DROPS / 203 / 15

Mermaid Wrap by DROPS Design

Stickad sjal med rätstickning och förkortade varv i 1 tråd DROPS Delight och 1 tråd DROPS Kid-Silk.

Tags: sidledes, sjalar,
DROPS Design: Modell de-201
Garngrupp A + A eller C
-------------------------------------------------------

STORLEK:
Höjd: Mätt längs mitten av långsidan och ner till spetsen = ca 84 cm.
Bredd: Mätt längs översidan från sida till sida = ca 170 cm.

GARNÅTGÅNG:
DROPS DELIGHT från Garnstudio (tillhör garngrupp A)
300 g färg 09, turkos/lila
Och använd:
DROPS KID-SILK från Garnstudio (tillhör garngrupp A)
125 g färg 27, jeansblå

STICKFASTHET:
16 maskor på bredden och 30 varv på höjden med rätstickning och 1 tråd i varje kvalitet (= 2 trådar) = 10 x 10 cm.

STICKOR:
DROPS RUNDSTICKA NR 5: Längd 80 cm.

DROPS Delight print DROPS Delight print 31.95 kr /50g

från 49.95 kr /25g
DROPS Kid-Silk uni colour DROPS Kid-Silk uni colour 49.95 kr /25g
LindeHobby
Beställ 
DROPS Kid-Silk long print DROPS Kid-Silk long print 49.95 kr /25g
Garnet till detta mönstret kostar 441.45kr. Läs mer.

Instruktioner

-------------------------------------------------------

FÖRKLARING TILL BESKRIVNINGEN:

-------------------------------------------------------

Se diagram A.1 och A.2. Diagrammen visar alla varv sett från rätsidan och visar hur det ska minskas i de olika rapporterna.

MINSKAETIPS-1:
Sticka diagram A.1 över de första maskorna på varvet (sett från rätsidan).
Upprepa A.1 på höjden totalt 8 gånger (= 24 maskor minskade i rapporten). Det stickas förkortade varv och rätstickning till hela rapporten är färdigstickad.
För varje gång det börjas på en ny rapport med förkortade varv börjar minskningen på nytt. Dvs, det minskas 24 maskor i var och en av de första 3 rapporterna.

MINSKNINGSTIPS-2:
Sticka diagram A.2 över de första maskorna på varvet (sett från rätsidan). Upprepa A.2 på höjden totalt 4 gånger, sedan stickas det första 6 varven i diagrammet (= 13 maskor minskade i rapporten). Det stickas förkortade varv och rätstickning till hela rapporten är färdigstickad.
För varje gång det börjas på en ny rapport med förkortade varv börjar minskningen på nytt. Dvs, det minskas 13 maskor i var och en av de sista 2 rapporterna på sjalen.

STICKTIPS:
För att det inte ska bli ett stort hål där arbetet vänds i de förkortade varven måste tråden stramas innan det stickas vidare.

-------------------------------------------------------

BÖRJA ARBETET HÄR:

-------------------------------------------------------

SJAL - KORT ÖVERSIKT ÖVER ARBETET:
Arbetet stickas fram och tillbaka i 5 rapporter med förkortade varv. Det stickas från överst på sjalen och ner mot den ena nederkanten av sjalen.

SJAL:
Lägg upp 272 maskor på rundsticka 5 med 1 tråd Delight och 1 tråd Kid-Silk (= 2 trådar). Sticka 4 varv RÄTSTICKNING – läs förklaring ovan.

RAPPORT 1:
Sticka förkortade varv som förklarat nedan och minska samtidigt innanför 2 maskor rätstickning i början av varvet från rätsidan - läs MINSKNINGTIPS-1 och se diagram A.1! Sticka förkortade varv så här:
VARV 1 (rätsidan): Sticka räta över alla maskor, vänd.
VARV 2: Sticka rätmaskor tillbaka.
VARV 3: Sticka rätmaskor tills det återstår 4 maskor, vänd – läs STICKTIPS!
VARV 4: Sticka rätmaskor tillbaka.
VARV 5: Sticka rätmaskor tills det återstår 7 maskor mer än på föregående varv från rätsidan, vänd.
VARV 6: Sticka rätmaskor tillbaka. KONTROLLERA STICKFASTHETEN!
Fortsätt så och sticka tills det återstår 7 maskor mer än på föregående varv från rätsidan 4 gånger till (= totalt 5 gånger), sedan stickas det vidare tills det återstår 8 maskor mer än på föregående varv från rätsidan totalt 25 gånger. När alla de förkortade varven är färdigstickade har det stickats 64 varv rätstickning och det har minskats 24 maskor i denna rapporten = 248 maskor på varvet. Sticka rätmaskor tills det återstår 4 maskor, vänd och sticka rätmaskor tillbaka. Rapport 1 är nu färdig och det har stickats 66 varv rätstickning.

RAPPORT 2:
Sticka förkortade varv som förklarat nedan och minska samtidigt innanför 2 maskor rätstickning i början av varvet från rätsidan - läs MINSKNINGSTIPS-1 och se diagram A.1! Sticka förkortade varv så här:
VARV 1 (rätsidan): Sticka räta över alla maskor, vänd.
VARV 2: Sticka rätmaskor tillbaka.
VARV 3: Sticka rätmaskor tills det återstår 4 maskor, vänd – kom ihåg STICKTIPS!
VARV 4: Sticka rätmaskor tillbaka.
VARV 5: Sticka rätmaskor tills det återstår 7 maskor mer än på föregående varv från rätsidan, vänd.
VARV 6: Sticka rätmaskor tillbaka.
Fortsätt så och sticka tills det återstår 7 maskor mer än på föregående varv från rätsidan 28 gånger till (= totalt 29 gånger), sedan stickas det vidare tills det återstår 8 maskor mer än på föregående varv från rätsidan totalt 1 gång. När alla de förkortade varven är färdigstickade har det stickats 64 varv rätstickning och det har minskats 24 maskor i denna rapporten = 224 maskor på varvet. Sticka rätmaskor tills det återstår 4 maskor, vänd och sticka rätmaskor tillbaka. Rapport 2 är nu färdig och det har stickats 66 varv rätstickning.

RAPPORT 3:
Sticka förkortade varv som förklarat nedan och minska samtidigt innanför 2 maskor rätstickning i början av varvet från rätsidan - läs MINSKNINGSTIPS-1 och se diagram A.1! Sticka förkortade varv så här:
VARV 1 (rätsidan): Sticka räta över alla maskor, vänd.
VARV 2: Sticka rätmaskor tillbaka.
VARV 3: Sticka rätmaskor tills det återstår 4 maskor, vänd – kom ihåg STICKTIPS!
VARV 4: Sticka rätmaskor tillbaka.
VARV 5: Sticka rätmaskor tills det återstår 6 maskor mer än på föregående varv från rätsidan, vänd.
VARV 6: Sticka rätmaskor tillbaka.
Fortsätt så och sticka tills det återstår 6 maskor mer än på föregående varv från rätsidan 21 gånger till (= totalt 22 gånger), sedan stickas det tills det återstår 7 maskor mer än på föregående varv från rätsidan totalt 8 gånger. När alla de förkortade varven är färdigstickade har det stickats 64 varv rätstickning och det har minskats 24 maskor i denna rapporten = 200 maskor på varvet. Sticka rätmaskor tills det återstår 4 maskor, vänd och sticka rätmaskor tillbaka. Rapport 3 är nu färdig och det har stickats 66 varv rätstickning.

RAPPORT 4:
Sticka förkortade varv som förklarat nedan och minska samtidigt innanför 2 maskor rätstickning i början av varvet från rätsidan - läs MINSKNINGSTIPS-2 och se diagram A.2! Sticka förkortade varv så här:
VARV 1 (rätsidan): Sticka räta över alla maskor, vänd.
VARV 2: Sticka rätmaskor tillbaka.
VARV 3: Sticka rätmaskor tills det återstår 4 maskor, vänd – kom ihåg STICKTIPS!
VARV 4: Sticka rätmaskor tillbaka.
VARV 5: Sticka rätmaskor tills det återstår 5 maskor mer än på föregående varv från rätsidan, vänd.
VARV 6: Sticka rätmaskor tillbaka.
Fortsätt så och sticka tills det återstår 5 maskor mer än på föregående varv från rätsidan 3 gånger till (= totalt 4 gånger), sedan stickas det vidare tills det återstår 6 maskor mer än på föregående varv från rätsidan totalt 26 gånger. När alla de förkortade varven är färdigstickade har det stickats 64 varv rätstickning och det har minskats 13 maskor i denna rapporten = 187 maskor på varvet. Sticka rätmaskor tills det återstår 4 maskor, vänd och sticka rätmaskor tillbaka. Rapport 4 är nu färdig och det har stickats 66 varv rätstickning.

RAPPORT 5:
Sticka förkortade varv som förklarat nedan och minska samtidigt innanför 2 maskor rätstickning i början av varvet från rätsidan - läs MINSKNINGSTIPS-2 och se diagram A.2! Sticka förkortade varv så här:
VARV 1 (rätsidan): Sticka räta över alla maskor, vänd.
VARV 2: Sticka rätmaskor tillbaka.
VARV 3: Sticka rätmaskor tills det återstår 4 maskor, vänd – kom ihåg STICKTIPS!
VARV 4: Sticka rätmaskor tillbaka.
VARV 5: Sticka rätmaskor tills det återstår 5 maskor mer än på föregående varv från rätsidan, vänd.
VARV 6: Sticka rätmaskor tillbaka.
Fortsätt så och sticka tills det återstår 5 maskor mer än på föregående varv från rätsidan 16 gånger till (= totalt 17 gånger), sedan stickas det vidare tills det återstår 6 maskor mer än på föregående varv från rätsidan totalt 13 gånger. När alla de förkortade varven är färdigstickade har det stickats 64 varv rätstickning och det har minskats 13 maskor i denna rapporten = 174 maskor på varvet. Sticka rätmaskor tills det återstår 4 maskor, vänd och sticka rätmaskor tillbaka. Rapport 5 är nu färdig och det har stickats 66 varv rätstickning.

Sticka 4 varv rätstickning fram och tillbaka över alla maskor. Maska av med rätmaskor, men för att avmaskningskanten inte ska strama, görs det 1 omslag efter ca var 5:e maska. Omslagen maskas av som egna maskor.

Diagram

= rätmaska från rätsidan
= rätmaska från avigsidan
= sticka 2 maskor räta tillsammans (= 1 maska minskad)
= sticka 3 maskor räta tillsammans (= 2 maskor minskade)

Behöver du hjälp med mönstret?

Tack för att du väljer ett mönster från DROPS Design. Vi arbetar hårt för att ge ut mönster som är korrekta och enkla att förstå. Alla mönster är översatta från norska och du kan alltid se originalmönstret (DROPS 203-15) för mått och uträkningar.

Farah 30.09.2020 - 16:01:

Jeg har købt præcis det garn, der er blevet anslået i opskriften. Jeg har dog allerede brugt al garnet og jeg er kun nået halvvejs i rapport 2. Jeg mener at der er fejl i opskriften. Er der andre der har prøvet det?\r\nMin strikkefasthed har været 34 masker i højden og 20 masker i bredden. Jeg har brugt pind 5.

Deborah Devney 30.08.2020 - 18:32:

Kindly add a download button. I don't want to print out pages and pages, it's hard to keep track of, and not particularly eco-friendly. ADD A DOWNLOAD BUTTON.

DROPS Design 31.08.2020 kl. 10:27:

Dear Mrs Devney, our patterns can only be printed, but if you want to download them, click on print then choose a virtual printer to save them as a .PDF. Happy knitting!

Luise Rosa 17.08.2020 - 09:49:

Dank für Ihre Antwort-ich gebe nicht auf! nochmals: A1 hat 8Reihen - 1.Rap A1 beginnt mit: über alle Ma stricken, 3.R 1Ma abnehmen-am Ende 4 Ma übrig, 5.R stricken bis 7 Ma übrig, 7.R 2Ma abnehmen, stricken bis 7Ma übrig. OK! Nach der 8.R müsste ich wieder mit A1 beginnen: hin und rück über alle Ma stricken, 11.R 1Ma abnehmen, bis 4 Ma stricken, wenden - 13.R bis 7 Ma stricken usw. ODER - 9.R bis 7 Ma übrig, 11.R bis 7Ma übrig, 13. R??? 15R? in welchen Reihen muss ich dann abnehmen?

DROPS Design 17.08.2020 kl. 11:13:

Liebe Luise Rosa, nach der 8. Reihe stricken Sie die verkürzten Reihen weiter wie zuvor, dh immer noch bis 7 M übrig sind (insgesamt 5 Mal bis 7 M übrig sind), dann stricken bis 8 M übrig sind, insgesamt 25 Mal. So stricken Sie 3 Krausrippen (= die 6 ersten Reihen) + 4 Krausrippe (bis 7 mehr M bleiben) + 25 Krausrippen (bis 8 M mehr bleiben) = 32 Krausrippen = 64 Reihen (= 8 Mal die 8 Reihen in A.1 = A.1 wird insegesamt 8 Mal in der Höhe wiederholt) = 8 Mal 3 M abegnommen = 24 M abgenommen. Viel Spaß beim stricken!

Luise Rosa 03.08.2020 - 12:29:

Hallo Drops-Team, trotz Fragen bei Strickexpertinnen verstehe ich/wir die Anleitung (Rapport-Beschreibung) nicht - Rapport 1 besteht aus 8 Reihen, in der 3. und 7. Reihe wird jeweils abgenommen - richtig? Werden verkürzte Reihen in jeder Hinreihe gestrickt? 2) wie wird die 7. Reihe, die 9. Reihe, usw. gestrickt? Verkürzt? Bei wie vielen Maschen muss ich wenden? 3) Wie oft muss ich Rapport 1 stricken? Vielen Dank für die Hilfe Luise

DROPS Design 03.08.2020 kl. 13:29:

Liebe Frau Rosa, in jedem Rapport stricken Sie verkürzten Reihen, dh bei dem 3. Reihe (=Hinreihe) stricken Sie bis 4 Maschen übrig sind - dann in jeder 2. Reihe stricken Sie bis 7 M mehr als in der vorherigen Hinriehe übrig war (insgesamt 5 x), dann stricken Sie die verkürzten Reihen bis 8 M mehr als zuvor übrig sind - es wurden 32 Krausrippen gestrickt wenn das 1. Rapport fertig ist. z.B. bei 7. Reihe stricken Sie bis 4 (3. Reihe) + 7 (5.Reihe) + 7 (7. Reihe) = 21 M übrig sind, bei 9. Reihe bis 21+7= 28 M übrig sind, usw. Viel Spaß beim stricken!

Marianne 15.05.2020 - 20:04:

Er det rigtigt, at det ene øverste hjørne bliver meget mindre spidst end det andet, fordi man strikker over alle masker flere gange?

DROPS Design 22.05.2020 kl. 12:21:

Hej Marianne, ja det stemmer, det bliver som det du kan se på billedet. God fornøjelse!

Mijke Stoetzer 03.04.2020 - 13:25:

Beste heer/mevrouw, ik heb een vraag over het patroon 203-15. Wat moet ik na naald 6 doen? in de eerste herhaling? Moet ik naald 1 t/m 6 blijven herhalen, tot er 33 ribbels zijn gebreid? Of wordt er iets anders bedoeld? Groetjes Mijke Stoetzer

DROPS Design 04.04.2020 kl. 18:47:

Dag Mijke,

Je gaat op dezelfde manier verder, maar je zorgt ervoor dat er steeds 7 steken méér over zijn dan de vorige keer. Dus naald 5 en 6 herhaal je nog 5 keer (in totaal 5 keer). Daarna doe je hetzelfde maar zorg je ervoor dat je 8 steken (in plaats van 7 steken) méér over hebt en dit doe je 25 keer in totaal.

Myriam 10.03.2020 - 13:08:

Merci beaucoup de vos explications, bonne journée.

Myriam 09.03.2020 - 16:44:

Bonjour, je n'arrive pas à comprendre, au rang 5 pour le rang raccourci, on diminue de 7 mailles ou de 7+ 4 mailles de plus? et quand "Continuer ainsi et tricoter encore 4 fois jusqu'à ce qu'il reste 7 mailles de plus", cela veut dire que l'on tricote encore 4 fois la série de 6 rang?svp et pour les 25 fois , c'est quels rangs qu'il faut répéter? merci de votre réponse cela fait 3 jours que je fais et défait

DROPS Design 10.03.2020 kl. 10:12:

Bonjour Myriam, effectivement, au rang 5 on tricote jusqu'à ce qu'il reste 4 m + 7 m soit 11 m, puis on va tourner quand il reste 11 + 7 m et ainsi de suite jusqu'à ce qu'on ait tourné 5 fois au total en laissant 7 m de plus (en arrêtant de tricoter quand il reste 7 m de plus que la fois précédente). Ensuite, on continue de la même façon mais en laissant 8 mailles de plus et ce 25 fois au total, et ainsi de suite. en même temps, tricotez A.1 comme avant - cf DIMINUTIONS-1. Bon tricot!

Jani Zeidler 16.01.2020 - 20:46:

Ich arbeite am Mermaid Wrap Bin beim ersten Rapport. In der Anleitung wird Diagramm A1 angegeben aber nur über 6 Rd. gestrickt. Das Diagramm A1 hat aber 8 Rd angegeben... Bin da grade etwas verwirrt. Danke für eure Hilfe

DROPS Design 17.01.2020 kl. 08:57:

Liebe Frau Zeidler, A.1 wird über 8 Reihen gestrickt und so weiterwiederholt, wir beschrieben die 6 ersten Reihen, aber dann stricken Sie weiter wie zuvor ber bis mehr Maschen bleiben (= zuerst 7 Maschen mehr, dann 8 Maschen, usw). Viel Spaß beim stricken!

Margrit Meyer 23.11.2019 - 14:49:

Ich möchte Drops Delight für einen Schal aus der Fernsehsendung Kaffee oder Tee verstricken. Ich bin äußerst empfindlich gegen Kratzwolle. Ich verhält sich da die Delight?

DROPS Design 25.11.2019 kl. 08:17:

Liebe Frau Meyer, nehmen Sie bitte Kontakt mit Ihrem DROPS Laden auf (auch telefonisch oder per Mail), so kann man Ihnen am besten weiterhelfen. Viel Spaß beim stricken!

Kommentér oppskrift DROPS 203-15