DROPS / 199 / 29

Simply Susan by DROPS Design

Strikket genser i 2 tråder DROPS Air. Arbeidet strikkes i glattstrikk og perlestrikk. Størrelse S - XXXL.

Stikkord: gensere, perlestrikk,

DROPS Design: Modell ai-207
Garngruppe C + C eller E
-------------------------------------------------------

350-400-450-500-550-600 g farge 01, natur

STRIKKEFASTHET:
11 masker i bredden og 15 pinner i høyden med glattstrikk og 2 tråder = 10 x 10 cm.

PINNER:
DROPS SETTPINNER NR 8.
DROPS RUNDPINNE NR 8: lengde på 80 cm til glattstrikk.
DROPS SETTPINNER NR 7.
DROPS RUNDPINNE NR 7: lengde på 80 cm til vrangbord.

Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 245kr. Les mer.

Instruksjoner

-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

MØNSTER:
Se diagram A.1.

FELLE-/ØKETIPS (jevn fordeling):
For å beregne hvordan det skal felles/økes jevnt, regner man det totale maskeantallet på pinnen (f.eks 114 masker) og deler maskene med antall fellinger/økninger som skal gjøres (f.eks 20) = 5,7. I dette eksempelet felles det ved å strikke ca hver 5.og 6.maske sammen. Dersom det skal økes lages det i dette eksemplet 1 kast om pinnen etter ca hver 6.maske. På neste omgang/pinne strikkes kastet vridd slik at det ikke blir hull.

ØKETIPS (gjelder ermene):
Strikk til det gjenstår 1 maske før merketråden, 1 kast, strikk 2 masker rett (merketråden sitter midt mellom disse 2 maskene), 1 kast. På neste omgang strikkes kastene vridd rett slik at det ikke blir hull. Videre strikkes de nye maskene i glattstrikk.

-------------------------------------------------------

START ARBEIDET HER:

-------------------------------------------------------

GENSER - KORT OVERSIKT OVER ARBEIDET:
Arbeidet strikkes rundt på rundpinne opp til ermehullet, deretter strikkes forstykket og bakstykket frem og tilbake hver for seg. Ermene strikkes rundt på settpinner og sys til ermehullene til slutt.

BOL:
Legg opp 114-126-138-144-162-180 masker på rundpinne 7 med 2 tråder Air. Strikk 1 omgang rett. Deretter strikkes det vrangbord slik: * 3 masker rett, A.1 (= 3 masker) *, strikk fra *-* omgangen rundt. Strikk vrangbord slik i 6 cm. Bytt til rundpinne 8 og strikk 1 omgang rett der det felles 20-20-24-22-24-30 masker jevnt fordelt – les FELLE-/ØKETIPS = 94-106-114-122-138-150 masker. Sett 1 merketråd på starten av omgangen og 1 merketråd etter de neste 47-53-57-61-69-75 maskene, det er nå 47-53-57-61-69-75 masker frem til starten av omgangen. Merketrådene markerer sidene, la merketrådene følge med videre i arbeidet. Strikk glattstrikk. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN! Når arbeidet måler 37-38-39-40-41-42 cm deles arbeidet ved merkene og hver del strikkes ferdig for seg.

FORSTYKKE:
= 47-53-57-61-69-75 masker. Start i siden og strikk frem og tilbake med glattstrikk. Når arbeidet måler 47-49-51-53-55-57 cm strikkes neste pinne fra vrangen slik: Strikk 38-41-44-46-51-54 masker som før, og sett de siste 29-29-31-31-33-33 maskene som ble strikket på 1 tråd til hals, strikk de resterende 9-12-13-15-18-21 maskene som før.
Strikk 1 pinne fra retten over de første 9-12-13-15-18-21 maskene som før, snu, stram tråden og strikk 1 pinne fra vrangen Klipp tråden. Sett maskene på 1 tråd.
Strikk 1 pinne fra retten over de siste 9-12-13-15-18-21 maskene på pinnen som før, snu, stram tråden og strikk 1 pinne fra vrangen. Klipp tråden.
Sett alle maskene på rundpinne 8 = 47-53-57-61-69-75 masker. Strikk 1 pinne glattstrikk der det økes 4-4-0-2-0-0 masker jevnt fordelt – husk FELLE-/ØKETIPS = 51-57-57-63-69-75 masker.
Bytt til rundpinne 7. Strikk vrangbord slik – fra retten: * A.1 (= 3 masker), 3 masker glattstrikk *, strikk fra *-* til det gjenstår 3 masker, avslutt med A.1 (= 3 masker). Fortsett med vrangbord i 7 cm. Fell av med rett over rett og vrang over vrang, men pass på at avfellingskanten ikke strammer (fell evt av med tykkere pinne). Arbeidet måler ca 54-56-58-60-62-64 cm.

BAKSTYKKE:
Strikk som forstykke.

ERME:
Legg opp 24-24-24-30-30-30 masker på settpinner 7 med 2 tråder Air. Strikk * 3 rett, A.1 (= 3 masker) *, strikk fra *-* omgangen rundt. Strikk vrangbord slik i 6 cm. Strikk 1 omgang rett der det økes 0-2-2-0-0-0 masker jevnt fordelt = 24-26-26-30-30-30 masker. Sett 1 merketråd på begynnelsen av omgangen og la merketråden følge med videre i arbeidet. Merketråden skal brukes litt senere når det skal økes midt under ermet. Bytt til settpinner 8. Videre strikkes det glattstrikk. Når arbeidet måler 9 cm økes det 1 maske på hver side av merketråden midt under ermet – les ØKETIPS. Øk slik på hver 6½.-6½.-5½.-6.-5.-4.cm totalt 7-7-8-7-8-9 ganger = 38-40-42-44-46-48 masker. Strikk videre til arbeidet måler 52-50-50-48-46-44 cm (kortere mål i de større størrelsene pga bredere skuldervidde). Fell av, men pass på at avfellingskanten ikke strammer (fell evt av med tykkere pinne). Strikk det andre ermet på samme måte.

MONTERING:
Sy skuldersømmene, la det stå igjen 26-27-28-29-30-31 cm til hals. Sy i ermene.

Sylvia 18.07.2019 - 00:23:

Für mich als Anfänger war er sehr einfach zu stricken und bin sehr begeistert von dem Resultat. Ein super schicker Pulli!

Magda 25.05.2019 - 15:25:

Bardzo ładna bluzka. Nadaje się na wiele okazji. No i nie jest taka trudna do zrobienia.

Carla Sardu 25.03.2019 - 18:55:

Un modello molto semplice, ma allo stesso tempo pratico ed elegante.

Brigitte 24.12.2018 - 01:27:

Sehr schön und klassisch

Kommentér oppskrift DROPS 199-29