DROPS / 199 / 14

Always Bright by DROPS Design

Virkad hatt i DROPS Bomull-Lin eller DROPS Paris. Arbetet virkas uppifrån och ner med stolpar och hålmönster.

DROPS Design: Modell l-149
Garngrupp C eller A + A
-------------------------------------------------------

STORLEK:
One-size
Passar huvudmått: ca 54/58 cm.

GARNÅTGÅNG:
DROPS BOMULL-LIN från Garnstudio (tillhör garngrupp C)
150 g färg 01, vit

Eller använd:
DROPS PARIS från Garnstudio (tillhör garngrupp C)
200 g färg 16, vit

VIRKFASTHET:
18 stolpar på bredden och 10½ varv på höjden = 10 x 10 cm.

VIRKNÅL:
DROPS VIRKNÅL NR 3,5.
Nålnumret är endast rekommenderat. Får du för många maskor på 10 cm, byt till tjockare virknål. Får du för få maskor på 10 cm, byt till tunnare virknål.

TILLBEHÖR:
Ca 1½ meter tunn ståltråd till kanten på brättet.

DROPS Bomull-Lin uni colour DROPS Bomull-Lin uni colour 20.00 kr /50g
Garnet till detta mönstret kostar 60kr. Läs mer.
-------------------------------------------------------

FÖRKLARING TILL BESKRIVNINGEN:

-------------------------------------------------------

MÖNSTER:
Se diagram A.1 till A.4.

VIRKINFORMATION:
Första stolpen på varvet ersätts av 3 luftmaskor. Avsluta varvet med 1 smygmaska i tredje luftmaskan i början av varvet.

MINSKNINGSTIPS:
Minska 1 stolpe genom att virka de nästa 2 stolparna tillsammans så här: Virka 1 stolpe, men vänta med sista omslaget och genomdragningen (= 2 öglor på nålen), virka sedan nästa stolpe, men nu dras sista omslaget genom alla 3 öglorna på nålen.

ÖKNINGSTIPS:
Öka 1 stolpe genom att virka 2 stolpar i samma stolpe.

-------------------------------------------------------

BÖRJA ARBETET HÄR:

-------------------------------------------------------

HATT - KORT ÖVERSIKT ÖVER ARBETET:
Arbetet virkas runt, uppifrån och ner.

HATT:
Virka 4 luftmaskor med nål 3,5 med Bomull-Lin eller Paris och sätt ihop dem till en ring med 1 smygmaska i första luftmaskan. Läs VIRKINFORMATION!
Virka * A.2, A.1 *, virka från *-* totalt 6 ggr på bredden (på första varvet är det inga maskor i A.2). KONTROLLERA VIRKFASTHETEN! När A.1 och A.2 är färdigvirkade på höjden är det 90 stolpar på varvet. Virka 1:a varvet i A.3 och upprepa detta varv till arbetet mäter ca 16 cm uppifrån och ner. Virka sista varvet i A.3 (= hålvarv). Sedan virkas det brätte som förklarat nedan.

BRÄTTE:
Virka A.4 runt (= 10 rapporter à 9 maskor). När A.4 är färdigvirkat, är det 210 maskor på varvet. Lägg en tunn ståltråd längs kanten på brättet. Virka 1 fastmaska i varje stolpe varvet runt SAMTIDIGT som det virkas runt ståltråden. Detta görs för att hatten skal bli styvare längs kanten. Justera sedan längden på ståltråden efter önskat mått på brättet. Tvinna ståltrådändarna tillsammans och dölj dem inuti maskorna. Klipp av tråden och fäst den.

Detta mönster har uppdaterats. .

Uppdaterad online: 24.06.2019
Rättelse - symbol tillagd i symbolförklaringen (= 2 luftmaskor)

Diagram

= virka 4 luftmaskor och sätt ihop de till en ring med 1 smygmaska i första luftmaskan - se svart prick på cirkeln, varvet börjar och slutar här
= 1 luftmaska
= 1 stolpe i maska
= 1 stolpe om luftmaskan/luftmaskebågen
= 1 smygmaska
= detta varv har redan virkats, börja på nästa varv
= 2 luftmaskor
= 2 stolpar i samma stolpe
= virka ihop 2 stolpar såhär: Virka första stolpe, men vänta med sista omslaget och genomdragningen, virka nästa stolpe och dra sista omslaget genom alla 3 öglorna på nålen (= 1 minskad stolpe)

Eb 20.07.2019 - 00:52:

Bonjour Madame, je n'arrive pas à lire et comprendre le diagramme entre A1 et A2, malgré la lecture et la tentative de traduction des differents commentaires. Je ke vois pas comment va se former le dessin...Ai cru comprendre malgré tout qu'il fallait lire A1 puis faire A2 après puis autre tour deA1,A2...je ne sais comment. Merci beaucoup de votre aide!

Eb 20.07.2019 - 00:45:

Bonjour Madame, je n'arrive pas à lire et comprendre le diagramme entre A1 et A2, malgré la lecture et la tentative de traduction des differents commentaires. Je ke vois pas comment va se former le dessin...Ai cru comprendre malgré tout qu'il fallait lire A1 puis faire A2 après puis autre tour deA1,A2...je ne sais comment. Merci beaucoup de votre aide!

Evika 17.07.2019 - 12:12:

Hi all, for those who's struggled to read the diagram A2, A1 (as I did) - I would say first 5 rows are standard crochet round, that means chain 4 and join to circle, 1. row = 12 double crochet into circle (make 3 chain instead of the first dc and at the end make slip stich to 3rd chain), 2. row = 2 dc into each (24 together), 3. row = 2 dc, 1dc, 4. row = 2,1,1 and 5. row = 2,1,1,1. Chains in A2 are meant only for the first time, the rest 5x you make double crochet instead of it. Hope it help :)

Cecilia Kirketerp 15.07.2019 - 10:58:

Är lite förvirrad av diagrammet. Hur ska jag virka A2 tillsammans med A1? Ska de tre luftmaskorna räknas som en stolpe (3:e v t.ex. 3 stolpar, 2 tills, 4 stolpar, 2 tillsammans, 3 stolpar osv 6 ggr = 18 sammanlagt?) mvh Cecilia

Stina 12.07.2019 - 16:14:

Hei! Hva betyr - - - v i A.2? Tre luftmasker også en fastmaske, men en fastmaske i hvor? Har prøvd å følge oppskriften direkte, men ender opp med et hull som følge av luftmaskene. Skjønner ikke helt hvordan det skal gjøres. Er det meningen å snu arbeidet eller bare hekle i sirkler? Takk for svar:)

Nina Johansson 08.07.2019 - 18:26:

Hej och tusen tack för denna härliga solhatt. Jag har nu ett fint exemplar här. Vill bara dela med mig av info. Använde 3,5 nål och erat bommul/lin garn. Gjorde först mönstret *6 men det blev en mycket liten hatt. Gjorde om o då *7 och nu känns den perfekt. Tips för er med lite större huvud. Mitt mäter 56 cm över kronlinjen.

Bethine 04.07.2019 - 16:49:

Hei! Hva menes med stav om luftmaske/luftmaskebuen? Er det bare en vanlig stav i luftmasken på ringen?

DROPS Design 05.07.2019 kl. 13:11:

Hej, ja det er en vanlig stav, men skriver vi om luftmaskebuen så hækler du den rundt om hele masken. Skriver vi i luftmasken så hækler du i lænken i masken. Se også videoen til venstre på siden. Hvordan hekle I og OM masken. Lycka till :)

Emma 02.07.2019 - 08:29:

Merci beaucoup, c'est bien ce que j'avais trouvé,comme ce n'est pas commun je pensais m'être trompée.

Emma 29.06.2019 - 09:06:

Bonjour, il n'y a aucune indication de mesure, combien de cm le bord du chapeau doit-il faire ? Pour le fil de fer c'est plus pratique de savoir à l'avance. Merci

DROPS Design 01.07.2019 kl. 06:48:

Bonjour Emma, la quantité de fil de fer est indiquée - A4 = la bordure = 9 rangs soit environ 8.5 cm et les 210 brides à la fin de A.4 = environ 117 cm - sur la base de l'échantillon indiqué. Bon crochet!

Evelyn Cornelissen 28.06.2019 - 16:26:

Patroon begint met *a2-a2*, dat moet zijn *a1-a2*. In oorspronkelijke patroon staat het ook zo

Kommentér oppskrift DROPS 199-14