DROPS / 212 / 3

Tulip Ring by DROPS Design

Strikket bluse med rundt bærestykke i DROPS Air. Arbejdet strikkes ovenfra og ned med hulmønster og trompetærmer. Størrelse S - XXXL.

DROPS Design: Model ai-261
Garngruppe C eller A + A
-------------------------------------------------------

250-300-300-350-350-400 g farve 01, natur

DROPS RUNDPINDE NR 5,5: Længde på 40 cm og 80 cm til glatstrik/mønster.
DROPS RUNDPINDE NR 4,5: Længde på 40 cm og 80 cm til rib.

Garnet til denne opskrift koster fra 169.75kr. Læs mere.

Instruktioner

-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

MØNSTER:
Se diagram A.1 og A.2. Vælg diagram for din størrelse (gælder A.1).

UDTAGNINGSTIPS (jævnt fordelt):
For at beregne hvordan der skal tages ud jævnt fordelt, regner man det totale maskeantal på pinden (f.eks 76 masker), og deler maskerne med antal udtagninger som skal gøres (f.eks 4) = 19.
I dette eksempel tages der ud ved at slå om efter hver 19. maske.
På næste omgang strikkes omslagene drejet så der ikke bliver hul.

For at undgå at aflukningskanten strammer når der lukkes af, så luk af på en tykkere pind. Hvis dette også bliver for stramt - så lav et omslag efter ca hver 4.maske, disse omslag lukkes også af som almindelige masker.

-------------------------------------------------------

START ARBEJDET HER:

-------------------------------------------------------

BLUSE - KORT OVERSIGT OVER ARBEJDET:
Halskant og bærestykke strikkes rundt på rundpind fra midt bagpå, ovenfra og ned. Bærestykket deles til ryg & forstykke og ærmer. Ryg- og forstykke strikkes rundt på rundpind, ovenfra og ned. Ærmerne strikkes rundt på strømpepinde/lille rundpind, ovenfra og ned.

HALSKANT:
Slå 76-80-84-88-92-96 masker op på rundpind 4,5 med Air. Strik 1 omgang ret. Derefter strikkes der rib (= 2 ret / 2 vrang) rundt i 3 cm.
Når ribben er færdig, strikkes der 1 omgang ret hvor der tages 4-8-0-3-6-9 masker ud jævnt fordelt – læs UDTAGNINGSTIPS = 80-88-84-91-98-105 masker. Strik 1 omgang ret (omslagene strikkes drejet ret).
Skift til rundpind 5,5. Sæt 1 mærke efter ribben i begyndelsen af omgangen, bærestykket skal måles fra dette mærke!

BÆRESTYKKE:
Strik A.1 (vælg diagram for din størrelse) totalt 10-11-12-13-14-15 gange rundt på omgangen. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! Når A.1 er strikket færdig, er der 210-231-252-273-294-315 masker på omgangen. Arbejdet måler ca 20 cm fra mærket. Fortsæt rundt i glatstrik. Strik videre i de forskellige størrelser således:

Størrelse S:
Strik 1 omgang ret hvor der tages 6 masker ud jævnt fordelt = 216 masker. Fortsæt til arbejdet måler 21 cm fra mærket. Derefter strikkes der som forklaret under:

Størrelse M, L, XL, XXL og XXXL:
Strik rundt i glatstrik. Når arbejdet måler 21-22-23-24-25 cm, tages der 7-10-9-16-17 masker ud jævnt fordelt = 238-262-282-310-332 masker. Fortsæt til arbejdet måler 22-24-26-28-30 cm fra mærket. Derefter strikkes der som forklaret under.

Alle størrelser:
Nu deles arbejdet til ryg & forstykke og ærmer. I størrelse M, XL og XXXL er det et ulige antal A.1 på omgangen, og for at mønsteret skal blive placeret symmetrisk midt foran, forskydes starten af omgangen så den ikke længere er midt bagpå i disse størrelser.
Næste omgang strikkes således: Strik de første 31-25-37-31-45-41 masker (= ca halv bagstykke), sæt de næste 46-50-56-60-64-66 masker på en tråd til ærme, slå 8-8-8-10-10-10 nye masker op (= i siden under ærmet), strik de næste 62-69-75-81-91-100 masker (= forstykke), sæt de næste 46-50-56-60-64-66 masker på en tråd til ærme, slå 8-8-8-10-10-10 nye masker op på pinden (= i siden under ærmet), strik de resterende 31-44-38-50-46-59 masker (= ca halv bagstykke). Videre strikkes ryg & forstykke og ærmer hver for sig. HERFRA MÅLES ARBEJDET VIDERE.

RYG & FORSTYKKE:
= 140-154-166-182-202-220 masker. Strik rundt i glatstrik. Når arbejdet måler 23-24-24-24-24-24 cm fra delingen, strikkes der 1 omgang ret hvor der tages 16-18-18-18-22-24 masker ud jævnt fordelt = 156-172-184-200-224-244 masker.
Skift til rundpind 4,5. Strik rib (= 2 ret / 2 vrang) rundt i 4 cm. Luk af med ret over ret og vrang over vrang – læs AFLUKNINGSTIPS. Blusen måler ca 52-54-56-58-60-62 cm fra skulderen og ned.

ÆRMER:
Sæt de 46-50-56-60-64-66 masker fra tråden i den ene side tilbage på lille rundpind/strømpepinde 5,5, og strik 1 maske i hver af de 8-8-8-10-10-10 masker som blev slået op i siden under ærmet = 54-58-64-70-74-76 masker. Sæt en mærketråd midt i de nye masker (= 4-4-4-5-5-5 nye masker på hver side af mærketråden). Lad mærketråden følge med videre i arbejdet, den skal bruges senere når der skal lukkes af under ærmerne.
Strik rundt i glatstrik. Når ærmet måler 4-4-4-2-2-2 cm fra delingen, starter indtagningen under ærmet – læs INDTAGNINGSTIPS. Tag ind således på ca hver 5.-5.-1½.-1.-1.-1.cm totalt 2-3-6-9-7-5 gange = 50-52-52-52-60-66 masker.
Når ærmet måler 14-14-12-10-9-7 cm fra delingen (kortere mål i de større størrelser pga længere bærestykke), strikkes der 1 omgang ret hvor maskeantallet justeres til 52-52-52-52-56-60 masker (dvs i størrelse S tages der 2 masker ud, i størrelse M, L, XL tages der hverken ind eller ud, og i størrelse XXL og XXXL tages der 4-6 masker ind). Nu strikkes der mønster rundt således: Strik * 0-0-0-0-1-2 maske ret, A.2 *, strik fra *-* totalt 4 gange rundt på omgangen. Når A.2 er strikket færdig i højden, er der 68-68-68-68-72-76 masker på omgangen.
Strik 1 omgang ret hvor der tages 4 masker ud jævnt fordelt i alle størrelser = 72-72-72-72-76-80 masker. Skift til rundpind 4,5. Strik rib (= 2 ret / 2 vrang) rundt i 3 cm. Luk af med ret over ret og vrang over vrang. Ærmet måler totalt 34-34-32-30-29-27 cm. Strik det andet ærme på samme måde.

Diagram

= ret
= lav 1 omslag mellem 2 masker. På næste omgang strikkes omslaget ret – det skal blive hul
= lav 1 omslag mellem 2 masker. På næste omgang strikkes omslaget drejet så der ikke bliver hul

Tak for at du vælger en opskrift fra DROPS Design. Vi arbejder hårdt for at udgive opskrifter som er korrekte og enkle at forstå. Alle opskrifter er oversat fra norsk og du kan altid se originalopskriften (DROPS 212-3) for mål og udregninger.

Kommentarer / Spørgsmål (17)

Ina Haringsma 30.04.2020 - 20:01:

Ik heb boord gebreid (maat XXXL). Daarna 9 steken gemeerderd totaal 105 steken. Nu begin ik aan de pas volgens tel patroon. Hoe is het mogelijk dat ik na 28cm pas breien 315 steken op mijn naald heb?

DROPS Design 05.05.2020 kl. 12:43:

Dag Ina,

Als het goed is heb je na het breien van A.1 in de hoogte 315 steken op de naald en is je werk 20 cm vanaf de markeerdraad, dus ongeveer 23 cm vanaf de opzetnaald. Kan het zijn dat de stekenverhouding in de hoogte niet klopt?

Ina Haringsma 25.04.2020 - 20:43:

Wie in Nerderland kan mij helpen met de trui Tulip Ring/Drops 212?

DROPS Design 28.04.2020 kl. 20:35:

Dag Ina,

Je kan je vragen hier op het forum stellen. Waar kom je precies niet uit? Als je wat specifieker aangeeft waar je tegenaan loopt kunnen we je beter helpen. Bekijk evt. ook de video's die bij het patroon staan.

Fatma AlMassry 26.03.2020 - 17:29:

Can i order one and ship it to Egypt

DROPS Design 27.03.2020 kl. 09:31:

Dear Mrs AllMassry, you will find the list of our DROPS retailers shipping worldwide here - do not hesitate to contact them by mail for any further informations. Happy knitting!

Virga 19.03.2020 - 19:46:

Sorry voor mijn vraag, heb het patroon terug bekeken : de uitleg begint vanaf Medium, niet Smal, dus het klopt.

DROPS Design 24.03.2020 kl. 18:45:

Dag Virga,

Dankjewel voor de terugkoppeling en veel breiplezier!

Virga 18.03.2020 - 20:57:

Hallo, Ik heb de hals gebreid en de pas in maat M. Ik heb nu 231 steken op de naald. A1 is klaar en meet 22 cm. Volgens het patroon moet ik nu 10 steken meerderen en zou dan 262 steken op de naald hebben voor maat M. Dit klopt niet volgens mij : 231 + 10 = 241. Is dit een fout of moeten er meer steken gemeerderd worden ? Bedankt voor een antwoord.

Laurence 09.03.2020 - 18:10:

Merci infiniment pour votre réponse, ça a donné un sens à tout un pan des instructions que je n avais pas saisi jusqu’à maintenant

Laurence 09.03.2020 - 08:52:

Bonjour est il possible de tricoter ce modèle avec un fil alpaca et un fil kid silk? de plus est il possible de le tricoter avec des aiguilles droites?

DROPS Design 09.03.2020 kl. 12:48:

Bonjour Laurence, tout à fait, vous pouvez remplacer 1 fil Air (= groupe C) par 2 fils du groupe A = 1 fil Alpaca + 1 fil Kid-Silk par exemple - plus d'infos ici. Vous trouverez également ici comment adapter un modèle sur aiguilles droites. Bon tricot!

Anette Adetoft 29.02.2020 - 07:42:

Stickar i medium. När oket är klart har jag 231 maskor. Öka 10 m=241. Det står att jag då ska ha 262m. När jag ska dela arbetet 25,50,69,50,44=238. Var är felet?

DROPS Design 02.03.2020 kl. 12:03:

Hei Anette. Du skal ha 231 masker når arbeidet måler ca 20 cm. Nå står beskrivelsen til str S for seg selv, slik at du som strikker str. M må se på det første tallet under: Størrelse M, L, XL, XXL og XXXL, altså når arbeidet måler 21 cm, økes det med 7 masker jevnt fordelt = 231 + 7 = 238 masker og da vil beskrivelsen under Alle størrelser stemme. God Fornøyelse!

Daphne Archer 28.02.2020 - 21:51:

Please could I buy the Drops pattern knitted from neck down?

DROPS Design 29.02.2020 kl. 20:45:

Dear Daphne, you do not need to buy the patterns as the DROPS patterns are available free, and you can download them from our website. If you are looking for top down patterns, please use the search function on our side that can filter your results. Happy Knitting!

Nicole GUTH 24.02.2020 - 11:15:

Oh, mille mercis pour la rapidité de votre réponse. Vous êtes super efficaces, je pensais que pour la taille M, c'étaient les premiers chiffres... Belle semaine à vous

Kommentere opskrift DROPS 212-3