DROPS Baby / 36 / 4

Afternoon Playdate by DROPS Design

Stickad byxa med hängslen till baby i DROPS Flora. Arbetet stickas med resår och slätstickning. Storlek prematur – 4 år.

  • Afternoon Playdate / DROPS Baby 36-4 - Stickad byxa med hängslen till baby i DROPS Flora. Arbetet stickas med resår och slätstickning. Storlek prematur – 4 år.
  • Afternoon Playdate / DROPS Baby 36-4 - Stickad byxa med hängslen till baby i DROPS Flora. Arbetet stickas med resår och slätstickning. Storlek prematur – 4 år.
  • Afternoon Playdate / DROPS Baby 36-4 - Stickad byxa med hängslen till baby i DROPS Flora. Arbetet stickas med resår och slätstickning. Storlek prematur – 4 år.
DROPS Design: Modell fl-003-by
Garngrupp A
-----------------------------------------------------------

STORLEK:
(<0) 0/1 - 1/3 - 6/9 - 12/18 månad (2 - 3/4) år
Storleken motsvarar ca barnets höjd i cm:
(40/44) 48/52 - 56/62 - 68/74 - 80/86 (92 - 98/104)

GARNÅTGÅNG:
DROPS FLORA från Garnstudio (tillhör garngrupp A)
(100) 100-100-100-100 (150-150) g färg 13, jeansblå

DROPS RUNDSTICKA NR 3: Längd på 40 cm till slätstickning.
DROPS STRUMPSTICKOR NR 2,5.
DROPS RUNDSTICKA NR 2,5: Längd på 40 cm till resår.
Sticknumren är endast rekommenderade. Får du för många maskor på 10 cm, byt till tjockare stickor. Får du för få maskor på 10 cm, byt till tunnare stickor.

DROPS PÄRLEMORKNAPP, Välvd (vit) NR 521: 2 stycken i alla storlekar.

-------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------

65% Ull, 35% Alpacka
från 20.00 kr /50g
DROPS Flora uni colour DROPS Flora uni colour 20.00 kr /50g
LindeHobby
Beställ 
DROPS Flora mix DROPS Flora mix 20.00 kr /50g
Garnet till detta mönstret kostar 40kr. Läs mer.

Instruktioner

-------------------------------------------------------

FÖRKLARING TILL BESKRIVNINGEN:

-------------------------------------------------------

RÄTSTICKNING (stickas fram och tillbaka):
Alla varv stickas räta.

ÖKNINGSTIPS (gäller sidorna på benet):
Sticka tills det återstår 1 maska före markören, 1 omslag, sticka 2 rätmaskor (markören sitter mellan dessa maskorna), 1 omslag. På nästa varv stickas omslagen vridet räta så att det inte blir hål. Sedan stickas de nya maskorna i slätstickning.

MINSKNINGSTIPS:
Minska 1 maska på varje sida av markören så här: Sticka tills det återstår 3 maskor före markören, sticka 2 maskor räta tillsammans, sticka 2 rätmaskor (markören sitter mellan dessa maskorna), lyft 1 maska som om den skulle stickas rätmaska, 1 rätmaska, drag den lyfta maskan över maskan som stickades. Minska så vid båda markörerna.

-------------------------------------------------------

BÖRJA ARBETET HÄR:

-------------------------------------------------------

BYXA – KORT ÖVERSIKT ÖVER ARBETET:
Varje ben stickas för sig på strumpstickor innan de sätts tillsammans, det läggs upp maskor till gren och arbetet stickas sedan runt på kort rundsticka. Framstycket och bakstycket stickas fram och tillbaka.

BEN:
Lägg upp (40) 44-48-48-56 (60-64) maskor på strumpstickor 2,5 med Flora. Sticka 1 varv rätt. Sedan stickas det resår (= 2 rätmaskor, 2 avigmaskor). När arbetet mäter 5 cm, byts det till strumpstickor 3 och stickas sedan i slätstickning.
Sätt 1 markör i början av varvet. Låt markören följa med i arbetet. Markören markerar insidan av benet, det ska ökas maskor på varje sida av markören senare. KONTROLLERA STICKFASTHETEN!
När arbetet mäter 10 cm, ökas det (0) 1-1-1-1 (1-1) maska på varje sida av markören – läs ÖKNINGSTIPS.
Öka så med (0) 2-2-2-3 (5-7) cm mellanrum totalt (0) 4-7-8-7 (6-5) gånger = (40) 52-62-64-70 (72-74) maskor.
Sticka slätstickning till arbetet mäter (16) 18-25-26-31 (39-42) cm.
Flytta markören (20) 26-31-32-35 (36-37) maskor (= yttersidan av benet). Låt markören följa med i arbetet. Markören markerar yttersidan på benet, det ska minskas maskor på varje sida av markören senare. Klipp av tråden.
Sticka det andra benet på samma sätt.

BYXA:
Nu sätts båda benen tillsammans, och det stickas sedan runt på kort rundstickaicka 3 så här:
Lägg upp (8) 8-8-10-10 (12-12) maskor, sticka över maskorna från det ena benet, lägg upp (8) 8-8-10-10 (12-12) maskor, sticka över maskorna från det andra benet = (96) 120-140-148-160 (168-172) maskor.
Varvet börjar mitt bak, mellan de första (8) 8-8-10-10 (12-12) maskorna.
Fortsätt runt i slätstickning.
När arbetet mäter 2 cm från där delarna sattes tillsammans, minskas det (0) 1-1-1-1 (1-1) maska på varje sida av varje markör – läs MINSKNINGSTIPS. Minska så med (0) 8-3-6-4 (8-10) cm mellanrum totalt (0) 2-5-3-4 (3-2) gånger = (96) 112-120-136-144 (156-164) maskor.
Sticka slätstickning till arbetet mäter (11) 13-14-17-18 (19-20) cm från där delarna sattes tillsammans.
Nu stickas det förhöjning bak så här:
Sticka (7) 7-9-9-9 (9-9) rätmaskor, vänd strama tråden, sticka (14) 14-18-18-18 (18-18) avigmaskor, vänd, strama tråden, sticka (20) 20-26-26-26 (26-26) rätmaskor, vänd, strama tråden, sticka (26) 26-34-34-34 (34-34) avigmaskor tillbaka. Fortsätt så genom att sticka (6) 6-8-8-8 (8-8) maskor mer för varje gång det vänds till det har stickats över totalt (50) 50-66-66-82 (82-82) maskor. Vänd, sticka tillbaka till början av varvet (= mitt bak).
Sticka 1 varv rätt och justera maskantalet till (95) 115-120-140-145 (160-165) maskor (dvs det ökas (0) 3-0-4-1 (4-1) maskor och minskas (1) 0-0-0-0 (0-0) maska).
För att framstycket och bakstycket ska placeras riktigt flyttas nu början av varvet på följande sätt: Flytt prematur: Sticka tills det återstår 1 maska på varvet, varvet början nu här. Flytt storlek 0/1 - 1/3 - 6/9 - 12/18 månader (2 - 3/4) år: Sticka 1 maska rät, varvet börjar nu här. Byt till kort rundsticka 2,5. Nu stickas det vidare såhär i alla storlekar: Sticka resår (= 2 avigmaskor, 3 rätmaskor) över alla maskorna. När resåren mäter 4 cm, maskas det av maskor så här:
Sticka 2 avigmaskor, 3 rätmaskor, 2 avigmaskor, 3 rätmaskor, 1 maska RÄTSTICKNING – läs förklaring ovan, maska av de nästa (19) 24-24-34-34 (39-39) maskorna, 2 maskor rätstickning, fortsätt med resår över de nästa (33) 38-43-43-48 (53-58) maskorna, 2 maskor rätstickning (= framstycke), maska av de nästa (19) 24-24-34-34 (39-39) maskorna, 1 maska rätstickning, och sticka resår över de resterande (8) 13-13-13-13 (13-13) maskorna.

BAKSTYCKE:
= (20) 25-25-25-25 (25-25) maskor. Fortsätt fram och tillbaka med resår och 1 kantmaska rätstickning i varje sida av arbetet, till arbetet mäter (2) 3-3-4-4 (5-5) cm från delningen. Nästa varv stickas så här:
Sticka 1 maska rätstickning, 3 rätmaskor, 2 avigmaskor, 3 rätmaskor, 1 maska rätstickning, maska av de nästa (0) 5-5-5-5 (5-5) maskorna, 1 maska rätstickning, 3 rätmaskor, 2 avigmaskor, 3 rätmaska och 1 maska rätstickning = 10 maskor kvar till varje hängsel.

HÄNGSLOR:
Fortsätt med resår och 1 kantmaska i rätstickning i varje sida, fram och tillbaka till hängseln mäter ca 18-24 cm (eventuellt till önskad längd). Maska av och upprepa i den andra sidan.

FRAMSTYCKE:
= (37) 42-47-47-52 (57-62) maskor. Fortsätt fram och tillbaka med resår och 2 maskor rätstickning i varje sida av arbetet. När arbetet mäter (4) 6-7-9-10 (11-12) cm, maskas det av till 2 knapphål från rätsidan så här:
Sticka 2 maskor rätstickning, 3 rätmaskor, 2 avigmaskor, 2 maskor räta tillsammans, 1 omslag, sticka som förut tills det återstår 10 maskor, 2 maskor räta tillsammans 1 omslag, 1 rätmaska, 2 avigmaskor, 3 rätmaskor, 2 maskor rätstickning.
När arbetet mäter (5) 7-8-10-11 (12-13) cm stickas det 4 varv rätstickning över alla maskorna. Maska av.

MONTERING:
Sy ihop maskorna i grenen. Sy i 1 knapp på varje hängsle.

Detta mönster har uppdaterats. .

Uppdaterad online: 12.05.2020
Omformulering av text:
BYXA:...
Lägg upp (8) 8-8-10-10 (12-12) maskor, sticka över maskorna från det ena benet, lägg upp (8) 8-8-10-10 (12-12) maskor, sticka över maskorna från det andra benet = (96) 120-140-148-160 (168-172) maskor.
Varvet börjar mitt bak, mellan de första (8) 8-8-10-10 (12-12) maskorna.
Uppdaterad online: 16.11.2020
Rättelse: BYXA:.... Vänd, sticka tillbaka till början av varvet (= mitt bak)...
Uppdaterad online: 15.01.2021
Rättelse BYXOR: ...För att framstycket och bakstycket ska placeras riktigt flyttas nu början av varvet på följande sätt: Flytt prematur: Sticka tills det återstår 1 maska på varvet, varvet början nu här. Flytt storlek 0/1 - 1/3 - 6/9 - 12/18 månader (2 - 3/4) år: Sticka 1 maska rät, varvet börjar nu här. Byt till kort rundsticka 2,5... FRAMSTYCKE: ... = (37) 42-47-47-52 (57-62) maskor. Fortsätt fram och tillbaka med resår och 2 maskor rätstickning i varje sida av arbetet...

Diagram

symbols = stickriktning

Tack för att du väljer ett mönster från DROPS Design. Vi arbetar hårt för att ge ut mönster som är korrekta och enkla att förstå. Alla mönster är översatta från norska och du kan alltid se originalmönstret (DROPS Baby 36-4) för mått och uträkningar.

Kommentarer / Frågor (54)

country flag Marianne Langholm 14.09.2021 - 16:26:

Længden passer ikke sammen med indtag. Kan se i svar at i undgår at svare på det. Strikker 3 mdr. Skal tage ind for hver 3cm ,5 gange =25cm.+de 2 Def strikkes inden indtag. Men skal så lave forhøjninger ved 14 cm. =3cm forskel?????

user icon DROPS Design 22.09.2021 kl. 08:48:

Hej Marianne. Du har stickat 2 cm när du minskar första gången, 5 cm vid 2a intagning, 8 cm vid 3e, 11 vid 4e och 14 cm vid 5e. Dvs att du börjar direkt med förhöjning när du är klar med intagningarna. Mvh DROPS Design

country flag Saskia 19.04.2021 - 18:30:

Es wäre wirklich toll wenn die Modelle von hinten und vorn gezeigt werden, hier gibt es fotos nur von vorn und die Zeichnung ist auch nur von vorn. Aber man soll jetzt ein Rückenteil stricken. Welches Rückenteil? Wie soll das am Ende ausshen? Das wäre hilfreich wenn man die Hose strickt, zumindest wenn man viel visuelles braucht

country flag Laura 03.04.2021 - 22:43:

After joining the legs and decreasing for size 6/9 months, the instructions say to do it after 2cm, then every 6cm three times until it's 17cm. That doesn't add add up - 2+6+6+6=20cm. Can you advise?

user icon DROPS Design 04.04.2021 kl. 11:43:

Dear Laura, I think the difference is taking in account that with these decreases, makes a kind of curved line at the crotch. However, it is best to try on the piece (or compare it to an existing one), and if you think the inseam will be to long, do one less row between each decrease. Happy Knitting.

country flag Berith 28.03.2021 - 18:12:

Jeg forstår ikke dette, og har forespurgt i en strikkegruppe, der måske tror at det er en fejl det står i cm. Indtagningen ved buks... der står: Tag ind således på hver (0.) 8.-3.-6.-4. (8.-10.) cm totalt (0) 2-5-3-4 (3-2) gange = (96) 112-120-136-144 (156-164) masker. Jeg strikker 2. mindste str , så... tag ind på hver 8. CM. 🤔🤔Totalt 2 gange. Synes heller ikke det kan være pinde/masker Jeg har 120 masker og skal ned på 112 På forhånd tak for hjælpen

user icon DROPS Design 19.04.2021 kl. 13:09:

Hei Berith. Du har 120 masker og har satt 2 merker i hver ytterside av bena tidligere. Det skal felles 1 maske på hver side av hver merke, altså 1 maske før og 1 maske etter hvert merke, og det er 2 merker i buksen det skal felles ved = 4 masker pr omgang. Du har 120 masker, ved første felling (8. cm) feller du 4 masker = 116 masker og etter nye 8. cm feller du 4 nye masker = 112 masker. God Fornøyelse!

country flag Katja Berden 19.03.2021 - 09:02:

A rear foto/back side of the pants would be nice. :) Kind regards, Katja from Ljubljana

country flag Margret 09.03.2021 - 20:45:

Sorry,hab mich verrechnet,die 14cm sind korrekt!

country flag Margret 09.03.2021 - 20:35:

Hallo, liebe Dropsler,nach dem zusammenstricken beider Beine ,nach 2cm 5x aller 3cm Zunehmen,(6-9 M) das sind zus. 17 cm,gestrickt werden soll aber nur bis 14 cm,da müssten die Zunahmen aller 2,5 cm erfolgen!Was ist richtig?

user icon DROPS Design 10.03.2021 kl. 07:16:

Liebe Margret, die 1. Zunahmen wird nach 10 cm, die 2. nach 12 cm, die 3. nach 14 cm, die 4. nach 16 cm, die 5. nach 18 cm, die 6. nach 20 cm, die 7. nach 22 cm und die 8. nach 24 cm. Dann stricken Sie noch 2 weitere cm (= 26 cm). Viel Spaß beim stricken!

country flag Joa Stella Hjort 10.02.2021 - 23:05:

Jeg kan ikke få det til at stemme med længden på bukserne - 3/9 mdr. efter at man har samlet benene og skal tage ind på ydersiden -. Først 2 m i hver side efter 2 cm, derefter hver 6. cm 3 gange, det bliver 20 cm, men ved 17 cm skal der forhøjes bagpå. Er det mens man stadig tager ind på ydersiden? Jeg læser det som om man ved 17 cm er færdig med indtagningerne.

user icon DROPS Design 16.02.2021 kl. 14:01:

Hej Joa, du har 148 masker, tager ind når arbejdet måler 2, 8, 14 cm = -12m = 136 masker. God fornøjelse!

country flag Ioana Tilea 22.01.2021 - 22:21:

The garment turned out wonderful! I loved working this pattern! It was very clear and easy to follow! Thankyou very much!

country flag Anika 19.01.2021 - 17:52:

Hallo, ich verzweifle gerade etwas daran die beiden Beinchen zusammenzustricken. Ich habe das Tutorial-Video dazu gesehen aber das klappt bei mir nicht, da der Durchmesser des einzelnen Beins zu klein ist und ich sie mir regelrecht aufreiße bei dem Versuch die auf die Rundnadel zu legen oder drauf zu stricken. Gibt es hierbei noch etwas zu beachten bzw. helfen wie im Video kurze Nadeln? Meine sind normal lang.... vielen Dank für die Hilfe.

user icon DROPS Design 20.01.2021 kl. 07:26:

Liebe Anika, Sie können mit dem Nadelspiel weiterstricken, oder mit der sog. Technik Magic Loop stricken. Viel Spaß beim stricken!

Kommentér oppskrift DROPS Baby 36-4

Afternoon Playdate

Frau-Sommer, Germany

Afternoon Playdate

Sasa, Germany

Afternoon Playdate

Aleksandra, Norway