Evening Glow Jacket by DROPS Design

Stickad kofta i DROPS Sky. Arbetet stickas uppifrån och ner med raglan och korta ärmar med hålmönster. Storlek S - XXXL.

  • Evening Glow Jacket / DROPS 212-2 - Stickad kofta i DROPS Sky. Arbetet stickas uppifrån och ner med raglan och korta ärmar med hålmönster. Storlek S - XXXL.
  • Evening Glow Jacket / DROPS 212-2 - Stickad kofta i DROPS Sky. Arbetet stickas uppifrån och ner med raglan och korta ärmar med hålmönster. Storlek S - XXXL.
  • Evening Glow Jacket / DROPS 212-2 - Stickad kofta i DROPS Sky. Arbetet stickas uppifrån och ner med raglan och korta ärmar med hålmönster. Storlek S - XXXL.
  • Evening Glow Jacket / DROPS 212-2 - Stickad kofta i DROPS Sky. Arbetet stickas uppifrån och ner med raglan och korta ärmar med hålmönster. Storlek S - XXXL.
DROPS Design: Modell sk-075
Garngrupp B
-------------------------------------------------------

250-300-300-350-350-400 g färg 19, tegelsten

DROPS RUNDSTICKOR NR 4: Längd på 40 cm och 60 cm eller 80 cm till slätstickning.
DROPS STRUMPSTICKOR NR 3.
DROPS RUNDSTICKA NR 3: Längd på 80 cm till resår.
Sticknumren är endast rekommenderade. Får du för många maskor på 10 cm, byt till tjockare stickor. Får du för få maskor på 10 cm, byt till tunnare stickor.

DROPS TRÄKNAPP, Kokosnöt NR 516: 6-6-7-7-8-8 st.

-------------------------------------------------------

-------------------------------------------------------

74% Alpacka, 18% Polyamid, 8% Ull
från 47.95 kr /50g
DROPS Sky uni colour DROPS Sky uni colour 47.95 kr /50g
LindeHobby
Beställ 
DROPS Sky mix DROPS Sky mix 61.00 kr /50g
Garnet till detta mönstret kostar från 239.75kr. Läs mer.

Instruktioner

-------------------------------------------------------

FÖRKLARING TILL BESKRIVNINGEN:

-------------------------------------------------------

RÄTSTICKNING (stickas fram och tillbaka):
Alla varv stickas räta.

VÄNSTER FRAMKANT (= 6 maskor):
Sticka så här från rätsidan: 2 maskor i rätstickning, 1 maska slätstickning, 1 maska rätstickning, 1 maska slätstickning, 1 maska rätstickning.
Fortsätt med rätstickning över rätstickning och slätstickning över slätstickning.

HÖGER FRAMKANT (= 6 maskor):
Sticka så här från rätsidan: 1 maska rätstickning, 1 maska slätstickning , 1 maska rätstickning, 1 maska slätstickning, och 2 maskor i rätstickning.
Fortsätt med rätstickning över rätstickning och slätstickning över slätstickning.

ÖKNINGS-/MINSKNINGSTIPS (jämn fördelning):
För att beräkna hur det ska ökas/minskas jämnt, räknar man det totala maskantalet på varvet (t.ex 105 maskor) minus framkanterna (t.ex 12 maskor), och delar de resterande 93 maskorna med det antal ökningar/minskningar som ska göras (t.ex 3) = 31.
I detta exempel ökas det genom att göra 1 omslag om stickan efter ca var 31:a maska (det ökas inte över framkanterna, och framkanterna stickas som förut). På nästa varv stickas omslagen vridna så att det inte blir hål.
Om det ska minskas, stickas i detta exempel ca var 30:e och var 31:a maska räta tillsammans.

MÖNSTER:
Se diagram A.1 (raglanlinje) och A.2 (mönster på ärmarna). Diagrammen visar alla varv i mönstret sett från rätsidan.

RAGLAN:
Öka 1 maska till raglan på varje sida av de 10 maskorna i A.1 i varje övergång mellan framstycke/bakstycke och ärmar (= totalt 8 maskor ökade på ökningsvarvet).
Öka 1 maska genom att göra 1 omslag om stickan. På nästa varv (avigsidan), stickas omslagen vridet aviga så att det inte blir hål. Sedan stickas de nya maskorna i slätstickning på framstyckena och bakstycket, och i A.2 på ärmarna.

MINSKNINGSTIPS-1 (gäller i sidorna på fram- och bakstycket):
Minska 1 maska på varje sida av markören så här: Sticka tills det återstår 3 maskor före markören, sticka 2 maskor räta tillsammans, sticka 2 rätmaskor (markören sitter mellan dessa 2 maskorna), lyft 1 maska som om den skulle stickas rät, sticka 1 rätmaska, drag den lyfta maskan över maskan som stickades (= 2 maskor minskade).

MINSKNINGSTIPS-2 (gäller mitt under ärmarna):
Minska 1 maska på varje sida av markören så här: Sticka tills det återstår 3 maskor före markören, sticka 2 maskor aviga tillsammans, sticka 2 avigmaskor (markören sitter mellan dessa 2 maskorna), sticka 2 maskor vridet aviga tillsammans (= 2 maskor minskade).

ÖKNINGSTIPS (gäller i sidorna på fram- och bakstycket):
Alla ökningar görs från avigsidan!
Sticka tills det återstår 1 maska före markören, gör 1 omslag om stickan, sticka 2 maskor slätstickning (markören sitter mellan dessa 2 maskorna), gör 1 omslag om stickan (= 2 maskor ökade). På nästa varv (rätsidan) stickas omslagen vridet räta så att det inte blir hål. Sedan stickas de nya maskorna i slätstickning.

KNAPPHÅL:
Maska av till knapphål på höger framkant (när plagget tas på). Maska av så här från rätsidan när det återstår 4 maskor på varvet: Gör 1 omslag om stickan, sticka de 2 nästa maskorna räta tillsammans och sticka de 2 sista maskorna i rätstickning. På nästa varv (avigsidan), stickas omslaget rätt så att det blir hål.
Första knapphålet maskas av när resåren i halsen mäter ca 2 cm. Sedan maskas de 5-5-6-6-7-7 nästa knapphålen av med ca 9-9½-8½-9-8-8 cm mellan varje.

AVMASKNINGSTIPS:
För att undvika att avmaskningskanten stramar när det maskas av, kan det maskas av med en tjockare sticka. Om detta också blir stramt, kan det göras 1 omslag om stickan efter ca var 8:e maska samtidigt som det maskas av (omslagen maskas av som vanliga maskor).

-------------------------------------------------------

BÖRJA ARBETET HÄR:

-------------------------------------------------------

KOFTA - KORT ÖVERSIKT ÖVER ARBETET:
Halskant och ok stickas fram och tillbaka på rundsticka från mitt fram, uppifrån och ner. Oket delas till fram- och bakstycke och ärmar. Fram- och bakstycket stickas fram och tillbaka på rundsticka från mitt fram, uppifrån och ner. Ärmarna stickas runt på strumpstickor/kort rundsticka, uppifrån och ner.

HALSKANT:
Lägg upp 105-109-113-119-123-127 maskor (inklusive 6 framkantsmaskor i varje sida mot mitt fram) på rundsticka 3 med Sky. Sticka 1 varv avigt (= avigsidan).
Nästa varv stickas så här från rätsidan: Sticka VÄNSTER FRAMKANT (= 6 maskor) – läs förklaring ovan, * 1 rätmaska, 1 avigmaska *, sticka *-* tills det återstår 7 maskor på varvet, sticka 1 rätmaska, och avsluta med HÖGER FRAMKANT (= 6 maskor) – läs förklaring ovan.
Fortsätt resåren så i 3 cm, kom ihåg KNAPPHÅL på höger framkant – läs förklaring ovan. OBS: Framkanterna stickas som förklarat ovan till färdigt mått.
När resåren är färdig, stickas det 1 varv rätt från rätsidan (framkanterna stickas som förut) där det ökas 3-7-7-5-1-5 maskor jämnt fördelat – läs ÖKNINGS-/MINSKNINGSTIPS = 108-116-120-124-124-132 maskor. Sätt 1 markör efter framkanten, i början av varvet mitt fram. Oket ska mäts från denna markör.
Byt till rundsticka 4 och sticka 1 varv avigt från avigsidan med 6 framkantsmaskor i varje sida som förut (omslagen från ökningen stickas vridet aviga).
Sedan stickas oket som förklarat nedan. KONTROLLERA STICKFASTHETEN!

OK:
Sätt 4 markörer i arbetet som förklarat nedan (markörerna sätts i arbetet utan att maskorna stickas):
Räkna 20-22-23-24-24-26 maskor (= vänster framstycke), sätt 1 markör före nästa maska, räkna 20 maskor (= ärm), sätt 1 markör före nästa maska, räkna 28-32-34-36-36-40 maskor (= bakstycke), sätt 1 markör före nästa maska, räkna 20 maskor (= ärm), sätt 1 markör före nästa maska. Det är 20-22-23-24-24-26 maskor på höger framstycke efter sista markören.

På nästa varv börjar mönstret som förklarat nedan, SAMTIDIGT ökas det till RAGLAN – läs förklaring ovan. Dvs nästa varv stickas så här från rätsidan:
Sticka 6 framkantsmaskor som förut, 9-11-12-13-13-15 maskor slätstickning, öka 1 maska till raglan,
sticka A.1 (= 10 maskor och markören sitter mitt i A.1), öka 1 maska till raglan,
sticka A.2 (= 10 maskor), öka 1 maska till raglan,
sticka A.1 (= 10 maskor och markören sitter mitt i A.1), öka 1 maska till raglan,
sticka 18-22-24-26-26-30 maskor slätstickning, öka 1 maska till raglan,
sticka A.1 (= 10 maskor och markören sitter mitt i A.1), öka 1 maska till raglan,
sticka A.2 (= 10 maskor), öka 1 maska till raglan,
sticka A.1 (= 10 maskor och markören sitter mitt i A.1), öka 1 maska till raglan,
sticka 9-11-12-13-13-15 maskor slätstickning, och avsluta med 6 framkantsmaskor som förut.

Fortsätt mönstret så och öka till raglan på vartannat varv (dvs på varje varv från rätsidan) totalt 23-25-29-33-37-40 gånger på höjden inklusive ökningarna förklarade på första varvet. OBS: De ökade maskorna på ärmarna stickas fortlöpande in i mönstret till det är totalt 5-5-7-7-7-7 rapporter på bredden över ärmen, sedan stickas de nästa ökade maskorna aviga från rätsidan, och räta från avigsidan till färdigt mått (A.2 visar ärmen med alla ökningarna i storlek S).
Efter sista ökningen till raglan är det 292-316-352-388-420-452 maskor på varvet.
Sticka vidare utan ökningar till arbetet mäter 19-21-23-25-27-29 cm från markören vid halsen.
Nu delas oket till fram- och bakstycke och ärmar, dvs nästa varv stickas så här: Sticka 46-50-55-60-66-72 maskor som förut (= framstycke), sätt de följande 60-64-72-80-84-88 maskorna på 1 tråd till ärm, lägg upp 8 nya maskor på stickan (= i sidan under ärmen), sticka 80-88-98-108-120-132 maskor som förut (= bakstycke), sätt de följande 60-64-72-80-84-88 maskorna på 1 tråd till ärm, lägg upp 8 nya maskor på stickan (= i sidan under ärmen), och sticka de resterande 46-50-55-60-66-72 maskorna som förut (= framstycke).
Fram- och bakstycke och ärmar stickas sedan var för sig.

FRAM- OCH BAKSTYCKE:
= 188-204-224-244-268-292 maskor. Sätt 1 markör 50-54-59-64-70-76 maskor in från varje sida (= i sidorna på fram- och bakstycket). Det är 88-96-106-116-128-140 maskor mellan markörerna på bakstycket. Låt markörerna följa med i arbetet, de ska användas lite senare när det ska minskas och ökas i sidorna på fram- och bakstycket.
Fortsatt fram och tillbaka med slätstickning och 6 framkantsmaskor i varje sida mot mitt fram som förut.
När arbetet mäter 3 cm från delningen, minskas det 1 maska på varje sida av båda markörerna – läs MINSKNINGSTIPS-1 (= 4 maskor minskade). Minska så med 3 cm mellanrum totalt 4 gånger i varje sida = 172-188-208-228-252-276 maskor.
Sticka vidare tills arbetet mäter 16 cm från delningen. På nästa varv från avigsidan ökas det 1 maska på varje sida av båda markörerna – läs ÖKNINGSTIPS (= 4 maskor ökade). Öka så med 2½ cm mellanrum totalt 6 gånger i varje sida = 196-212-232-252-276-300 maskor.
Sticka vidare tills arbetet mäter 33 cm från delningen (det återstår ca 3 cm till färdigt mått, prova eventuellt koftan på och sticka till önskad längd).
Byt till rundsticka 3. Sticka 1 varv rätt från rätsidan (framkanterna stickas som förut) och öka samtidigt 37-41-45-49-53-57 maskor jämnt fördelat – läs ÖKNINGS-/MINSKNINGSTIPS = 233-253-277-301-329-357 maskor.
Sticka resår så här från avigsidan: 6 framkantsmaskor som förut, * 1 avigmaska, 1 rätmaska *, sticka *-* tills det återstår 7 maskor på varvet, sticka 1 avigmaska, och avsluta med 6 framkantsmaskor som förut. Fortsätt resåren så i 3 cm. Maska av med rätstickning över rätstickning, rätmaskor över rätmaskor och avigmaskor över avigmaskor – läs AVMASKNINGSTIPS! Koftan mäter ca 58-60-62-64-66-68 cm från axeln och ner.

ÄRMAR:
Sätt de 60-64-72-80-84-88 maskorna från tråden i den ena sidan av arbetet på strumpstickor eller kort rundsticka 4, och sticka dessutom upp 1 maska i var och en av de 8 maskorna som lades upp under ärmen = 68-72-80-88-92-96 maskor.
Sätt 1 markör mitt i de 8 maskorna som lades upp under ärmen. Låt markören följa med i arbetet, den ska användas när det ska minskas mitt under ärmen.
Börja varvet vid markören och fortsätt mönstret runt med A.2 över de mittersta 46-46-64-64-64-64 maskorna på ärmen, och avigmaskor över de resterande 22-26-16-24-28-32 maskorna mitt under ärmen.
När ärmen mäter 2 cm från delningen i alla storlekar, minskas det 2 maskor mitt under ärmen – läs MINSKNINGSTIPS-2. Minska så med 3-2-1½-1-½-½ cm mellanrum totalt 5-6-8-10-12-13 gånger = 58-60-64-68-68-70 maskor.
Sticka vidare till ärmen mäter 17-15-14-12-11-9 cm från delningen (det återstår ca 3 cm till färdigt mått, prova eventuellt koftan på och sticka till önskad längd). OBS: Det är kortare mått i de större storlekarna pga vidare hals och längre ok.
Sticka 1 varv rätt där det minskas 6-6-8-10-8-8 maskor jämnt fördelat – kom ihåg ÖKNINGS-/MINSKNINGSTIPS = 52-54-56-58-60-62 maskor.
Byt till strumpstickor 3. Sticka resår runt (= 1 rätmaska, 1 avigmaska) i 3 cm. Maska av med rätmaskor över rätmaskor och avigmaskor över avigmaskor – läs AVMASKNINGSTIPS! Ärmen mäter ca 20-18-17-15-14-12 cm från delningen. Sticka den andra ärmen på samma sätt.

symbols = mellan 2 maskor görs det 1 omslag om stickan, på nästa varv (avigsidan) stickas omslaget avigt (det ska bli hål)
symbols = 2 maskor räta tillsammans
symbols = lyft 1 maska som om den skulle stickas rät, sticka 1 rätmaska, drag den lyfta maskan över maskan som stickades
symbols = sticka 1 rätmaska i maskan under nästa maska
symbols = 1 rapport på bredden

Tack för att du väljer ett mönster från DROPS Design. Vi arbetar hårt för att ge ut mönster som är korrekta och enkla att förstå. Alla mönster är översatta från norska och du kan alltid se originalmönstret (DROPS 212-2) för mått och uträkningar.

Kommentarer / Frågor (21)

country flag Monika wrote:

Hallo, können Sie mir bitte helfen? Ich bin jetzt mit dem Körper fertig und frage mich, wie ich das Muster, das zuerst in Reihen gestrickt wurde, jetzt in Runden weiterstricke? Nach der Strickschrift kann ich ja nicht gehen, da die Rückreihen jetzt anders gestrickt werden müssen. Wie mache ich das richtig? Danke, Monika

05.03.2022 - 17:41

DROPS Design answered:

Liebe Monika, bei den Ärmeln lesen Sie das Diagram immer rechts nach links, und die Maschen werden dann so gestrickt, wie sie von der Vorderseihte (bei Hinreihen) aussehen sollen. Viel Spaß beim stricken!

07.03.2022 kl. 08:35

country flag Chris wrote:

Bonjour, J'ai du mal à comprendre le rangs 2, je suis toujours décalée. Pouvez vous me dire si je me trompe: 6m bordure , 9 m envers, 1 m Envers torse, A1envers= 1m envers, 3 endroits, 2 envers 3 endroit, 1 envers 1 envers torse A2envers= 1 endroit, 1 envers 3 endroit 2 envers 3 endroits 1 envers 1 endroit 1 envers torse Etc.... Merci pour vos explications car ce modèle est vraiment superbe mais je débute avec un diagramme 🙃.

26.01.2022 - 09:42

DROPS Design answered:

Bonjour Chris, les augmentations des raglans se tricotent soit en jersrey = devants et dos), soit dans A.2 pour les manches, autrement dit, au 2ème rang sur l'envers, les augmentations figurent dans A.2 soit: 1 m torse à l'end (= le jeté = 1ère m de A.2 sur l'envers), 1 m env, 3 m end, 2 m env, 3 m end, 1 m env, 1 m torse à l'endroit (= le jeté = dernière m de A.2 sur l'envers). Ainsi, vous ne devriez plus être décalée. Bon tricot!

26.01.2022 kl. 09:51

country flag Zornitsa wrote:

Buongiorno, vorrei chiedere il numero di maglie iniziali (CO), in questo caso 109 (collo) includono già i 6 da ogni lato o le dobbiamo calcolare (109 + 12) ed aggiungerle noi? Grazie se mi risponderete e complimenti, i vostri schemi sono tutti bellissimi.

12.10.2021 - 10:37

DROPS Design answered:

Buonasera Zornitsa, il numero di maglie da avviare è già comprensivo delle maglie del bordo, come indicato nel testo. Buon lavoro!

13.10.2021 kl. 18:19

country flag Estelle wrote:

Wie viel Garn benötigt man für diese Jacke, wenn man lange Ärmel stricken möchte? Reichen zusätzliche 50g?

25.07.2021 - 20:50

DROPS Design answered:

Liebe Estelle, leider können wir jeder Anleitung nach jedem individuellen Frage anpassen und einzelne Modelle auf individuellen Wunsch hin umrechnen. Wenn sie Hilfe damit brauchen, wenden Sie sich bitte an Ihrem DROPS Laden, dort hilft man Ihnen gerne weiter - auch telefonisch oder per E-Mail. Danke im voraus für Ihr Verständnis. Viel Spaß beim stricken!

26.07.2021 kl. 09:05

country flag Lori wrote:

Hei , jeg er ferdig hele A 1 og A 2 men før økes maske A 1 det blir ikke ser ut bra hvorfor

14.06.2021 - 08:51

DROPS Design answered:

Hej Lori, det er svært at sige hvor det kan være gået galt... Hvis man følger hver maske i diagrammet, så skal det se ud som på billedet. Det kan være du kan se ved at kigge på billedet hvor det kan være gået galt...

15.06.2021 kl. 15:33

country flag Lara Aldaz wrote:

Buenas tardes: Estoy haciendo la muestra del motivo A2 de las mangas y aunque entiendo como hacer las disminuciones de los símbolos hacia los 2 lados, y también tejer uno, hacer lazada tejer el siguiente y en el revés tejer la lazada del revés, no sé como combinar ésto con los dos tipos de disminuciones para crear el motivo de las mangas. Por favor podrían explicarme como hacerlo? Muchas gracias, un saludo

05.04.2021 - 21:13

country flag Marie-pierre Donbalak wrote:

Je ne comprends pas où faire les augmentations passé ls 2 premiers rangs du dessin; pourriez vous me donner l'explication du troisième rang du point fantaisie , merci

08.03.2021 - 16:02

DROPS Design answered:

Bonjour Mme Donbalak, les augmentations des raglans ne figurent pas dans les diagrammes, elles doivent se faire comme indiqué dans le texte, de chaque côté de chaque A.1 (= avant et après chaque A.1). Au rang suivant, vous tricotez ces jetés en jersey (devants et dos) et comme indiqué dans le diagramme A.2 (manches), ainsi, au rang 2 de A.2 vous avez 12 mailles et au rang 3: 1 m env, 1 m end, 3 m env, 2 m ens à l'end, 1 jeté, 3 m env, 1 m end, 1 m env. Bon tricot!

09.03.2021 kl. 07:15

country flag Barbara wrote:

Ja, vielen Dank. Ich habe mich durch die Darstellung der rechten Maschen in die Irre führen lassen und nicht daran gedacht, dass in der Rückreihe die Maschen ja links gestrickt werden.

26.10.2020 - 11:18

country flag Barbara wrote:

Nachdem ich das Muster ein gutes Stück, 15 cm, gestrickt habe, stellte ich fest, dass das Muster optisch nicht mit dem Bild übereinstimmt. Ich glaube, die Abnahmen in A1 und A2 müssen von der linken Seite aus gemacht werden, ansonsten stimmt das markante Lochmuster nicht.

24.10.2020 - 15:23

DROPS Design answered:

Liebe Barbara, ich misverstehe vielleicht Ihre Frage (dann Entschuldigung im voraus), die 1. Reihe in A.1/A.2 ist eine Hinreihe, und das Lochmuster wird abwechslungsweise 1 Umschlag, 1 Masche wie zum Rechtsstricken abheben, 1 Masche rechts, die abgehobene Masche über die gestrickte ziehen (Reihe 1) und 2 Maschen rechts zusammen, 1 Umschlag (Reihe 3). Bei den Rückreihen werden diese 2 Maschen links gestrickt. Hilft es so?

26.10.2020 kl. 08:00

country flag Kristin wrote:

Jeg har strikket 2 pinner på mønsterdelen på bærestykket nå, men når jeg begynner på 3 pinne med mønster forstår jeg ikke hvor mange masker som skal strikkes glattstrikk før «1 økemaske til raglan og A1». Er det stolpen + 11 masker eller stolpen + 12 masker nå? Økes det på dette partiet med 1 maske glattstrikk for hver rette pinne? Jeg strikke str M.

26.08.2020 - 18:04

DROPS Design answered:

Hej Kristin, du øger altid på hver side af de 10 masker i A.1 - god fornøjelse! :)

01.09.2020 kl. 13:35

Kommentér oppskrift DROPS 212-2