DROPS / 211 / 28

Eco Tote by DROPS Design

Hæklet taske med hulmønster og stangmaskegrupper i DROPS Bomull-Lin eller DROPS Paris.

DROPS Design: Model l-158
Garngruppe C eller A + A
-------------------------------------------------------

STØRRELSE: 
Mål: Omkreds: ca 81 cm. Længde (uden stropper): 39 cm.
Hanken måler ca 45 cm.

MATERIALER:
DROPS BOMULL-LIN fra Garnstudio (tilhører garngruppe C)
250 g farve 05, brun
Eller brug:
DROPS PARIS fra Garnstudio (tilhører garngruppe C)
300 g farve 44, brun

HÆKLEFASTHED:
16 stangmasker i bredden og 9 rækker i højden = 10 x 10 cm.

DROPS Bomull-Lin uni colour DROPS Bomull-Lin uni colour 18.95 kr /50g
Garnet til denne opskrift koster fra 94.75kr. Læs mere.

Instruktioner

-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

LUFTMASKE:
Hvis du hækler yderst på hæklenålen, kan luftmasken let blive for stram. 
1 luftmaske skal være lige så lang som 1 fastmaske/stangmaske er bred. 

HÆKLEINFORMATION:
I begyndelsen af hver omgang med fastmasker hækles der 1 luftmaske, denne luftmaske erstatter ikke 1.fastmaske. Omgangen afsluttes med 1 kædemaske i første fastmaske på omgangen.
I begyndelsen af hver omgang med stangmasker hækles der 3 luftmasker, disse 3 luftmasker erstatter ikke 1.stangmaske på omgangen. Omgangen afsluttes med 1 kædemaske i 3.luftmaske i begyndelsen af omgangen.

Der tages 1 stangmaske ud ved at hækle 2 stangmasker i en maske. Tag 1 stangmaske ud i masken før og efter mærketråden i hver side (= 4 masker taget ud på omgangen).

UDTAGNINGSTIPS-2:
For at beregne hvordan der skal tages ud jævnt fordelt, regner man det totale maskeantal på pinden (f.eks 130 masker) og deler maskerne med antal udtagninger som skal gøres (f.eks 14) = 9,3. I dette eksempel tages der ud ved at hækle 2 stangmasker i ca hver 9.maske.

3 STANGMASKER SAMMEN TIL 1 STANGMASKE:
Hækl 1 stangmaske i første maske, men vent med sidste omslag og gennemtræk (= 2 løkker på nålen), hækl 1 stangmaske til på samme måde i hver af de næste 2 masker, men træk sidste omslag gennem alle 4 løkken på nålen (= 1 maske)

-------------------------------------------------------

START ARBEJDET HER:

-------------------------------------------------------

TASKE - KORT OVERSIGT OVER ARBEJDET:
Arbejdet hækles rundt nedenfra og op. Til sidst hækles bunden sammen.

TASKE:
Hækl 114 luftmasker på nål 4,5 med Bomuld-Lin eller Paris og sæt dem sammen til en ring med 1 kædemaske i først luftmaske som blev hæklet på omgangen – læs LUFTMASKE.
1.OMGANG: Hækl 1 fastmaske i hver maske – læs HÆKLEINFORMATION = 114 fastmasker på omgangen. Sæt en mærketråd i starten af omgangen og en mærketråd efter 57 fastmasker (= 57 fastmasker mellem mærketrådene).
2.-5.OMGANG: Hækl 1 stangmaske i hver fastmaske, SAMTIDIG på hver omgang tages der 1 stangmaske ud på hver side af begge mærketråde – læs UDTAGNINGSTIPS-1 = 130 stangmasker. HUSK PÅ HÆKLEFASTHEDEN! Hækl videre med 1 stangmaske i hver stangmaske til arbejdet måler 9 cm fra opslåningskanten.
Næste omgang hækles således: Hækl 1 stangmaske i hver stangmaske og tag 14 stangmasker ud jævnt fordelt på omgangen – læs UDTAGNINGSTIPS-2 = 144 stangmasker.
Nu hækles der mønster således: Hækl A.1 (viser hvordan omgangen starter og slutter), A.2 totalt 36 rapporter på omgangen. Når diagrammerne er hæklet færdig i højden, repeteres de 2 sidste omgange til arbejdet måler ca 32 cm – sørg for at der afsluttes efter en omgang, som er som sidste omgang i A.2. Klip tråden.
Nu hækles der frem og tilbage i hver side af tasken således:
Hæft tråden med 1 kædemaske i stangmasken før de sidste 4 luftmaskebuer på omgangen og hækl mønster fra retsiden således: A.3, A.4 over de næste 7 luftmaskebuer, A.5 over næste luftmaskebue + stangmasken efter luftmaskebuen. Fortsæt frem og tilbage således til A.3 til A.5 er hæklet færdig i højden. Klip og hæft tråden.
Hæft tråden med 1 kædemaske i stangmasken efter den 10.luftmaskebue, talt fra efter A.5 som blev hæklet i den ene side af arbejdet. Hækl mønster således: A.3, A.4 over de næste 7 luftmaskebuer, A.5 over næste luftmaskebue + stangmasken efter luftmaskebuen. Der skal nu være 10 luftmaskebuer mellem A.5 og A.3 midt på tasken mellem siderne som bliver hæklet. Fortsæt frem og tilbage således til A.3 til A.5 er hæklet færdig i højden. Klip og hæft tråden.

SAMMENHÆKLING AF BUNDEN:
Vend arbejdet så retsiden ligger mod retsiden og hækl bunden sammen nederst langs med den første luftmaskerække som blev hæklet. Hækl gennem begge lag med start fra mærketråden i begyndelsen af omgangen og hækl 1 fastmaske i hver luftmaske. Klip og hæft tråden.

HANK:
Vend arbejdet tilbage så det hækles fra retsiden.
1.OMGANG: Hæft tråden med 1 kædemaske i den ene side, i den midterste stangmaske (= 4 luftmaskebuer på hver side). Hækl 3 luftmasker (= 1 stangmaske) – husk HÆKLEINFORMATION, hækl 4 stangmasker om hver af de næste 4 luftmaskebuer, hækl 72 luftmasker (sørg for at luftmaskerne ikke hækles for stramme, luftmaskerækken skal måle 45 cm), spring over de 10 luftmaskebuer midt på tasken mellem siderne, hækl 4 stangmasker om hver af de 8 luftmaskebuer langs med den anden side, hækl 72 luftmasker (sørg for at luftmaskerne ikke hækles for stramme, luftmaskerækken skal måle 45 cm), spring over de 10 luftmaskebuer midt på tasken mellem siderne, hækl 4 stangmasker om hver af de sidste 4 luftmaskebuer på omgangen. Der er nu 32 stangmasker i hver side og 72 luftmasker til hank i hver side = 208 masker.
2.OMGANG: Hækl * 1 stangmaske i hver stangmaske til der er 2 stangmasker tilbage før første luftmaske, hækl 3 STANGMASKER SAMMEN TIL 1 STANGMASKE – læs forklaring over, hækl 1 stangmaske i hver af de næste 70 luftmasker (dvs, til der er 1 luftmaske tilbage før næste stangmaske), hækl 3 stangmasker sammen til 1 stangmaske, hækl 1 stangmaske i hver af de næste 14 stangmasker *, hækl fra *-* 1 gang til på omgangen = 200 stangmasker på omgangen:
3.OMGANG: Hækl 1 fastmaske i hver maske. Klip og hæft tråden.

Nu hækles der på indersiden af hanken om luftmaskerækken, kanterne og de 10 luftmaskebuer således:
Hækl den ene side således:
1.OMGANG: Start med 1 kædemaske i den første luftmasken på indersiden af en af hankene, hækl 1 stangmaske i hver af de 72 luftmasker – husk HÆKLESINFORMATION, hækl 3 stangmasker om hver af de næste 3 rækker (= langs siden på A.3/A.5), hækl 2 stangmasker om næste række, hækl 3 stangmasker sammen til 1 stangmaske på samme måde som tidligere, men nu hækles der 1 stangmaske i den sidste række og 2 stangmasker om den første af de 10 luftmaskebuer. Fortsæt med 2 stangmasker til om denne luftmaskebue, og hækl 4 stangmasker om hver af de næste 8 luftmaskebuer, hækl 2 stangmasker om den 10.luftmaskebue, hækl 3 stangmasker sammen til 1 stangmaske på samme måde som tidligere, men der hækles 2 stangmasker om den sidste luftmaskebue og 1 stangmaske om den næste række, hækl 2 stangmasker til om denne række, hækl 3 stangmasker om hver af de næste 3 rækker.
2.OMGANG: Hækl 1 fastmaske i hver maske. Klip og hæft tråden.
Hækl på samme måde rundt om den anden åbning til strop.

Diagram

= 1 luftmaske - hvis du hækler yderst på hæklenålen, kan luftmasken let blive for stram. 1 luftmaske skal være lige så lang som 1 fastmaske/stangmaske er bred
= 4 luftmasker
= 1 stangmaske i masken
= 1 stangmaske om luftmasken/luftmaskebuen
= i begyndelsen af omgangen/rækken hækles der 3 luftmasker. Når der hækles rundt, afsluttes omgangen med 1 kædemaske i 3.luftmaske i starten af omgangen
= start på denne omgang/række, forrige omgang/række er allerede hæklet

Behøver du hjælp med opskriften?

Tak for at du vælger en opskrift fra DROPS Design. Vi arbejder hårdt for at udgive opskrifter som er korrekte og enkle at forstå. Alle opskrifter er oversat fra norsk og du kan altid se originalopskriften (DROPS 211-28) for mål og udregninger.

Kommentarer / Spørgsmål (1)

Ilaria 24.12.2019 - 11:20:

Simple but beautiful.

Kommentere opskrift DROPS 211-28