DROPS / 201 / 38

Rays of Sunset by DROPS Design

Strikket sjal i DROPS Fabel. Arbeidet strikkes i riller med striper og forkortede pinner.

Stikkord: sjal, striper, vinkelstrikk,
DROPS Design: Modell fa-430
Garngruppe A
-------------------------------------------------------

STØRRELSE:
One-size.
Mål: Bredde øverst: ca 160 cm. Lengde midt på: ca 69 cm.

MATERIALER:
DROPS FABEL fra Garnstudio (tilhører garngruppe A)
150 g farge 100, natur
100 g farge 655, rosentre
100 g farge 623, rosa tåke
50 g farge 651, sand

STRIKKEFASTHET:
21 masker i bredden og 41 pinner i høyden med rillestrikk = 10 x 10 cm.

PINNER:
DROPS RUNDPINNER NR 3,5: lengde på 80 cm.

fra 19.60 kr /50g
DROPS Fabel uni colour DROPS Fabel uni colour 19.60 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Fabel print DROPS Fabel print 21.60 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Fabel long print DROPS Fabel long print 22.60 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 156.8kr. Les mer.

Instruksjoner

-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

Det felles 1 maske innenfor 2 masker rille ved å strikke 2 masker rett sammen. Gjenta fellingen på vekselvis hver og hver 2.pinne fra retten totalt 26 ganger i hver rapport (det er totalt 5 rapporter på sjalet). For hver gang det startes på en ny rapport med forkortede pinner starter fellingen på nytt. Dvs, det blir felt 26 masker i hver rapport.

STRIPER:
NB: Trådbytte skjer på starten av pinnen fra retten (= i nedkanten på sjalet). Pass på at tråden ikke strammer mellom hvert trådbytte!
STRIPE-1: * 1 rille med rosa tåke, 1 rille med natur *, strikk fra *-* til hele 1.rapport er strikket ferdig = 40 riller.
STRIPE-2: * 1 rille med rosentre, 1 rille med natur *, strikk fra *-* til hele 2.rapport er strikket ferdig = 40 riller.
STRIPE-3: * 1 rille med sand, 1 rille med natur *, strikk fra *-* til hele 3.rapport er strikket ferdig = 40 riller.
STRIPE-4: * 1 rille med rosa tåke, 1 rille med natur *, strikk fra *-* til hele 4.rapport er strikket ferdig = 40 riller.
STRIPE-5: * 1 rille med rosentre, 1 rille med natur *, strikk fra *-* til hele 5.rapport er strikket ferdig = 40 riller.

STRIKKETIPS:
For at det ikke skal bli et stort hull der arbeidet vendes i de forkortede pinnene må tråden strammes før det strikkes videre.

-------------------------------------------------------

START ARBEIDET HER:

-------------------------------------------------------

SJAL:
Arbeidet strikkes frem og tilbake i 5 rapporter med forkortede pinner og STRIPER – les forklaring over. Det strikkes fra øverst på sjalet og ned mot den ene nedkanten på sjalet. Hele sjalet strikkes i RILLER - les forklaring over.

SJAL:
Legg opp 336 masker på rundpinne 3,5 med rosa tåke. Strikk 4 pinner rett (= 2 riller).

1.RAPPORT:
Strikk STRIPE-1 - les forklaring over, SAMTIDIG strikkes det forkortede pinner som forklart under og det felles 1 maske innenfor 2 masker rille på starten av pinnen fra retten - les FELLETIPS! Strikk forkortede pinner slik:
1.PINNE (retten): Strikk rett over alle masker, snu.
2.PINNE: Strikk rett tilbake.
3.PINNE: Strikk rett til det gjenstår 4 masker, snu – les STRIKKETIPS!
4.PINNE: Strikk rett tilbake.
5.PINNE: Strikk rett til det gjenstår 8 masker mer enn på forrige pinne fra retten, snu.
6.PINNE: Strikk rett tilbake.
7.PINNE: Strikk rett til det gjenstår 8 masker mer enn på forrige pinne fra retten, snu.
8.PINNE: Strikk rett tilbake. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN!
Fortsett slik og strikk til det gjenstår 8 masker mer enn på forrige pinne fra retten 33 ganger til (= totalt 35 ganger), deretter strikkes det til det gjenstår 9 masker mer enn forrige pinne totalt 2 ganger. Når alle de forkortede pinnene er strikket ferdig er det strikket 39 riller og det er felt 26 masker = 310 masker på pinnen. Strikk rett til det gjenstår 4 masker, snu og strikk rett tilbake. 1.rapport = 40 riller.

2.RAPPORT:
Strikk STRIPE-2 – les forklaring over, SAMTIDIG strikkes det forkortede pinner som forklart under og det felles 1 maske innenfor 2 masker rille på starten av pinnen fra retten - les FELLETIPS! Strikk forkortede pinner slik:
1.PINNE (retten): Strikk rett over alle masker, snu.
2.PINNE: Strikk rett tilbake.
3.PINNE: Strikk rett til det gjenstår 4 masker, snu – husk STRIKKETIPS!
4.PINNE: Strikk rett tilbake.
5.PINNE: Strikk rett til det gjenstår 8 masker mer enn på forrige pinne fra retten, snu.
6.PINNE: Strikk rett tilbake.
7.PINNE: Strikk rett til det gjenstår 8 masker mer enn på forrige pinne fra retten, snu.
8.PINNE: Strikk rett tilbake.
Fortsett slik og strikk til det gjenstår 8 masker mer enn på forrige pinne fra retten 11 gang til (= totalt 13 ganger), deretter strikkes det til det gjenstår 7 masker mer enn forrige pinne totalt 24 ganger. Når alle de forkortede pinnene er strikket ferdig er det strikket 39 riller og det er felt 26 masker = 284 masker på pinnen. Strikk rett til det gjenstår 4 masker, snu og strikk rett tilbake. 2.rapport = 40 riller.

3.RAPPORT:
Strikk STRIPE-3 - les forklaring over, SAMTIDIG strikkes det forkortede pinner som forklart under og det felles 1 maske innenfor 2 masker rille på starten av pinnen fra retten – husk FELLETIPS! Strikk forkortede pinner slik:
1.PINNE (retten): Strikk rett over alle masker, snu.
2.PINNE: Strikk rett tilbake.
3.PINNE: Strikk rett til det gjenstår 4 masker, snu – husk STRIKKETIPS!
4.PINNE: Strikk rett tilbake.
5.PINNE: Strikk rett til det gjenstår 7 masker mer enn på forrige pinne fra retten, snu.
6.PINNE: Strikk rett tilbake.
7.PINNE: Strikk rett til det gjenstår 7 masker mer enn på forrige pinne fra retten, snu.
8.PINNE: Strikk rett tilbake.
Fortsett slik og strikk til det gjenstår 7 masker mer enn på forrige pinne fra retten 22 ganger til (= totalt 24 ganger), deretter strikkes til det gjenstår 6 masker mer enn forrige pinne totalt 13 ganger. Når alle de forkortede pinnene er strikket ferdig er det strikket 39 riller og det er felt 26 masker = 258 masker på pinnen. Strikk rett til det gjenstår 4 masker, snu og strikk rett tilbake. 3.rapport = 40 riller.

4.RAPPORT:
Strikk STRIPE-4 - les forklaring over, SAMTIDIG strikkes det forkortede pinner som forklart under og det felles 1 maske innenfor 2 masker rille på starten av pinnen fra retten – husk FELLETIPS! Strikk forkortede pinner slik:
1.PINNE (retten): Strikk rett over alle masker, snu.
2.PINNE: Strikk rett tilbake.
3.PINNE: Strikk rett til det gjenstår 4 masker, snu – husk STRIKKETIPS!
4.PINNE: Strikk rett tilbake.
5.PINNE: Strikk rett til det gjenstår 6 masker mer enn på forrige pinne fra retten, snu.
6.PINNE: Strikk rett tilbake.
7.PINNE: Strikk rett til det gjenstår 6 masker mer enn på forrige pinne fra retten, snu.
8.PINNE: Strikk rett tilbake.
Fortsett slik og strikk til det gjenstår 6 masker mer enn på forrige pinne fra retten 33 ganger til (= totalt 35 ganger), deretter strikkes til det gjenstår 5 masker mer enn forrige pinne totalt 2 ganger. Når alle de forkortede pinnene er strikket ferdig er det strikket 39 riller og det er felt 26 masker = 232 masker på pinnen. Strikk rett til det gjenstår 4 masker, snu og strikk rett tilbake. 4.rapport = 40 riller.

5.RAPPORT:
Strikk STRIPE-5 - les forklaring over, SAMTIDIG strikkes det forkortede pinner som forklart under og det felles 1 maske innenfor 2 masker rille på starten av pinnen fra retten – husk FELLETIPS! Strikk forkortede pinner slik:
1.PINNE (retten): Strikk rett over alle masker, snu.
2.PINNE: Strikk rett tilbake.
3.PINNE: Strikk rett til det gjenstår 4 masker, snu – husk STRIKKETIPS!
4.PINNE: Strikk rett tilbake.
5.PINNE: Strikk rett til det gjenstår 6 masker mer enn på forrige pinne fra retten, snu.
6.PINNE: Strikk rett tilbake.
7.PINNE: Strikk rett til det gjenstår 6 masker mer enn på forrige pinne fra retten, snu.
8.PINNE: Strikk rett tilbake.
Fortsett slik og strikk til det gjenstår 6 masker mer enn på forrige pinne fra retten 7 ganger til (= totalt 9 ganger), deretter strikkes til det gjenstår 5 masker mer enn forrige pinne totalt 28 ganger. Når alle de forkortede pinnene er strikket ferdig er det strikket 39 riller og det er felt 26 masker = 206 masker på pinnen. Strikk rett til det gjenstår 4 masker, snu og strikk rett tilbake. 5.rapport = 40 riller.

Strikk 2 riller frem og tilbake over alle masker med rosentre. Fell av med rett, men for at avfellingskanten ikke skal stramme, lages det 1 kast etter ca hver 5.maske. Kastene felles av som egne masker.

Kommentarer / Spørsmål (9)

Sylvie Belleville 24.07.2019 - 20:35:

Bonjour, Je ne comprends pas lorsqu'il est dit, dans les explications du modèle, de répéter les diminutions alternativement tous les rangs et tous les 2 rangs sur l'endroit. On diminue à tous les rangs OU à tous les 2 rangs? Je suis confuse. Merci de votre aide!

DROPS Design 24.07.2019 kl. 22:24:

Bonjour Sylvie! Regardez la lecon DROPS sur ce sujet ICI. Les diminutions s'y font alternativement tous les 3 et 4 rangs, mais la methodologie est bien claire. Bon tricot!

Janna 07.07.2019 - 15:20:

Hallo, ik begrijp niet zo goed bij welke naalden ik moet minderen. Minder ik dan (voor herhaling 1) bij naald 1, 3 en 7, naald 9, 11 en 15 etc (aan de goede kant afwisselend iedere naald en iedere 2e naald) tot ik dat in totaal 26 keer heb gedaan en 26 steken heb geminderd? Klopt het dan dat ik in de laatste naalden van de herhaling niet meer minder omdat er al 26 steken geminderd zijn?

DROPS Design 08.07.2019 kl. 09:56:

Dag Janna,

Op elke herhaling brei je in totaal 40 ribbels. Je mindert telkens aan de goede kant afwisselend elke naad en om de naald, zodat je verdeeld over de naalden 26 keer mindert. Dus je mindert op ribbel 1,3,4,6,7,9,10,12,15 etc. (Dus de ene keer sla je een ribbel over ,de andere keer niet.)

Noemy Rosario 26.06.2019 - 19:04:

It seems there is some error on translation on STRIPES Both stripes 1 and 2 have the same colors (1 ridge with wooden rose, 1 ridge with off white) Could you please check this? Thanks!

DROPS Design 27.06.2019 kl. 08:43:

Dear Mrs Rosario, thanks for your feedback, you are right, Stripe 1 should be worked with Rose mist (= 623) + off white. Pattern will be edited asap. Happy knitting!

Michalopoulou Vasiliki 27.05.2019 - 13:18:

What other color combinations can I use?

DROPS Design 27.05.2019 kl. 22:15:

Dear Michalopoulou, basically you can use aní combination of Fabel unicolored, and the ones that have mid-length color repeats (sriping). I would either use for the base color the natural, or the black for a strong contrast, or the light gray or beige for a softer contrast. Similarlym if you use the colors Grand Canyon, Deep Ocean and / or Emerald City, you will have bright, jewel colors. Sunset, berry Dreams and Blue Lagoon would produce a spicy tropical mood as opposed teh original's soft, pastells. Happy Coloring and Happy Knitting!

Emka 17.05.2019 - 14:58:

Hallo, ik begrijp niet dat ik bijv bij herhaling 1 33x moet breien met iedere keer 8 steken maar maar dat het dan 35 x moet zijn. Bij herhaling 2 11x maar in totaal 13 keer en zo verder met alle herhalingen maar steeds 2 x meer als er eerst aangegeven wordt.

DROPS Design 22.05.2019 kl. 13:44:

Dag Emka,

Dat kan inderdaad wat verwarrend overkomen, maar het is de bedoeling dat je het in totaal 35 keer doet. Omdat je het al 2 keer gedaan hebt (in naald 5 en 7) staat er dat je het nog 33 keer moet doen en dus in totaal 35 keer.

Sophie 22.02.2019 - 22:21:

Doux printemps

Sophie 22.02.2019 - 22:20:

Doux printemps

Mila 15.12.2018 - 17:06:

Bellissimo, penso che lo farò!

Ritva 12.12.2018 - 13:41:

Ihanan värinen huivi!

Kommentér oppskrift DROPS 201-38