DROPS / 199 / 41

Spring Melt by DROPS Design

Strikket jakke med rundt bærestykke og korte ærmer i DROPS Safran. Arbejdet strikkes ovenfra og ned med hulmønster. Størrelse S - XXXL

DROPS Design: Model e-291
Garngruppe A
-------------------------------------------------------

250-250-250-300-300-350 g farve 17, hvid

DROPS RUNDPINDE NR 3: Længde på 40 cm og 80 cm til glatstrik/mønster.
DROPS STRØMPEPINDE NR 2,5: Til kanter i retstrik.
DROPS RUNDPINDE NR 2,5: Længde på 80 cm til kanter i retstrik.

DROPS PERLEMORKNAP, Buet (hvid) NR 521: 6-6-6-6-7-7 stk.

fra 9.00 kr /50g
DROPS Safran uni colour DROPS Safran uni colour 9.00 kr /50g
Garnet til denne opskrift koster fra 45kr. Læs mere.

Instruktioner

-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

Se diagram A.1 til A.6. Vælg diagram for din størrelse. Diagrammerne viser alle pinde i mønsteret set fra retsiden.

UDTAGNINGSTIPS (jævnt fordelt):
For at beregne hvordan der skal tages ud jævnt, regner man det totale maskeantal på pinden (f.eks 158 masker) minus forkanterne (f.eks 10 masker) og deler maskerne med antal udtagninger som skal gøres (f.eks 5) = 29,6.
I dette eksempel tages der ud ved at slå om efter ca hver 30.maske (der tages ikke ud over forkanterne). På næste omgang strikkes omslagene drejet ret så der ikke bliver hul.

Luk af til knaphul på højre forkant (når tøjet er på). Luk af fra retsiden når der er 3 masker tilbage på pinden således: Slå om, strik de 2 næste masker ret sammen og strik sidste maske ret. På næste pind strikkes omslaget ret så der bliver hul.
Første knaphul lukkes på første pind efter den retstrikkede kant i halsen. Derefter lukkes de 5-5-5-5-6-6 næste med ca 7-7-7½-8-7-7½ cm mellem hver.

-------------------------------------------------------

START ARBEJDET HER:

-------------------------------------------------------

JAKKE - KORT OVERSIGT OVER ARBEJDET:
Arbejdet strikkes frem og tilbage på rundpind ovenfra og ned. Ærmerne strikkes rundt på strømpepinde/ lille rundpind.

JAKKE:
BÆRESTYKKE:
Slå 153-158-163-171-178-183 masker op (inklusiv 5 kantmasker i hver side) på rundpind 2,5 med Safran. Strik 4 p retstrik – læs forklaring over. Skift til rundpind 3. Derefter strikkes der 2 pinde glatstrik med 5 kantmasker retstrik i hver side mod midt foran, SAMTIDIG som der på første pind tages 0-5-0-2-5-10 masker ud jævnt fordelt – læs UDTAGNINGSTIPS (jævnt fordelt) og HUSK KNAPHUL = 153-163-163-173-183-193 masker. Nu strikkes der mønster således: Strik 5 kantmasker retstrik, A.1 (= 12 masker), A.2 (= 10 masker) totalt 13-14-14-15-16-17 gange, A.3 (= 1 maske), 5 kantmasker retstrik. Fortsæt frem og tilbage således. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! Når A.1 til A.3 er strikket færdig er der 321-343-343-365-387-409 masker på pinden. Arbejdet måler ca 14 cm fra opslåningskanten. Nu strikkes der mønster videre i de forskellige størrelser således:

Størrelse S, XL og XXXL:
Næste pind strikkes således: 5 kantmasker retstrik, 2 masker glatstrik, A.5 over de næste 22 masker, A.4 over de næste 88-110-132 masker (= 4-5-6 rapporter i bredden). Strik A.4B (= 11 masker), strik A.5 over de næste 66 masker (= 3 rapporter), strik de sidste 11 masker i A.4, strik A.4 over de næste 88-110-132 masker (= 4-5-6 rapporter i bredden), A.5 over de næste 22 masker, 1 maske glatstrik, 5 kantmasker retstrik.

Fortsæt således frem og tilbage. Når A.5 er strikket færdig strikkes A.6 over hver rapport A.5. Dvs der strikkes en rapport A.6 på hver side af forkanten (+ 1 eller 2 masker glatstrik) og der strikkes 3 rapporter A.6 midt bagpå på ryggen. Når A.4 er strikket færdig er der 341-441-511 masker på pinden. Fortsæt i glatstrik, A.6 (+ 1 eller 2 masker glatstrik) og 5 kantmasker retstrik mod midt foran til arbejdet måler 15-21-25 cm.

Størrelse M, L og XXL:
Næste pind strikkes således: 5 kantmasker retstrik, 2 masker glatstrik, A.5 over de næste 22 masker, A.4 over de næste 110-110-132 masker (= 5-5-6 rapporter i bredden). Strik A.5 over de næste 66 masker (= 3 rapporter), strik A.4 over de næste 110-110-132 masker (= 5-5-6 rapporter i bredden), A.5 over de næste 22 masker, 1 maske glatstrik, 5 kantmasker retstrik. Fortsæt således frem og tilbage. Når A.5 er strikket færdig strikkes A.6 over hver rapport A.5. Dvs der strikkes en rapport A.6 på hver side af forkanten (+ 1 eller 2 masker glatstrik) og der strikkes 3 rapporter A.6 midt bag på ryggen. Når A.4 er strikket færdig er der 373-413-469 masker på pinden. Fortsæt i glatstrik, A.6 (+ 1 eller 2 masker glatstrik) og 5 kantmasker retstrik mod midt foran til arbejdet måler 17-19-23 cm.

Alle størrelser:
Næste pind strikkes således (fra retsiden): Strik mønster som før over de første 31 masker, strik ret over de næste 104-120-140-154-168-189 masker og tag samtidig 5-5-5-5-11-13 masker ud jævnt fordelt, strik mønster som før over de næste 72 masker, strik ret over de næste 104-120-140-154-168-189 masker og tag samtidig 5-5-5-5-11-13 masker ud jævnt fordelt, strik mønster som før over de resterende 30 masker = 351-383-423-451-491-537 masker. Vend og strik sidste pind på bærestykke således (fra vrangen): Strik mønster som før over de første 54-59-64-69-75-82 masker, sæt de næste 72-79-89-93-101-110 masker på en tråd til ærme og slå 8-8-10-10-12-12 nye masker op på pinden, strik mønster som før over de næste 99-107-117-127-139-153 masker, sæt de næste 72-79-89-93-101-110 masker på en tråd til ærme og slå 8-8-10-10-12-12 nye masker op på pinden, strik mønster som før over de resterende 54-59-64-69-75-82 masker.

RYG & FORSTYKKE:
= 223-241-265-285-313-341 masker. Sæt en mærketråd midt i de 8-8-10-10-12-12 nye masker som blev slået op under ærmerne i hver side (= 4-4-5-5-6-6 nye masker på hver side af mærketråden). Fortsæt frem og tilbage med A.6, glatstrik og 5 kantmasker retstrik i hver side af arbejdet mod midt foran som før. OBS: Der strikkes 2 masker glatstrik mellem de første 5 kantmasker retstrik og A.6 i starten af pinden (set fra retsiden) og der strikkes 1 maske glatstrik mellem A.6 og de sidste 5 kantmasker i slutningen af pinden (set fra retsiden). Når arbejdet måler 4 cm tages der 1 maske ind på hver side af mærketråden i hver side – læs INDTAGNINGSTIPS. Tag ind således på hver 2.cm totalt 5 gange = 203-221-245-265-293-321 masker. Når arbejdet måler 17 cm – sørg for at der afsluttes efter en hel rapport A.6 i højden (der er nu ca 6 cm tilbage til færdig mål), fortsættes der i glatstrik og 5 kantmasker retstrik i hver side. Når arbejdet måler 22 cm byttes der til rundpind 2,5. Strik 4 p retstrik over alle masker. Luk af, men for at aflukningskanten ikke skal stramme laves der omslag efter ca hver 6.maske. Omslaget lukkes af som en egen maske.

ÆRME:
Sæt de 72-79-89-93-101-110 masker fra tråden i den ene side af arbejdet tilbage på strømpepinde/lille rundpind 3 og strik 1 maske op i hver af de 8-8-10-10-12-12 nye masker som blev slået op under ærmerne = 80-87-99-103-113-122 masker. Strik glatstrik rundt i 3 cm. Nu tages der masker ind midt ovenpå ærmet således: Strik de første 30-33-35-37-41-45 masker, strik de næste 20-20-28-28-30-32 masker ret sammen 2 og 2 (= 10-10-14-14-15-16 masker taget ind), strik ret over de næste 30-34-36-38-42-45 masker = 70-77-85-89-98-106 masker. Strik 2 omgange glatstrik. Skift til strømpepinde 2,5. Strik 6 omgange retstrik. Luk af. Strik det andet ærme på samme måde.

MONTERING
Sy knapper på venstre forkant

Diagram

= ret fra retsiden, vrang fra vrangen
= lav 1 omslag mellem 2 masker, på næste pind (fra vrangen) strikkes omslaget vrang - det skal blive hul
= lav 1 omslag mellem 2 masker, på næste pind (fra vrangen) strikkes omslaget drejet vrang så der ikke bliver hul

Tak for at du vælger en opskrift fra DROPS Design. Vi arbejder hårdt for at udgive opskrifter som er korrekte og enkle at forstå. Alle opskrifter er oversat fra norsk og du kan altid se originalopskriften (DROPS 199-41) for mål og udregninger.

Kommentarer / Spørgsmål (22)

Greetje Van Der Zee 19.05.2020 - 21:46:

Ik begrijp het stuk na de pas niet, wel het patroon maar er staat bij maat S dat het gebreid moet worden tot het werk 15 cm meet. 15 cm vanaf waar? De pas was 14 cm, moet ik dit stuk na de pas dan twee keer breien?

DROPS Design 22.05.2020 kl. 10:00:

Dag Greetje,

Nee, je breit de pas niet 2 keer , maar je breit tot de pas 15 cm meet vanaf de opzetnaald in maat S.

Marijke 16.04.2020 - 08:34:

Bij patroon A6 midden maak je 6 gaatjes door een omslag, dan heb je dus 12 steken(en minder je aan elke zijkant 2x3 steken) de volgende rij van 6 gaatjes kan je dan niet breien door om en om een omslag te maken omdat de voorgaande 6 steken er 12 zijn geworden. doe ik iets verkeerd ?

Grethe 13.04.2020 - 09:20:

Hej igen. Jeg har fundet ud af det. Jeg har gjort klar til ærmerne og den bliver rigtig flot. Passer godt til sommerkjolen. :-)

Grethe 03.04.2020 - 15:41:

Som nævnt, skal jeg i gang med mønster A6. Er det sådan her det skal strikkes: 5 kantm., 2 m. glatstrik, A6, A4, A6, A6, A6, A4, A6, 1 m. glatstrik, 5 kantm.

Grethe 01.04.2020 - 15:49:

Hej Jeg skal nu igang med mønster A6, hvor der skal strikkes en rapport på hver side af forkanten( + 1 eller 2 masker glatstrik)? hvor mange masker glatstrik skal jeg strikke i en str. M? 1 eller 2?

DROPS Design 16.04.2020 kl. 09:02:

Hej Så fint att du fant ut av det :)

Ann Veronica Marshall 30.03.2020 - 15:42:

Thanks for nothing !

Ann Veronica Marshall 30.03.2020 - 15:40:

Looking forward to knitting this pattern and it is useless . Have finished the yoke and from the start it was 2 stitches less for the medium size than was required . Now cannot continue as breaking for the next pattern just doesn’t have the required number of stitches . Please advise I would dearly love to complete this pattern for my daughter s birthday .

DROPS Design 30.03.2020 kl. 17:03:

Dear Mrs Marshall, not sure how to help you, the number of stitches in M is working: you work the 163 sts as follows: 5 front band sts, 12 sts (A.1), 140 sts (= 14 x 10 sts of A.2), 1 stitch (A.3), 5 front band sts = 5+12+140+1+5=163 sts and when diagrams are done, you have: 5 front band sts, 24 sts (A.1), 308 sts (14 x 22 sts in A.2), 1 (A.3), 5 front band sts = 5+24+308+1+5= 343 sts. Happy knitting!

Lone Bugge 17.07.2019 - 23:14:

Det ville være dejligt hvis modellen også kunne ses bagpå. Jeg er i tvivl om, der skal strikkes A6 mønster på ryggen i afsnittet : Ryg og forstykke. Eller er det kun på forstykkerne.

DROPS Design 23.09.2019 kl. 08:18:

Hei Lone. Vi har dessverre ingen bilder av ryggen av denne modellen, men i oppsrkiften står det: ......der strikkes 3 rapporter A.6 midt bag på ryggen. God Fornøyelse!

Micheline Leonard 04.06.2019 - 19:49:

Bonjour, MERCI UN GRAND MERCI pour les explications je n'aurai pas abandonner jusqu'à ce que je comprenne quelle géniale tricoteuse merci de tout cœur

Diny Ten Vergert 29.05.2019 - 14:39:

Ik ga patroon 199-41 breien. Ik kan de afstand tussen de knoopsgaten niet vinden.

DROPS Design 31.05.2019 kl. 15:56:

Dag Diny,

Dankjewel voor het doorgeven, er miste inderdaad een stuk uitleg en het is nu toegevoegd. Veel breiplezier!

Kommentere opskrift DROPS 199-41