DROPS / 213 / 22

Lavender Charm Top by DROPS Design

Strikket top med rundt bærestykke i DROPS Muskat. Arbejdet strikkes ovenfra og ned med bladmønster og hulmønster. Størrelse S - XXXL.

DROPS Design: Model r-764
Garngruppe B
-------------------------------------------------------

400-400-450-500-550-600 g farve 82, silver fox

DROPS RUNDPINDE NR 4: Længde på 40 cm og 80 cm til glatstrik.
DROPS STRØMPEPINDE NR 3.
DROPS RUNDPINDE NR 3: Længde på 40 cm og 80 cm til rib.

DROPS Muskat uni colour DROPS Muskat uni colour 11.00 kr /50g
Garnet til denne opskrift koster fra 88kr. Læs mere.

Instruktioner

-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

MØNSTER:
Se diagram A.1. Vælg diagram for din størrelse.

UDTAGNINGSTIPS (gælder siderne på ryg- og forstykke):
Strik til der er 2 masker tilbage før mærketråden, slå om, strik 4 masker ret (mærketråden sidder midt mellem disse masker), slå om. På næste omgang strikkes omslagene drejet ret så der ikke bliver hul. Videre strikkes de nye masker i glatstrik.

For at undgå at aflukningskanten strammer når der lukkes af, så kan der lukkes af på en tykkere pind. Hvis dette også bliver for stramt - så kan der laves et omslag efter ca hver 4.maske, disse omslag lukkes af som almindelige masker.

-------------------------------------------------------

START ARBEJDET HER:

-------------------------------------------------------

TOP – KORT OVERSIGT OVER ARBEJDET:
Halskanten og bærestykket strikkes rundt på rundpind fra midt bagpå, ovenfra og ned. Bærestykket deles til ryg & forstykke og ærmekanter. Ryg- og forstykke strikkes rundt på rundpind, ovenfra og ned. Ærmekanterne strikkes rundt på strømpepinde, ovenfra og ned.

HALSKANT:
Slå 96-96-102-114-114-120 masker op på rundpind 3 med Muskat. Strik 1 omgang ret.
Strik rib (= 2 vrang/ 1 ret).
Når arbejdet måler 3 cm, skiftes der til rundpind 4. Sæt 1 mærke i begyndelsen af rækken midt bagpå, bærestykket skal måles fra dette mærke!

BÆRESTYKKE:
Strik A.1 (= 6 masker) rundt over alle masker (= 16-16-17-19-19-20 gange i bredden). HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN!
Når A.1 er strikket 1 gang i højden, er der 288-320-340-380-418-440 masker på pinden.
Arbejdet måler ca 14-16-16-16-18-18 cm fra mærket. Strik rundt i ret.
Når arbejdet måler 19-21-22-24-26-28 cm fra mærket, deles arbejdet til ryg & forstykke og ærmer således:
Strik over de første 40-45-49-53-60-65 masker (= halv bagstykke), sæt de næste 63-69-72-84-89-90 masker på en tråd til ærmekant og slå 6-6-6-6-8-10 nye masker op under ærmet, strik over de næste 81-91-98-106-120-130 masker (= forstykke), sæt de næste 63-69-72-84-89-90 masker på en tråd til ærmekant og slå 6-6-6-6-8-10 nye masker op under ærmet og strik over de sidste 41-46-49-53-60-65 masker (= halv bagstykket).

RYG & FORSTYKKE:
= 174-194-208-224-256-280 masker.
Sæt 1 mærketråd midt mellem de 6-6-6-6-8-10 masker under ærmet i hver side (= i siderne på ryg- og forstykke). Der er 87-97-104-112-128-140 masker mellem mærketrådene på forstykket og bagstykket. Lad mærketrådene følge med i arbejdet, de skal bruges lidt senere når der skal tages ud i siderne. Strik ret.
Når arbejdet måler 4 cm fra delingen, tages der 1 maske ud på hver side af hver mærketråd – læs UDTAGNINGSTIPS (= 4 masker taget ud).
Tag ud således på hver 4.cm totalt 5-4-4-5-5-5 gange = 194-210-224-244-276-300 masker.
Når arbejdet måler 28-28-29-29-29-29 cm fra delingen, tages der 13-12-13-14-15-15 masker ud jævnt fordelt = 207-222-237-258-291-315 masker.
Skift til rundpind 3 og strik rib (= 1 ret/ 2 vrang).
Luk af med ret når ribben måler 4 cm – læs AFLUKNINGSTIPS. Arbejdet måler 32-32-33-33-33-33 cm fra hvor det blev delt.

ÆRMEKANT:
Sæt de 63-69-72-84-89-90 masker fra tråden i den ene side af arbejdet på strømpepinde 4, og strik 1 maske i hver af de 6-6-6-6-8-10 nye masker som blev slået op under ærmet = 69-75-78-90-97-100 masker.
Strik rundt i glatstrik i 2 cm. Skift til strømpepinde 3 og strik rundt i rib (= 1 ret/ 2 vrang), Samtidig med at der på første omgang tages 0-0-0-0-1-1 maske ind = 69-75-78-90-96-99 masker. Luk af med ret over ret og vrang over vrang når ribben måler 4 cm (dvs 6 cm fra delingen). Strik den anden ærmekant på samme måde.

= lav 1 omslag mellem 2 masker, på næste omgang strikkes omslaget drejet ind i mønster
= tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, strik 2 ret sammen, løft den løse maske over maskerne som blev strikket sammen
= strik 3 masker i masken således: Strik masken ret, men vent med at slippe masken der blev strikket i af pinden, slå om og strik masken ret 1 gang til, slip derefter masken af venstre pind = 3 masker (= 2 masker taget ud)
= på første rapport af A.1 forskydes omgangen med 1 maske således: Løft den første maske over på højre pind uden at strikke den, strik derefter A.1 rundt
= 2 vrang sammen

Behøver du hjælp med opskriften?

Tak for at du vælger en opskrift fra DROPS Design. Vi arbejder hårdt for at udgive opskrifter som er korrekte og enkle at forstå. Alle opskrifter er oversat fra norsk og du kan altid se originalopskriften (DROPS 213-22) for mål og udregninger.

Lena 31.07.2020 - 12:04:

Hej. Jag har stickat massor i Muskat nu. Men hur gör jag för att få bort att garnet ”tvinnar” sig, snurrar ihop sig, eller vad det kan kallas. Lite irriterade är det när garnet i övrigt är så bra.

DROPS Design 06.08.2020 kl. 08:39:

Hej Lena, det letteste er at lade nøgle rulle frit, træk en lang tråd ud inden du strikker. God fornøjelse!

Wendy 26.07.2020 - 21:53:

I am knitting Lavender Charm pullover, Drops Design 213/22, in a medium size, and it fits me perfectly. Can I now assume that as long as I use the same size for another article it will fit me in the way it is intended to be worn? Many thanks for the pattern and the help. It is very much appreciated.

DROPS Design 28.07.2020 kl. 11:05:

Dear Wendy, As a rule, yes, but do consider that when choosing a new future project, it can be knitted up with a different yarn and have a different shape. We highly recommend to always make a swatch and compare your gauge to the one given in our patterns. Congratulations on your Lavender Charm pullover! We would love to see it! Feel free to share it with us at our Drops Gallery or at your social media with the hashtag #dropsfan. Happy Knitting!

FERDA 11.07.2020 - 19:57:

Velice hezké a není obtížný jen třeba počítat a počítat.

María Teresa Belles 01.07.2020 - 13:43:

Me parece un patrón precioso y muy buena la explicación para realizarlo.

Ann 30.06.2020 - 11:26:

Hi, I would like to get your advice regarding this top. I'd like to knit this in wool and am a bit confused which yarn from group B to choose. I like how flower structure looks in Muskat and would like to have similar result in other yarn. My main choice is between Sky, Lima and Merino Extra Fine. Which one of these will keep pattern structure better/similar to the one on the picture? Thank you in advance.

DROPS Design 29.07.2020 kl. 11:21:

Dear Ann, For this pattern and based on my personal advice, I would choose definetely DROPS Lima but it will depend on your gauge. What we need in this pattern is a yarn that holds texture. For that, knitting a sample will be vital considering we are "transforming" a pattern knitted in mercerized cotton into a pattern knitted up in yarn. If you get the same knitting tension as the one of the pattern, then, this sweater would look fabulous in DROPS Lima! Personally, I would love love love to see it finished! If you want, you can share your finished project in our Drops Gallery or on your social media using the hashtag #dropsfan, Happy Knitting!

Theresa 05.06.2020 - 19:08:

Hi I have reached the displaced stitche row (row17) of medium chart. I am find it difficult to understand how I work the knit 2 together, yo, yo, slip 1 knit1 pass slip stitch over? Can you help? I will still keep trying to work it out

DROPS Design 08.06.2020 kl. 07:38:

Dear Theresa, at the beg of the 17th round, slip the first sts first repeat, work first A.1 and finish with making a YO then slip 1 st as if to K (= last st of this repeat), K1 (= 1st st next repeat) and psso. Work now 2nd repeat from 2nd st (1st st is already worked) and work the last st of 2nd repeat tog with 1st st next repeat, etc the last st last repeat will be worked with the first st slipped at the beg of round. Happy knitting!

Marge 03.05.2020 - 06:21:

Would love to knit this for summer. Falling leaf would be my name

Franziska 10.04.2020 - 12:09:

Warte gespannt auf die Anleitung

Nonne 22.02.2020 - 17:47:

Chick, snygg, lättplacerad Hoppas på mönster snarast!!

Lone Holm 03.02.2020 - 19:43:

Sød og romantisk

Kommentere opskrift DROPS 213-22