DROPS / 202 / 32

Awakening Spring by DROPS Design

Strikket bluse med raglan i DROPS Paris. Arbejdet strikkes ovenfra og ned med hulmønster. Størrelse S - XXXL.

DROPS Design: Model w-760
Garngruppe C eller A + A
-------------------------------------------------------

450-500-550-600-650-700 g farve 27, fersken

DROPS RUNDPINDE NR 5: Længde på 40 cm og 80 cm til glatstrik.
DROPS STRØMPEPINDE NR 4 – til rib.
DROPS RUNDPINDE NR 4: Længde på 40 cm og 80 cm til rib.

Garnet til denne opskrift koster fra 80.55kr. Læs mere.
-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

MØNSTER:
Se diagram A.1 til A.4. Vælg diagram for din størrelse.

INDTAGNINGSTIPS-1 (jævnt fordelt):
For at beregne hvordan der skal tages ind jævnt fordelt, regner man det totale maskeantal på pinden (f.eks 92 masker) og deler maskerne med antal indtagninger som skal gøres (f.eks 6) = 15,3.
I dette eksempel tages der ind ved at strikke ca hver 14. og 15.maske ret sammen.

INDTAGNINGSTIPS-2 (gælder ærmer):
Tag 1 maske ind på hver side af A.4 således: Strik til der er 2 masker tilbage før A.4, strik 2 masker ret sammen, strik A.4, tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, 1 ret, løft den løse maske over masken som blev strikket.

UDTAGNINGSTIPS-1 (gælder siderne på ryg- og forstykke):
Tag 1 maske ud på hver side af A.4 ved at slå om. På næste omgang strikkes omslagene drejet ret så der ikke bliver hul. De nye masker strikkes i glatstrik.

UDTAGNINGSTIPS-2 (jævnt fordelt):
For at beregne hvordan der skal tages ud jævnt, regner man det totale maskeantal på pinden (f.eks 170 masker) og deler maskerne med antal udtagninger som skal gøres (f.eks 34) = 5.
I dette eksempel tages der ud ved at slå om efter hver 5.maske. På næste pind (vrangen) strikkes omslagene drejet så der ikke bliver hul.

RAGLAN:
Tag 1 maske ud på hver side af 2 masker ret i hver overgang mellem for-/bagstykke og ærmer (= 8 masker taget ud på omgangen). Tag 1 maske ud ved at slå om. På næste omgang strikkes omslagene drejet ret så der ikke bliver hul. Videre strikkes de nye masker i glatstrik på ærmerne og der strikkes mønster på forstykkerne og bagstykket.

-------------------------------------------------------

START ARBEJDET HER:

-------------------------------------------------------

BLUSE - KORT OVERSIGT OVER ARBEJDET:
Arbejdet strikkes rundt på rundpind ovenfra og ned. Ærmerne strikkes rundt på lille rundpind/strømpepinde ovenfra og ned.

HALSKANT:
Slå 92-96-104-108-116-120 masker op på rundpind 4 med Paris. Strik 1 omgang ret. Derefter strikkes der rib (2 ret, 2 vrang) i 2½ cm. Strik 1 omgang ret hvor der tages 6-10-10-14-14-18 masker ind jævnt fordelt – læs INDTAGNINGSTIPS-1 (jævnt fordelt) = 86-86-94-94-102-102 masker. Strik 1 omgang ret.

BÆRESTYKKE:
Skift til rundpind 5. Strik MØNSTER – læs forklaring over, således (omgangen starter midt bagpå): * A.1 over de første/næste 10 masker, A.2 – vælg diagram for din størrelse, over de næste 5-5-7-7-9-9 masker, slå om, strik 1 maske ret, sæt en mærketråd her (= halve bagstykket/forstykket), strik 1 maske ret, slå om, strik 8 masker ret, slå om, strik 1 maske ret, sæt en mærketråd her (= ærme), strik 1 maske ret, slå om, A.3 – vælg diagram for din størrelse, over de næste 6-6-8-8-10-10 masker, A.1 over de næste 10 masker (= halv forstykke/bagstykke) *, strik fra *-* 1 gang til på omgangen.
Der er nu taget 8 masker ud til RAGLAN – læs forklaring over. Fortsæt mønsteret rundt således og tag ud til raglan på hver 2.omgang totalt 18-22-23-26-28-30 gange = 230-262-278-302-326-342 masker. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN. Når diagrammerne er strikket færdig i højden fortsætter mønsteret på samme måde. Dvs der strikkes mønster A.2/A.3 mod raglanlinjen på forstykket og bagstykket, og der er nu plads til 2 rapporter til med A.1 mellem A.2 og A.3 på forstykkerne og bagstykket. Ærmerne fortsætter i glatstrik. Når alle udtagninger til raglan er færdige måler arbejdet ca 21-23-25-27-29-31 cm fra opslåningskanten og ned midt foran. Næste pind fra vrangen strikkes således:
OBS: Nogle af maskerne (= 1-1-0-1-1-3 masker) på ærmerne strikkes ind på pinden til ryg- og forstykke, så overgangen mellem ryg & forstykke og ærmer ikke længere er ved mærketrådene:
Strik de første 35-39-41-45-49-53 masker (= halv bagstykke), sæt de næste 44-52-56-60-64-64 masker på en tråd (= ærme), slå 10-10-12-12-14-16 nye masker op på pinden (= i siden under ærmet), strik de næste 71-79-83-91-99-107 masker (= forstykket), sæt de næste 44-52-56-60-64-64 masker på en tråd (= ærme), slå 10-10-12-12-14-16 nye masker op på pinden (= i siden under ærmet), strik de resterende 36-40-42-46-50-54 masker (= halv bagstykke). HERFRA MÅLES ARBEJDET VIDERE!

RYG & FORSTYKKE:
= 162-178-190-206-226-246 masker. Strik A.4 (= 8 masker) over de midterste 8 masker under ærmerne, og strik så mange rapporter hulmønster som der er plads til ud mod hver side (mønsteret skal passe over mønsteret på bærestykket), de resterende masker strikkes i glatstrik.
Når arbejdet måler 4 cm tages der 1 maske ud på hver side af A.4 i hver side – læs UDTAGNINGSTIPS-1. Tag ud således på hver 6.cm totalt 2 gange i alle størrelser = 170-186-198-214-234-254 masker. Fortsæt til arbejdet måler 21 cm (sørg for at der afsluttes efter et hulmønster i højden + nogle omgange med glatstrik). Nu tages der 34-38-42-46-46-50 masker ud jævnt fordelt – læs UDTAGNINGSTIPS-2 = 204-224-240-260-280-304 masker. Skift til rundpind 4. Strik rib (2 ret / 2 vrang) i 3 cm. Luk af med ret over ret og vrang over vrang. Sørg for at aflukningskanten ikke strammer. Gå evt et pindenummer op når der lukkes af. Blusen måler ca 48-50-52-54-56-58 cm fra skulderen og ned.

ÆRME:
Sæt de 44-52-56-60-64-64 masker fra tråden i den ene side tilbage på lille rundpind/strømpepinde 5 og strik 1 maske i hver af de 10-10-12-12-14-16 masker under ærmet = 54-62-68-72-78-80 masker. Fortsæt rundt i glatstrik og strik A.4 over de midterste 8 masker under ærmet. Når arbejdet måler 4 cm tages der 2 masker ind under ærmerne – læs INDTAGNINGSTIPS-2. Tag ind i de forskellige størrelser således:
Størrelse S: Tag ind på hver 3.cm 5 gange og hver 4.cm 4 gange (= totalt 9 indtagninger).
Størrelse M: Tag ind på hver 2.cm 6 gange og hver 3.cm 6 gange (= totalt 12 indtagninger).
Størrelse L: Tag ind på hver 2.cm totalt 14 gange.
Størrelse XL: Tag ind på hver cm 8 gange og hver 2.cm 8 gange (= totalt 16 indtagninger).
Størrelse XXL: Tag ind på hver cm 9 gange og hver 2.cm 9 gange (= totalt 18 indtagninger).
Størrelse XXXL: Tag ind på hver cm 10 gange og hver 2.cm 8 gange (= totalt 18 indtagninger).
Når alle indtagninger på ærmet er færdige er der 36-38-40-40-42-44 masker på omgangen. Fortsæt til ærmet måler 38-37-35-34-32-30 cm (kortere mål i de større størrelser på grund af længere bærestykke).
Nu tages der 8-6-8-8-10-8 masker ud jævnt fordelt – husk UDTAGNINGSTIPS-2 = 44-44-48-48-52-52 masker. Skift til strømpepinde 4. Strik rib (2 ret, 2 vrang) i 4 cm. Luk af med ret over ret og vrang over vrang. Sørg for at aflukningskanten ikke strammer. Luk evt af med en tykkere pind. Ærmet måler ca 42-41-39-38-36-34 cm. Strik det andet ærme på samme måde.

= lav 1 omslag mellem 2 masker, på næste omgang strikkes omslaget ret så der bliver hul

Marinette 28.01.2019 - 19:38:

Charming

Kommentere opskrift DROPS 202-32