DROPS / 199 / 41

Spring Melt by DROPS Design

Strikket jakke med rundt bærestykke og korte ærmer i DROPS Safran. Arbejdet strikkes ovenfra og ned med hulmønster. Størrelse S - XXXL

DROPS Design: Model e-291
Garngruppe A
-------------------------------------------------------

250-250-250-300-300-350 g farve 17, hvid

DROPS RUNDPINDE NR 3: Længde på 40 cm og 80 cm til glatstrik/mønster.
DROPS STRØMPEPINDE NR 2,5: Til kanter i retstrik.
DROPS RUNDPINDE NR 2,5: Længde på 80 cm til kanter i retstrik.

DROPS PERLEMORKNAP, Buet (hvid) NR 521: 6-6-6-6-7-7 stk.

Garnet til denne opskrift koster fra 49.75kr. Læs mere.
-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

Se diagram A.1 til A.6. Vælg diagram for din størrelse. Diagrammerne viser alle pinde i mønsteret set fra retsiden.

UDTAGNINGSTIPS (jævnt fordelt):
For at beregne hvordan der skal tages ud jævnt, regner man det totale maskeantal på pinden (f.eks 158 masker) minus forkanterne (f.eks 10 masker) og deler maskerne med antal udtagninger som skal gøres (f.eks 5) = 29,6.
I dette eksempel tages der ud ved at slå om efter ca hver 30.maske (der tages ikke ud over forkanterne). På næste omgang strikkes omslagene drejet ret så der ikke bliver hul.

Luk af til knaphul på højre forkant (når tøjet er på). Luk af fra retsiden når der er 3 masker tilbage på pinden således: Slå om, strik de 2 næste masker ret sammen og strik sidste maske ret. På næste pind strikkes omslaget ret så der bliver hul.
Første knaphul lukkes på første pind efter den retstrikkede kant i halsen. Derefter lukkes de 5-5-5-5-6-6 næste med ca 7-7-7½-8-7-7½ cm mellem hver.

-------------------------------------------------------

START ARBEJDET HER:

-------------------------------------------------------

JAKKE - KORT OVERSIGT OVER ARBEJDET:
Arbejdet strikkes frem og tilbage på rundpind ovenfra og ned. Ærmerne strikkes rundt på strømpepinde/ lille rundpind.

JAKKE:
BÆRESTYKKE:
Slå 153-158-163-171-178-183 masker op (inklusiv 5 kantmasker i hver side) på rundpind 2,5 med Safran. Strik 4 p retstrik – læs forklaring over. Skift til rundpind 3. Derefter strikkes der 2 pinde glatstrik med 5 kantmasker retstrik i hver side mod midt foran, SAMTIDIG som der på første pind tages 0-5-0-2-5-10 masker ud jævnt fordelt – læs UDTAGNINGSTIPS (jævnt fordelt) og HUSK KNAPHUL = 153-163-163-173-183-193 masker. Nu strikkes der mønster således: Strik 5 kantmasker retstrik, A.1 (= 12 masker), A.2 (= 10 masker) totalt 13-14-14-15-16-17 gange, A.3 (= 1 maske), 5 kantmasker retstrik. Fortsæt frem og tilbage således. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! Når A.1 til A.3 er strikket færdig er der 321-343-343-365-387-409 masker på pinden. Arbejdet måler ca 14 cm fra opslåningskanten. Nu strikkes der mønster videre i de forskellige størrelser således:

Størrelse S, XL og XXXL:
Næste pind strikkes således: 5 kantmasker retstrik, 2 masker glatstrik, A.5 over de næste 22 masker, A.4 over de næste 88-110-132 masker (= 4-5-6 rapporter i bredden). Strik A.4B (= 11 masker), strik A.5 over de næste 66 masker (= 3 rapporter), strik de sidste 11 masker i A.4, strik A.4 over de næste 88-110-132 masker (= 4-5-6 rapporter i bredden), A.5 over de næste 22 masker, 1 maske glatstrik, 5 kantmasker retstrik.

Fortsæt således frem og tilbage. Når A.5 er strikket færdig strikkes A.6 over hver rapport A.5. Dvs der strikkes en rapport A.6 på hver side af forkanten (+ 1 eller 2 masker glatstrik) og der strikkes 3 rapporter A.6 midt bagpå på ryggen. Når A.4 er strikket færdig er der 341-441-511 masker på pinden. Fortsæt i glatstrik, A.6 (+ 1 eller 2 masker glatstrik) og 5 kantmasker retstrik mod midt foran til arbejdet måler 15-21-25 cm.

Størrelse M, L og XXL:
Næste pind strikkes således: 5 kantmasker retstrik, 2 masker glatstrik, A.5 over de næste 22 masker, A.4 over de næste 110-110-132 masker (= 5-5-6 rapporter i bredden). Strik A.5 over de næste 66 masker (= 3 rapporter), strik A.4 over de næste 110-110-132 masker (= 5-5-6 rapporter i bredden), A.5 over de næste 22 masker, 1 maske glatstrik, 5 kantmasker retstrik. Fortsæt således frem og tilbage. Når A.5 er strikket færdig strikkes A.6 over hver rapport A.5. Dvs der strikkes en rapport A.6 på hver side af forkanten (+ 1 eller 2 masker glatstrik) og der strikkes 3 rapporter A.6 midt bag på ryggen. Når A.4 er strikket færdig er der 373-413-469 masker på pinden. Fortsæt i glatstrik, A.6 (+ 1 eller 2 masker glatstrik) og 5 kantmasker retstrik mod midt foran til arbejdet måler 17-19-23 cm.

Alle størrelser:
Næste pind strikkes således (fra retsiden): Strik mønster som før over de første 31 masker, strik ret over de næste 104-120-140-154-168-189 masker og tag samtidig 5-5-5-5-11-13 masker ud jævnt fordelt, strik mønster som før over de næste 72 masker, strik ret over de næste 104-120-140-154-168-189 masker og tag samtidig 5-5-5-5-11-13 masker ud jævnt fordelt, strik mønster som før over de resterende 30 masker = 351-383-423-451-491-537 masker. Vend og strik sidste pind på bærestykke således (fra vrangen): Strik mønster som før over de første 54-59-64-69-75-82 masker, sæt de næste 72-79-89-93-101-110 masker på en tråd til ærme og slå 8-8-10-10-12-12 nye masker op på pinden, strik mønster som før over de næste 99-107-117-127-139-153 masker, sæt de næste 72-79-89-93-101-110 masker på en tråd til ærme og slå 8-8-10-10-12-12 nye masker op på pinden, strik mønster som før over de resterende 54-59-64-69-75-82 masker.

RYG & FORSTYKKE:
= 223-241-265-285-313-341 masker. Sæt en mærketråd midt i de 8-8-10-10-12-12 nye masker som blev slået op under ærmerne i hver side (= 4-4-5-5-6-6 nye masker på hver side af mærketråden). Fortsæt frem og tilbage med A.6, glatstrik og 5 kantmasker retstrik i hver side af arbejdet mod midt foran som før. OBS: Der strikkes 2 masker glatstrik mellem de første 5 kantmasker retstrik og A.6 i starten af pinden (set fra retsiden) og der strikkes 1 maske glatstrik mellem A.6 og de sidste 5 kantmasker i slutningen af pinden (set fra retsiden). Når arbejdet måler 4 cm tages der 1 maske ind på hver side af mærketråden i hver side – læs INDTAGNINGSTIPS. Tag ind således på hver 2.cm totalt 5 gange = 203-221-245-265-293-321 masker. Når arbejdet måler 17 cm – sørg for at der afsluttes efter en hel rapport A.6 i højden (der er nu ca 6 cm tilbage til færdig mål), fortsættes der i glatstrik og 5 kantmasker retstrik i hver side. Når arbejdet måler 22 cm byttes der til rundpind 2,5. Strik 4 p retstrik over alle masker. Luk af, men for at aflukningskanten ikke skal stramme laves der omslag efter ca hver 6.maske. Omslaget lukkes af som en egen maske.

ÆRME:
Sæt de 72-79-89-93-101-110 masker fra tråden i den ene side af arbejdet tilbage på strømpepinde/lille rundpind 3 og strik 1 maske op i hver af de 8-8-10-10-12-12 nye masker som blev slået op under ærmerne = 80-87-99-103-113-122 masker. Strik glatstrik rundt i 3 cm. Nu tages der masker ind midt ovenpå ærmet således: Strik de første 30-33-35-37-41-45 masker, strik de næste 20-20-28-28-30-32 masker ret sammen 2 og 2 (= 10-10-14-14-15-16 masker taget ind), strik ret over de næste 30-34-36-38-42-45 masker = 70-77-85-89-98-106 masker. Strik 2 omgange glatstrik. Skift til strømpepinde 2,5. Strik 6 omgange retstrik. Luk af. Strik det andet ærme på samme måde.

MONTERING
Sy knapper på venstre forkant

Diagram

= ret fra retsiden, vrang fra vrangen
= lav 1 omslag mellem 2 masker, på næste pind (fra vrangen) strikkes omslaget vrang - det skal blive hul
= lav 1 omslag mellem 2 masker, på næste pind (fra vrangen) strikkes omslaget drejet vrang så der ikke bliver hul

Birgitte Sander 14.05.2019 - 22:26:

Jeg kan ikke få startet på mønsteret. Er det meningen at jeg skal lave A1 og a2 på skift hen ad pinden og så slutte af med a3 altså en enkelt maske. Så passer det ikke med maSkeantallet. Vil i forklare hvordan jeg skal læse opskriften i fht. At komme i gang med mønsteret?

DROPS Design 15.05.2019 kl. 13:03:

Hei Birigitte. Det er kun A.2 som skal gjentas. Du strikker altså slik: 5 stolpemasker i rille, A.1 totalt 1 gang, A.2 skal nå gjentas 13-14-14-15-16-17 ganger, avslutt med A.3 totalt 1 gang og 5 stolpemasker i rille - se spøråsmål 11 i FAQen i taben ved siden av. God fornøyelse

Patricia Reis 06.05.2019 - 16:54:

Não entendi o começo da peça. Porque tricotamos A1 + A2 + A 3 e não terminamos com A1 já que se trata de um casaco e deveria ser proporcional para os dois lados da peça. Tampouco compreendi se devemos repetir A1 ou A2 13 vezes ou mais! Grata pela resposta.

DROPS Design 07.05.2019 kl. 14:34:

O começo prepara o ponto fantasia. A.1 e A.2 formam o ponto fantasia. A.3 é 1 malha para a orla que será necessária mais tarde. Quanto ao que deve repetir, está indicado: repetir 13-14-14-15-16-17 vezes A.2 (= 10 malhas) - Repete A.2. Aconselhamos a que veja os diagramas ao mesmo tempo que lê as explicações para perceber melhor a construção da peça. Bons tricôs,

Strickmaus812 02.05.2019 - 13:44:

Jetzt geht es endlich los. Gerade noch rechtzeitig für den Urlaub. :-) :-)

Brenda 24.02.2019 - 00:42:

I am waiting for this pattern to be published. I love it so much. Hope it is soon.

Aase Guldmann 12.02.2019 - 19:45:

Hej Jeg er inde og kigge hver dag i håb om at netop denne opskrift er blevet lagt ud, mon jeg snart bliver heldig?

Monica Kangas 08.02.2019 - 15:10:

Fantastisk snygg. Väntar på att mönstret ska bli tillgängligt så att jag kan sticka den till sommarkjolen

Aase Guldmann 22.01.2019 - 12:57:

Kan jeg mon være så heldig, at det er den næste opskrift der bliver lagt ud? Vil så gerne i gang inden jeg skal på vinterferie. Med venlig hilsen Aase Guldmann

Aase Guldmann 16.01.2019 - 12:41:

Glæder mig så meget til at få opskriften.

Barbara Schmidt 13.01.2019 - 20:04:

Sieht super aus ! Freu mich jetzt schon auf die Anleitung.

Ehret Ingrid 28.12.2018 - 19:44:

Anleitung. Hallo, dieses Modell ist wunderschön ich warte dringend auf die Anleitung.

Kommentere opskrift DROPS 199-41