DROPS / 206 / 1

Strawberry Rain by DROPS Design

Strikket genser med rundfelling i DROPS Puna. Arbeidet strikkes ovenfra og ned med hullmønster. Størrelse S - XXXL.

DROPS Design: Modell pu-043
Garngruppe B
-------------------------------------------------------

400-400-450-500-550-600 g farge 10, gammelrosa

DROPS RUNDPINNER NR 4: Lengde på 40 cm og 80 cm til glattstrikk.
DROPS SETTPINNER NR 3.
DROPS RUNDPINNE NR 3: Lengde på 80 cm til vrangbord.

fra 41.00 kr /50g
DROPS Puna natural DROPS Puna natural 41.00 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Puna natural mix DROPS Puna natural mix 41.00 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Puna uni colour DROPS Puna uni colour 41.00 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 328kr. Les mer.

Instruksjoner

-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

MØNSTER:
Se diagram A.1 til A.3. Velg diagram for din størrelse (gjelder A.2/A.3).

ØKETIPS-1 (jevn fordeling):
For å beregne hvordan det skal økes jevnt, regner man det totale maskeantallet på pinnen (f.eks 99 masker) og deler maskene med antall økninger som skal gjøres (f.eks 11) = 9.
I dette eksempelet økes det ved å lage 1 kast om pinnen etter hver 9.maske. På neste omgang strikkes kastene vridd rett slik at det ikke blir hull.

ØKETIPS-2 (gjelder sidene på bolen):
Strikk til det gjenstår 2 masker før merketråden, 1 kast, strikk 4 masker rett (merketråden sitter midt mellom disse maskene), 1 kast. På neste omgang strikkes kastene vridd rett slik at det ikke blir hull. Videre strikkes de nye maskene i glattstrikk.

FELLETIPS (gjelder ermene):
Fell 1 maske på hver side av merketråden slik: Strikk til det gjenstår 3 masker før merketråden, strikk 2 masker rett sammen, strikk 2 masker rett (merketråden sitter mellom disse maskene), ta 1 maske løs av pinnen som om den skulle strikkes rett, 1 rett, løft den løse masken over masken som ble strikket.

-------------------------------------------------------

START ARBEIDET HER:

-------------------------------------------------------

GENSER - KORT OVERSIKT OVER ARBEIDET:
Arbeidet strikkes rundt på rundpinne fra midt bak, og det strikkes ovenfra og ned. Ermene strikkes rundt på settpinner/liten rundpinne.

HALSKANT:
Legg opp 99-102-105-108-114-123 masker på rundpinne 3 med Puna. Strikk 1 omgang rett. Deretter strikkes det vrangbord (= 1 rett / 2 vrang) til arbeidet måler 3 cm. Strikk 1 omgang rett der det økes 11-13-20-22-21-22 masker jevnt fordelt – les ØKETIPS-1 = 110-115-125-130-135-145 masker. Sett en merketråd her. HERFRA MÅLES ARBEIDET VIDERE.

BÆRESTYKKE:
Bytt til rundpinne 4. Nå strikkes det mønster A.1 (= 5 masker) 22-23-25-26-27-29 rapporter rundt på omgangen. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN! Fortsett mønsteret rundt slik. Når hele A.1 er strikket ferdig i høyden, er det 286-299-325-338-351-377 masker på omgangen. Nå strikkes det videre i de ulike størrelsene slik:

Størrelse S, M, L:
Strikk mønster A.2 over hver rapport A.1. Når det er strikket opp til pilen for din størrelse, er det 286-322-350 masker på omgangen.

Størrelse XL:
Strikk * A.2, A.3 *, strikk fra *-* rundt på omgangen totalt 13 ganger. Når det er strikket opp til pilen for din størrelse, er det 377 masker på omgangen.

Størrelse XXL og XXXL:
Strikk mønster A.3 over hver rapport A.1. Når det er strikket opp til pilen for din størrelse, er det 405-435 masker på omgangen.

Alle størrelser:
Fortsett videre rundt med glattstrikk til arbeidet måler 21-23-25-27-29-31 cm fra merketråden, SAMTIDIG felles det 1 maske på siste omgang som blir strikket i størrelse XL, XXL og XXXL = 286-322-350-376-404-434 masker.
Siste omgang på bærestykket strikkes slik: Strikk 42-46-50-55-61-66 masker (= halve bakstykket), sett de neste 59-68-74-78-80-85 maskene på en tråd til erme, legg opp 8-8-8-10-10-12 nye masker på pinnen (= i siden under ermet), strikk 84-93-101-110-122-132 masker (= forstykke), sett de neste 59-68-74-78-80-85 maskene på en tråd til erme, legg opp 8-8-8-10-10-12 nye masker på pinnen (= i siden under ermet) og strikk de resterende 42-47-51-55-61-66 maskene som før (= halve bakstykket). Videre strikkes bol og ermer ferdig hver for seg. HERFRA MÅLES ARBEIDET VIDERE!

BOL:
Det er nå 184-202-218-240-264-288 masker til bol. Sett en merketråd i hver side av arbeidet, midt i de nye maskene som ble lagt opp i siden under ermene (= 4-4-4-5-5-6 nye masker på hver side av merketråden). Strikk glattstrikk rundt. Når arbeidet måler 4 cm, økes det 1 maske på hver side av merketråden i hver side – les ØKETIPS-2 (= 4 masker økt på omgangen). Øk slik på ca hver 5.cm totalt 4 ganger = 200-218-234-256-280-304 masker. Når arbeidet måler 24 cm, økes det 31-34-36-38-41-47 masker jevnt fordelt = 231-252-270-294-321-351 masker. Bytt til rundpinne 3. Strikk vrangbord (= 1 rett / 2 vrang) i 3 cm. Fell av med rett over rett og vrang over vrang. Genseren måler ca 52-54-56-58-60-62 cm fra skulderen og ned.

ERME:
Sett de 59-68-74-78-80-85 maskene fra tråden i den ene siden av arbeidet tilbake på liten rundpinne 4, og stikk i tillegg opp 1 maske i hver av de nye 8-8-8-10-10-12 maskene som ble lagt opp under ermet = 67-76-82-88-90-97 masker. Sett en merketråd midt i de nye maskene under ermet (= 4-4-4-5-5-6 nye masker på hver side av merketråden). Strikk glattstrikk rundt. Når arbeidet måler 4 cm, felles det 1 maske på hver side av merketråden under ermene – les FELLETIPS. Fell slik på ca hver 4.-2½.-2.-2.-1½.-1½.cm totalt 9-13-15-17-17-19 ganger = 49-50-52-54-56-59 masker. Når ermet måler 40-39-37-36-34-32 cm, økes det 5-7-8-9-9-9 masker jevnt fordelt = 54-57-60-63-65-68 masker. Bytt til settpinner 3. Strikk vrangbord (= 1 rett / 2 vrang) i 3 cm. Hele ermet måler ca 43-42-40-39-37-35 cm fra delingen. Fell av med rett over rett og vrang over vrang. Strikk det andre ermet på samme måte.

Diagram

= rett
= mellom 2 masker lages det 1 kast om pinnen. På neste omgang strikkes kastet rett (det skal bli hull)
= mellom 2 masker lages det 1 kast om pinnen. På neste omgang strikkes kastene vridd rett slik at det ikke blir hull

Kommentarer / Spørsmål (30)

Pauline 24.04.2020 - 15:42:

Dziękuje za błyskawiczną odpowiedź. Jednakże dalej nie rozumiem tej części opisu "zdjąć 59-68-74-78-80-85 następnych oczek na nitkę na rękaw, nabrać 8-8-8-10-10-12 oczek (bok, pod rękawem" Mam przez to rozumieć,ze te 10 oczek na bok pod rękawem jest zawarte w tych 78 oczkach rękawa czy w przerobionych 110 oczkach na tył robótki ?

DROPS Design 24.04.2020 kl. 16:21:

Witaj ponownie! Te 10 o. pod rękawem są to oczka dodatkowe (poza tymi oczkami, które już masz na drucie). Zobacz link, który ci wysłałam, rys. 11 i 14. Te oczka będą jednocześnie oczkami tyłu i przodu oraz rękawa. Bedą to po prostu oczka wspólne dla rękawa i dla reszty swetra. Pozdrawiam!

Pauline 23.04.2020 - 17:31:

Dzień dobry, Robię rozmiar XL, przerobiłam wszystkie schematy robótki i mam 377 oczek. Gdy próbuję rozdzielić je na przód/ tył i rękawy okazuje się ,że mam za mało oczek. Powinnam mieć 396 a nie 376.Nie rozumiem skąd ta różnica. (mam o 20 oczek za mało , tyle właśnie należy odebrać na boki pod rękawami) Nie rozumiem też jak mam odebrać te oczka. Przełożyć po prostu na drut ? Proszę o pomoc.

DROPS Design 24.04.2020 kl. 14:30:

Witaj Paulino! Masz dobrą liczbę oczek, nie zapomnij o zamknięciu 1 o., teraz jest 376 o. Jak wszystko podzielisz to będzie dokładnie tyle oczek, tj. przód 110, tył 110, rękaw 78, rękaw 78 = 376 o. Jak podzielić robótkę, jak zdjąć o. rękawów na drut pomocniczy/nitkę i jak nabrać oczka pod rękawami, znajdziesz TUTAJ. Patrz rysunki od 9 i dalej w dół. Pozdrawiamy!

Maria 02.04.2020 - 12:01:

Buenos días. Cuando se hacen las disminuciones en las mangas, se repite el patrón de 4-2 y medio- 2- 1 y medido etc...o cuando llegas a 1 y medio, ya esa la medida hasta que haces todas las disminuciones (15 veces en mi caso)... no sé si me he explicado bien. Muchas gracias y preciosos patrones. Soy una super-fan vuestra!!

DROPS Design 24.04.2020 kl. 11:11:

Hola Maria. Las disminuciones en las mangas se trabajan de la misma manera que en toda la prenda. Como entiendo que estás trabajando la talla L, entonces tienes que trabajar las disminuciones cada 2 cm 15 veces.

Елена 21.03.2020 - 15:24:

Прелесть! Спасибо!

Diana 27.01.2020 - 04:59:

Thank you for the previous reply, however I was looking for jumper z-862 from the Autumn/ Winter 2019 which I can’t find... I am unable to attach a photo, it’s a lilac v neck jumper made from Alpaca.

DROPS Design 27.01.2020 kl. 10:04:

Dear Diana, sorry it looks like this pattern wasn't include in the collection. Hope you'll find another pattern you'll love. Happy knitting!

Diana 26.01.2020 - 08:50:

When will model z-862 be released please?

DROPS Design 26.01.2020 kl. 20:32:

Dear Diana. Here's the link to the English pattern: https://www.garnstudio.com/pattern.php?id=9232&cid=19. Happy knitting!

Alma 07.01.2020 - 20:22:

Ora con le giuste ripetizioni mi ritrovo con le 286 maglie che corrispondono alla mia taglia la s ma come altezza mi ritrovo con 30 cm anziché 21 come descritto può essere forse che dipenda all'altezza della modella che è 1 e 70 mentre io sono 1 e 60 grazie per chi risponderà

DROPS Design 12.01.2020 kl. 08:41:

Buongiorno Alma. Verifichi che il suo campione in verticale corrisponda a quello indicato nelle spiegazioni e di aver lavorato correttamente i diagrammi. Buon lavoro!

Alma 03.01.2020 - 15:40:

Chiedo scusa se pongo nuovamente una domanda ma probabilmente l'errore sta nel non aver capito le 22 ripetizioni all'inizio delle 5 maglie dello sprone cioè non capisco cosa significa 22 ripetizioni sul giro perché per me i primi giri significano tutti a dritto grazie e scusate ancora

DROPS Design 04.01.2020 kl. 11:10:

Buongiorno Alma, il motivo A.1 sullo sprone è formato da 5 maglie, e viene ripetuto 22 volte sul giro. I primi giri sono tutti a diritto, poi deve seguire il diagramma. Dal momento che si parte con 5 maglie e si arriva con 13 maglie alla fine di A.1, forse è opportuno inserire un segnapunti alla fine di ogni ripetizione del motivo, in modo da seguire correttamente la lavorazione. Buon lavoro!

Alma 03.01.2020 - 07:36:

Buongiorno sono arrivata a lavorare lo schema A2 su taglia s ma mi ritrovo con 200 maglie anziché 286 come descritto non ho capito bene se devo iniziare degli aumenti anche sullo schema A2 perché non sono evidenziati grazie

DROPS Design 03.01.2020 kl. 10:10:

Buongiorno Alma. Dovrebbe avere 286 maglie alla fine del diagramma A1. Quando lavora il diagramma A1, aumenta in tutto 8 maglie in ogni ripetizione del diagramma. In questo modo le maglie di ogni ripetizione passano da 5 a 13. Lavora A1 22 volte sulle maglie del giro, quindi 22 volte x 13 maglie = 286 maglie. Buon lavoro!

Alma 20.12.2019 - 18:49:

Non riesco a capire come proseguire con il diagramma A2 su ogni ripetizione di A1 sulla taglia s grazie

DROPS Design 20.12.2019 kl. 20:53:

Buonasera Alma, deve semplicemente iniziare a lavorare A.2 sulle maglie su cui prima ha lavorato A.1. Buon lavoro!

Kommentér oppskrift DROPS 206-1