DROPS / 210 / 28

College Days by DROPS Design

Stickad väst med rund hals i DROPS Air. Storlek S – XXXL.

DROPS Design: Modell ai-246
Garngrupp C eller A + A
-------------------------------------------------------

150-200-200-200-250-250 g färg 10, dimma

STICKFASTHET:
17 maskor på bredden och 22 varv på höjden med slätstickning = 10 x 10 cm.

STICKOR:
DROPS RUNDSTICKA NR 5: Längd på 60 cm eller 80 cm till slätstickning.
DROPS RUNDSTICKOR NR 4,5: Längd på 40 cm och 60 cm eller 80 cm till resår.

Garnet till detta mönstret kostar 149.85kr. Läs mer.

Instruktioner

-------------------------------------------------------

FÖRKLARING TILL BESKRIVNINGEN:

-------------------------------------------------------

MINSKNINGSTIPS (jämn fördelning):
För att beräkna hur det ska minskas jämnt, räknar man det totala maskantalet på varvet (t.ex 156 maskor) och delar maskorna med det antal minskningar som ska göras (t.ex 8) = 19,5.
I detta exempel stickas växelvis ca var 18:e och var 19:e maska och var 19:e och var 20:e maska räta tillsammans.

-------------------------------------------------------

BÖRJA ARBETET HÄR:

-------------------------------------------------------

VÄST – KORT ÖVERSIKT ÖVER ARBETET:
Arbetet stickas runt på rundsticka, nerifrån och upp till ärmhålet. Sedan stickas framstycke och bakstycke fram och tillbaka var för sig. Till sist stickas det halskant och ärmkanter runt på rundsticka.

FRAM- OCH BAKSTYCKE:
Lägg upp 156-172-184-200-220-240 maskor på rundsticka 4,5 med Air. Sticka 1 varv rätt från rätsidan. Sticka resår med 2 rätmaskor och 2 avigmaskor till resåren mäter ca 3 cm.
Byt till rundsticka 5, sticka slätstickning och minska 8 maskor jämnt fördelat på första varvet = 148-164-176-192-212-232 maskor – Läs MINSKNINGSTIPS i förklaringen ovan.
Sätt 1 markör i början av varvet och 1 markör efter de nästa 74-82-88-96-106-116 maskorna. Låt markörerna följa med i arbetet, de ska användas när det ska maskas av till ärmhål.
Sticka slätstickning till arbetet mäter 28-29-30-33-34-35 cm från uppläggningskanten.
KONTROLLERA STICKFASTHETEN!
På nästa varv maskas det av till ärmhål, börja 3-3-3-4-4-4 maskor före första markören. Maska av 6-6-6-8-8-8 maskor (markören sitter mitt i dessa maskorna), sticka som förut tills det återstår 3-3-3-4-4-4 maskor före nästa markör, maska av de nästa 6-6-6-8-8-8 maskorna (markören sitter mitt i dessa maskorna), och sticka varvet ut. Härifrån stickas framstycke och bakstycke fram och tillbaka var för sig.

FRAMSTYCKE:
= 68-76-82-88-98-108 maskor.
Sticka slätstickning och maska av till ärmhål i varje sida i början av varje varv så här: Maska av 2 maskor 1 gång, maska av 1 maska 1-3-4-6-9-12 gånger = 62-66-70-72-76-80 maskor.
Sticka vidare tills arbetet mäter ca 38-40-40-44-44-46 cm (det återstår ca 10-10-12-12-14-14 cm till färdigt mått).
På nästa varv från rätsidan maskas det av till hals så här: Sticka de första 25-27-28-29-30-32 maskorna, maska av de nästa 12-12-14-14-16-16 maskorna och sticka de sista 25-27-28-29-30-32 maskorna. Axlarna stickas färdiga var för sig, klipp inte av tråden – höger axel stickas sedan från avigsidan härifrån.

HÖGER AXEL FRAMSTYCKE:
= 25-27-28-29-30-32 maskor.
Sticka slätstickning med början från avigsidan, och maska av maskor till hals i början av varven från rätsidan så här: Maska av 2 maskor 2 gånger, och maska av 1 maska 4 gånger = 17-19-20-21-22-24 maskor.
Sticka vidare tills arbetet mäter totalt 48-50-52-56-58-60 cm från uppläggningskanten. Maska av och klipp av tråden.

VÄNSTER AXEL FRAMSTYCKE:
= 25-27-28-29-30-32 maskor.
Sticka slätstickning med början från rätsidan, och maska av till hals i början av varven från avigsidan så här: Maska av 2 maskor 2 gånger, och maska av 1 maska 4 gånger = 17-19-20-21-22-24 maskor.
Sticka vidare tills arbetet mäter totalt 48-50-52-56-58-60 cm från uppläggningskanten, anpassa till vänster axel. Maska av och klipp av tråden.

BAKSTYCKE:
= 68-76-82-88-98-108 maskor.
Sticka slätstickning och maska av till ärmhål i varje sida i början av varje varv så här: Maska av 2 maskor 1 gång, och maska av 1 maska 1-3-4-6-9-12 gånger = 62-66-70-72-76-80 maskor. Sticka vidare tills arbetet mäter ca 44-46-48-52-54-56 cm (det återstår ca 4 cm till färdigt mått).
På nästa varv från rätsidan maskas det av till hals så här: Sticka de första 18-20-21-22-23-25 maskorna, maska av de nästa 26-26-28-28-30-30 maskorna och sticka de sista 18-20-21-22-23-25 maskorna. Axlarna stickas färdiga var för sig, klipp inte av tråden – vänster axel stickas sedan från avigsidan härifrån.

VÄNSTER AXEL BAKSTYCKE:
= 18-20-21-22-23-25 maskor.
Sticka slätstickning med början från avigsidan, och maska av 1 maska i början av nästa varv från rätsidan = 17-19-20-21-22-24 maskor. Sticka vidare tills arbetet mäter ca 48-50-52-56-58-60 cm från uppläggningskanten, anpassa till framstyckena. Maska av och klipp av tråden.

HÖGER AXEL BAKSTYCKE:
= 18-20-21-22-23-25 maskor.
Sticka slätstickning med början från rätsidan, och maska av 1 maska i början av nästa varv från avigsidan = 17-19-20-21-22-24 maskor. Sticka vidare tills arbetet mäter ca 48-50-52-56-58-60 cm från uppläggningskanten, anpassa till framstyckena. Maska av och klipp av tråden.

MONTERING:
Sy axelsömmarna med maskstygn.

HALSKANT:
Börja från rätsidan vid den ena axelsömmen. Använd rundsticka 4,5 och sticka upp ca 76 till 92 maskor innanför 1 maska runt hela halsöppningen (maskantalet måste vara delbart med 4). Sticka resår runt med 2 rätmaskor och 2 avigmaskor till resåren mäter 2 cm. Maska av med rätmaskor över rätmaskor och avigmaskor över avigmaskor.

KANT RUNT ÄRMHÅL:
Börja från rätsidan där arbetet delades till ärmhål. Använd rundsticka 4,5 och sticka upp ca 84 till 124 maskor runt hela ärmhålet (maskantalet måste vara delbart med 4). Sticka resår runt med 2 rätmaskor och 2 avigmaskor till resåren mäter 2 cm. Maska av med rätmaskor över rätmaskor och avigmaskor över avigmaskor.

Sticka en kant runt det andra ärmhålet på samma sätt.

Diagram

Behöver du hjälp med mönstret?

Tack för att du väljer ett mönster från DROPS Design. Vi arbetar hårt för att ge ut mönster som är korrekta och enkla att förstå. Alla mönster är översatta från norska och du kan alltid se originalmönstret (DROPS 210-28) för mått och uträkningar.

Kommentarer / Frågor (56)

Tina List 02.08.2020 - 00:21:

Liebes Team, Ich versteh nicht ganz wie die Armausschnitte abgekettet werden? ...Anfang jeder Reihe, wie folgt abketten: 2 Maschen 1 x, 1 Masche 1-3-4-6-9-12 x = 62-66-70-72-76-80 Maschen... Was genau heißt 2 Maschen 1x? 2 Maschen Abketten? und dann 1 Masche 1-3-4-6-9-12x (in meinem Fall 4)? Freue mich auf euer Feedback. Danke Tina

DROPS Design 03.08.2020 kl. 07:58:

Liebe Frau List, in die 3. Größe ketten Sie 2 Maschen am Anfang beide nächsten Reihe (= 2 M am Anfang der Hinreihe + am anfang der Rückreihe = 1 Mal beidseitig), dann ketten Sie 1 Masche am Anfang der nächsten 4 Reihe ab (= 1 M am Anfang der nächsten Hinreihe, 1 M am Anfang der nächsten Rückreihe = diese beide Reihe noch 3 Mal wiederholen = 4 Maschen werden beidseitig abgkettet). Viel Spaß beim stricken!

Ellen 20.07.2020 - 17:16:

Jeg har 3 nøster drops silk mohair, kan dette brukes og strikke med dobbel trå?

DROPS Design 28.07.2020 kl. 12:05:

Hej Elle, ja prøv vores garnomregner. Vælg Air, antal gram i din størrelse og 1 tråd, så får du garnforbruget i de alternativer du kan vælge imellem. God fornøjelse!

Anniken Ausen 09.06.2020 - 17:13:

Hei! Denne vest 210-28, strikkes den med enkel tråd?

DROPS Design 10.06.2020 kl. 08:58:

Hej Anniken. Ja den stickas med enkel tråd DROPS Air. Mvh DROPS Design

Elsebeth 07.06.2020 - 21:13:

Hej 😉 Mit barnebarn vil gerne have denne vest, hvordan får jeg den ned regnet til xs.

DROPS Design 09.06.2020 kl. 11:27:

Hei Elsebeth. Denne har vi dessverre bare i voksen str og design avd har ikke anledning til å omregne den til mindre størrelse enn den som allerede er skrevet. Men det er store muligheter for at det kommer en "barnekatalog" til høsten og der er det et par vester. mvh DROPS design

Irene Eikanger 30.05.2020 - 15:21:

Kan jeg brune drops sky? Kjøpte feil

Irene Eikanger 30.05.2020 - 15:20:

Hei dere! Jeg rotet sammen to oppskrifter og kjøpte drops sky. Kan jeg bruke det til denne oppskriften? College days virket lettere enn rose blush

DROPS Design 03.06.2020 kl. 08:13:

Hei Irene. Vesten i DROPS 210-28 / College Days er strikket i DROPS Air, som er et tykkere garn enn DROPS Sky som er brukt i DROPS 212-44 Rose Blush. Så da vil ikke strikkefastheten/målene/garnmengden stemme. DROPS Sky er også et meget lett garn, men tynnere og lengre løpelengde enn DROPS Air. mvh DROPS design

Gunna 17.05.2020 - 22:10:

Har strikket denne fine vest i str. S svarende til de længder som er opgivet i opskriften. Men den er mega lille og svarer til en str. 10.

Amanda 14.05.2020 - 17:54:

Hej Jeg er nået lige så lang som Anne og kan ikke komme videre. En nybegynder, så jeg forstår ikke ret meget hvad der står i opskriften. Håber du har en video, som jeg kan lære at forstå. Håber du kan hjælpe mig videre.

DROPS Design 15.05.2020 kl. 09:44:

Hej Amanda, Ja nu sætter du halvdelen af maskerne (rygstykket) over på en tråd eller en anden pind, og så strikker du maskerne fra forstykket frem og tilbage

How to knit stockinette stitch back and forth on a circular needle from Garnstudio Drops design on Vimeo.

Laura Dybdahl Andersen 08.05.2020 - 10:28:

Hej! Jeg har strikket en vest i garnet Drops Air samt en Drops Alpaca Boucle. Desværre er den blevet for stor både i vidde og bredde. Er der nogen mulighed for at vaske/fixe den, så den bliver mindre og passer bedre til min lilleoverkrop??? Jeg håber meget, I vil svare, så jeg kan få vesten i brug. Kh Laura

Patt 06.05.2020 - 02:13:

Hola mi pregunta es si debo hacer el tejido cerrado (en círculo) o es abierto y se cierra al final? Muchas gracias

Kommentér oppskrift DROPS 210-28

College Days

Anne Morri, United States

Asheville Yarn Vest

Candice, Norway

210-28 College Days

izeta, Spain