DROPS / 212 / 15

Canyon Clay by DROPS Design

Stickad topp med raglan i DROPS Paris. Arbetet stickas uppifrån och ner med resår. Storlek S - XXXL.

DROPS Design: Modell w-806
Garngrupp C eller A + A
-------------------------------------------------------

350-350-400-450-500-550 g färg 65, rost

STICKFASTHET:
17 maskor på bredden och 22 varv på höjden med slätstickning = 10 x 10 cm.

STICKOR:
DROPS STRUMPSTICKOR NR 5.
DROPS RUNDSTICKOR NR 5: Längd på 40 och 80 cm.
DROPS RUNDSTICKOR NR 3,5: Längd på 40 och 80 cm till resår.

Garnet till detta mönstret kostar 63kr. Läs mer.

Instruktioner

-------------------------------------------------------

FÖRKLARING TILL BESKRIVNINGEN:

-------------------------------------------------------

ÖKNINGSTIPS-1 (jämn fördelning):
För att beräkna hur det ska ökas jämnt, räknar man maskantalet det ska ökas över (t.ex 9 maskor) och delar med det antal ökningar som ska göras (t.ex 2) = 4,5.
I detta exempel ökas det genom att göra 1 omslag om stickan efter växelvis var 4:e och var 5:e maska. På nästa varv stickas omslagen vridna så att det inte blir hål.

ÖKNINGSTIPS-2:
Öka 1 maska genom att göra 1 omslag om stickan. På nästa varv stickas omslaget vridet avigt, så att det inte blir hål. Sedan stickas de nya maskorna aviga.

ÖKNINGSTIPS-3 (gäller sidorna på fram- och bakstycket):
Sticka tills det återstår 2 maskor före markören, 1 omslag, sticka 4 rätmaskor (markören sitter mitt emellan dessa maskorna), 1 omslag. På nästa varv stickas omslagen vridet räta så att det inte blir hål. Sedan stickas de nya maskorna i slätstickning.

MINSKNINGSTIPS:
Minska 1 maska på varje sida av markören så här: Sticka tills det återstår 3 maskor före markören, sticka 2 maskor räta tillsammans, sticka 2 rätmaskor (markören sitter mellan dessa maskorna), lyft 1 maska som om den skulle stickas rät, 1 rätmaska, drag den lyfta maskan över maskan som stickades.

RAGLAN:
I början ökas det 2 maskor mot varje raglan på framstycket och bakstycket (= 8 maskor ökade på varvet), sedan ökas det 1 maska mot varje raglan på framstycket och bakstycket (= 4 maskor ökade på varvet).
Öka 2 maskor före markören så här: Sticka tills det återstår 2 maskor före markören: 1 omslag, 1 rätmaska, 1 omslag, 1 rätmaska, markören sitter här.
Öka 2 maskor efter markören så här: 1 rätmaska, 1 omslag, 1 rätmaska, 1 omslag.
Öka 1 maska före markören så här: Sticka tills det återstår 1 maska före markören: 1 omslag, 1 rätmaska, markören sitter här.
Öka 1 maska efter markören så här: 1 rätmaska, 1 omslag.
På nästa varv stickas omslagen vridet räta så att det inte blir hål. Sedan stickas de nya maskorna i slätstickning.

AVMASKNINGSTIPS:
För att undvika att avmaskningskanten stramar när det maskas av, maskas det av på en tjockare sticka. Om detta också blir stramt - gör 1 omslag om stickan efter ca var 4:e maska och dessa omslagen maskas av som vanliga maskor.

-------------------------------------------------------

BÖRJA ARBETET HÄR:

-------------------------------------------------------

TOPP - KORT ÖVERSIKT ÖVER ARBETET:
Halskant och ok stickas runt på rundsticka från mitt bak, uppifrån och ner. Oket delas till fram- och bakstycke och ärmar. Fram- och bakstycket stickas runt på rundsticka. Ärmarna stickas runt på strumpstickor/kort rundsticka, uppifrån och ner.

HALSKANT:
Lägg upp 112-118-126-138-144-144 maskor på rundsticka 3,5 med Paris. Sticka 1 varv rätt. Nästa varv stickas så här: (2 rätmaskor, 2 avigmaskor) över de första 8-8-12-12-12-12 maskorna, 1 rätmaska, sätt en markör här (= i övergången mellan bakstycket och höger ärm), 1 rätmaska, (1 avigmaska, 2 rätmaskor) över de nästa 33-36-36-42-45-45 maskorna, 1 avigmaska, 1 rätmaska, sätt en markör här (= i övergången mellan höger ärm och framstycket), 1 rätmaska, (2 avigmaskor, 2 rätmaskor) över de nästa 16-16-20-20-20-20 maskorna, 2 avigmaskor, 1 rätmaska, sätt en markör här (= i övergången mellan framstycket och vänster ärm), 1 rätmaska, (1 avigmaska, 2 rätmaskor) över de nästa 33-36-36-42-45-45 maskorna, 1 avigmaska, 1 rätmaska, sätt en markör här (= i övergången mellan vänster ärm och bakstycket), 1 rätmaska, (2 avigmaskor, 2 rätmaskor) över de nästa 8-8-8-8-8-8 maskorna, 2 avigmaskor.
Fortsätt runt så till resåren mäter 3 cm.
När resåren är färdig, stickas nästa varv så här:
Sticka rätmaskor fram till första markören och öka samtidigt 2-3-3-3-3-4 maskor jämnt fördelat – läs ÖKNINGSTIPS-1, sticka rätmaskor över rätmaskor och avigmaskor över avigmaskor över maskorna fram till nästa markör och öka samtidigt 1 maska i varje avigt parti – läs ÖKNINGSTIPS-2, sticka rätmaskor fram till nästa markör och öka samtidigt 4-6-5-5-6-8 maskor jämnt fördelat, sticka rätmaskor över rätmaskor och avigmaskor över avigmaskor över maskorna fram till nästa markör och öka samtidigt 1 maska i varje avigt parti, sticka rätmaskor över de sista 11-11-11-11-11-11 maskorna och öka samtidigt 2-3-2-2-3-4 maskor jämnt fördelat = 144-156-162-178-188-192 maskor. Sticka 1 varv med rätmaskor över rätmaskor och avigmaskor över avigmaskor (omslagen stickas vridna så att det inte blir hål).
Byt till rundsticka 5. Sätt 1 markör i början av varvet (= ca mitt bak), oket ska mätas från denna markör!

OK:
Sticka rätmaskor över rätmaskor och avigmaskor över avigmaskor. På första varvet börjar ökningen till RAGLAN – läs förklaring ovan. Det ökas endast på framstycket och bakstycket mot varje raglan. Öka 2 maskor på vartannat varv totalt 9-9-8-10-12-13 gånger, sedan ökas det 1 maska på vartannat varv 2-4-6-6-8-8 gånger = 224-244-250-282-316-328 maskor. KONTROLLERA STICKFASTHETEN! Fortsätt sedan med rätmaskor över rätmaskor och avigmaskor över avigmaskor till arbetet mäter 12-13-15-16-18-20 cm från markören.
Nu är oket färdigt. Sedan stickas den yttersta maskan i varje sida av framstycket och bakstycket in på ärmarna.
Nästa varv stickas så här: Sticka de första 30-33-37-41-47-50 maskorna, sätt de följande 50-54-54-62-66-66 maskorna på en tråd till ärm och lägg upp 6-6-10-10-10-14 maskor på stickan (= i sidan under ärmen), sticka de nästa 62-68-71-79-92-98 maskorna (= framstycket), sätt de följande 50-54-54-62-66-66 maskorna på en tråd till ärm och lägg upp 6-6-10-10-10-14 maskor på stickan (= i sidan under ärmen), sticka de resterande 32-35-34-38-45-48 maskorna på varvet.
Sedan stickas fram- och bakstycke och ärmar färdiga för sig. HÄRIFRÅN MÄTS ARBETET SEDAN!

FRAM- OCH BAKSTYCKE:
= 136-148-162-178-204-224 maskor. Sätt 1 markör i varje sida, mitt i de nya maskorna som lades upp under ärmarna (= 3-3-5-5-5-7 nya maskor på varje sida av markören). Låt markörerna följa med i arbetet, de ska användas lite senare när det ska ökas i sidorna.
Sticka slätstickning runt. När arbetet mäter 4 cm från delningen, minskas det 1 maska på varje sida av markörerna – läs MINSKNINGSTIPS. Minska så med ca 8-9-6-5-4-3 cm mellanrum totalt 2 gånger = 128-140-154-170-196-216 maskor. När arbetet mäter 20-18-16-14-12-10 cm från delningen, ökas det 1 maska på varje sida av markörerna – läs ÖKNINGSTIPS-3. Öka så med ca 3-4-4-5-6-6 cm mellanrum totalt 4-4-4-4-3-3 gånger = 144-156-170-186-208-228 maskor. När arbetet mäter 30 cm från delningen (det återstår nu 3 cm till färdigt mått – sticka eventuellt till önskad längd), stickas det 1 varv rätt där det ökas 28-28-34-38-40-44 maskor = 172-184-204-224-248-272 maskor. Byt till rundsticka 3,5. Sticka resår (= 2 rätmaskor, 2 avigmaskor) runt i 3 cm. Maska av med rätmaskor över rätmaskor och avigmaskor över avigmaskor – läs AVMASKNINGSTIPS. Toppen mäter totalt 50-52-54-56-58-60 cm från axeln och ned.

ÄRM:
Sätt tillbaka de 50-54-54-62-66-66 maskorna från tråden i den ena sidan på strumpstickor/kort rundsticka 5, och sticka dessutom upp 1 maska i var och en av de 6-6-10-10-10-14 nya maskorna under ärmen = 56-60-64-72-76-80 maskor. Sticka resår (2 rätmaskor, 2 avigmaskor) runt. När ärmen mäter 3 cm från delningen, maskas det av med rätmaskor över rätmaskor och avigmaskor över avigmaskor – kom ihåg AVMASKNINGSTIPS. Sticka den andra ärmen på samma sätt.

Detta mönster har uppdaterats. .

Uppdaterad online: 07.05.2020
ÄRM:
... och sticka dessutom upp 1 maska i var och en av de 6-6-10-10-10-14 nya maskorna under ärmen = 56-60-64-72-76-80 maskor.

Diagram

Behöver du hjälp med mönstret?

Tack för att du väljer ett mönster från DROPS Design. Vi arbetar hårt för att ge ut mönster som är korrekta och enkla att förstå. Alla mönster är översatta från norska och du kan alltid se originalmönstret (DROPS 212-15) för mått och uträkningar.

Kommentarer / Frågor (87)

Valérie 04.07.2020 - 14:14:

Bonjour, De quelle manière sont montées les mailles pour avoir une jolie bordure comme sur la photo (mailles inclinées de l'autre côté par rapport au modèle Cornflower Top) ? "Continuer en rond ainsi jusqu'à ce que les côtes mesurent 3 cm." : sur la photo il y a 6 rangs de côtes mais 6 rangs de côtes ne font pas 3 cm. Les photos sont-elles censées représenter ce qu'on doit obtenir ? Merci de vos réponses.

DROPS Design 06.07.2020 kl. 08:30:

Bonjour Valérie, les mailles sont montées à la méthode continentale - en fonction de votre tension en hauteur, il vous faudra peut être un nombre de rangs différent pour les 3 cm de côtes, ce qui compte c'est ici la hauteur, continuez jusqu'à ce que vous ayez ces 3 cm. Bon tricot!

Susanne Birkler 18.06.2020 - 21:27:

Hej jeg kan ikke forstå beskrivelsen af : (Sæt 1 mærketråd i hver side, midt i de nye masker som blev slået op under ærmerne (= 3-3-5-5-5-7 nye masker på hver side af mærketråden). Lad mærketrådene følge med i arbejdet, de skal bruges lidt senere når der skal tages ud i siderne.) Skal mærketråden sættes i de første 10 m.? Og hvor Eller på for og bag stk. Hvordan sætter de nye masker ind Kh Susanne

DROPS Design 22.06.2020 kl. 11:14:

Hei Susanne. I oppskriften står det under RYG & FORSTYKKE : Sæt 1 mærketråd i hver side, midt i de nye masker som blev slået op under ærmerne (= 3-3-5-5-5-7 nye masker på hver side af mærketråden). Merketråden er satt midt under erme, slik at når det senere skal felles og økes i sidene skal det felles / økes på hver side av disse 2 merketrådene, les også FELLETIPS og ØKETIPS-3 i oppskriften. Gjerne se og les videoen: "Mærketråd (MT)" God Fornøyelse!

Pernille Raun 11.06.2020 - 15:45:

Hej. Jeg forstår ikke udregningen vedr. udtag til raglan. Jeg strikker L. Hvis jeg skal øge med 2 masker på hver side af mærketrådene, så øges der da med 16 masker pr. omgang og ikke 8. Tilsvarende når man øger med 1 på hver side af mærketråden, så bliver antallet på en omgang 8. Dette betyder, at jeg, når bærestykket er færdigt, sidder tilbage med 338 masker og ikke 250 masker - hvor er det jeg går galt?

DROPS Design 12.06.2020 kl. 10:54:

Hej Pernille, du øger kun til raglan på forstykket og på bagstykket (ikke på ærmerne). Først øger du 2 masker i hver side = 4 masker på forstykket og 4 masker på bagstykket. God fornøjelse!

Mª José 10.06.2020 - 23:37:

Hola me llamo Mª José y tengo el canal El punto Inglés donde tengo un Jersey publicado el 25.08.2016 que guarda mucha similitud con este. Me ha sorprendido enormemente!! ya que en mi Instagram punto_ingles me están haciendo preguntas para resolver algunos problemas que están teniendo con las instrucciones que dan de su jersey con los aumentos del ranglan y que casualmente coinciden con los comentarios que les hacen a ustedes en Comentarios/ Preguntas. Saludos.

Elena 10.06.2020 - 17:26:

Hola, En el ranglan, ¿en qué vuelta tengo que aumentar 8 puntos, y en qué vuelta tengo que aumentar 4 puntos?? Gracias

DROPS Design 13.06.2020 kl. 20:36:

Hola Elena. Primero aumentas 8 puntos en cada 2ª vuelta una vuelta aumentas, en la siguiente no, en la siguiente sí...) el nº de veces según la talla que trabajas, después de completar esta parte aumentas 4 puntos en la vuelta cada 2ª vuelta (una aumentas, la siguiente no, la siguiente sí...) también el nº de veces según la talla.

Wilma Vrijs 10.06.2020 - 07:57:

In het patroon staat na het afronden van de pas: Brei dan in de buitenste steek aan elke kant van het voorpand en het achterpand in op de mouwen. Dat begrijp ik niet, sorry. Wat betekent dat?

DROPS Design 10.06.2020 kl. 11:43:

Dag Wilma,

Het staat er inderdaad een beetje vreemd, maar de buitenste steken van de panden worden nu bij de mouwen gezet. Maar hier hoef je verder niks te doen, het staat er alleen als extra informatie. Je kunt het patroon voortzetten vanaf de volgende zin: 'Brei de volgende naald als volt...' , dan wijst het zich vanzelf.

Lata 09.06.2020 - 23:40:

Buonasera, non capisco gli aumenti del raglan perché se aumento 2 maglie prima del segno e 2 dopo il segno essendo quattro i segni che dividono il davanti e il dietro dalle maniche gli aumenti diventando 16 per giro, cosa sbagliato? Grazie

DROPS Design 10.06.2020 kl. 12:01:

Buongiorno Lata. Deve aumentare solo sul davanti e sul dietro, non sulle maniche. Quindi aumenta 2 maglie 4 volte sul giro, in tutto 8 maglie. Buon lavoro!

Lara 08.06.2020 - 11:46:

Buongiorno, il mio campione non risulta uguale al vostro ho infatti 22 maglie in larghezza anzichè 17 come il vostro. Non posso usare un ago più grande perchè la trama risulta troppo larga, come posso regolarmi per l'avvio delle maglie? Forse 112 per la taglia S sono troppe poche? Grazie molte!

DROPS Design 12.06.2020 kl. 10:13:

Buongiorno Lara, questo modello e in generale questo filato richiede una tensione di 17 maglie in larghezza, indipendentemente dalla trama. Buon lavoro!

STURM 03.06.2020 - 17:07:

Un grand merci !! je viens de comprendre mon erreur !

STURM 02.06.2020 - 21:37:

Y a-t-il une erreur dans les explications au niveau de l\'empiècement ? je suis après la bordure avec les aig. 5. Dans les explications, je devrais poursuivre partout en côte (soit env, soit end, comme les mailles se présentent). Sur la photo, après la bordure en aig 3,5, le devant et le dos sont en jersey end. alors que les explications poursuivent pendant 15 cm en côtes end/ env partout. Les explications ne font commencer le jersey endroit qu'après l'augmentation pour les manches.

DROPS Design 03.06.2020 kl. 07:25:

Bonjour Mme Sturm, pas d'erreur à priori, pour l'empiècement, vous tricotez les mailles comme elles se présentent, autrement dit, les mailles jersey tricotées au dernier rang du col (aiguilles 3,5) vont se tricoter à l'endroit, vous aurez ainsi les mailles des manches en côtes et les mailles du devant et celles du dos en jersey. Vérifiez bien le dernier tour du col, c'est là que l'on commence à tricoter du jersey. Bon tricot!

Kommentér oppskrift DROPS 212-15

Canyon Clay

Gabriela, Romania

Canyon clay

Randi, Norway

Canyon Clay

Bobbelur & Perlemor, Norway