DROPS / 206 / 1

Strawberry Rain by DROPS Design

Stickad tröja med runt ok i DROPS Puna. Arbetet stickas uppifrån och ner med hålmönster. Storlek S - XXXL.

DROPS Design: Modell pu-043
Garngrupp B
-------------------------------------------------------

DROPS PUNA från Garnstudio (tillhör garngrupp B)
400-400-450-500-550-600 g färg 10, gammalrosa

DROPS RUNDSTICKOR NR 4: Längd på 40 cm och 80 cm till slätstickning.
DROPS STRUMPSTICKOR NR 3.
DROPS RUNDSTICKA NR 3: Längd på 80 cm till resår.

från 26.60 kr /50g
DROPS Puna natural DROPS Puna natural 26.60 kr /50g
LindeHobby
Beställ 
DROPS Puna natural mix DROPS Puna natural mix 26.60 kr /50g
LindeHobby
Beställ 
DROPS Puna uni colour DROPS Puna uni colour 30.10 kr /50g
Garnet till detta mönstret kostar 212.8kr. Läs mer.

Instruktioner

-------------------------------------------------------

FÖRKLARING TILL BESKRIVNINGEN:

-------------------------------------------------------

MÖNSTER:
Se diagram A.1 till A.3. Välj diagram för din storlek (gäller A.2/A.3).

ÖKNINGSTIPS-1 (jämn fördelning):
För att beräkna hur det ska ökas jämnt, räknar man det totala maskantalet på varvet (t.ex 99 maskor) och delar maskorna med det antal ökningar som ska göras (t.ex 11) = 9.
I detta exempel ökas det genom att göra 1 omslag om stickan efter var 9:e maska. På nästa varv stickas omslagen vridet räta så att det inte blir hål.

ÖKNINGSTIPS-2 (gäller sidorna på fram- och bakstycke):
Sticka tills det återstår 2 maskor före markören, 1 omslag, sticka 4 rätmaskor (markören sitter mitt emellan dessa maskorna), 1 omslag. På nästa varv stickas omslagen vridet räta så att det inte blir hål. Sedan stickas de nya maskorna i slätstickning.

MINSKNINGSTIPS (gäller ärmarna):
Minska 1 maska på varje sida av markören så här: Sticka tills det återstår 3 maskor före markören, sticka 2 maskor räta tillsammans, sticka 2 rätmaskor (markören sitter mellan dessa maskorna), lyft 1 maska som om den skulle stickas rät, 1 rätmaska, drag den lyfta maskan över maskan som stickades.

-------------------------------------------------------

BÖRJA ARBETET HÄR:

-------------------------------------------------------

TRÖJA - KORT ÖVERSIKT ÖVER ARBETET:
Arbetet stickas runt på rundsticka från mitt bak, och det stickas uppifrån och ner. Ärmarna stickas runt på strumpstickor/kort rundsticka.

HALSKANT:
Lägg upp 99-102-105-108-114-123 maskor på rundsticka 3 med Puna. Sticka 1 varv rätt. Sedan stickas det resår (= 1 rätmaska, 2 avigmaskor) till arbetet mäter 3 cm. Sticka 1 varv rätt där det ökas 11-13-20-22-21-22 maskor jämnt fördelat – läs ÖKNINGSTIPS-1 = 110-115-125-130-135-145 maskor. Sätt en markör här. HÄRIFRÅN MÄTS ARBETET SEDAN.

OK:
Byt till rundsticka 4. Nu stickas det mönster A.1 (= 5 maskor) 22-23-25-26-27-29 rapporter runt på varvet. KONTROLLERA STICKFASTHETEN! Fortsätt mönstret runt så. När hela A.1 är färdigstickat på höjden, är det 286-299-325-338-351-377 maskor på varvet. Nu stickas det vidare så här i de olika storlekarna:

Storlek S, M, L:
Sticka mönster A.2 över varje rapport A.1. När det har stickats upp till pilen för din storlek, är det 286-322-350 maskor på varvet.

Storlek XL:
Sticka * A.2, A.3 *, sticka *-* runt på varvet totalt 13 gånger. När det har stickats upp till pilen för din storlek, är det 377 maskor på varvet.

Storlek XXL och XXXL:
Sticka mönster A.3 över varje rapport A.1. När det har stickats upp till pilen för din storlek, är det 405-435 maskor på varvet.

Alla storlekar:
Fortsätt vidare runt med slätstickning till arbetet mäter 21-23-25-27-29-31 cm från markören, SAMTIDIGT minskas det 1 maska på sista varvet som stickas i storlek XL, XXL och XXXL = 286-322-350-376-404-434 maskor.
Sista varvet på oket stickas så här: Sticka 42-46-50-55-61-66 maskor (= halva bakstycket), sätt de följande 59-68-74-78-80-85 maskorna på en tråd till ärm, lägg upp 8-8-8-10-10-12 nya maskor på stickan (= i sidan under ärmen), sticka 84-93-101-110-122-132 maskor (= framstycke), sätt de följande 59-68-74-78-80-85 maskorna på en tråd till ärm, lägg upp 8-8-8-10-10-12 nya maskor på stickan (= i sidan under ärmen) och sticka de resterande 42-47-51-55-61-66 maskorna som förut (= halva bakstycket). Sedan stickas fram- och bakstycke och ärmar färdiga var för sig. HÄRIFRÅN MÄTS ARBETET SEDAN!

FRAM- OCH BAKSTYCKE:
Det är nu 184-202-218-240-264-288 maskor till fram- och bakstycke. Sätt en markör i varje sida av arbetet, mitt i de nya maskorna som lades upp i sidan under ärmarna (= 4-4-4-5-5-6 nya maskor på varje sida av markören). Sticka slätstickning runt. När arbetet mäter 4 cm, ökas det 1 maska på varje sida av markören i varje sida – läs ÖKNINGSTIPS-2 (= 4 maskor ökade på varvet). Öka så med ca 5 cm mellanrum totalt 4 gånger = 200-218-234-256-280-304 maskor. När arbetet mäter 24 cm, ökas det 31-34-36-38-41-47 maskor jämnt fördelat = 231-252-270-294-321-351 maskor. Byt till rundsticka 3. Sticka resår (= 1 rätmaska, 2 avigmaskor) i 3 cm. Maska av med rätmaskor över rätmaskor och avigmaskor över avigmaskor. Tröjan mäter ca 52-54-56-58-60-62 cm från axeln och ner.

ÄRM:
Sätt tillbaka de 59-68-74-78-80-85 maskorna från tråden i den ena sidan av arbetet på kort rundsticka 4, och sticka dessutom upp 1 maska i var och en av de nya 8-8-8-10-10-12 maskorna som lades upp under ärmen = 67-76-82-88-90-97 maskor. Sätt en markör mitt i de nya maskorna under ärmen (= 4-4-4-5-5-6 nya maskor på varje sida av markören). Sticka slätstickning runt. När arbetet mäter 4 cm, minskas det 1 maska på varje sida av markören under ärmarna – läs MINSKNINGSTIPS. Minska så med ca 4-2½-2-2-1½-1½ cm mellanrum totalt 9-13-15-17-17-19 gånger = 49-50-52-54-56-59 maskor. När ärmen mäter 40-39-37-36-34-32 cm, ökas det 5-7-8-9-9-9 maskor jämnt fördelat = 54-57-60-63-65-68 maskor. Byt till strumpstickor 3. Sticka resår (= 1 rätmaska, 2 avigmaskor) i 3 cm. Hela ärmen mäter ca 43-42-40-39-37-35 cm från delningen. Maska av med rätmaskor över rätmaskor och avigmaskor över avigmaskor. Sticka den andra ärmen på samma sätt.

Diagram

= rätmaska
= mellan 2 maskor görs det 1 omslag om stickan. På nästa varv stickas omslaget rätt (det ska bli hål)
= mellan 2 maskor görs det 1 omslag om stickan. På nästa varv stickas omslagen vridet räta så att det inte blir hål

Behöver du hjälp med mönstret?

Tack för att du väljer ett mönster från DROPS Design. Vi arbetar hårt för att ge ut mönster som är korrekta och enkla att förstå. Alla mönster är översatta från norska och du kan alltid se originalmönstret (DROPS 206-1) för mått och uträkningar.

Kommentarer / Frågor (30)

Pauline 24.04.2020 - 15:42:

Dziękuje za błyskawiczną odpowiedź. Jednakże dalej nie rozumiem tej części opisu "zdjąć 59-68-74-78-80-85 następnych oczek na nitkę na rękaw, nabrać 8-8-8-10-10-12 oczek (bok, pod rękawem" Mam przez to rozumieć,ze te 10 oczek na bok pod rękawem jest zawarte w tych 78 oczkach rękawa czy w przerobionych 110 oczkach na tył robótki ?

DROPS Design 24.04.2020 kl. 16:21:

Witaj ponownie! Te 10 o. pod rękawem są to oczka dodatkowe (poza tymi oczkami, które już masz na drucie). Zobacz link, który ci wysłałam, rys. 11 i 14. Te oczka będą jednocześnie oczkami tyłu i przodu oraz rękawa. Bedą to po prostu oczka wspólne dla rękawa i dla reszty swetra. Pozdrawiam!

Pauline 23.04.2020 - 17:31:

Dzień dobry, Robię rozmiar XL, przerobiłam wszystkie schematy robótki i mam 377 oczek. Gdy próbuję rozdzielić je na przód/ tył i rękawy okazuje się ,że mam za mało oczek. Powinnam mieć 396 a nie 376.Nie rozumiem skąd ta różnica. (mam o 20 oczek za mało , tyle właśnie należy odebrać na boki pod rękawami) Nie rozumiem też jak mam odebrać te oczka. Przełożyć po prostu na drut ? Proszę o pomoc.

DROPS Design 24.04.2020 kl. 14:30:

Witaj Paulino! Masz dobrą liczbę oczek, nie zapomnij o zamknięciu 1 o., teraz jest 376 o. Jak wszystko podzielisz to będzie dokładnie tyle oczek, tj. przód 110, tył 110, rękaw 78, rękaw 78 = 376 o. Jak podzielić robótkę, jak zdjąć o. rękawów na drut pomocniczy/nitkę i jak nabrać oczka pod rękawami, znajdziesz TUTAJ. Patrz rysunki od 9 i dalej w dół. Pozdrawiamy!

Maria 02.04.2020 - 12:01:

Buenos días. Cuando se hacen las disminuciones en las mangas, se repite el patrón de 4-2 y medio- 2- 1 y medido etc...o cuando llegas a 1 y medio, ya esa la medida hasta que haces todas las disminuciones (15 veces en mi caso)... no sé si me he explicado bien. Muchas gracias y preciosos patrones. Soy una super-fan vuestra!!

DROPS Design 24.04.2020 kl. 11:11:

Hola Maria. Las disminuciones en las mangas se trabajan de la misma manera que en toda la prenda. Como entiendo que estás trabajando la talla L, entonces tienes que trabajar las disminuciones cada 2 cm 15 veces.

Елена 21.03.2020 - 15:24:

Прелесть! Спасибо!

Diana 27.01.2020 - 04:59:

Thank you for the previous reply, however I was looking for jumper z-862 from the Autumn/ Winter 2019 which I can’t find... I am unable to attach a photo, it’s a lilac v neck jumper made from Alpaca.

DROPS Design 27.01.2020 kl. 10:04:

Dear Diana, sorry it looks like this pattern wasn't include in the collection. Hope you'll find another pattern you'll love. Happy knitting!

Diana 26.01.2020 - 08:50:

When will model z-862 be released please?

DROPS Design 26.01.2020 kl. 20:32:

Dear Diana. Here's the link to the English pattern: https://www.garnstudio.com/pattern.php?id=9232&cid=19. Happy knitting!

Alma 07.01.2020 - 20:22:

Ora con le giuste ripetizioni mi ritrovo con le 286 maglie che corrispondono alla mia taglia la s ma come altezza mi ritrovo con 30 cm anziché 21 come descritto può essere forse che dipenda all'altezza della modella che è 1 e 70 mentre io sono 1 e 60 grazie per chi risponderà

DROPS Design 12.01.2020 kl. 08:41:

Buongiorno Alma. Verifichi che il suo campione in verticale corrisponda a quello indicato nelle spiegazioni e di aver lavorato correttamente i diagrammi. Buon lavoro!

Alma 03.01.2020 - 15:40:

Chiedo scusa se pongo nuovamente una domanda ma probabilmente l'errore sta nel non aver capito le 22 ripetizioni all'inizio delle 5 maglie dello sprone cioè non capisco cosa significa 22 ripetizioni sul giro perché per me i primi giri significano tutti a dritto grazie e scusate ancora

DROPS Design 04.01.2020 kl. 11:10:

Buongiorno Alma, il motivo A.1 sullo sprone è formato da 5 maglie, e viene ripetuto 22 volte sul giro. I primi giri sono tutti a diritto, poi deve seguire il diagramma. Dal momento che si parte con 5 maglie e si arriva con 13 maglie alla fine di A.1, forse è opportuno inserire un segnapunti alla fine di ogni ripetizione del motivo, in modo da seguire correttamente la lavorazione. Buon lavoro!

Alma 03.01.2020 - 07:36:

Buongiorno sono arrivata a lavorare lo schema A2 su taglia s ma mi ritrovo con 200 maglie anziché 286 come descritto non ho capito bene se devo iniziare degli aumenti anche sullo schema A2 perché non sono evidenziati grazie

DROPS Design 03.01.2020 kl. 10:10:

Buongiorno Alma. Dovrebbe avere 286 maglie alla fine del diagramma A1. Quando lavora il diagramma A1, aumenta in tutto 8 maglie in ogni ripetizione del diagramma. In questo modo le maglie di ogni ripetizione passano da 5 a 13. Lavora A1 22 volte sulle maglie del giro, quindi 22 volte x 13 maglie = 286 maglie. Buon lavoro!

Alma 20.12.2019 - 18:49:

Non riesco a capire come proseguire con il diagramma A2 su ogni ripetizione di A1 sulla taglia s grazie

DROPS Design 20.12.2019 kl. 20:53:

Buonasera Alma, deve semplicemente iniziare a lavorare A.2 sulle maglie su cui prima ha lavorato A.1. Buon lavoro!

Kommentér oppskrift DROPS 206-1