DROPS / 201 / 40

Soda Fountain by DROPS Design

Strikket topp i DROPS Flora. Arbeidet strikkes ovenfra og ned med rundfelling, masker i helpatent på bærestykket og korte ermer. Størrelse S - XXXL.

DROPS Design: Modell fl-041
Garngruppe A
-------------------------------------------------------

200-250-250-300-300-350 g farge 21, rosa

DROPS RUNDPINNER NR 3: lengde på 40 cm og 80 cm til glattstrikk og patentmasker.
DROPS SETTPINNER NR 2,5.
DROPS RUNDPINNER NR 2,5: lengde på 40 cm og 80 cm til vrangbord.

DROPS Flora uni colour DROPS Flora uni colour 20.00 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Flora mix DROPS Flora mix 20.00 kr /50g
-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

MØNSTER:
Se diagram A.1 til A.3. Velg diagram for din størrelse.

ØKETIPS-1 (gjelder økningene i A.1):
Øk 1 maske i hvert vrangparti ved å lage 1 kast om pinnen etter hver patentmaske.
På neste omgang strikkes kastene vridd vrang slik at det ikke blir hull.

ØKETIPS-2 (gjelder i sidene på bolen):
Start 3 masker før merketråden, lag 1 kast om pinnen, strikk 6 masker rett (merketråden sitter midt mellom disse 6 maskene), lag 1 kast om pinnen (= 2 masker økt). Øk på samme måte ved den andre merketråden.
På neste omgang strikkes kastene vridd rett slik at det ikke blir hull. Videre strikkes de nye maskene i glattstrikk.

ØKETIPS-3 (jevn fordeling):
For å beregne hvordan det skal økes jevnt, regner man det totale maskeantallet på pinnen (f.eks 228 masker) og deler maskene med antall økninger som skal gjøres (f.eks 66) = 3,5.
I dette eksempelet økes det ved å lage 1 kast om pinnen etter vekselvis hver 3. og 4.maske. På neste omgang strikkes kastene vridd slik at det ikke blir hull.

-------------------------------------------------------

START ARBEIDET HER:

-------------------------------------------------------

TOPP - KORT OVERSIKT OVER ARBEIDET:
Halskant og bærestykke strikkes rundt på rundpinne, ovenfra og ned. Bærestykket deles til bol og ermekanter. Bolen strikkes videre rundt på rundpinne, ovenfra og ned. Ermekantene strikkes rundt på settpinner/liten rundpinne, ovenfra og ned.

HALSKANT:
Legg opp 111-123-129-129-138-150 masker på liten rundpinne 2,5 med Flora. Omgangens begynnelse = midt bak. Strikk 1 omgang rett. Deretter strikkes det vrangbord rundt (= 1 rett / 2 vrang) i 2-2-2-3-3-3 cm.
Neste omgang strikkes slik:
STØRRELSE S, M og L: * 1 rett, 1 vrang, 1 kast, 1 vrang *, strikk fra *-* omgangen rundt = 148-164-172 masker.
STØRRELSE XL, XXL og XXXL: * 1 rett, 1 vrang, 1 kast, 1 vrang, 1 kast *, strikk fra *-* omgangen rundt = 215-230-250 masker.
ALLE STØRRELSER: Strikk 1 omgang med rett over rett og vrang over vrang (kastene strikkes vridd vrang slik at det ikke blir hull). Videre strikkes bærestykket som forklart under.

BÆRESTYKKE:
Bytt til rundpinne 3. Strikk A.1 rundt (= 37-41-43-43-46-50 rapporter à 4-4-4-5-5-5 masker). HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN!
Når arbeidet måler 4-4-4-5-6-6 cm fra oppleggskanten, økes det 1 maske i hvert vrangparti – les ØKETIPS-1 = 185-205-215-258-276-300 masker. Fortsett mønsteret som før med 4-4-4-5-5-5 vrang mellom hver patentmaske.
Når arbeidet måler 7-7-8-8-9-9 cm fra oppleggskanten, strikkes A.2 rundt (= 37-41-43-43-46-50 rapporter à 5-5-5-6-6-6 masker). Når A.2 er strikket ferdig er det 333-369-387-430-460-500 masker på pinnen. Deretter strikkes A.3 rundt (= 37-41-43-43-46-50 rapporter à 9-9-9-10-10-10 masker). Fortsett A.3 til arbeidet måler ca 16-17-19-21-23-25 cm fra oppleggskanten.
Nå strikkes det 4 omganger glattstrikk, MEN på hver 2.omgang fortsetter patentmaskene som før (dvs strikk patentmasker som før, men med rett mellom hver patentmaske - NB: Patentmaskene blir lite synlige på disse 4 omgangene, men de gir en litt mykere overgang mellom struktur og glattstrikk).
Videre strikkes det glattstrikk rundt over alle maskene SAMTIDIG som maskeantallet justeres til 332-368-388-428-460-500 masker på første omgang (dvs fell eller øk til riktig maskeantall – gjelder de 4 minste størrelsene).
Når arbeidet måler 20-22-24-26-28-30 cm fra oppleggskanten, deles bærestykket til bol og ermekanter. Dvs neste omgang strikkes slik: strikk 50-54-57-63-70-77 masker rett (= ½ bakstykke), sett de neste 66-76-80-88-90-96 maskene på 1 tråd til erme, legg opp 6-8-10-10-12-12 nye masker på pinnen (= i siden under ermet), strikk 100-108-114-126-140-154 masker rett (= forstykke), sett de neste 66-76-80-88-90-96 maskene på 1 tråd til erme, legg opp 6-8-10-10-12-12 nye masker på pinnen (= i siden under ermet) og strikk de resterende 50-54-57-63-70-77 maskene rett (= ½ bakstykke). Klipp tråden. Bol og ermekanter strikkes videre hver for seg. ARBEIDET MÅLES VIDERE HERFRA!

BOL:
= 212-232-248-272-304-332 masker. Sett 1 merketråd i hver side, midt i de 6-8-10-10-12-12 maskene som ble lagt opp under ermene. La merketrådene følge med videre i arbeidet – de skal brukes litt senere når det skal økes i sidene.
Start omgangen ved den ene merketråden og strikk glattstrikk rundt. Når arbeidet måler 4-4-4-3-3-3 cm fra delingen, økes det 1 maske på hver side av begge merketrådene – les ØKETIPS-2 (= 4 masker økt). Øk slik på hver 5.-5.-3½.-3.-3.-3.cm totalt 4-4-5-6-6-6 ganger i hver side = 228-248-268-296-328-356 masker.
Strikk videre til arbeidet måler 21 cm fra delingen (eller til ønsket lengde, det gjenstår ca 3 cm før ferdig mål). Strikk 1 omgang rett der det økes 66-70-74-82-92-100 masker jevnt fordelt – les ØKETIPS-3 = 294-318-342-378-420-456 masker. Dette gjøres for å unngå at vrangborden som skal strikkes, trekker seg sammen.
Bytt til rundpinne 2,5. Strikk vrangbord rundt (= 1 rett / 2 vrang) i 3 cm. Fell deretter løst av med rett. Toppen måler ca 48-50-52-54-56-58 cm fra skulderen og ned.

ERMEKANT:
Sett de 66-76-80-88-90-96 maskene fra tråden i den ene siden av arbeidet på settpinner eller liten rundpinne 3 og strikk i tillegg opp 1 maske i hver av de 6-8-10-10-12-12 maskene som ble lagt opp under ermet = 72-84-90-98-102-108 masker.
Strikk 1 omgang rett der det økes 0-0-0-1-0-0 maske = 72-84-90-99-102-108 masker. Bytt til settpinner 2,5 og strikk vrangbord rundt (= 1 rett / 2 vrang) i 3 cm. Fell løst av med rett over rett og vrang over vrang, men dersom avfellingskanten strammer kan det lages 1 kast om pinnen etter ca hver 6.maske samtidig som det felles av (kastene felles av som vanlige masker). Strikk ermekant på samme måte i den andre siden av arbeidet.

Diagram

= vrang
= strikk 1 rett i masken under neste maske - denne masken kalles nå patentmaske
= strikk 5 masker i patentmasken slik: Strikk 1 rett, men vent med å løfte masken av pinnen, * lag 1 kast om høyre pinne, strikk samme maske rett uten å løfte den av venstre pinne *, strikk fra *-* totalt 2 ganger, slipp deretter masken av venstre pinne = 5 masker (dvs 4 masker økt)

Agnethe Jernek 13.06.2019 - 10:41:

Kan jeg strikke fra neden fra og opp

DROPS Design 13.06.2019 kl. 10:51:

Hei Agnetha. Ja, du må gjerne reversere oppskriften og strikke den nedenfra og opp om du ønsker det. Begynn nederst på bolen, fell der det står øk, øk der det står fell, husk å snu diagrammene opp-ned (altså les dem ovenfra og ned, fra venstre mot høyre). God fornøyelse

Jan 11.06.2019 - 17:58:

Is there a way to make the back insert so that the neckline doesn’t sit so high up in the front?

DROPS Design 12.06.2019 kl. 07:20:

Dear Jan, you can try to make an elevation on back of neck. Happy knitting!

Garciamina 16.05.2019 - 01:18:

Es un modelo precioso, elegante y creo será sencillo hacerlo, gracias a todos

Britta Berg 10.05.2019 - 16:48:

Jag vill sticka modellen Soda Fountain med långa ärmar istället för korta. Hur mycket mer garn behövs?

DROPS Design 23.05.2019 kl. 14:47:

Hei Britta. Vi har dessverre ikke en nøyaltig oversikt over dette. Men du kan se på garnforbrukte til tilsvarende gensere i Flora, for en ide om garnforbruk. feks modell 179-23 og 184-28. God fornøyelse

Elżbieta Jurewicz 07.05.2019 - 13:34:

Piękny!!!

Lisbeth G Tørvi 12.01.2019 - 15:47:

Veldig fin og sommerlig, men jeg ville ikke valgt å strikke den i ull🤔

Gonny 29.12.2018 - 07:31:

Very sweet. I love the textured yoke.

Kommentér oppskrift DROPS 201-40