp C eller A + A
-------------------------------------------------------

200-200-200-250-250-300 g färg 65, rost

STICKFASTHET:
17 maskor på bredden och 22 varv på höjden med slätstickning = 10 x 10 cm.

STICKOR:
DROPS RUNDSTICKA NR 5: Längd på 60 cm eller 80 cm till slätstickning.
DROPS RUNDSTICKA NR 4,5: Längd på 60 cm eller 80 cm till resår.

från 13.95 kr /50g
DROPS Paris uni colour DROPS Paris uni colour 15.95 kr /50g
LindeHobby
Beställ 
DROPS Paris recycled denim DROPS Paris recycled denim 13.95 kr /50g
Garnet till detta mönstret kostar 55.8kr. Läs mer.

Instruktioner

-------------------------------------------------------

FÖRKLARING TILL BESKRIVNINGEN:

-------------------------------------------------------

MINSKNINGSTIPS (gäller ärmhålen):
Minska till ärmhål på insidan av 2 kantmaskor i rätstickning. Alla minskningar görs från rätsidan.
Minska så här efter 2 kantmaskor i rätstickning: Lyft 1 maska som om den skulle stickas rät, sticka 1 rätmaska, drag den lyfta maskan över maskan som stickades (= 1 maska minskad).
Minska så här före 2 kantmaskor i rätstickning: Börja 2 maskor före de 2 kantmaskorna och sticka 2 maskor räta tillsammans (= 1 maska minskad).

-------------------------------------------------------

BÖRJA ARBETET HÄR:

-------------------------------------------------------

TOPP - KORT ÖVERSIKT ÖVER ARBETET:
Arbetet stickas runt på rundsticka, nerifrån och upp till ärmhålen. Sedan stickas framstycket och bakstycket fram och tillbaka på rundsticka var för sig. Till slut sys axelsömmarna.

FRAM- OCH BAKSTYCKE:
Lägg upp 136-148-164-180-200-220 maskor på rundsticka 4,5 med Paris. Sticka 1 varv rätt. Sedan stickas det resår runt (= 2 rätmaskor, 2 avigmaskor) i 8 cm.
Sätt 1 markör i början av varvet och 1 markör efter 68-74-82-90-100-110 maskor. Markörerna markerar sidorna på fram- och bakstycket.
Byt till rundsticka 5 och sticka slätstickning runt. KONTROLLERA STICKFASTHETEN!
När arbetet mäter 21-22-23-24-25-26 cm, stickas det 4 varv RÄTSTICKNING – läs förklaring ovan, över de mittersta 10-10-14-14-20-24 maskorna i varje sida (markörerna sitter mitt i dessa 10-10-14-14-20-24 maskorna – de övriga maskorna på varvet stickas i slätstickning).
På första varvet efter de de 4 rätstickade varven, maskas det av till ärmhål så här: Maska av 3-3-5-5-8-10 maskor, sticka 62-68-72-80-84-90 maskor slätstickning, maska av 6-6-10-10-16-20 maskor (markören sitter mitt emellan dessa 6-6-10-10-16-20 maskorna), sticka 62-68-72-80-84-90 maskor slätstickning, och maska av de resterande 3-3-5-5-8-10 maskorna. Klipp av tråden. Framstycket och bakstycket stickas färdiga var för sig.

FRAMSTYCKE:
= 62-68-72-80-84-90 maskor. Börja från avigsidan och fortsätt med slätstickning fram och tillbaka och 2 kantmaskor i rätstickning i varje sida. SAMTIDIGT på första varvet från rätsidan, minskas det 1 maska i varje sida till ärmhål – läs MINSKNINGSTIPS. Minska så på vartannat varv (dvs på varje varv från rätsidan) totalt 4-5-5-7-7-8 gånger i varje sida = 54-58-62-66-70-74 maskor kvar. Efter sista minskningen till ärmhål, stickas det 1 varv avigt från avigsidan med 2 kantmaskor i rätstickning i varje sida.
Byt till rundsticka 4,5 och sticka nästa varv så här från rätsidan: 2 kantmaskor i rätstickning, * 2 rätmaskor, 2 avigmaskor *, sticka *-* tills det återstår 4 maskor, sticka 2 rätmaskor, och avsluta med 2 kantmaskor i rätstickning. Fortsätt resåren så i 3 cm.
På nästa varv från rätsidan, maskas det av till hals så här: Sticka 2 kantmaskor i rätstickning, * 2 rätmaskor, 2 avigmaskor *, sticka *-* totalt 1-1-1-2-2-2 gånger, sticka 2 rätmaskor och 2 maskor i rätstickning, maska sedan av de nästa 34-38-42-38-42-46 maskorna till hals (maska av med rätmaskor över rätmaskor och avigmaskor över avigmaskor), sticka 2 maskor i rätstickning, * 2 rätmaskor, 2 avigmaskor *, sticka *-* totalt 1-1-1-2-2-2 gånger, sticka 2 rätmaskor, och avsluta med 2 kantmaskor i rätstickning. Det är nu 10-10-10-14-14-14 maskor kvar i varje sida till axelsband. Axelbanden stickas färdiga var för sig.

AXELBAND:
= 10-10-10-14-14-14 maskor. Sticka resår fram och tillbaka som förut med 2 kantmaskor i rätstickning i varje sida till hela arbetet mäter 38-40-42-44-46-48 cm från uppläggningskanten (eller till önskad längd). Maska av. Sticka det andra axelbandet på samma sätt.

BAKSTYCKE:
= 62-68-72-80-84-90 maskor. Börja från avigsidan och fortsätt med slätstickning fram och tillbaka och 2 kantmaskor i rätstickning i varje sida. SAMTIDIGT på första varvet från rätsidan, minskas det 1 maska i varje sida till ärmhål – läs MINSKNINGSTIPS. Minska så på vart 4:e varv (inte på vartannat varv som på framstycket) totalt 4-5-5-7-7-8 gånger i varje sida = 54-58-62-66-70-74 maskor.
Efter sista minskningen till ärmhål, stickas det 1 varv avigt från avigsidan med 2 kantmaskor i rätstickning i varje sida.
Byt till rundsticka 4,5 och sticka nästa varv så här från rätsidan: 2 kantmaskor i rätstickning, * 2 rätmaskor, 2 avigmaskor *, sticka *-* tills det återstår 4 maskor, sticka 2 rätmaskor, och avsluta med 2 kantmaskor i rätstickning. Fortsätt resåren så i 3 cm.
På nästa varv från rätsidan, maskas det av till hals så här: Sticka 2 kantmaskor i rätstickning, * 2 rätmaskor, 2 avigmaskor *, sticka *-* totalt 1-1-1-2-2-2 gånger, sticka 2 rätmaskor och 2 maskor i rätstickning, maska sedan av de nästa 34-38-42-38-42-46 maskorna till hals (maska av med rätmaskor över rätmaskor och avigmaskor över avigmaskor), sticka 2 maskor i rätstickning, * 2 rätmaskor, 2 avigmaskor *, sticka *-* totalt 1-1-1-2-2-2 gånger, sticka 2 rätmaskor, och avsluta med 2 kantmaskor i rätstickning. Det är nu 10-10-10-14-14-14 maskor kvar i varje sida till axelband. Axelbanden stickas färdiga var för sig på samma sätt som på framstycket.

MONTERING:
Sy axelsömmarna.

Diagram

Behöver du hjälp med mönstret?

Tack för att du väljer ett mönster från DROPS Design. Vi arbetar hårt för att ge ut mönster som är korrekta och enkla att förstå. Alla mönster är översatta från norska och du kan alltid se originalmönstret (DROPS 211-15) för mått och uträkningar.

Kommentarer / Frågor (33)

Helle Pedersen 25.07.2020 - 12:39:

Jeg skal strikke denne model i Safran garn, men er i tvivl om hvilken størrelse pinde jeg skal bruge og om jeg kan bruge de mål der er i opskriften.

DROPS Design 27.07.2020 kl. 15:26:

Hej Helle, hvis du strikker denne model i 2 tråde DROPS Safran, så skal du sikkert bruge pind nr 5 for at overholde strikkefastheden ifølge opskriften. God fornøjelse!

Anne Chapman 24.07.2020 - 12:34:

Hej, Det drejer sig ikke specifikt om denne her opskrift. Men om mine favoriter, som er begyndt at forsvinde hver gang jef lukker computeren ned. Hvad kan jeg gøre ??? Med venlig hilsen Anne

DROPS Design 30.07.2020 kl. 14:00:

Hej Anne, også hvis du går ind via din mail?

Takako 18.07.2020 - 10:08:

When you bind off for armholes - \r\nBind off three stitches ( first three from the marker) \r\n62 stitches stockinette then 6 bind off ( second marker in the middle ) another 62 stockinette ..... then you have three to bind off - my question is - after binding off - last stitch will left alone in the very middle of 6 bind off area - how can I cut the yarn and move on to front panel .....?

DROPS Design 20.07.2020 kl. 09:17:

Dear Takako, the round where you bind off for armhole is beginning in the middle of the side, this means you cast off the first 3 sts (work front piece, bind off the middle 6 sts on the 2nd side) and cast off the last 3 sts on round = there are 6 sts bound off for both armhole, cut the yarn and thread it in the last stitch. Work now front piece joining yarn from WS. Happy knitting!

Ilaria 07.07.2020 - 11:30:

Quanti gomitoli servono del vostro DROPS bomull-lin per fare questo modello in taglia s? Grazie

DROPS Design 07.07.2020 kl. 21:53:

Buongiorno Ilaria. A questa pagina trova le indicazioni per la sostituzione dei filati. Può rivolgersi al suo rivenditore Drops di fiducia per ulteriore aiuto. Buon lavoro!

Doris 06.07.2020 - 07:46:

Hallo, mir ist nicht klar ab wann ich mit der Teilung des Rumpfteiles beginnen soll. Bei Gr.S ist die Höhe 21cm angegeben. Betrifft das die Gesamtlänge, oder gemessen ab dem Bündchen? Danke für die Hilfe Viele Grüße Doris

DROPS Design 06.07.2020 kl. 09:20:

Liebe Doris, die 21 cm sind von der Anschlagskante gemessen, jetzt stricken Sie die 4 nächsten Runden wie zuvor aber mit 2 Krausrippen über die 10 mittleren Maschen und bei der nächsten Runde ketten Sie für die Armlöcher ab. Viel Spaß beim stricken!

Ann-Carola Olofsson 30.06.2020 - 16:29:

Ja ja det står ju rätstickning . 🤭😂

Ann-Carola Olofsson 30.06.2020 - 16:21:

Men snälla ni. Sticka man runt: så är det bara räta runt runt. Stickat man fram och tillbaka : är det 1 rätt varv och tillbaka 1 avigt. 🥢🧶 Ni har ju vänt på det😢 Jag vet ju hur man gör, men nån gång är man ju nybörjare

Ann-Carola Olofsson 29.06.2020 - 23:20:

Jag undrar varför det står överst på beskrivning : Rundstickning: 1 varv rätt 2.a varv avigt. Och sen under står fram och tillbaka: Alla varv stickad räta. Har sett detta flera gånger. Det är väl lite slarvigt.

DROPS Design 30.06.2020 kl. 07:55:

Hej Ann-Carola. Det är en beskrivning på hur man stickar rätstickning, vilket är olika beroende på om man stickar arbetet runt eller fram och tillbaka. Stickar man runt så ska man sticka ett varv med räta maskor och ett varv med aviga maskor och upprepa detta. Stickar man däremot arbetet fram och tillbaka så stickas maskorna räta på alla varv. Mvh DROPS Design

Gitte Lau 24.06.2020 - 14:28:

Hvis man vælger at strikke toppen i Muskat eller CottonLight, kan man så blot strikke den 1 eller måske 2 større størrelse ?

DROPS Design 25.06.2020 kl. 10:38:

Hej Gitte, da skal du regne maske antallet om. Du har 17 masker på 10 cm i DROPS Paris, men 21 masker på 10 cm i DROPS Muskat eller CottonLight. Så hvis du lægger 4 masker til for hver 10 cm, så får du målet ifølge måleskitsen. God fornøjelse!

Fernanda Valerio 13.06.2020 - 23:32:

Could anyone advise whether this pattern would be suitable for an advanced beginner to knit?

DROPS Design 15.06.2020 kl. 09:13:

Dear Mrs Valerio, read carefully all instructions, and look at the videos/lessons linked to that pattern if needed - should you have any questions, please feel free to ask them here. Your DROPS Store can also provide you any individual assistance. Happy knitting!

Kommentér oppskrift DROPS 211-15

Spiced Breeze

Svetlana, United States