DROPS / 213 / 2

Listen to Nature Jacket by DROPS Design

Strikket jakke med rundt bærestykke i DROPS Muskat. Arbejdet strikkes ovenfra og ned med bladmønster og hulmønster. Størrelse S - XXXL.

DROPS Design: Model r-756
Garngruppe B
-------------------------------------------------------

550-600-700-750-800-900 g farve 82, silver fox

DROPS RUNDPIND NR 4: Længde på 80 cm til glatstrik.
DROPS STRØMPEPINDE NR 3.
DROPS RUNDPIND NR 3: Længde på 80 cm til rib.

DROPS PERLEMORKNAP, Buet (hvid) NR 522: 7-7-7-7-8-8 stk.

DROPS Muskat uni colour DROPS Muskat uni colour 19.00 kr /50g
Garnet til denne opskrift koster fra 209kr. Læs mere.

Instruktioner

-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

Se diagram A.1 til A.3. Vælg diagram for din størrelse.
Diagrammerne viser alle pinde i mønsteret set fra retsiden.

UDTAGNINGSTIPS (gælder siderne på ryg- og forstykke):
Alle udtagninger gøres fra retsiden.
Strik til der er 2 masker tilbage før mærketråden, slå om, strik 4 masker ret (mærketråden sidder midt mellem disse masker), slå om. På næste pind strikkes omslagene drejet vrang så der ikke bliver hul. Videre strikkes de nye masker i glatstrik.

For at undgå at aflukningskanten strammer når der lukkes af, så kan der lukkes af på tykkere pinde. Hvis dette også bliver for stramt - så kan der laves omslag efter ca hver 4.maske, disse omslag lukkes også af som almindelige masker.

KNAPHUL:
Luk af til knaphul på højre forkant (når tøjet er på). Luk af fra retsiden når der er 6 masker tilbage på pinden således: Slå om, strik de 2 næste masker ret sammen og strik de sidste 4 masker som før. På næste pind strikkes omslaget vrang så der bliver hul.
Første knaphul lukkes når ribben i halsen måler ca 1½-2 cm. Derefter lukkes de 6-6-6-6-7-7 næste med ca 7½-7½-8-8½-7½-7½ cm mellem hver.

-------------------------------------------------------

START ARBEJDET HER:

-------------------------------------------------------

JAKKE – KORT OVERSIGT OVER ARBEJDET:
Halskanten og bærestykket strikkes frem og tilbage på rundpind fra midt foran, ovenfra og ned. Bærestykket deles til ryg & forstykke og ærmer. Ryg- og forstykke strikkes frem og tilbage på rundpind, ovenfra og ned. Ærmerne strikkes rundt på strømpepinde, ovenfra og ned.

HALSKANT:
Slå 111-111-117-129-129-135 masker op (inklusive 7 kantmasker i hver side mod midt foran) på rundpind 3 med Muskat. Strik 1 pind vrang (= vrangen).
Næste pind strikkes således fra retsiden:
Strik 1 maske RETSTRIK – se forklaring over, 1 ret, * 2 vrang, 1 ret *, strik fra *-* til der er 4 masker tilbage, 2 vrang, 1 ret og 1 maske retstrik. Der lukkes af til KNAPHUL – læs forklaring over.
Når arbejdet måler 3 cm, skiftes der til rundpind 4. Sæt 1 mærke efter forkanten på begyndelsen af rækken midt foran, bærestykket skal måles fra dette mærke!

BÆRESTYKKE:
Strik således fra retsiden: Strik 1 maske retstrik, 1 ret, 2 vrang, 1 ret, 2 vrang (= forkant), A.1 (= 6 masker), A.2 (= 6 masker) til der er 14 masker tilbage (= 14-14-15-17-17-18 gange i bredden), A.3 (= 7 masker), og over forkanten strikkes 2 vrang, 1 ret, 2 vrang, 1 ret og 1 maske retstrik.
HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN!
Når A.1 til A.3 er strikket 1 gang i højden, er der 303-335-355-395-431-453 masker på pinden.
Arbejdet måler ca 14-16-16-16-18-18 cm fra mærket.
Strik kantmaskerne som før og glatstrik over de resterende masker.
Når arbejdet måler 19-21-22-24-26-28 cm fra mærket, deles arbejdet til ryg & forstykke og ærmer således:
Strik de 7 kantmasker som før, glatstrik over de næste 41-45-49-53-60-64 masker (= forstykket), sæt de næste 63-69-72-84-89-90 masker på en tråd til ærme og slå 6-6-6-6-8-10 nye masker op under ærmet, strik glatstrik over de næste 81-93-99-107-119-131 masker (= bagstykke), sæt de næste 63-69-72-84-89-90 masker på en tråd til ærme og slå 6-6-6-6-8-10 nye masker op under ærmet, strik 41-45-49-53-60-64 masker glatstrik, og strik de 7 kantmasker som før (= forstykket).

RYG & FORSTYKKE:
= 189-209-223-239-269-293 masker. Sæt 1 mærketråd 51-55-59-63-71-76 masker ind fra hver side (= i siderne på ryg- og forstykke). Der er 87-99-105-113-127-141 masker mellem mærketrådene på bagstykket. Lad mærketrådene følge med i arbejdet, de skal bruges lidt senere når der skal tages ud i siderne.
Fortsæt i glatstrik og de 7 kantmasker i hver side af arbejdet som før.
Når arbejdet måler 4 cm fra delingen, tages der 1 maske ud på hver side af hver mærketråd – læs UDTAGNINGSTIPS (= 4 masker taget ud). Tag ud således på hver 4.cm totalt 5-4-4-5-5-5 gange = 209-225-239-259-289-313 masker.
Når arbejdet måler 28-28-29-29-29-29 cm fra delingen, tages der 13-12-13-14-14-14 masker ud jævnt fordelt = 222-237-252-273-303-327 masker.
Skift til rundpind 3 og strik videre således fra retsiden:
Strik 1 maske retstrik, strik rib (= 1 ret/ 2 vrang) til der er 2 masker tilbage og afslut med 1 ret og 1 maske retstrik.
Luk af med ret fra retsiden når ribben måler 4 cm – læs AFLUKNINGSTIPS. Arbejdet måler 32-32-33-33-33-33 cm fra hvor det blev delt.

ÆRMER:
Sæt de 63-69-72-84-89-90 masker fra tråden i den ene side af arbejdet på strømpepinde 4, og strik 1 maske i hver af de 6-6-6-6-8-10 nye masker som blev slået op under ærmet = 69-75-78-90-97-100 masker.
Sæt 1 mærketråd midt mellem de 6-6-6-6-8-10 masker under ærmet. Lad mærketråden følge med i arbejdet. Der skal senere tages ind på hver side af denne mærketråd.
Strik rundt i glatstrik. Når arbejdet måler 2 cm, tages der 1 maske ind på hver side af mærketråden – læs INDTAGNINGSTIPS (= 2 masker taget ind). Tag ind således på hver 3.-2.-2.-1½.-1.-1.cm totalt 11-13-14-19-21-22 gange = 47-49-50-52-55-56 masker.
Når arbejdet måler 38-37-36-34-33-31 cm, tages der 1-2-1-2-2-1 masker ud på næste omgang = 48-51-51-54-57-57 masker. Skift til strømpepinde 3 og strik rundt i rib (= 1 ret/ 2 vrang). Luk af med ret over ret og vrang over vrang når ribben måler 4 cm. Ærmet måler 42-41-40-38-37-35 cm fra delingen.

= lav 1 omslag mellem 2 masker, på næste pind strikkes omslaget drejet ind i mønster
= tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, strik 2 ret sammen, løft den løse maske over maskerne som blev strikket sammen
= = strik 3 masker i samme maske således: Strik masken ret, men vent med at slippe masken der blev strikket i, over på højre pinde, slå om og strik masken ret 1 gang til = 3 masker

Tak for at du vælger en opskrift fra DROPS Design. Vi arbejder hårdt for at udgive opskrifter som er korrekte og enkle at forstå. Alle opskrifter er oversat fra norsk og du kan altid se originalopskriften (DROPS 213-2) for mål og udregninger.

TIZIANA POZZOLI 14.05.2020 - 17:21:

Per la taglia che sto facendo XXL mi vengono 19 ripetizioni del diagramma a1 - a3. Grazie. Saluti

TIZIANA POZZOLI 14.05.2020 - 17:21:

Per la taglia che sto facendo XXL mi vengono 19 ripetizioni del diagramma a1 - a3. Grazie. Saluti

Roos 17.04.2020 - 21:32:

Ik heb dit vestje in maat M gebreid, maar had 3 bollen meer nodig dan aangegeven werd! Ik gebruikte katoen 'Belle'in plaats van Muskat, maar de garenvervanger gaf aan dat hiermee dezelfde hoeveelheid garen nodig was. Bij mij klopte dat dus niet. Ik vond daarnaast ook de maat M te groot uitvallen (de afmetingen kwamen bij mij wel overeen met wat het patroon aangaf voor maat M) . Wellicht kunnen de ontwerpers hier nog eens naar kijken?

Lilly Björkman 14.04.2020 - 18:02:

Har valt stl L = 117m. Det står under OK att mönstret ska gå 15 ggr på bredden + A3. ( +7 kantmaskor i början o slutet. Men det blir 16 ggr? Har repat upp, och om jag gör som det står blir det samma fel igen.? 117-7-14=96:6= 16? Var är felet? Stickade först M=111 m. Det blev en för mycket där oxå? 111-7-14=90:6=15, men det står 14ggr i mönstret

DROPS Design 16.04.2020 kl. 07:46:

Hej Du har glömt att du ska sticka A1 en gång efter de första 7 framkant-maskorna. Du stickar alltså 7 m framkant, A1 (= 6 m), A2 15 gånger (6x15=90), A3 (= 7 m), 7 m framkant. 7+6+90+7+7= 117. Lycka till!

Marie Andersson 10.04.2020 - 15:57:

Har fastnat direkt på okdelen! Stickar jag först kantmaskorna och sedan 6 maskor räta innan rapport 1? Vad betyder A= 6m osv.+Jag har stickat mönsterstickning innan men aldrig blad vill så gärna få det att fungera!

DROPS Design 14.04.2020 kl. 11:18:

Hej Framkanten börjar du med direkt så den stickas alltså 1 m rätst, 1 rm, 2 am, 1 rm, 2 am. Efter det stickar du A.1 (vilken består av 6 m), sedan upprepar du A2 (består av 6 m) tills det återstår 14 m på varvet. Sedan stickar du A3 (består av 7 m) och du avslutar med framkanten där du stickar 2 am, 1 rm, 2 am, 1 rm, 1 m rätst. Lycka till!

Sandra Mollmann 23.03.2020 - 15:33:

Hallo , ich stricke die Anleitung in Gr.M ....ich sollte 111Maschen aufnehmen und nach der Passe 335 Maschen haben . Hab aber nur 303 wie bei Gr.S ....klingt eigentlich auch logisch , weil ich die gleiche Maschenanzahl aufgenommen hab . Soll ich die fehlenden Maschen nun noch zunehmen ? Ich komm ja sonst mit der Aufteilung für Arme und Rücken nicht hin .

DROPS Design 23.03.2020 kl. 16:41:

Liebe Frau Mollmann, haben Sie die richtigen Diagramme A.1 bis A.3 gestrickt? Wenn Sie die für Grösse M-L-XL gestrickt haben, haben Sie bei der Größe M: 7 BlendeMaschen, 20 M in A.1, 14 Mal 20 Maschen in jedem A.2, 21 M in A.3, 7 Blendemaschen = 7+20+14*20+21+7=335 M. Viel Spaß beim stricken!

Janet Andriadidis 18.03.2020 - 14:29:

Hur stickas varv 3 i halsringningen? Kan inte läsa ut det. 1 v avigt sen kommer varv 2: 1 r och 2 aviga hur stickas varv 3? räta över räta och aviga över aviga?? Sen vilket mönster använder jag till storlek L??

DROPS Design 19.03.2020 kl. 15:02:

Hej Janet, du strikker alle pinde ifølge diagrammet. Første pind er fra retsiden , næste pind fra avigsidan og så fra retten igen. Se vores hjælpe videoer og lektioner nederst i opskriften. God fornøjelse!

Kirsten 05.03.2020 - 17:58:

Har fundet ud af at der ingen fejl var. Undskyld.

Kirsten 04.03.2020 - 18:43:

Når jeg kommer til tegnet hvor man er færdig med strikke ret og vrang på forsiden i mønsteret synes jeg det tegn er over 4 masker og der er vist et andet tegn i forklaringen som kun går over 3 masker. Hvordan skal det være? For nu passer det ikke med maskerne.

DROPS Design 09.03.2020 kl. 08:11:

Hei Kristin. Så fint at du fant ut av det. God Fornøyelse videre på jakken. mvh DROPS design

Marie 22.02.2020 - 13:08:

Hei. Jeg ønsker å strikke denne jakken rundt. Altså ikke frem og tilbake som i oppskriften. Kan jeg gjøre det hvis jeg ikke strikker knappestolpen men legger opp oppklippsmasker i stedet? Eller blir det helt feil...

DROPS Design 24.02.2020 kl. 09:27:

Hei Marie. Det kan du gjøre, men husk at DROPS Muskat er et glatt garn, slik at når du skal klippe opp i front kan maske lett gli ut om de ikke er festet godt nok/sydd godt nok over. God Fornøyelse!

Kommentere opskrift DROPS 213-2