DROPS / 210 / 28

College Days by DROPS Design

Stickad väst med rund hals i DROPS Air. Storlek S – XXXL.

  • College Days / DROPS 210-28 - Stickad väst med rund hals i DROPS Air. Storlek S – XXXL.
  • College Days / DROPS 210-28 - Stickad väst med rund hals i DROPS Air. Storlek S – XXXL.
DROPS Design: Modell ai-246
Garngrupp C eller A + A
-------------------------------------------------------

150-200-200-200-250-250 g färg 10, dimma

STICKFASTHET:
17 maskor på bredden och 22 varv på höjden med slätstickning = 10 x 10 cm.

STICKOR:
DROPS RUNDSTICKA NR 5: Längd på 60 cm eller 80 cm till slätstickning.
DROPS RUNDSTICKOR NR 4,5: Längd på 40 cm och 60 cm eller 80 cm till resår.
Sticknumren är endast rekommenderade. Får du för många maskor på 10 cm, byt till tjockare stickor. Får du för få maskor på 10 cm, byt till tunnare stickor.

-------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------

65% Alpaca, 28% Polyamid, 7% Ull
från 59.00 kr /50g
DROPS Air mix DROPS Air mix 59.00 kr /50g
LindeHobby
Beställ 
DROPS Air uni colour DROPS Air uni colour 59.00 kr /50g
Garnet till detta mönstret kostar 177kr. Läs mer.

Instruktioner

-------------------------------------------------------

FÖRKLARING TILL BESKRIVNINGEN:

-------------------------------------------------------

MINSKNINGSTIPS (jämn fördelning):
För att beräkna hur det ska minskas jämnt, räknar man det totala maskantalet på varvet (t.ex 156 maskor) och delar maskorna med det antal minskningar som ska göras (t.ex 8) = 19,5.
I detta exempel stickas växelvis ca var 18:e och var 19:e maska och var 19:e och var 20:e maska räta tillsammans.

-------------------------------------------------------

BÖRJA ARBETET HÄR:

-------------------------------------------------------

VÄST – KORT ÖVERSIKT ÖVER ARBETET:
Arbetet stickas runt på rundsticka, nerifrån och upp till ärmhålet. Sedan stickas framstycke och bakstycke fram och tillbaka var för sig. Till sist stickas det halskant och ärmkanter runt på rundsticka.

FRAM- OCH BAKSTYCKE:
Lägg upp 156-172-184-200-220-240 maskor på rundsticka 4,5 med Air. Sticka 1 varv rätt från rätsidan. Sticka resår med 2 rätmaskor och 2 avigmaskor till resåren mäter ca 3 cm.
Byt till rundsticka 5, sticka slätstickning och minska 8 maskor jämnt fördelat på första varvet = 148-164-176-192-212-232 maskor – Läs MINSKNINGSTIPS i förklaringen ovan.
Sätt 1 markör i början av varvet och 1 markör efter de nästa 74-82-88-96-106-116 maskorna. Låt markörerna följa med i arbetet, de ska användas när det ska maskas av till ärmhål.
Sticka slätstickning till arbetet mäter 28-29-30-33-34-35 cm från uppläggningskanten.
KONTROLLERA STICKFASTHETEN!
På nästa varv maskas det av till ärmhål, börja 3-3-3-4-4-4 maskor före första markören. Maska av 6-6-6-8-8-8 maskor (markören sitter mitt i dessa maskorna), sticka som förut tills det återstår 3-3-3-4-4-4 maskor före nästa markör, maska av de nästa 6-6-6-8-8-8 maskorna (markören sitter mitt i dessa maskorna), och sticka varvet ut. Härifrån stickas framstycke och bakstycke fram och tillbaka var för sig.

FRAMSTYCKE:
= 68-76-82-88-98-108 maskor.
Sticka slätstickning och maska av till ärmhål i varje sida i början av varje varv så här: Maska av 2 maskor 1 gång, maska av 1 maska 1-3-4-6-9-12 gånger = 62-66-70-72-76-80 maskor.
Sticka vidare tills arbetet mäter ca 38-40-40-44-44-46 cm (det återstår ca 10-10-12-12-14-14 cm till färdigt mått).
På nästa varv från rätsidan maskas det av till hals så här: Sticka de första 25-27-28-29-30-32 maskorna, maska av de nästa 12-12-14-14-16-16 maskorna och sticka de sista 25-27-28-29-30-32 maskorna. Axlarna stickas färdiga var för sig, klipp inte av tråden – höger axel stickas sedan från avigsidan härifrån.

HÖGER AXEL FRAMSTYCKE:
= 25-27-28-29-30-32 maskor.
Sticka slätstickning med början från avigsidan, och maska av maskor till hals i början av varven från rätsidan så här: Maska av 2 maskor 2 gånger, och maska av 1 maska 4 gånger = 17-19-20-21-22-24 maskor.
Sticka vidare tills arbetet mäter totalt 48-50-52-56-58-60 cm från uppläggningskanten. Maska av och klipp av tråden.

VÄNSTER AXEL FRAMSTYCKE:
= 25-27-28-29-30-32 maskor.
Sticka slätstickning med början från rätsidan, och maska av till hals i början av varven från avigsidan så här: Maska av 2 maskor 2 gånger, och maska av 1 maska 4 gånger = 17-19-20-21-22-24 maskor.
Sticka vidare tills arbetet mäter totalt 48-50-52-56-58-60 cm från uppläggningskanten, anpassa till vänster axel. Maska av och klipp av tråden.

BAKSTYCKE:
= 68-76-82-88-98-108 maskor.
Sticka slätstickning och maska av till ärmhål i varje sida i början av varje varv så här: Maska av 2 maskor 1 gång, och maska av 1 maska 1-3-4-6-9-12 gånger = 62-66-70-72-76-80 maskor. Sticka vidare tills arbetet mäter ca 44-46-48-52-54-56 cm (det återstår ca 4 cm till färdigt mått).
På nästa varv från rätsidan maskas det av till hals så här: Sticka de första 18-20-21-22-23-25 maskorna, maska av de nästa 26-26-28-28-30-30 maskorna och sticka de sista 18-20-21-22-23-25 maskorna. Axlarna stickas färdiga var för sig, klipp inte av tråden – vänster axel stickas sedan från avigsidan härifrån.

VÄNSTER AXEL BAKSTYCKE:
= 18-20-21-22-23-25 maskor.
Sticka slätstickning med början från avigsidan, och maska av 1 maska i början av nästa varv från rätsidan = 17-19-20-21-22-24 maskor. Sticka vidare tills arbetet mäter ca 48-50-52-56-58-60 cm från uppläggningskanten, anpassa till framstyckena. Maska av och klipp av tråden.

HÖGER AXEL BAKSTYCKE:
= 18-20-21-22-23-25 maskor.
Sticka slätstickning med början från rätsidan, och maska av 1 maska i början av nästa varv från avigsidan = 17-19-20-21-22-24 maskor. Sticka vidare tills arbetet mäter ca 48-50-52-56-58-60 cm från uppläggningskanten, anpassa till framstyckena. Maska av och klipp av tråden.

MONTERING:
Sy axelsömmarna med maskstygn.

HALSKANT:
Börja från rätsidan vid den ena axelsömmen. Använd rundsticka 4,5 och sticka upp ca 76 till 92 maskor innanför 1 maska runt hela halsöppningen (maskantalet måste vara delbart med 4). Sticka resår runt med 2 rätmaskor och 2 avigmaskor till resåren mäter 2 cm. Maska av med rätmaskor över rätmaskor och avigmaskor över avigmaskor.

KANT RUNT ÄRMHÅL:
Börja från rätsidan där arbetet delades till ärmhål. Använd rundsticka 4,5 och sticka upp ca 84 till 124 maskor runt hela ärmhålet (maskantalet måste vara delbart med 4). Sticka resår runt med 2 rätmaskor och 2 avigmaskor till resåren mäter 2 cm. Maska av med rätmaskor över rätmaskor och avigmaskor över avigmaskor.

Sticka en kant runt det andra ärmhålet på samma sätt.

Tack för att du väljer ett mönster från DROPS Design. Vi arbetar hårt för att ge ut mönster som är korrekta och enkla att förstå. Alla mönster är översatta från norska och du kan alltid se originalmönstret (DROPS 210-28) för mått och uträkningar.

Kommentarer / Frågor (108)

country flag Laura 12.09.2021 - 14:12:

Buongiorno, cosa succede se non faccio le diminuzioni nel primo giro a maglia rasata dopo il bordo a coste? Grazie!

user icon DROPS Design 12.09.2021 kl. 15:57:

Buongiorno Laura, le diminuzioni vengono fatte perchè le coste solitamente contraggono il lavoro per cui i bordi a coste si lavorano solitamente su un numero di maglie maggiore del resto del capo. Buon lavoro!

country flag Lea Jørgensen 07.09.2021 - 00:39:

Hej. Jeg synes, at der er et stort "spring" i ca. antallet af masker i ærmegab og halskant . Ærme: ca 84 -124 masker, står der. Hvad og hvordan skal jeg vælge det rette antal? Mvh Lea

user icon DROPS Design 07.09.2021 kl. 10:02:

Hej Lea. Det kommer litt an på vilken storlek du gör. De mindre storlekarna får ett mindre antal maskor och de större ett större antal. Se gärna videon Strik masker op langs siden. Mvh DROPS Design

country flag AH 21.07.2021 - 11:52:

Can I change the yarn to brushed alpaca silk?

user icon DROPS Design 21.07.2021 kl. 14:27:

Dear AH, sure you can since Brushed Alpaca Silk and Air belong to the same yarn group C , but remember that since yarns have different texture, result will be different. Read more about yarn alternatives here and /or use the yarn converter to get the new amount. Happy knitting!

country flag Martinez 20.07.2021 - 11:42:

Comment pouvez-vous dire que la laine est lavable. J.ai lavé deux des pulls que j’ai tricoté au programme soie à 30 et ils sont à la poubelle

user icon DROPS Design 20.07.2021 kl. 15:15:

Bonjour Mme Martinez, toutes nos laines sont lavables, mais seules les laines "Superwash" se lavent en machine, DROPS Sky n'est pas superwash et doit se laver à la main - cf nuancier & étiquette et d'autres conseils sur l'entretien de vos lainages ici. Votre magasin saura également vous conseiller si besoin, même par mail ou téléphone. Bon tricot!

country flag Martínez Gloria 20.07.2021 - 11:40:

Bonjour, j’ai tricoté 4 fois ce modèle avec la laine recommandée, j’en ai lavé deux au programme soie en machine qui est à Max 30 degré comme écrit sur étiquette et la laine est toute feutrée et ils ont rétrécis un maximum. Ne dites pas que cette laine est lavable

country flag Tina 11.06.2021 - 10:47:

Liebes Team, Ich weiß leider nicht wie ich anfange die Maschen für die Hals oder Armausschnitt aufzunehmen: innerhalb 1 Masche aus dem ganzen Halsausschnitt auffassen (die Maschenzahl muss durch 4 teilbar sein). - Gibt es hier weitere Erklärungen oder ein Video? Viele Grüße Tina

user icon DROPS Design 11.06.2021 kl. 11:07:

Liebe Tina, selbstverständlich, dieses Video zeigt, wie man Maschen seitlich auffasst und dieses Video, wie man Maschen in die abgekettenen Maschen auffasst. Viel Spaß beim stricken!

country flag Tone Haugen Nilsen 20.05.2021 - 14:42:

Mønsteret var helt fantastisk å følge. Og jeg har strikket en flott vest til barnebarnet mitt. Det var faktisk hun som sendte meg linken og spurte om jeg ville strikke den til henne. Nå er den ferdig og jeg vet hun blir like fornøyd som meg.

country flag Kate 10.05.2021 - 00:44:

Hello, I have a question about changing from knitting on circular needles, in the round to knitting back and forth. I have finished the body section of pattern, and am now trying to start the front piece. Do I need a new set of regular needles to knit back and forth, or can I continue on the same circular needles, but now knitting back and forth? Many thanks

user icon DROPS Design 10.05.2021 kl. 01:46:

Dear Kate, you do not necessarily need another (pair) of needles, you can continue back and forth with the one you already using. However, it might help, if you out the stitches you don't use, on a spare circular, or stitch order, or a piece of yarn, so it might be more comfortable to knit back and forth only with half of the stitches. Happy Knitting!

country flag Nicoletta 23.04.2021 - 22:17:

Buonasera, sto cominciando a lavorare il davanti. C'è scritto di intrecciare 2 maglie e poi 1 maglia. Sto lavorando il modello più piccolo... Significa che lavoro 3 maglie e ne tiro giù due insieme, poi ne lavoro una e e ne tiro giù una? Lo faccio per una volta ai due lati? Grazie non vorrei sbagliare

user icon DROPS Design 24.04.2021 kl. 22:13:

Buonasera Nicoletta, deve intrecciare 2 maglie all'inizio di ogni ferro a ogni lato e poi 1 maglia 1 volta sempre all'inizio del ferro a ogni lato. Buon lavoro!

country flag Annhild 14.04.2021 - 13:55:

Jeg har strikket vest 210-28. den ble fin, men opplevde at vrangborden bretter seg opp. Tror det kommer av at i oppskriften står det at man skal felle masker når man begynner på rettstrikkingen. Normalt øker man mellom vr. bord og rettstrikkingen på bolen.

Kommentér oppskrift DROPS 210-28

College Days

Sofie Ingemann, Denmark

College Days vest

torunneideolsen, Norway

College Days

Helene, Norway