DROPS / 212 / 44

Rose Blush by DROPS Design

Stickad väst i DROPS Sky. Arbetet stickas med resår och sprund i sidorna. Storlek S - XXXL.

DROPS Design: Modell sk-093
Garngrupp B
-------------------------------------------------------

150-150-150-200-200-200 g färg 18, dimrosa

STICKFASTHET:
20 maskor på bredden och 26 varv på höjden med slätstickning = 10 x 10 cm.

STICKOR:
DROPS RUNDSTICKA NR 4,5: Längd på 80 cm till slätstickning.
DROPS RUNDSTICKOR NR 3,5: Längd på 40 cm och 80 cm till resår.

från 47.95 kr /50g
DROPS Sky uni colour DROPS Sky uni colour 47.95 kr /50g
LindeHobby
Beställ 
DROPS Sky mix DROPS Sky mix 47.95 kr /50g
Garnet till detta mönstret kostar 143.85kr. Läs mer.

Instruktioner

-------------------------------------------------------

FÖRKLARING TILL BESKRIVNINGEN:

-------------------------------------------------------

För att beräkna hur det ska minskas jämnt, räknar man det totala maskantalet på varvet (t.ex 88 maskor) minus kantmaskorna i rätstickning (t.ex 10 maskor), och delar de resterande maskorna med det antal minskningar som ska göras (t.ex 8) = 9,8.
I detta exempel minskas det genom att sticka ca var 9:e och var 10:e maska räta tillsammans (och det minskas inte över kantmaskorna).

-------------------------------------------------------

BÖRJA ARBETET HÄR:

-------------------------------------------------------

VÄST - KORT ÖVERSIKT ÖVER ARBETET:
Arbetet stickas fram och tillbaka i delar och sys ihop till slut. Sedan stickas det upp maskor till resår runt ärmhålen och halsen.

BAKSTYCKET:
Lägg upp 88-96-104-116-128-144 maskor på rundsticka 3,5 med Sky. Sticka 1 varv avigt (= avigsidan). Nästa varv stickas så här från rätsidan: Sticka 5 kantmaskor i RÄTSTICKNING – läs förklaring ovan, * sticka 2 m slätstickning, 2 maskor rätstickning *, sticka *-* tills det återstår 7 maskor på varvet, sticka 2 m slätstickning och avsluta med 5 kantmaskor i rätstickning. Fortsätt så i 3 cm. Nu stickas det 1 varv rätt från rätsidan där det minskas 8-8-8-10-10-14 maskor jämnt fördelat – läs MINSKNINGSTIPS = 80-88-96-106-118-130 maskor. Sticka 1 varv avigt från avigsidan. Byt till rundsticka 4,5.
Sticka slätstickning fram och tillbaka med 5 maskor rätstickning i varje sida. KONTROLLERA STICKFASTHETEN! När arbetet mäter 34-35-36-37-38-39 cm, maskas det av till ärmhål i början av varje varv i varje sida så här: Maska av 4-5-6-7-8-9 maskor 1 gång, 2 maskor 0-1-2-3-4-6 gånger, och 1 maska 2-2-2-3-5-5 gånger = 68-70-72-74-76-78 maskor. Fortsätt fram och tillbaka med slätstickning och 1 kantmaska rätstickning i varje sida.
När arbetet mäter 50-52-54-56-58-60 cm, maskas de mittersta 30-30-32-32-34-34 maskorna av till hals, och varje axel stickas färdig för sig. Sedan maskas det av 1 maska på nästa varv från halsen = 18-19-19-20-20-21 maskor kvar till axel. Fortsätt med slätstickning och 1 kantmaska rätstickning i varje sida till arbetet mäter 20-21-22-23-24-25 cm från där det maskades av maskor till ärmhål. Maska av med rätmaskor (se till att avmaskningskanten inte stramar).
Arbetet mäter totalt 54-56-58-60-62-64 cm från axeln och ner. Sticka den andra axeln på samma sätt.

FRAMSTYCKET:
Lägg upp 88-96-104-116-128-144 maskor på rundsticka 3,5 med Sky. Sticka 1 varv avigt (= avigsidan). Nästa varv stickas så här från rätsidan: Sticka 5 kantmaskor i rätstickning, * sticka 2 m slätstickning, 2 maskor rätstickning *, sticka *-* tills det återstår 7 maskor på varvet, sticka 2 m slätstickning och avsluta med 5 kantmaskor i rätstickning. Fortsätt så i 3 cm. Nu stickas det 1 varv rätt från rätsidan där det minskas 8-8-8-10-10-14 maskor jämnt fördelat = 80-88-96-106-118-130 maskor. Sticka 1 varv avigt från avigsidan. Byt till rundsticka 4,5.
Sticka slätstickning fram och tillbaka med 5 maskor rätstickning i varje sida. KONTROLLERA STICKFASTHETEN! När arbetet mäter 34-35-36-37-38-39 cm, maskas det av till ärmhål i början av varje varv i varje sida så här: Maska av 4-5-6-7-8-9 maskor 1 gång, 2 maskor 0-1-2-3-4-6 gånger, och 1 maska 2-2-2-3-5-5 gånger = 68-70-72-74-76-78 maskor. Fortsätt fram och tillbaka med slätstickning och 1 kantmaska rätstickning i varje sida. När arbetet mäter 44-46-47-49-50-52 cm, sätts de mittersta 16-16-18-18-18-18 maskorna på en tråd till hals, och varje axel stickas färdig för sig. Sedan maskas det av maskor på varje varv från halsen så här: Maska av 3 maskor 1 gång, 2 maskor 2 gånger, och 1 maska 1-1-1-1-2-2 gånger = 18-19-19-20-20-21 maskor kvar till axel. Fortsätt med slätstickning och 1 kantmaska rätstickning i varje sida till arbetet mäter 20-21-22-23-24-25 cm från där det maskades av maskor till ärmhål. Maska av med rätmaskor (se till att avmaskningskanten inte stramar).
Arbetet mäter totalt 54-56-58-60-62-64 cm från axeln och ner. Sticka den andra axeln på samma sätt.

MONTERING:
Sy axelsömmarna med maskstygn innanför avmaskningskanterna. Börja under ärmen och sy sidsömmen neråt i de yttersta maskbågarna så att sömmen blir flat – låt det vara kvar ca 18 cm till sprund. Upprepa i den andra sidan.

HALSKANT:
Börja från rätsidan vid den ena axelsömmen. Sticka upp med kort rundsticka 3,5 ca 100 till 120 maskor (inklusive de 16-16-18-18-18-18 maskorna från tråden) innanför 1 maska runt hela halsöppningen (maskantalet måste vara delbart med 4). Sticka resår (= 2 rätmaskor, 2 avigmaskor) i 2½-3 cm. Maska av med rätmaskor över rätmaskor och avigmaskor över avigmaskor.

KANT RUNT ÄRMHÅL:
Börja från rätsidan vid sidsömmen under ärmhålet. Sticka upp med kort rundsticka 3,5 ca 96 till 120 maskor runt hela ärmhålet (maskantalet måste vara delbart med 4). Sticka resår (= 2 rätmaskor, 2 avigmaskor) runt i 2 cm. Maska av med rätmaskor över rätmaskor och avigmaskor över avigmaskor. Sticka den andra ärmkanten på samma sätt.

Diagram

Behöver du hjälp med mönstret?

Tack för att du väljer ett mönster från DROPS Design. Vi arbetar hårt för att ge ut mönster som är korrekta och enkla att förstå. Alla mönster är översatta från norska och du kan alltid se originalmönstret (DROPS 212-44) för mått och uträkningar.

Kommentarer / Frågor (28)

Cristina 01.08.2020 - 06:55:

Para un talle M con Lana mohair fina en aguja 3.5 y 4,5 circular cuanto debo poner de puntos? Quiero empezar desde abajo

DROPS Design 02.08.2020 kl. 20:12:

Hola Cristina. No hacemos patrones personalizados. Te recomiendo hacer una muestra con el hilo y la aguja elegidos y comparar con el patrón original. Tienes que hacer tú misma los ajustes y cálculos.

Janne Kilnes 26.07.2020 - 21:59:

Hei. Om jeg ønsker å strikke vesten sammen, på rundpinne, etter splitten, er det noe spesielt jeg bør ta hensyn til da? Skjønner at jeg må strikke kantemaskene vrang på hver annen omgang😊

DROPS Design 27.07.2020 kl. 07:17:

Hei Janne, Hvis du skal strikke rundt må du ta vekk kantmaskene. God fornøyelse!

Anja Sorgenfri 24.07.2020 - 13:29:

Hej ☺️ I mange af jeres opskrifter skriver I at man skal “tage ind” efter man har strikket rib-kanten... det lyder lidt omvendt i mine ører, da ribkanten vel tit er strammere end resten af arbejdet... hvad er det jeg misforstår 🙈 Tak for mange lækre opskrifter 👌🏼 Hilsen Anja

DROPS Design 28.07.2020 kl. 11:51:

Hej Anja, specielt når der er slids i siden, så vil vi ikke at ribben skal trække sig for meget sammen i forhold til resten af trøjen, derfor har vi lidt ekstra masker i ribben. God fornøjelse!

Anne Høstrup 05.07.2020 - 14:24:

Hvis jeg vælger at strikke vesten i Drops Belle, skal jeg så bruge den str. pinde, som anbefales til Sky eller Belle garnet?

DROPS Design 06.07.2020 kl. 14:08:

Hei Anne. Du må bruke den pinnen der du får den oppgitte stikkefastheten for denne oppskriften. Om du får den oppgitte strikkefastheten på pinne 4,5 med DROPS Sky er det godt mulig du vil få den samme med DROPS Belle, men det beste er å strikke en prøvelapp. Husk at Belle har en kortere løpelengde enn Sky, slik at du trenger flere nøster med Belle. Bruk vår Garnkalkulator for å skjekke hvor mye. God Fornøyelse!

Jette Ahrens 05.06.2020 - 21:19:

Hej. De 5 retmasker i hver side, skal de strikkes hele vejen op. Så man få en kant i siden hele vejen Som så skal syes sammen

DROPS Design 09.06.2020 kl. 07:39:

Hei Jette. Ja, det stemmer. God Fornøyelse!

Britta 01.05.2020 - 12:09:

Guten Tag, kann ich für diese Anleitung auch das Garn Drops Lace nehmen. Und wenn ja, welche Menge benötige ich dann für Größe S/M

DROPS Design 04.05.2020 kl. 10:31:

Liebe Brita, dann sollten Sie auch DROPS Kid-Silk dazu stricken, hier sehen Sie 2 Pullover, mit Lace und Kid-Silk gestrickt. Mehr über Garnalternativen und Garnenge lesen Sie hier. Viel Spaß beim stricken!

Maj Svensson 29.04.2020 - 16:33:

Här står att man ska sticka "rätmaskor" för att få en slags resår längst ner. Men man kan väl inte sticka rätmaskor även på avigsidan, då blir det ju bara rätstickning. Så jag antar att man stickar rätmaskorna avigt på avigsidan?

DROPS Design 30.04.2020 kl. 08:10:

Hej Du stickar 2 rätmaskor (dvs räta på rätsidan och aviga på avigsidan) och 2 m i rätstickning (dvs räta m både på avigsidan och rätsidan) för att skapa resåren. Lycka till!

Lisbeth Hansen 26.04.2020 - 17:28:

Hvor er skjorten på billedet fra?

DROPS Design 27.04.2020 kl. 10:05:

Hei. Vi har dessverre ikke oversikt over de tilbehør/rekvisita vi har brukt på den photoshooten. Mvh DROPS design

Maj Svensson 26.04.2020 - 08:49:

Måste man använda rundsticka? Jag vill hellre sticka med vanliga stickor. Ibland förstår jag inte hur man överhuvudtaget ska kunna sticka med rundsticka, t ex modell Drops 212-45. Den är ju delad ända nerifrån och upp, så hur ska man då kunna använda en rundsticka??

DROPS Design 27.04.2020 kl. 09:57:

Hej Vill du hellre sticka med vanliga stickor när du stickar fram och tillbaka så kan du självklart göra det. Den korta rundstickan använder du till resåren runt halskant och ärmhål. Vi använder ofta rundsticka i våra mönster även när man stickar fram och tillbaka för att man enkelt ska få plats med alla maskor. Mvh DROPS Design

Birgitte Andersen 19.04.2020 - 19:23:

Hvor mange cm skal slidsen være - på billedet ser det ikke ud som om at det går til ærmegabet

DROPS Design 20.04.2020 kl. 09:25:

Hei Birgitte. Når du syr sammen sidesømmen nedover lar du det stå igjen ca 18 cm til splitt. Les MONTERING under oppskriften. God Fornøyelse!

Kommentér oppskrift DROPS 212-44