DROPS Baby / 36 / 5

Early Nap Pants by DROPS Design

Strikkede bukser til baby i DROPS BabyMerino. Arbejdet strikkes ovenfra og ned i helpatent. Størrelse præmatur – 4 år.

DROPS Design: Model bm-114-by
Garngruppe A
-----------------------------------------------------------

STØRRELSE:
(<0) 0/1 - 1/3 - 6/9 - 12/18 mdr (2 - 3/4) år
Størrelsen modsvarer ca barnets højde i cm:
(40/44) 48/52 - 56/62 - 68/74 - 80/86 (92 - 98/104)
OBS: Pga helpatenten bliver tøjet meget elastisk og vil derfor trække sig sammen i forhold til målene på måleskitsen.

MATERIALER:
DROPS BABYMERINO fra Garnstudio (tilhører garngruppe A)
(100) 100-150-150-150 (150-200) g farve 42, petrol

STRIKKEFASTHED:
24 masker i bredden og 46 pinde i højden med helpatent = 10 x 10 cm.

PINDE:
DROPS STRØMPEPINDE NR 2,5.
DROPS RUNDPIND NR 2,5: Længde på 40 cm.
DROPS STRØMPEPINDE NR 2.
DROPS RUNDPIND NR 2: Længde på 40 cm.

Garnet til denne opskrift koster fra 47.9kr. Læs mere.

Instruktioner

-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

MØNSTER:
Se diagram A.1 og A.2. Vælg diagram for din størrelse (gælder A.2).

AFLUKNINGSTIPS:
For at undgå at aflukningskanten strammer når der lukkes af, kan der lukkes af med en tykkere pind. Hvis dette også bliver for stramt, kan der laves omslag efter ca hver 4.maske, samtidig med at der lukkes af (omslagene lukkes af som almindelige masker).

-------------------------------------------------------

START ARBEJDET HER:

-------------------------------------------------------

BUKSER - KORT OVERSIGT OVER ARBEJDET:
Arbejdet strikkes rundt på rundpind/strømpepinde, ovenfra og ned. Omgangen starter midt bagpå.

BUKSER:
Slå (132) 144-156-180-192 (204-216) masker op på rundpind 2 med BabyMerino. Strik rundt i rib (= 1 ret, 2 vrang).
Når ribben måler 4 cm, strikkes der forhøjning bagpå således:
Strik (32) 35-38-44-47 (50-53) masker rib, vend, stram tråden, strik (64) 70-76-88-94 (100-106) masker rib tilbage, vend, stram tråden, strik (58) 64-70-82-88 (94-100) masker rib, vend, stram tråden, strik (52) 58-64-76-82 (88-94) masker rib tilbage. Fortsæt således ved at strikke 6 masker mindre for hver gang det vendes, til der er strikket over totalt (28) 34-40-40-46 (52-58) masker. Nu strikkes arbejdet videre rundt fra retsiden.
Skift til rundpind 2,5 og strik A.1 over alle masker.
Når første omgang er strikket, er der (88) 96-104-120-128 (136-144) masker på pinden. Fortsæt rundt i helpatent efter A.1a.
HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN!
Når arbejdet måler (12) 14-15-16-17 (18-19) cm midt foran, sørg for at næste omgang er en omgang hvor maskerne skal strikkes ret, strikkes der således:
Strik A.2 (= 2 masker), A.1 over de næste (42) 46-50-58-62 (66-70) masker som før, A.2 over 2 masker (= midt foran), A.1 over de sidste (42) 46-50-58-62 (66-70) masker som før.
Når A.2 er strikket 1 gang i højden, er der (120) 128-136-152-176 (184-192) masker på pinden.
Når arbejdet måler (15) 17-18-21-22 (23-24) cm (udtagningerne skal nu være afsluttet), lukkes der (12) 12-12-12-16 (16-16) masker af midt foran og midt bagpå. Hvert ben strikkes færdig for sig, sæt maskerne fra det ene ben på 1 tråd.

BEN:
= (48) 52-56-64-72 (76-80) masker. Fordel maskerne på 4 strømpepinde nr 2,5 og fortsæt A.1a rundt. Når benet måler ca (9) 11-12-15-18 (23-28) cm (evt ved ønsket længde, der er nu ca (4) 6-8-8-8 (8-8) cm tilbage), skift til strømpepinde 2 og strik videre i rib med ret over ret og vrang over vrang (på første omgang strikkes omslaget sammen med masken). Når benet måler ca (13) 17-20-23-26 (31-36) cm fra hvor det blev delt, lukkes der løst af med ret over ret og vrang over vrang – læs AFLUKNINGSTIPS.
Sæt maskerne fra det andet ben tilbage på pinden og strik som det første benet.

MONTERING:
Sy de (12) 12-12-12-16 (16-16) masker, som blev lukket af mellem benene, sammen.

Denne opskrift er blevet rettet. .

Opdateret online: 20.03.2020
Diagram ikon nr. 4 lagt til (- = vrang).
Opdateret online: 08.10.2020
Rettelse BUKSER: .... Når arbejdet måler (12) 14-15-16-17 (18-19) cm midt foran,

Diagram

= lav et omslag om højre pind, løft 1 maske løs over på højre pind som om den skulle strikkes vrang
= omslaget og masken strikkes ret sammen
= omslaget og masken strikkes vrang sammen
= vrang
= 2 masker vrang sammen
= strik 5 masker i masken og omslaget således: Strik omslaget og masken ret sammen, men vent med at slippe masken og omslaget der strikkes i af pinden, * slå om højre pind og strik masken og omslaget ret sammen 1 gang til, uden at slippe masken og omslaget der strikkes i af pinden *, strik fra *-* totalt 2 gange, slip derefter retmasken og omslaget der blev strikket i af venstre pind = 5 masker (= 4 masker taget ud)

Behøver du hjælp med opskriften?

Tak for at du vælger en opskrift fra DROPS Design. Vi arbejder hårdt for at udgive opskrifter som er korrekte og enkle at forstå. Alle opskrifter er oversat fra norsk og du kan altid se originalopskriften (DROPS Baby 36-5) for mål og udregninger.

Kommentarer / Spørgsmål (24)

Johanna Wallburg 20.10.2020 - 23:20:

Hallo, ich komme gerade an die Stelle "A.2 (= 2 Maschen), A.1 über die nächsten (42) 46-50-58-62 (66-70) Maschen wie zuvor, A.2 über 2 Maschen (= vordere Mitte), A.1 über die letzten (42) 46-50-58-62 (66-70) Maschen wie zuvor." Hier müsste korrekterweise A1a stehen, oder übersehe ich etwas?

DROPS Design 21.10.2020 kl. 08:13:

Liebe Frau Wallburg, ja genau, hier stricken Sie wie zuvor A.1a (die 1. Reihe in A.1 wird nur einmal gestrickt) . Viel Spaß beim stricken!

Noelle 05.09.2020 - 14:29:

Hallo! Ik heb een vraag: als ik begin met de meerdering volgens A.2 en dan 46 steken (bij maat 0/1 maanden) verder tel voor de tweede Needering (middenvoor) kom ik uit bij een overslag en niet bij een steek die recht samen gebreid moet worden. De meerdering kan alleen worden gemaakt bij een steek die recht samen gebreid moet worden, toch? Zo ja, moet ik dan in de voorgaande (na 45 steken) of de volgende (47 steken) de meerdering maken?Alvast bedankt!

DROPS Design 11.09.2020 kl. 13:36:

Dag Noelle,

Als het goed is moet je meerderen boven het symbool waar je op de vorige naald 1 omslag maakte en 1 averechte steek op de rechter naald zette (dus het bovenste symbool). Nu ga je 5 steken meerderen in de stee en de omslag zoals beschreven bij de symbool uitleg.

Leah Tjemsland 30.08.2020 - 20:29:

I’m not sure I quite understand how a yarn over, a slipped stitch and a purl 2 together will equal any kind of decrease in A.1. Can you please clarify how this decrease works? If you’re continually adding a yo, won’t that negate the decrease that a p2tog creates? I don’t understand.

DROPS Design 31.08.2020 kl. 10:00:

Dear Mrs Tjemsland, yarn overs worked over slipped stitches do not increase the number of stitches, these yarn overs belong the the stitches they are worked over, this means yarn over, slip 1 as if to P = 1 stitch - P2 tog = from 2 sts only 1 stitch remain. Hope this will help. Happy knitting!

Noelle 20.08.2020 - 20:48:

Hallo! Ik kom eigenlijk direct in de problemen na het breien van A.1. Ik maak maat 1-3 maanden en heb dus 156 steken. Na A. 1 1 naald gebreid te hebben zou ik er 104 over moeten houden. Hoe dan? Je bereidt er 2 averecht samen, maar je maakt ook een omslag. Per saldo blijkt het aantal steken dus gelijk. Zelf als je de overslag en de afgehaalde steek samen telt klopt het niet. Hoe kan dit? Alvast bedankt!

DROPS Design 21.08.2020 kl. 10:44:

Dag Noelle,

Op de eerste naald in A.1 maak je 1 omslag op de rechter naald en je haalt 1 steek averecht af, dan brei je 2 averecht samen. Dit herhaal je steeds. Bij het tellen van de steken tellen de omslag en de afgehaalde steek samen als 1 steek, waardoor je in totaal 104 steken op de naald hebt.

Linda 17.08.2020 - 04:09:

Do you have a video of how to knit the front gusset as I don’t understand your chart.

DROPS Design 17.08.2020 kl. 09:37:

Dear Linda, you will find how to read a diagram here - you will decrease in A.1 1 stitch by purling together every 2nd and 3rd stitch and increase 4 sts in A.2 (see here how to work 5 sts in same st in English rib). Happy knititng!

Kira 01.08.2020 - 14:56:

Es gibt einen Fehler in der cm Angabe bei der Grösse 6/9 Monate. Und zwar hier: Bei einer Länge von (12) 14-15-18-17 (18-19) cm, gemessen an der vorderen Mitte - daran angepasst, dass die nächste Runde eine Runde mit Rechtsmaschen ist... Ich nehme an es sollte hier 16 cm heissen für Grösse 6/9 Monate!? Ansonsten tolle Anleitung! Danke! Liebe Grüsse aus Basel

Ulla Dahl Nielsen 14.07.2020 - 23:02:

Hej igen. Jeg har fundet ud af hvad der menes med de 28 m ;-) men jeg forstår ikke A.1 Jeg skal slå om og tage en maske løs af over på højre pind, så skal jeg strikke 2 vr sammen, så skal jeg slå om og tage en maske løs af men så viser diagrammet at jeg skal strikke omslag og løs maske ret ! Hvordan skal jeg kunne det når maskerne er på højre pind ???

Ulla Dahl Nielsen 14.07.2020 - 21:10:

I opskriften står der at forhøjningen bag på skal reduceres med 6 m for hver gang der vendes. Men hvad menes der med at det skal gøres over total (28 )masker ? Hvor mange gange er det så på den mindste størrelse ?

DROPS Design 30.07.2020 kl. 14:18:

Hej Ulla, Du strikker 32 vender, strikker 64 vender, strikker 58 vender, strikker 52 vender, strikker 46 vender, strikker 40 vender, strikker 34 vender og strikker 28 vender. Nu fortsætter du rundt. God fornøjelse!

Sanne 17.05.2020 - 20:38:

Når jeg skal strikke A2 er det så kun de maskeantal som er i diagrammet og så A1 derefter eller er det kun i første række jeg strikker A2 og så A1.

DROPS Design 25.05.2020 kl. 10:41:

Hei Sanne. Det er kun det maskeantallet som er i diagrammet, altså på første omgang der A.2 strikkes er det kun over 2 masker, (men A.2 strikkes 2 steder). God Fornøyelse!

Hanne Christensen 10.05.2020 - 19:54:

Hej. Forstår ikke pinden medA1. 1: begynder omgangen midt bag? 2: der reduceres ikke i maskeantallet. Slå og 2 sammen giver samme antal. 3: skal tråden efter omslag ligge foran eller bagved den maske der tages løst af? Vh Hanne

DROPS Design 12.05.2020 kl. 15:33:

Hej Hanne, ja omgangen starter midt bagpå. Nej der skal ikke reduceres i maskeantallet, du skal bare lave huller. Tråden skal ligge bagved masken. God fornøjelse!

Kommentere opskrift DROPS Baby 36-5