DROPS / 199 / 14

Always Bright by DROPS Design

Virkad hatt i DROPS Bomull-Lin eller DROPS Paris. Arbetet virkas uppifrån och ner med stolpar och hålmönster.

DROPS Design: Modell l-149
Garngrupp C eller A + A
-------------------------------------------------------

STORLEK:
One-size
Passar huvudmått: ca 54/58 cm.

GARNÅTGÅNG:
DROPS BOMULL-LIN från Garnstudio (tillhör garngrupp C)
150 g färg 01, vit

Eller använd:
DROPS PARIS från Garnstudio (tillhör garngrupp C)
200 g färg 16, vit

VIRKFASTHET:
18 stolpar på bredden och 10½ varv på höjden = 10 x 10 cm.

VIRKNÅL:
DROPS VIRKNÅL NR 3,5.
Nålnumret är endast rekommenderat. Får du för många maskor på 10 cm, byt till tjockare virknål. Får du för få maskor på 10 cm, byt till tunnare virknål.

TILLBEHÖR:
Ca 1½ meter tunn ståltråd till kanten på brättet.

DROPS Bomull-Lin uni colour DROPS Bomull-Lin uni colour 20.00 kr /50g
Garnet till detta mönstret kostar 60kr. Läs mer.

Instruktioner

-------------------------------------------------------

FÖRKLARING TILL BESKRIVNINGEN:

-------------------------------------------------------

MÖNSTER:
Se diagram A.1 till A.4.

VIRKINFORMATION:
Första stolpen på varvet ersätts av 3 luftmaskor. Avsluta varvet med 1 smygmaska i tredje luftmaskan i början av varvet.

MINSKNINGSTIPS:
Minska 1 stolpe genom att virka de nästa 2 stolparna tillsammans så här: Virka 1 stolpe, men vänta med sista omslaget och genomdragningen (= 2 öglor på nålen), virka sedan nästa stolpe, men nu dras sista omslaget genom alla 3 öglorna på nålen.

ÖKNINGSTIPS:
Öka 1 stolpe genom att virka 2 stolpar i samma stolpe.

-------------------------------------------------------

BÖRJA ARBETET HÄR:

-------------------------------------------------------

HATT - KORT ÖVERSIKT ÖVER ARBETET:
Arbetet virkas runt, uppifrån och ner.

HATT:
Virka 4 luftmaskor med nål 3,5 med Bomull-Lin eller Paris och sätt ihop dem till en ring med 1 smygmaska i första luftmaskan. Läs VIRKINFORMATION!
Virka * A.2, A.1 *, virka från *-* totalt 6 ggr på bredden (på första varvet är det inga maskor i A.2). KONTROLLERA VIRKFASTHETEN! När A.1 och A.2 är färdigvirkade på höjden är det 90 stolpar på varvet. Virka 1:a varvet i A.3 och upprepa detta varv till arbetet mäter ca 16 cm uppifrån och ner. Virka sista varvet i A.3 (= hålvarv). Sedan virkas det brätte som förklarat nedan.

BRÄTTE:
Virka A.4 runt (= 10 rapporter à 9 maskor). När A.4 är färdigvirkat, är det 210 maskor på varvet. Lägg en tunn ståltråd längs kanten på brättet. Virka 1 fastmaska i varje stolpe varvet runt SAMTIDIGT som det virkas runt ståltråden. Detta görs för att hatten skal bli styvare längs kanten. Justera sedan längden på ståltråden efter önskat mått på brättet. Tvinna ståltrådändarna tillsammans och dölj dem inuti maskorna. Klipp av tråden och fäst den.

Detta mönster har uppdaterats. .

Uppdaterad online: 24.06.2019
Rättelse - symbol tillagd i symbolförklaringen (= 2 luftmaskor)

Diagram

= virka 4 luftmaskor och sätt ihop de till en ring med 1 smygmaska i första luftmaskan - se svart prick på cirkeln, varvet börjar och slutar här
= 1 luftmaska
= 1 stolpe i maska
= 1 stolpe om luftmaskan/luftmaskebågen
= 1 smygmaska
= detta varv har redan virkats, börja på nästa varv
= 2 luftmaskor
= 2 stolpar i samma stolpe
= virka ihop 2 stolpar såhär: Virka första stolpe, men vänta med sista omslaget och genomdragningen, virka nästa stolpe och dra sista omslaget genom alla 3 öglorna på nålen (= 1 minskad stolpe)

Behöver du hjälp med mönstret?

Tack för att du väljer ett mönster från DROPS Design. Vi arbetar hårt för att ge ut mönster som är korrekta och enkla att förstå. Alla mönster är översatta från norska och du kan alltid se originalmönstret (DROPS 199-14) för mått och uträkningar.

Kommentarer / Frågor (30)

Annick 30.06.2020 - 13:55:

Bonjour\r\nSimplement pour vous dire merci pour ces modèles qui sont vraiment super... Les diagrammes sont très bien conçus 👌\r\nMerci..

Litinae 11.06.2020 - 20:30:

Bonjour. C'est encore moi pardon de déranger. Je suis au diagramme A1 et A2. J'ai fais mes 5 premiers rangs dans soucis. Par contre à partir du sixième rang je ne comprend pas. Le rang commence par les 3ml qui remplacent une B mais elle est placé sur la seconde B du rang précédant. Donc lorsque l'on enchaîne les digramme pas de soucis on saute la B car il y a les 2 ml mais pour la première fois je fais comment ? Merci à vous.

DROPS Design 12.06.2020 kl. 07:51:

Bonjour Litinae, au début du 6ème rang, vous faites 1 mc dan sla 1ère bride du rang précédent (= le petit v), puis 3 ml, 1 bride dans chacune des 2 brides suivantes etc... le tour se termine par 1 mc dans la 3ème des ml, puis, faites 1 mc dans la bride suivante comme au début du 6ème tour (pour le 7ème tour et idem pour le 8ème tour). Bon crochet!

Litinae 10.06.2020 - 22:49:

Bonjour. Je ne suis pas certaine de lire correctement les diagrammes A1 et A2. Je commence par 3 ML puis 1 B au même endroit et ensuite 2B dans la même B. Juste que ok. Quand j'enchaîne une seconde fois le schéma. Dois-je refaire 3ml puis B puis 2B ? La MC est note uniquement pour finir le tour complet du rang c'est cela ? Ou alors dois-je faire la MC dans la bride numéro 3 puis faire mes 3 ML et enchaîner les B ? Merci à vous.

DROPS Design 11.06.2020 kl. 08:36:

Bonjour Litinae, à partir du 1er tour de A.2, les 3 ml du début du tour remplacent la 1ère bride du tour, ainsi, quand vous crochetez les A.2/A.1 suivant, vous crochetez 1 bride à la place de ces 3 mailles en l'air. - la maille coulée ne se fera qu'à la fin du tour, pour joindre le dernier A.1 au 1er A.2. Bon crochet!

Sonia 12.05.2020 - 14:41:

Salve, cappello stupendo:) Io però ho un problema: mia mamma è una personcina minuta ed ha 53 cm di circonferenza della testa. La misura proposta è troppo grande. Come faccio a ridimensionare il tutto?

DROPS Design 13.05.2020 kl. 10:10:

Buongiorno Sonia, può ricalcolare le maglie aiutandosi con il suo campione, oppure rivolgersi al suo rivenditore DROPS di fiducia: purtroppo in questa sede non possiamo fornirle un aiuto così personalizzato. Buon lavoro!

Janny 04.05.2020 - 19:33:

Wat jammer dat er geen geschreven patroon meer is. Erg complex om uit de diagrammen te komen. Het lukt me met name door de vragen van anderen te lezen + de antwoorden. Gezien de vele vragen zijn er velen met mij die zich op deze manier door het patroon worstelen! Erg jammer!!

Barbara Stephens 19.04.2020 - 15:10:

Can we get this instructions in english

DROPS Design 19.04.2020 kl. 18:18:

Dear Barbara, sure - you can simply choose the language from menu under the main photo. Happy crocheting!

María José 18.03.2020 - 17:12:

Hola Quisiera saber si hay algún tutorial de cómo se empieza esta labor . He visto alguno de otras labores y si me entero pero este patrón se me complica. Pues soy principiante y no me aclaro que hay que hacer después de cerrar la cadeneta . No me aclaro de cuántos pa hay que hacer dentro y como seguir para incluir el A3 en el A2 Gracias

DROPS Design 18.03.2020 kl. 18:51:

Hola Mari José. Tienes varios vídeos bajo el diagrama que te podrían ayudar en la elaboración del patrón. Sobre el empiece: Después de formar un anillo con 4 puntos de cadeneta, trabajar 12 puntos altos dentro del anillo, en la 2ª fila trabajar 2 puntos altos en cada punto alto ( el 1er punto alto se sustituye por 3 puntos de cadeneta) y finalizar la vuelta con 1 punto enano en el 3er punto de cadeneta

Kerstin 27.02.2020 - 17:54:

Diagrammet är förvirrande. Ska A2 delens 1a maska (3lm) på v3 virkas i samma maska? V6 lm, ska det hoppas över 2 lm eller? Har nu försökt olika alternativ. Inget blir rätt. Bra om antal maskor också finns med.

Linda Larsen 12.09.2019 - 15:05:

Hej Drops - tak for svar. Jeg må lige meddele, at min hæklefasthed skam passer! Men der er fejl i opskriften i begyndelsen af hatten. For at få mønstret til at passe, må der være 60 stm når 5. omgang er hæket færdig. Følger man Jeres mønster, er der kun 40 stm når 5. omg er hæklet færdig. Iøvrigt er jeg ellers vældig glad for Jeres opskrifter!!

Linda Larsen 09.09.2019 - 12:05:

Sommerhat allways bright er nu hæklet færdig, også med ståltråd i kanten. Fremadrettet vil jeg nok foretrække at stive hatten. Men der er fejl i Jeres opskrift i begyndelsen idet a2 og a1 kun kan gentages 4 gange og man ender med en spids puld

DROPS Design 12.09.2019 kl. 10:33:

Hej Linda, det lyder til at du ikke har helt samme hæklefasthed som vi bruger i opskriften... da vil du ikke kunne gentage diagrammerne som vi gør. :)

Kommentér oppskrift DROPS 199-14