DROPS / 212 / 44

Rose Blush by DROPS Design

Stickad väst i DROPS Sky eller DROPS Soft Tweed. Arbetet stickas med resår och sprund i sidorna. Storlek S - XXXL.

  • Rose Blush / DROPS 212-44 - Stickad väst i DROPS Sky eller DROPS Soft Tweed. Arbetet stickas med resår och sprund i sidorna. Storlek S - XXXL.
  • Rose Blush / DROPS 212-44 - Stickad väst i DROPS Sky eller DROPS Soft Tweed. Arbetet stickas med resår och sprund i sidorna. Storlek S - XXXL.
  • Rose Blush / DROPS 212-44 - Stickad väst i DROPS Sky eller DROPS Soft Tweed. Arbetet stickas med resår och sprund i sidorna. Storlek S - XXXL.
  • Rose Blush / DROPS 212-44 - Stickad väst i DROPS Sky eller DROPS Soft Tweed. Arbetet stickas med resår och sprund i sidorna. Storlek S - XXXL.
DROPS Design: Modell sk-093
Garngrupp B
-------------------------------------------------------

150-150-150-200-200-200 g färg 18, dimrosa
eller använd:
DROPS SOFT TWEED från Garnstudio (tillhör garngrupp B)
250-250-250-300-300-300 g färg 03 sand

STICKFASTHET:
20 maskor på bredden och 26 varv på höjden med slätstickning = 10 x 10 cm.

STICKOR:
DROPS RUNDSTICKA NR 4,5: Längd på 80 cm till slätstickning.
DROPS RUNDSTICKOR NR 3,5: Längd på 40 cm och 80 cm till resår.
Sticknumren är endast rekommenderade. Får du för många maskor på 10 cm, byt till tjockare stickor. Får du för få maskor på 10 cm, byt till tunnare stickor.

-------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------

74% Alpacka, 18% Polyamid, 8% Ull
från 47.95 kr /50g
DROPS Sky uni colour DROPS Sky uni colour 47.95 kr /50g
LindeHobby
Beställ 
DROPS Sky mix DROPS Sky mix 61.00 kr /50g
Garnet till detta mönstret kostar 143.85kr. Läs mer.

Instruktioner

-------------------------------------------------------

FÖRKLARING TILL BESKRIVNINGEN:

-------------------------------------------------------

För att beräkna hur det ska minskas jämnt, räknar man det totala maskantalet på varvet (t.ex 88 maskor) minus kantmaskorna i rätstickning (t.ex 10 maskor), och delar de resterande maskorna med det antal minskningar som ska göras (t.ex 8) = 9,8.
I detta exempel minskas det genom att sticka ca var 9:e och var 10:e maska räta tillsammans (och det minskas inte över kantmaskorna).

-------------------------------------------------------

BÖRJA ARBETET HÄR:

-------------------------------------------------------

VÄST - KORT ÖVERSIKT ÖVER ARBETET:
Arbetet stickas fram och tillbaka i delar och sys ihop till slut. Sedan stickas det upp maskor till resår runt ärmhålen och halsen.

BAKSTYCKET:
Lägg upp 88-96-104-116-128-144 maskor på rundsticka 3,5 med Sky eller DROPS Soft Tweed. Sticka 1 varv avigt (= avigsidan). Nästa varv stickas så här från rätsidan: Sticka 5 kantmaskor i RÄTSTICKNING – läs förklaring ovan, * sticka 2 m slätstickning, 2 maskor rätstickning *, sticka *-* tills det återstår 7 maskor på varvet, sticka 2 m slätstickning och avsluta med 5 kantmaskor i rätstickning. Fortsätt så i 3 cm. Nu stickas det 1 varv rätt från rätsidan där det minskas 8-8-8-10-10-14 maskor jämnt fördelat – läs MINSKNINGSTIPS = 80-88-96-106-118-130 maskor. Sticka 1 varv avigt från avigsidan. Byt till rundsticka 4,5.
Sticka slätstickning fram och tillbaka med 5 maskor rätstickning i varje sida. KONTROLLERA STICKFASTHETEN! När arbetet mäter 34-35-36-37-38-39 cm, maskas det av till ärmhål i början av varje varv i varje sida så här: Maska av 4-5-6-7-8-9 maskor 1 gång, 2 maskor 0-1-2-3-4-6 gånger, och 1 maska 2-2-2-3-5-5 gånger = 68-70-72-74-76-78 maskor. Fortsätt fram och tillbaka med slätstickning och 1 kantmaska rätstickning i varje sida.
När arbetet mäter 50-52-54-56-58-60 cm, maskas de mittersta 30-30-32-32-34-34 maskorna av till hals, och varje axel stickas färdig för sig. Sedan maskas det av 1 maska på nästa varv från halsen = 18-19-19-20-20-21 maskor kvar till axel. Fortsätt med slätstickning och 1 kantmaska rätstickning i varje sida till arbetet mäter 20-21-22-23-24-25 cm från där det maskades av maskor till ärmhål. Maska av med rätmaskor (se till att avmaskningskanten inte stramar).
Arbetet mäter totalt 54-56-58-60-62-64 cm från axeln och ner. Sticka den andra axeln på samma sätt.

FRAMSTYCKET:
Lägg upp 88-96-104-116-128-144 maskor på rundsticka 3,5 med Sky eller DROPS Soft Tweed. Sticka 1 varv avigt (= avigsidan). Nästa varv stickas så här från rätsidan: Sticka 5 kantmaskor i rätstickning, * sticka 2 m slätstickning, 2 maskor rätstickning *, sticka *-* tills det återstår 7 maskor på varvet, sticka 2 m slätstickning och avsluta med 5 kantmaskor i rätstickning. Fortsätt så i 3 cm. Nu stickas det 1 varv rätt från rätsidan där det minskas 8-8-8-10-10-14 maskor jämnt fördelat = 80-88-96-106-118-130 maskor. Sticka 1 varv avigt från avigsidan. Byt till rundsticka 4,5.
Sticka slätstickning fram och tillbaka med 5 maskor rätstickning i varje sida. KONTROLLERA STICKFASTHETEN! När arbetet mäter 34-35-36-37-38-39 cm, maskas det av till ärmhål i början av varje varv i varje sida så här: Maska av 4-5-6-7-8-9 maskor 1 gång, 2 maskor 0-1-2-3-4-6 gånger, och 1 maska 2-2-2-3-5-5 gånger = 68-70-72-74-76-78 maskor. Fortsätt fram och tillbaka med slätstickning och 1 kantmaska rätstickning i varje sida. När arbetet mäter 44-46-47-49-50-52 cm, sätts de mittersta 16-16-18-18-18-18 maskorna på en tråd till hals, och varje axel stickas färdig för sig. Sedan maskas det av maskor på varje varv från halsen så här: Maska av 3 maskor 1 gång, 2 maskor 2 gånger, och 1 maska 1-1-1-1-2-2 gånger = 18-19-19-20-20-21 maskor kvar till axel. Fortsätt med slätstickning och 1 kantmaska rätstickning i varje sida till arbetet mäter 20-21-22-23-24-25 cm från där det maskades av maskor till ärmhål. Maska av med rätmaskor (se till att avmaskningskanten inte stramar).
Arbetet mäter totalt 54-56-58-60-62-64 cm från axeln och ner. Sticka den andra axeln på samma sätt.

MONTERING:
Sy axelsömmarna med maskstygn innanför avmaskningskanterna. Börja under ärmen och sy sidsömmen neråt i de yttersta maskbågarna så att sömmen blir flat – låt det vara kvar ca 18 cm till sprund. Upprepa i den andra sidan.

HALSKANT:
Börja från rätsidan vid den ena axelsömmen. Sticka upp med kort rundsticka 3,5 ca 100 till 120 maskor (inklusive de 16-16-18-18-18-18 maskorna från tråden) innanför 1 maska runt hela halsöppningen (maskantalet måste vara delbart med 4). Sticka resår (= 2 rätmaskor, 2 avigmaskor) i 2½-3 cm. Maska av med rätmaskor över rätmaskor och avigmaskor över avigmaskor.

KANT RUNT ÄRMHÅL:
Börja från rätsidan vid sidsömmen under ärmhålet. Sticka upp med kort rundsticka 3,5 ca 96 till 120 maskor runt hela ärmhålet (maskantalet måste vara delbart med 4). Sticka resår (= 2 rätmaskor, 2 avigmaskor) runt i 2 cm. Maska av med rätmaskor över rätmaskor och avigmaskor över avigmaskor. Sticka den andra ärmkanten på samma sätt.

Tack för att du väljer ett mönster från DROPS Design. Vi arbetar hårt för att ge ut mönster som är korrekta och enkla att förstå. Alla mönster är översatta från norska och du kan alltid se originalmönstret (DROPS 212-44) för mått och uträkningar.

Kommentarer / Frågor (109)

country flag Milena Van Audenaerde 03.08.2021 - 22:18:

Waarom wordt er tot aan de mouwen een kantsteek van 5 steken in ribbelsteek gemaakt?

country flag Milena Van Audenaerde 16.07.2021 - 23:14:

Is er een patroon van deze Spencer beschikbaar op rondbreinaalden, top down? (of eventueel van een gelijkaardige spencer) Mvg, Milena Van Audenaerde

user icon DROPS Design 19.07.2021 kl. 07:32:

Dag Milena,

Voor zover ik weet zijn de spencers die de laatste tijd zijn toegevoegd, allemaal van onder naar boven gebreid. En volgens mij de oudere patronen ook. Je zou even kunnen zoeken op de term 'spencers' voor een overzicht.

country flag Yvonne 07.07.2021 - 21:25:

Ik snap het begin niet. 1e naald averechts en dan die ribbelsteek. Moet er tussen die sterretjes niet staan 2 r en 2 av? Zoals ik het nu lees moet alles rechts? Dat klopt toch niet? Ik hoor het graag.

user icon DROPS Design 08.07.2021 kl. 18:36:

Dag Yvonne,

De boordsteek bestaat uit 2 recht (tricotsteek; recht op de goede kant en averecht op de verkeerde kant) en 2 ribbelsteek (recht op de goede kant en recht op de verkeerde kant).

country flag Shanthi 17.06.2021 - 09:19:

Thank you Drops !! 😊

country flag Shanthi 17.06.2021 - 07:40:

Hi. Can you send a video showing how to sew shoulder seams with grafting stitches inside the bind-off edge ? Awaiting your reply. Thank you.

user icon DROPS Design 17.06.2021 kl. 08:26:

Dear Shanti, this video shows how to sew shoulders together. Happy assembly!

country flag Maj åberg 09.06.2021 - 12:16:

Jag undrar varför inte diagrammet kommer med när man skriver ut mönstret? Irriterande

user icon DROPS Design 10.06.2021 kl. 08:46:

Hej Maj Det är inget diagram på detta mönster, bara en måttskiss och den kommer med när du skriver ut mönstret. Mvh DROPS Design

country flag Po-Suan Lim 08.06.2021 - 00:46:

Hi, Can I use straight needles for this pattern? Thanks for your help.

user icon DROPS Design 08.06.2021 kl. 03:29:

Dear Po-Suan Lim, yes, the piece s done in pieces, so, except for the ribbing around the edges, you can easily done it on straight needles. Happy Knitting!

country flag Caroline 06.06.2021 - 09:50:

Hej hej! När man ska sticka axlarna var för sig, ska man då sticka kantmaska även på insidan mot halsen. Det står i instruktionerna ”på varje sida” men är det varje sida av stycket eller varje sida av axlarna?

user icon DROPS Design 07.06.2021 kl. 10:04:

Hei Caroline. Når du strikker skuldrene hver for seg, strikker du 1 kantmaske i hver side (etter at du har felt til halskant). Når du da senere skal strikke Halskant og Kant rundt ermhull, strikkes det opp masker innenfor 1 kantmaske. mvh DROPS design

country flag Niki 01.05.2021 - 15:43:

Hvordan ved jeg hvornår jeg skal bruge RUNDPINDE NR 3,5 på længden 40 cm eller 80 cm? Hvilken skal bruges i det første step?

user icon DROPS Design 03.05.2021 kl. 14:00:

Hei Niki. Når du skal strikke vrangborden nederst frem og tilbake er det best å bruke str. 80 cm. Du kan bruke str. 40, men det vil bli trangt om plassen til alle maskene. Når du skal strikke vrangborden til ermene rundt , er str. 40 cm best å bruke. mvh DROPS design

country flag Anne Zachariasen 19.04.2021 - 10:41:

Hej. Jeg vil gerne strikke en vest - i denne model - MEN jeg vil gerne have garn uden polyamid/polyester.. Altså - uld, alpaca, mohair eller anden naturgarn (ikke bomuld).. Mvh

user icon DROPS Design 19.04.2021 kl. 15:02:

Hej Anne, Prøv vores garn omregner, vælg DROPS Sky, vælg antal gram i din størrelse og vælg 1 tråd, så får du de forskellige alternativer op i garngruppe B. :)

Kommentér oppskrift DROPS 212-44