DROPS / 207 / 5

Mandal by DROPS Design

Stickad tröja med runt ok och nordiskt mönster i DROPS Merino Extra Fine. Arbetet stickas uppifrån och ner. Storlek S - XXXL.

  • Mandal / DROPS 207-5 - Stickad tröja med runt ok och nordiskt mönster i DROPS Merino Extra Fine. Arbetet stickas uppifrån och ner. Storlek S - XXXL.
  • Mandal / DROPS 207-5 - Stickad tröja med runt ok och nordiskt mönster i DROPS Merino Extra Fine. Arbetet stickas uppifrån och ner. Storlek S - XXXL.
  • Mandal / DROPS 207-5 - Stickad tröja med runt ok och nordiskt mönster i DROPS Merino Extra Fine. Arbetet stickas uppifrån och ner. Storlek S - XXXL.
  • Mandal / DROPS 207-5 - Stickad tröja med runt ok och nordiskt mönster i DROPS Merino Extra Fine. Arbetet stickas uppifrån och ner. Storlek S - XXXL.
  • Mandal / DROPS 207-5 - Stickad tröja med runt ok och nordiskt mönster i DROPS Merino Extra Fine. Arbetet stickas uppifrån och ner. Storlek S - XXXL.
DROPS Design: Modell me-183
Garngrupp B
-------------------------------------------------------

550-600-650-750-800-900 g färg 07, ljus brun
100-100-100-100-100-100 g färg 01, natur

DROPS RUNDSTICKOR NR 4: Längd på 40, 60 och 80 cm till slätstickning.
DROPS STRUMPSTICKOR NR 3,5.
DROPS RUNDSTICKA NR 3,5: Längd på 60 eller 80 cm till resår.
Sticknumren är endast rekommenderade. Får du för många maskor på 10 cm, byt till tjockare stickor. Får du för få maskor på 10 cm, byt till tunnare stickor.

-----------------------------------------------------------

Färgkombinationerna som visas på bilderna är (i samma ordning som garnåtgången över):
A) DROPS MERINO EXTRA FINE 30, 01
B) DROPS MERINO EXTRA FINE 31, 01

-------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------

100% Ull
från 40.00 kr /50g
DROPS Merino Extra Fine uni colour DROPS Merino Extra Fine uni colour 40.00 kr /50g
LindeHobby
Beställ 
DROPS Merino Extra Fine mix DROPS Merino Extra Fine mix 40.00 kr /50g
Garnet till detta mönstret kostar 520kr. Läs mer.

Instruktioner

-------------------------------------------------------

FÖRKLARING TILL BESKRIVNINGEN:

-------------------------------------------------------
MÖNSTER:
Se diagram A.1. Diagrammet sticka i slätstickning.

ÖKNINGSTIPS-1 (jämn fördelning):
För att beräkna hur det ska ökas jämnt, räknar man det totala maskantalet på varvet (t.ex 82 maskor) och delar maskorna med det antal ökningar som ska göras (t.ex 4) = 20,5.
I detta exempel ökas det genom att göra 1 omslag om stickan efter växelvis var 20:e och var 21:a maska. På nästa varv stickas omslagen vridet räta så att det inte blir hål.

ÖKNINGSTIPS-2 (gäller sidorna på fram- och bakstycke):
Sticka tills det återstår 2 maskor före markören, 1 omslag, sticka 4 rätmaskor (markören sitter mitt emellan dessa maskorna), 1 omslag = 4 maskor ökade. På nästa varv stickas omslagen vridet räta så att det inte blir hål. Sedan stickas de nya maskorna i slätstickning.

MINSKNINGTIPS (gäller ärmarna):
Minska 1 maska på varje sida av markören så här: Sticka tills det återstår 3 maskor före markören, sticka 2 maskor räta tillsammans, sticka 2 rätmaskor (markören sitter mellan dessa maskorna), lyft 1 maska som om den skulle stickas rät, 1 rätmaska, drag den lyfta maskan över maskan som stickades = 2 maskor minskade.

-------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------

BÖRJA ARBETET HÄR:

-------------------------------------------------------

TRÖJA - KORT ÖVERSIKT ÖVER ARBETET:
Halskant och ok stickas runt på rundsticka, uppifrån och ner från mitt bak. Oket delas till fram- och bakstycke och ärmar. Fram- och bakstycket stickas sedan runt på rundsticka, uppifrån och ner. Ärmarna stickas runt på strumpstickor/kort rundsticka, uppifrån och ner.

HALSKANT:
Lägg upp 96-100-104-108-116-120 maskor på rundsticka 3,5 med ljus brun. Sticka 1 varv rätt. Nästa varv stickas så här från mitt bak: * 2 rätmaskor, 2 avigmaskor *, upprepa *-*. Fortsätt resåren så i 3 cm. När resåren är färdig stickas det 1 varv rätt där det ökas 16-19-22-32-31-41 maskor jämnt fördelat – läs ÖKNINGSTIPS-1 = 112-119-126-140-147-161 maskor. Byt till rundsticka 4. Sedan stickas oket som förklarat nedan.

OK:
Sticka A.1 över alla maskor (= 16-17-18-20-21-23 rapporter a 7 maskor). Sticka och öka som visat i A.1. KONTROLLERA STICKFASTHETEN! När A.1 är färdigstickat på höjden är det 320-340-360-400-420-460 maskor på varvet. Fortsätt med ljus brun till arbetet mäter 22-24-25-27-29-31 cm från uppläggningskanten, på sista varvet ökas det 0-16-12-0-4-0 maskor jämnt fördelat = 320-356-372-400-424-460 maskor.
Nästa varv: Sticka de första 45-50-53-58-63-70 maskorna i slätstickning som förut (= halva bakstycket), sätt de följande 70-78-80-84-86-90 maskorna på 1 tråd till ärm, lägg upp 6-6-8-8-10-10 nya maskor på stickan (= i sidan under ärmen), sticka 90-100-106-116-126-140 maskor slätstickning som förut (= framstycke), sätt de följande 70-78-80-84-86-90 maskorna på 1 tråd till ärm, lägg upp 6-6-8-8-10-10 nya maskor på stickan (= i sidan under ärmen) och sticka de resterande 45-50-53-58-63-70 maskorna i slätstickning som förut (= halva bakstycket). Sedan stickas fram- och bakstycke och ärmar färdiga var för sig. ARBETET MÄTS SEDAN HÄRIFRÅN!

FRAM- OCH BAKSTYCKE:
= 192-212-228-248-272-300 maskor. Sätt 1 markör i varje sida (= mitt i de nya maskorna som lades upp = 96-106-114-124-136-150 maskor på bakstycket/framstycket). Låt markörerna följa med i arbetet, de ska användas lite senare när det ska ökas i sidorna. Sticka slätstickning över alla maskor med ljus brun. När arbetet mäter 4 cm från delningen, ökas det 1 maska på varje sida av båda markörerna – läs ÖKNINGSTIPS-2. Öka så med 4 cm mellanrum totalt 7 gånger i varje sida = 220-240-256-276-300-328 maskor. Sticka vidare tills arbetet mäter 37-37-38-38-38-38 cm från delningen i alla storlekar (eller till önskad längd, det återstår ca 4 cm till färdigt mått). Sticka 1 varv där det ökas 46-50-54-58-62-70 maskor jämnt fördelat = 266-290-310-334-362-398 maskor. Byt till rundsticka 3,5. Sticka * 2 avigmaskor, 2 rätmaskor *, , upprepa *-* över alla maskor. Fortsätt resåren så i 4 cm. Maska av löst med rätstickning över rätstickning, rätmaskor över rätmaskor och avigmaskor över avigmaskor. Tröjan mäter ca 63-65-67-69-71-73 cm från axeln och ner.

ÄRM:
Sätt de 70-78-80-84-86-90 maskorna från tråden i den ena sidan av arbetet på strumpstickor eller kort rundsticka 4 och sticka dessutom upp 1 maska i var och en av de 6-6-8-8-10-10 maskorna som lades upp under ärmen = 76-84-88-92-96-100 maskor. Sätt 1 markör mitt i de 6-6-8-8-10-10 maskorna under ärmen. Låt markören följa med i arbetet, den ska användas lite senare när det ska minskas under ärmen.
Börja varvet vid markören och sticka slätstickning runt med ljus brun.
När arbetet mäter 3 cm från delningen, minskas det 2 maskor mitt under ärmen – läs MINSKNINGSTIPS. Minska så med 2½-2-1½-1½-1½-1 cm mellanrum totalt 12-15-16-17-18-19 gånger = 52-54-56-58-60-62 maskor. Sticka till ärmen mäter 38-37-36-35-34-33 cm från delningen (kortare mått i de större storlekarna pga bredare hals och längre ok). Sticka 1 varv rätt där det ökas 8-10-8-10-8-10 maskor jämnt fördelat = 60-64-64-68-68-72 maskor. Byt till strumpstickor 3,5. Sticka resår runt (= 2 rätmaskor, 2 avigmaskor) i 3 cm. Maska av löst med rätmaskor över rätmaskor och avigmaskor över avigmaskor. Ärmen mäter ca 41-40-39-38-37-36 cm från delningen. Sticka den andra ärmen på samma sätt.

Detta mönster har uppdaterats. .

Uppdaterad online: 13.10.2020
Rättelse: FRAM- & BAKST: ...Tröjan mäter ca 63-65-67-69-71-73 cm från axeln och ner.
Uppdaterad online: 26.03.2021
OK:...sticka de resterande 45-50-53-58-63-70 maskorna i slätstickning som förut (= halva bakstycket).... FRAM- & BAKSTYCKE:... Fortsätt resåren så i 4 cm...

Diagram

symbols = ljus beige
symbols = natur
symbols = mellan 2 maskor görs det 1 omslag, på nästa varv stickas omslaget vridet rätt, det ska inte bli hål

Tack för att du väljer ett mönster från DROPS Design. Vi arbetar hårt för att ge ut mönster som är korrekta och enkla att förstå. Alla mönster är översatta från norska och du kan alltid se originalmönstret (DROPS 207-5) för mått och uträkningar.

Kommentarer / Frågor (9)

country flag Mw Bruring 22.10.2021 - 22:52:

Ik heb een vraag over het aantal steken aan de onderkant van het lijf. In de laatste naald meerder je verdeeld over de naald het opgegeven aantal steken, maar dan kom je uit op een aantal dat niet deelbaar is door 4. Voor XL zijn het 334 steken, ik kom dan niet uit met de boordsteek van 2x2?

user icon DROPS Design 23.10.2021 kl. 14:16:

Dag Mw Bruring,

Het komt inderdaad niet uit en je kunt 2 steken meer minderen, zodat je uitkomt op 332 steken. Bedankt voor het doorgeven, ik zal het aan de ontwerpafdeling doorgeven om na te kijken.

country flag MAHEU MJo 07.02.2021 - 19:14:

Bonjour, il est indiqué dans les explications que des corrections ont été apportées à ce modèle (MANDAL). Je ne les trouve pas, pouvez-vous m'aider. ? Un grand merci de toutes les façons pour tous ces modèles qui réjouissent entre autre mes enfants et petits-enfants

user icon DROPS Design 08.02.2021 kl. 10:29:

Bonjour Mme Maheu, si vous avez imprimé les explications ce modèle avant la date des corrections, il peut être sage de les imprimer à nouveau, dans le cas contraire, vous pouvez l'imprimer tel quel, les corrections ont déjà été faites. Bon tricot!

country flag Monika Rock 13.12.2020 - 05:11:

Super Anleitung. Bin jetzt endlich fertig. Hat total Spaß gemacht. War gar nicht so schwierig wie ich dachte. Klasse! Macht weiter so Garnstudio.

country flag Sophie 08.12.2020 - 06:56:

Bonjour, il est superbe, je l'ai commencé, j'ai hâte de le terminer. Merci pour vos modèles si jolis et bien expliqués.

country flag Patricia 07.02.2020 - 21:59:

Bonjour Il est superbe. Je finis mon gilet Cardinal Winter et je fais celui ci. Le motif me plait beaucoup. Merci pour l'accès à tous vos modèles.

country flag Labaysse 25.01.2020 - 14:46:

Merci pour votre réponse

country flag Labaysse 24.01.2020 - 14:15:

Quelqu'un peut me dire où on fait les augmentations avec les 2 carrés. Est ce dans le dessin du pull ? je suis coincée. merci de votre réponse

user icon DROPS Design 24.01.2020 kl. 14:25:

Bonjour Mme Labaysse, vous retrouvez ces augmentations (= 1 jeté entre 2 mailles) alternativement au début et à la fin de A.1, par ex au 3ème tour, on augmente à la fin de chaque A.1 en faisant 1 jeté, puis au 5ème tour, on fait 1 jeté au début de chaque A.1 et ainsi de suite. Bon tricot!

country flag Kirsten Hvidberg 15.01.2020 - 18:04:

Må jeg presse blusen, når den er monteret?? hvis ja, på hvilken måde er det bedst at presse

user icon DROPS Design 31.01.2020 kl. 08:51:

Hej Kirsten, læg gerne et håndklæde imellem og prøv dig frem på bagsiden. God fornøjelse!

country flag Eszter 29.09.2019 - 21:29:

Az oldalán az ujja alatt felszedendő szemek el vannak írva a magyar fordításban. 6-8-8-10-10-nek kellene lennie...

user icon DROPS Design 30.09.2019 kl. 22:41:

Kedves Eszter! Köszönjük, hogy felhívta a figyelmet a hibára, ami így már javításra is került! További sikeres kézimunkázást kívánunk!

Kommentér oppskrift DROPS 207-5

Mandal

Heike Mitteregger, Germany