DROPS / 210 / 12

Graceful Cables by DROPS Design

Virkad tröja med raglan i DROPS Air. Arbetet virkas uppifrån och ner med flätor och relieffmaskor. Storlek XS - XXL.

DROPS Design: Modell ai-268
Garngrupp C eller A + A
-------------------------------------------------------

STORLEK:
XS - S - M - L - XL – XXL

GARNÅTGÅNG:
DROPS AIR från Garnstudio (tillhör garngrupp C)
350-400-450-500-500-550 g färg 03, pärlgrå

VIRKFASTHET:
14 stolpar på bredden och 8,5 varv på höjden på 10 x 10 cm. 12 varv med mönster A.1 mäter 10,5 cm på höjden.

VIRKNÅL:
DROPS VIRKNÅL NR 5.

Garnet till detta mönstret kostar 349.65kr. Läs mer.

Instruktioner

-------------------------------------------------------

FÖRKLARING TILL BESKRIVNINGEN:

-------------------------------------------------------

VIRKTIPS:
Första varvet med stolpar virkas från arbetets rätsida. Avsluta varvet med 1 smygmaska i 3:e luftmaskan i början av varvet. Vänd arbetet och virka nästa varv från avigsidan av arbetet. Avsluta varvet med 1 smygmaska i 1:a luftmaskan i början av varvet. Vänd arbetet och virka nästa varv från rätsidan av arbetet.
Fortsätt fram och tillbaka så, med växelvis ett varv med stolpar från rätsidan och ett varv med fastmaskor från avigsidan.

LUFTMASKA:
Om du virkar ytterst på virknålen kommer luftmaskan ofta att bli för stram.
1 luftmaska ska vara lika lång som 1 fastmaska/stolpe är bred.

VIRKINFORMATION:
I början av varje varv med stolpar virkas det 3 luftmaskor, dessa luftmaskorna ersätter inte 1:a stolpen. Varvet avslutas med 1 smygmaska i 3:e luftmaskan i början av varvet.
I början av varje varv med fastmaskor virkas det 1 luftmaska, denna luftmaskan ersätter inte 1:a fastmaskan. Varvet avslutas med 1 smygmaska i första fastmaskan på varvet.

RAGLAN:
Det ökas på varje sida av markören i varje övergång mellan fram- och bakstycke och ärmar (= 8 maskor ökade på varvet).
Öka så här efter markören: Virka 1 maska i första maskan, virka 2 maskor i nästa maska (= 1 maska ökad).
Öka så här före markören: Virka tills det återstår 2 maskor före markören, virka 2 maskor i första maskan (= 1 maska ökad), 1 maska i nästa maska.
De nya maskorna virkas in i mönster A.1, dvs vartannat varv med stolpar och fastmaskor (på fram- och bakstycket är de första 4 ökningarna intecknade i varje sida av diagram A.2).

MÖNSTER:
Se diagram A.1 till A.3.

MINSKNINGSTIPS-1 (gäller ärmarna):
Minska 1 fastmaska på varje sida av markören så här: Virka tills det återstår 3 maskor före markören, virka 2 FASTMASKOR TILLSAMMANS – läs förklaring nedan, virka 1 fastmaska i var och en av de nästa 2 fastmaskorna (markören sitter mellan dessa maskorna), virka 2 fastmaskor tillsammans.

VIRKA 2 FASTMASKOR TILLSAMMANS:
* Stick nålen genom nästa maska, hämta tråden *, virka *-* totalt 2 gånger, gör 1 omslag om nålen och drag omslaget genom alla 3 öglorna på nålen (= 1 maska minskad).

MINSKNINGSTIPS-2 (jämn fördelning):
För att beräkna hur det ska minskas jämnt, räknar man det totala maskantalet på varvet (t.ex 78 maskor), och delar maskorna med det antal minskningar som ska göras (t.ex 14) = 5,6.
I detta exempel minskas det genom att virka växelvis var 4:e och var 5:e fastmaska och var 5:e och var 6:e fastmaska tillsammans.

-------------------------------------------------------

BÖRJA ARBETET HÄR:

-------------------------------------------------------

TRÖJA - KORT ÖVERSIKT ÖVER ARBETET:
Arbetet virkas uppifrån och ner. Först virkas oket, sedan delas arbetet till fram- och bakstycke och ärmar. Till slut virkas halskanten där det minskas maskor jämnt fördelat. Hela arbetet virkas runt, samtidigt som arbetet vänds för varje varv – läs VIRKTIPS.

OK:
Virka 78-78-82-86-90-94 luftmaskor med nål 5 med Air – läs LUFTMASKA, och slut dem till en ring med 1 smygmaska i 1:a luftmaskan som virkades.
VARV 1 (= från rätsidan): Virka 3 luftmaskor – läs VIRKINFORMATION, 1 stolpe i var och en av de 78-78-82-86-90-94 luftmaskorna på varvet, avsluta med 1 smygmaska i 3:e luftmaskan i början av varvet, vänd arbetet – kom ihåg VIRKTIPS.
Nu sätts det 4 markörer från avigsidan av arbetet så här:
Sätt en markör i början av varvet (= i övergången mellan bakstycket och vänster ärm), hoppa över de nästa 8-8-8-10-10-12 maskorna, sätt en markör här (= i övergången mellan vänster ärm och framstycket), hoppa över de nästa 31-31-33-33-35-35 maskorna, sätt en markör här (= i övergången mellan framstycket och höger ärm), hoppa över de nästa 8-8-8-10-10-12 maskorna, sätt en markör här (= i övergången mellan höger ärm och bakstycket), det är nu 31-31-33-33-35-35 maskor kvar på varvet efter sista markören som sattes.
Låt markörerna följa med i arbetet. Sätt en markör på framstycket i den första luftmasksraden som virkades. Oket ska mätas härifrån!
På nästa varv börjar ökningen till RAGLAN – läs förklaring ovan, samtidigt stickas det mönster så här:
VARV 2 (= avigsidan): Virka * A.1 över de första 8-8-8-10-10-12 maskorna, nästa markör sitter här, A.1 över de nästa 3-3-4-4-5-5 maskorna, A.2 över de nästa 25 maskorna, A.1 över de nästa 3-3-4-4-5-5 maskorna, nästa markör sitter här *, virka *-* 1 gång till på varvet. KONTROLLERA VIRKFASTHETEN!
Fortsätt fram och tillbaka med mönster så och öka till raglan på varje varv 11-13-15-17-19-20 gånger och på vartannat varv 4 gånger i alla storlekar (= totalt 15-17-19-21-23-24 gånger) = 198-214-234-254-274-286 maskor.
När A.2 är färdigvirkat på höjden, repeteras A.3 över A.2 till färdigt mått.
När alla ökningarna till raglan är färdiga, virkas det med mönster till arbetet mäter 22-22-24-26-28-30 cm från halskanten mitt fram och ner – anpassa så att nästa varv är ett varv med fastmaskor och virkas från avigsidan.

Klipp av tråden. Nu delas arbetet till fram- och bakstycke och ärmar. Övergången mellan fram- och bakstycke och ärmar är inte längre vid markörerna. I storlek XS, S och M börjar varvet 1-1-1 maska före markören i början av varvet (sett från avigsidan), och i storlek L, XL och XXL börjar varvet nu 1-1-2 maskor efter markören i början av varvet (sett från avigsidan). Flytta markören hit och virka nästa varv i mönster som förut): Fäst tråden med 1 smygmaska i första maskan efter den nya markören (= början av varvet), virka 1 luftmaska (ersätter första fastmaskan på detta varv) virka 6-6-6-8-8-10 lösa luftmaskor (= i sidan under ärmen), hoppa över de nästa 40-44-48-50-54-56 maskorna till ärm, virka över de nästa 59-63-69-77-83-87 maskorna (= framstycket), virka 6-6-6-8-8-10 lösa luftmaskor (= i sidan under ärmen), hoppa över de nästa 40-44-48-50-54-56 maskorna till ärm, virka över de nästa 59-63-69-77-83-87 maskorna (= bakstycket), avsluta varvet med 1 smygmaska i den första luftmaskan som virkades. Fram- och bakstycke och ärmar virkas sedan var för sig. Klipp av tråden. ARBETET MÄTS SEDAN HÄRIFRÅN!

FRAM- OCH BAKSTYCKE:
= 130-138-150-170-182-194 maskor. Sätt 1 markör i varje sida mitt i de nya luftmaskorna som lades upp under ärmarna (= 3-3-3-4-4-5 nya maskor på varje sida av markören). Det är 65-69-75-85-91-97 maskor mellan markörerna. Börja från rätsidan i den 3:e-3:e-3:e-4:e-4:e-5:e luftmaskan mitt under ärmen och virka mönster som förut – kom ihåg VIRKTIPS OCH VIRKINFORMATION. När arbetet mäter 27-29-29-28-28-28 cm från delningen – anpassa så att det avslutas efter ett varv med stolpar, är tröjan färdig. Arbetet mäter ca 52-54-56-58-60-62 cm från axeln och ner.

ÄRMAR:
Fäst tråden i den 3:e-3:e-3:e-4:e-4:e-5:e luftmaskan mitt under ärmen och virka A.1 runt som förut – kom ihåg VIRKINFORMATION och VIRKTIPS. Det virkas 1 maska i var och en av de 3-3-3-4-4-5 lösa luftmaskorna som virkades under ärmen = 46-50-54-58-62-66 maskor på varvet. När ärmen mäter 4 cm från delningen, minskas det 1 maska på varje sida av markören – läs MINSKNINGSTIPS-1. Minska så med ca 6 -5-4-3-2-2 cm mellanrum (det minskas på varv med fastmaskor) totalt 5-6-7-9-10-11 gånger = 36-38-40-40-42-44 maskor. Fortsätt vidare till ärmen mäter 41-41-40-39-37-36 cm – anpassa så att det avslutas efter ett varv med stolpar. Klipp av tråden och fäst den. Virka den andra ärmen på samma sätt.

HALSKANT:
Virka 1 fastmaska i varje luftmaska och minska samtidigt 14-12-12-12-12-12 fastmaskor jämnt fördelat på varvet – läs MINSKNINGSTIPS-2 = 64-66-70-74-78-82 fastmaskor. Klipp av tråden och fäst den.

Diagram

= varvet är redan virkat, börja vid pilen!
= RELIEFF-TREDUBBELSTOLPE (virkas endast på stolpvarv): Det virkas 1 tredubbelstolpe om 1 stolpe från föregående stolpvarv (det virkas inte i maskbågarna, utan runt själva stolpen). Cirkeln i änden av tredubbelstolpen visar vilken stolpe från föregående stolpvarv det ska virkas runt. Linjens början = varvet där denna tredubbelstolpen börjar.
= RELIEFF-TREDUBBELSTOLPE (virkas endast på stolpvarv): Det virkas 1 tredubbelstolpe om 1 tredubbelstolpe/fyrdubbelstolpe från föregående stolpvarv (det virkas inte i maskbågarna, utan runt själva tredubbelstolpen/fyrdubbelstolpen). Den svarta pricken i änden av tredubbelstolpen visar vilken treddubbelstolpe/fyrdubbelstolpe från föregående stolpvarv det ska virkas runt. Linjens början = varvet där denna tredubbelstolpen börjar.
= RELIEFF-FYRDUBBELSTOLPE (virkas endast på stolpvarv): Det virkas 1 fyrdubbelstolpe om 1 tredubbelstolpe/fyrdubbelstolpe från föregående stolpvarv (det virkas inte i maskbågarna, utan runt själva tredubbelstolpen/fyrdubbelstolpen). Rutan i änden av fyrdubbelstolpen visar vilken tredubbelstolpe/fyrdubbelstolpe från föregående stolpvarv det ska virkas runt. Linjens början = varvet där denna fyrdubbelstolpen börjar. Virka 1 fyrdubbelstolpe så här: Gör 4 omslag om nålen, stick nålen om maskan, hämta tråden, gör 1 omslag om nålen och drag omslaget genom de 2 första öglorna på nålen *, virka *-* totalt 5 gånger = 1 maska.
= RELIEFF-TREDUBBELSTOLPE (virkas endast på stolpvarv): Det virkas 1 tredubbelstolpe om 1 tredubbelstolpe/fyrdubbelstolpe från föregående stolpvarv (det virkas inte i maskbågarna, utan runt själva tredubbelstolpen/fyrdubbelstolpen). Stjärnan i änden av tredubbelstolpen visar vilken tredubbelstolpe/fyrdubbelstolpe från föregående stolpvarv det ska virkas runt. Linjens början = varvet där denna tredubbelstolpen börjar. OBS: Denna tredubbelstolpen ska virkas bakom 3:e fyrdubbel-/tredubbelstolpen i första flätan i diagrammet, och bakom 1:a fyrdubbel-/tredubbelstolpen i sista flätan i diagrammet. Dvs, den första och sista flätan i diagrammet flätas spegelvänt.

Behöver du hjälp med mönstret?

Tack för att du väljer ett mönster från DROPS Design. Vi arbetar hårt för att ge ut mönster som är korrekta och enkla att förstå. Alla mönster är översatta från norska och du kan alltid se originalmönstret (DROPS 210-12) för mått och uträkningar.

Kommentarer / Frågor (21)

Julie 22.06.2020 - 10:47:

Hej. Jeg er har hæklet 2. omgang, men er i tvivl om hvad jeg skal gøre med 3 række, altså efter jeg har hæklet fastmasker med udtagninger. Kan nemlig ikke få det til at passe med de 8 masker af A1, 3 masker af A1, 25 masker af A2 og 3 masker af A1, når der er foretaget udtagninger. Dermed passer det heller ikke med mærketrådene. Håber i kan hjælpe og måske uddybe lidt mere.

DROPS Design 25.06.2020 kl. 09:08:

Hej Julie, Har du set videoen, her viser vi fra 2.række i diagrammet:

How to crochet cables and relief-stiches from Garnstudio Drops design on Vimeo.

Elena 29.05.2020 - 11:37:

I love the model but English not my first language and the instructions are very difficult for me. If you want to attract more people,I would suggest video tutorials so that more people can do this and more models.

Kayleigh 13.05.2020 - 03:16:

It would be much easier to understand if you just simply wrote the stitches row by row rather than forcing the person to go back and forth around the page to try and remember what to do. I've managed to get to row 2 but get stuck. How do I proceed? It says to do a1 for 10 stitches (for an XL) but a1 is a row of unfilled ovals which means double crochet? So i did 10 double crochet? Eventually it says to do 25 a2? a2 is a huge section of diagram, which stitch am i doing?! This is really not easy

DROPS Design 13.05.2020 kl. 08:44:

Dear Mrs Kayleigh, first row in both diagrams are the one with the arrow, so that on the first row you work 1 dc in the stitch for both A.1 and A.2. So that the first round in pattern is worked as follows: *A.1 (= 10 sts), marker thread, A.1 (= 4 sts), A.2 (= 25 sts on first row = the one with the arrow), A.1 (= 4 sts), marker thread* and repeat from *-* one more time. You can find here how to read diagrams. Happy crocheting!

Elina 20.04.2020 - 13:53:

The same in English: I'm eagerly waiting for Finnish translation for this pattern. When it will be published?

DROPS Design 22.04.2020 kl. 20:08:

Dear Elina. Here you can find the finnish translation: https://www.garnstudio.com/pattern.php?id=9537&cid=11 Happy crochetting!

Elina 16.04.2020 - 12:08:

Onko tämä ohje tarkoitus suomentaa jossain vaiheessa? Muilla kielillä ohje on ollut olemassa jo kuukausia.

DROPS Design 13.05.2020 kl. 17:47:

Hei, kyseinen ohje on nyt käännetty suomeksi.

Janny Kruimink 26.03.2020 - 21:40:

Ik kom niet uit de beschrijving. De eerste toer van de pas zijn stokjes, goede kant. Dan een toer vasten, markeerdraden, verkeerde kant. Dan begint het patroon A1 etc. in de 3e toer? En begint in de 3e toer ook de raglan? Ik vind het onduidelijk beschreven.

DROPS Design 27.03.2020 kl. 12:32:

Dag Janny,

Nadat je de eerste toer hebt gehaakt voeg je markeerdraden in, zonder te haken, om de raglanlijnen aan te geven. Dan begin je vanaf de 2e toer (op de verkeerde kant) tegelijkertijd met de raglanminderingen en het telpatroon. Dus je volgt het patroon en bij de markeerdraden maak je tegelijkertijd meerderingen. Hoe je meerdert staat boven aan in het patroon. Hoeveel je meerdert staat bij de beschrijving (neem het getal van jouw maat.) De eerste toer in telpatroon A.1, waar een zwarte ster bij staat haak je niet, dit is de toer met stokjes die je zojuist gehaakt hebt en is in het telpatroon getekend om aan te geven hoe je de 2e toer hierin moet haken.

Caroline 12.03.2020 - 16:14:

Hej! Vill bara påpeka att det är fel i diagrammet. Ni har missat att spegelvända första flätan på sista varvet i A.3. Nu ser det ut som att den på detta varv ska virkas på samma sätt som den sista flätan.

María Jose 28.02.2020 - 00:27:

Es muy chulo, tenía ganas de hacer un patrón así. Gracias

Mariëlle 27.02.2020 - 09:57:

Zijn er meer foto's van het haakwerk Ik kom niet uit de beschrijving. De trui wordt in het rond gehaakt. Wat is nu het verschil met de pas en het lijf. Ik moet 48 steken overslaan voor de mouwen. Moet ik dan eerst afhechten en dan weer aanzetten, anders heb je toch een draad?

DROPS Design 28.02.2020 kl. 19:22:

Dag Mariëlle,

Helaas zijn dit de enige foto's die we tot ons beschikking hebben. De pas is waar het lijf en de mouwen in een stuk in de rondte worden gebreid. Het lijf is het gedeelte vanaf de oksels, dus zonder de mouwen. Je haakt dus een aantal lossen en slaat de steken van de mouwen over en gaat gelijk verder met de volgende steek op het lijf, zonder een draad o.i.d. Hierdoor ontstaat a.h.w. een stukje korte mouw of armsgat. De mouw haak je hier later aan.

PAOLA 08.02.2020 - 18:27:

IO SONO UNA PRINCIPIANTE E NON RIESCO A SEGUIRE LO SCHEMA MI POTRESTE DARE UN AIUTO?NELLA LEGENDA LA MAGLIA MASSA VOLEVA ESSERE UNA MAGLI A BASSA?

DROPS Design 08.02.2020 kl. 20:57:

Buongiorno Paola. Abbiamo corretto il testo: è una maglia bassa. Buon lavoro!

Kommentér oppskrift DROPS 210-12