DROPS / 199 / 24

September Skies by DROPS Design

Strikket genser med rundfelling i DROPS Air. Arbeidet strikkes ovenfra og ned med hullmønster og ballongermer. Størrelse S - XXXL.

DROPS Design: Modell ai-177
Garngruppe C eller A + A
-------------------------------------------------------

300-300-350-400-400-450 g farge 18, lys grågrønn

DROPS RUNDPINNER NR 5,5: lengde på 40 cm og 80 cm til glattstrikk.
DROPS SETTPINNER NR 4,5.
DROPS RUNDPINNER NR 4,5: lengde på 40 cm og 80 cm til rillekanter.

fra 48.00 kr /50g
DROPS Air mix DROPS Air mix 48.00 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Air uni colour DROPS Air uni colour 48.00 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 288kr. Les mer.

Instruksjoner

-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

RILLE (strikkes rundt):
1 rille i høyden = 2 omganger, dvs strikk 1 omgang rett og 1 omgang vrang.

MØNSTER:
Se diagram A.1 og A.2. Velg diagram for din størrelse (gjelder A.1).

ØKETIPS (jevn fordeling):
For å beregne hvordan det skal økes jevnt, regner man det totale maskeantallet på pinnen (f.eks 220 masker) og deler maskene med antall økninger som skal gjøres (f.eks 8) = 27,5.
I dette eksempelet økes det ved å lage 1 kast om pinnen etter vekselvis hver 27. og 28.maske. På neste omgang strikkes kastene vridd rett slik at det ikke blir hull.

RAGLAN (gjelder XL, XXL og XXXL):
Øk til raglan på hver side av de 4 merketrådene i hver overgang mellom bakstykke/forstykke og ermer slik: Start 1 maske før merketråden, lag 1 kast om pinnen, strikk 2 rett (merketråden sitter mellom disse 2 maskene), lag 1 kast om pinnen (= 2 masker økt ved merketråden og totalt 8 masker økt på omgangen). På neste omgang strikkes kastene vridd rett slik at det ikke blir hull.

FELLETIPS (gjelder midt under ermene):
Fell 1 maske på hver side av merketråden slik: Strikk til det gjenstår 3 masker før merketråden, strikk 2 masker rett sammen, strikk 2 masker rett (merketråden sitter mellom disse 2 maskene), ta 1 maske løs av pinnen som om den skulle strikkes rett, strikk 1 rett, løft den løse masken over masken som ble strikket.

-------------------------------------------------------

START ARBEIDET HER:

-------------------------------------------------------

GENSER - KORT OVERSIKT OVER ARBEIDET:
Bærestykket strikkes rundt på rundpinne, ovenfra og ned. Bærestykket deles til bol og ermer. Bolen fortsettes rundt på rundpinne, ovenfra og ned. Ermene strikkes rundt på settpinner/liten rundpinne, ovenfra og ned.

BÆRESTYKKE:
Legg opp 80-80-88-88-96-96 masker på liten rundpinne 4,5 med Air. Strikk 2 RILLER rundt – les forklaring over. Bytt til rundpinne 5,5. Strikk A.1 rundt (= 10-10-11-11-12-12 rapporter à 8 masker). HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN! NB: På omgangen markert med pil i A.1 forskyves omgangens start 1 maske til venstre, dvs løft første maske på omgangen over på høyre pinne uten å strikke den, strikk deretter A.1 rundt. Masken som ble løftet over på høyre pinne vil strikkes i siste repetisjon med A.1. Neste omgang starter som vanlig.
Når A.1 er strikket ferdig er det 220-240-264-264-288-312 masker på pinnen og arbeidet måler ca 18-18-18-18-18-20 cm fra oppleggskanten. Videre strikkes det som forklart under.
STØRRELSE S, M og L:
Strikk glattstrikk rundt. SAMTIDIG når arbeidet måler 19-20-21 cm fra oppleggskanten økes det 8-12-8 masker jevnt fordelt = 228-252-272 masker. Strikk glattstrikk uten å øke til arbeidet måler 21-23-25 cm fra oppleggskanten. Nå deles bærestykket til bol og ermer som forklart under ALLE STØRRELSER.
STØRRELSE XL, XXL og XXXL:
Sett 4 merketråder i arbeidet som forklart under (dette gjøres uten at maskene strikkes). Merketrådene skal brukes når det skal økes til raglan.
Tell 42-46-51 masker (= ½ bakstykke), sett 1 merketråd før neste maske, tell 48-52-54 masker (= erme), sett 1 merketråd før neste maske, tell 84-92-102 masker (= forstykke), sett 1 merketråd før neste maske, tell 48-52-54 masker (= erme), sett 1 merketråd før neste maske. Det er 42-46-51 masker etter siste merketråd (= ½ bakstykke). Strikk glattstrikk rundt. SAMTIDIG på første omgang økes det til RAGLAN på hver side av de 4 merketrådene – les forklaring over. Øk til raglan på hver 4.omgang totalt 4-5-5 ganger. Etter siste økning er det 296-328-352 masker på pinnen. Strikk glattstrikk uten å øke til arbeidet måler 27-29-31 cm fra oppleggskanten. Nå deles bærestykket til bol og ermer som forklart under ALLE STØRRELSER.
ALLE STØRRELSER:
Bærestykket deles nå til bol og ermer slik: Strikk 37-40-42-46-51-56 masker rett (= ½ bakstykke), sett de neste 40-46-52-56-62-64 maskene på 1 tråd til erme, legg opp 6-6-8-8-8-8 nye masker på pinnen (= i siden under ermet), strikk 74-80-84-92-102-112 masker rett (= forstykke), sett de neste 40-46-52-56-62-64 maskene på 1 tråd til erme, legg opp 6-6-8-8-8-8 nye masker på pinnen (= i siden under ermet) og strikk de resterende 37-40-42-46-51-56 maskene rett (= ½ bakstykke). Klipp tråden. Bol og ermer strikkes videre hver for seg. ARBEIDET MÅLES VIDERE HERFRA!

BOL:
= 160-172-184-200-220-240 masker. Start omgangen i den ene siden av arbeidet, midt i de 6-6-8-8-8-8 maskene under ermet. Strikk glattstrikk rundt til arbeidet måler 30 cm fra delingen (eller til ønsket lengde, det gjenstår ca 2 cm til ferdig mål).
Bytt til rundpinne 4,5. Strikk 3 riller rundt. Fell løst av med rett. Genseren måler ca 56-58-60-62-64-66 cm fra skulderen og ned.

ERME:
Sett de 40-46-52-56-62-64 maskene fra tråden i den ene siden av arbeidet på settpinner eller liten rundpinne 5,5, strikk i tillegg opp 1 maske i hver av de 6-6-8-8-8-8 maskene som ble lagt opp under ermet = 46-52-60-64-70-72 masker. Sett 1 merketråd midt i de 6-6-8-8-8-8 maskene under ermet og la merketråden følge med videre i arbeidet.
Start omgangen ved merketråden og strikk glattstrikk rundt. Når ermet måler 3 cm fra delingen, felles det 2 masker midt under ermet – les FELLETIPS! Gjenta fellingen når ermet måler 6 cm fra delingen = 42-48-56-60-66-68 masker.
Når ermet måler 14-13-11-10-8-8 cm fra delingen, økes det 10-8-5-10-8-7 masker jevnt fordelt = 52-56-61-70-74-75 masker.
Når ermet måler 17-16-14-13-11-11 cm fra delingen, økes det 10-8-5-10-8-7 masker jevnt fordelt = 62-64-66-80-82-82 masker.
Når ermet måler 20-19-17-16-14-14 cm fra delingen, økes det 10-8-6-10-8-8 masker jevnt fordelt = 72-72-72-90-90-90 masker.
Strikk videre uten økning til arbeidet måler 23-22-20-19-17-16 cm fra delingen (kortere mål i de større størrelsene pga videre hals og lengre bærestykke). Strikk A.2 rundt (= 4-4-4-5-5-5 rapporter à 18 masker). Når A.2 er strikket ferdig, måler ermet ca 40-39-37-36-34-33 cm fra delingen. Strikk 1 omgang rett der det felles 6-6-6-10-10-10 masker jevnt fordelt = 66-66-66-80-80-80 masker. Strikk 1 omgang rett der det felles 30-28-26-38-36-34 masker jevnt fordelt = 36-38-40-42-44-46 masker. Bytt til settpinner 4,5. Strikk riller rundt i 4 cm. Fell av med rett. Ermet måler ca 45-44-42-41-39-38 cm fra delingen. Strikk det andre ermet på samme måte.

= mellom 2 masker lages det 1 kast om pinnen, på neste omgang strikkes kastet rett (det skal bli hull)
= mellom 2 masker lages det 1 kast om pinnen, på neste omgang strikkes kastet vridd (det skal ikke bli hull)

HELENE R 31.05.2019 - 12:35:

Il n'y a pas l'élévation au cou pour ce modèle ? Est-ce qu'on peut en faire une? Merci

DROPS Design 31.05.2019 kl. 13:39:

Bonjour Hélène R, il n'y a effectivement pas de réhausse encolure dos pour ce modèle, mais vous pouvez tout à fait en faire une si vous le souhaitez. Vous pouvez vous inspirer d'un modèle de tension analogue qui en a une par exemple. Bon tricot!

Lotta 27.04.2019 - 17:40:

Ich möchte diesen Pullover gern nachstricken. Es hat sich jedoch gleich zu Beginn ergeben, dass die angeschlagene Maschenanzahl einen viel zu kleinen Halsausschnitt ergibt. Die gesamte Länge des Ausschnitts wären 38cm, was auch durch Maßangaben in der Zeichnung bestätigt wird - jedoch ist das viel zu klein und auch das Modell-Bild zeigt einen weiten Ausschnitt. Ich zweifle also daran, dass das so gedacht ist. Meine Maschenprobe stimmt aber - habe ich vielleicht etwas überlesen?

DROPS Design 29.04.2019 kl. 09:03:

Liebe Lotta, Stimmt Ihre Maschenprobe? Sie sollten 16 M x 20 Reihen glatt gestrickt = 10 x 10 cm mit den Nadeln Nr 5,5 - sollte Ihre Maschenprobe stimmen, dann wird die Halsauschnitt mit Nadeln Nr 4,5 nicth so klein. Gerne wird Ihnen Ihren DROPS Laden weiterhelfen - auch telefonisch oder per E-Mail. Viel Spaß beim stricken!

Catherinesene 01.04.2019 - 18:26:

Bonjour dans la collection printemps été 2019, dans les modèles retenus, il y avait un autre modele en Air couleur framboise ainsi qu'un modèle en Melody de forme raglan et trapeze malgré mon attente je ne les retrouve pas pensez vous publier les explications dans un proche avenir ? merci

DROPS Design 02.04.2019 kl. 08:37:

Bonjour Catherinesene! Rapelez-vous les numeros des modeles, ex. r-421? En tout cas, les modeles de la collection printemps-ete 2019 seront publiees consecutivement dans les mois a venir. Cordialement!

Beti 20.12.2018 - 13:27:

Dieses Modell ist traumhaft, würde es gern nacharbeiten.

Kommentér oppskrift DROPS 199-24