DROPS / 199 / 9

Moonshine Dance by DROPS Design

Strikket kjole med rundt bærestykke i DROPS Muskat. Arbejdet strikkes med hulmønster / tulipanmønster. Størrelse S - XXXL.

DROPS Design: Model r-737
Garngruppe B
-------------------------------------------------------

550-600-650-700-800-900 g farve 60, lys isblå

DROPS RUNDPINDE NR 4: Længde på 60 cm og 80 cm til glatstrik.
DROPS STRØMPEPINDE NR 3,5.
DROPS RUNDPINDE NR 3,5: Længde på 60 cm og 80 cm til rib / kant i retstrik.

Garnet til denne opskrift koster fra 142.45kr. Læs mere.
-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

Se diagram A.1 og A.2. Vælg diagram for din størrelse (gælder A.2). Diagrammerne viser alle pinde i mønsteret set fra retsiden.

INDTAGNINGSTIPS-1 (gælder ryg- og forstykke):
Der tages 4 masker ind på hver omgang med indtagning.
Der tages ind før mærketråden således: Strik til der er 2 masker tilbage før mærketråden, tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikke ret, 1 ret, løft den løse maske over (= 1 maske taget ind). Gentag ved hver mærketråd (= 4 masker taget ind på omgangen).
Der tages ind efter mærketråden således:
Strik frem til mærketråden, strik de næste 2 masker ret sammen (= 1 maske taget ind). Gentag ved hver mærketråd (= 4 masker taget ind).
Gentag indtagningen således skiftevis før og efter mærketråden for hver 2. indtagning.

INDTAGNINGSTIPS-2 (jævnt fordelt):
For at beregne hvordan der skal tages ind jævnt fordelt, regner man det totale maskeantal på pinden (f.eks 252 masker), og deler maskerne med antal indtagninger som skal gøres (f.eks 12) = 21. I dette eksempel tages der ind ved at strikke hver 20. og 21.maske ret sammen.

UDTAGNINGSTIPS-1 (gælder siderne på ryg- og forstykke):
Strik til der er 2 masker tilbage før mærketråden, slå om, strik 4 masker ret (mærketråden sidder midt mellem disse masker), slå om (= 2 masker taget ud). På næste omgang strikkes omslagene drejet ret så der ikke bliver hul. Videre strikkes de nye masker i glatstrik.

UDTAGNINGSTIPS-2 (jævnt fordelt):
For at beregne hvordan der skal tages ud jævnt fordelt, regner man det totale maskeantal på pinden (f.eks 54 masker), og deler maskerne med antal udtagninger som skal gøres (f.eks 4) = 13,5. I dette eksempel tages der ud ved at slå om efter skiftevis hver 13. og 14.maske. På næste omgang strikkes omslagene drejet så der ikke bliver hul.

-------------------------------------------------------

START ARBEJDET HER:

-------------------------------------------------------

KJOLE - KORT OVERSIGT OVER ARBEJDET:
Arbejdet strikkes rundt på rundpind op til bærestykket. Videre strikkes ærmerne rundt på strømpepinde før de sættes ind på samme rundpind som ryg- og forstykke og til sidst strikkes bærestykket.

RYG & FORTYKKE:
Slå 264-264-288-312-336-336 masker op på rundpind 3,5 med Muskat. Sæt en mærketråd i starten af omgangen (= midt bagpå). Mærketråden følger med op i arbejdet. Strik 4 omgange retstrik - læs forklaring over. Skift til rundpind 4 og strik mønster A.1 totalt 11-11-12-13-14-14 gange rundt på omgangen. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! Når hele A.1 er strikket færdig i højden måler arbejdet ca 20 cm. Nu sættes der 4 mærketråde i arbejdet således: Sæt en mærketråd efter 29-29-32-34-36-36 masker, sæt næste mærketråd efter 74-74-80-88-96-96 nye masker, sæt 1 mærketråd efter 58-58-64-68-72-72 nye masker, sæt en mærketråd efter 74-74-80-88-96-96 nye masker, der er nu 29-29-32-34-36-36 masker tilbage på omgangen efter den sidste mærketråd. Fortsæt rundt i glatstrik, SAMTIDIG på første omgang starter indtagningen ved hver af de 4 mærketråde – læs INDTAGNINGSTIPS-1. Tag ind således (skiftevis før og efter mærketrådene på hver 2. omgang med indtagning) på hver 2.cm 2-4-3-2-4-9 gange og på hver cm 25-21-23-25-21-11 gange (= totalt 27-25-26-27-25-20 omgange med indtagninger) = 156-164-184-204-236-256 masker. Fjern alle mærketråde, bortset fra mærketråden i begyndelsen af omgangen. Sæt en mærketråd i hver side af arbejdet, dvs sæt en mærketråd efter de første 39-41-46-51-59-64 masker fra starten af omgangen og efter nye 78-82-92-102-118-128 masker, der er nu 39-41-46-51-59-64 masker tilbage på omgangen efter sidste mærketråd som blev sat i arbejdet. Når arbejdet måler 49 cm tages der 1 maske ud på hver side af mærketråden i hver side – læs UDTAGNINGSTIPS-1. Tag ud således på ca hver 4.-3.-3.-3.-3.-2.cm totalt 3-4-4-4-4-5 gange = 168-180-200-220-252-276 masker. Når arbejdet måler 60-61-61-61-61-61 cm, strikkes næste omgang således: Strik de første 38-41-45-50-57-63 masker, luk de næste 8-8-10-10-12-12 masker af (= 4-4-5-5-6-6 masker på hver side af mærketråden) strik de næste 76-82-90-100-114-126 masker, luk de næste 8-8-10-10-12-12 masker af (= 4-4-5-5-6-6 masker på hver side af mærketråden), strik de resterende 38-41-45-50-57-63 masker på omgangen = 76-82-90-100-114-126 masker til både forstykket og bagstykket (totalt 152-164-180-200-228-252 masker). Læg arbejdet til side og strik ærmerne.

ÆRME:
Slå 54-60-62-68-72-76 masker op på strømpepinde 3,5 med Muskat. Strik 4 omgange retstrik rundt på strømpepinde. Strik 1 omgang ret hvor der tages 4 masker ud jævnt fordelt – læs UDTAGNINGSTIPS-2 = 58-64-66-72-76-80 masker. Skift til strømpepinde 4. Strik rundt i glatstrik i 1 cm. Nu lukkes de midterste 8-8-10-10-12-12 masker under ærmet af til ærmegab (dvs, de første og sidste 4 masker på omgangen) = 50-56-56-62-64-68 masker til ærme. Læg arbejdet til side og strik et ærme til på samme måde.

BÆRESTYKKE:
Sæt ærmerne ind på samme rundpind som ryg- og forstykke hvor der blev lukket af til ærmegab i hver side = 252-276-292-324-356-388 masker. Strik 1 omgang ret hvor der tages 12-12-12-12-14-12 masker ind jævnt fordelt – læs INDTAGNINGSTIPS-2 = 240-264-280-312-342-376 masker. Fortsæt i de forskellige størrelser således:
Størrelse S: Størrelse S er færdig, strik videre fra næste afsnit under.
Størrelse M: Strik glatstrik i 2 cm, derefter strikkes der fra næste afsnit under.
I størrelse L, XL, XXL og XXXL strikkes der glatstrik i 4-5-7-9 cm, samtidig tages der ind jævnt fordelt i de forskellige størrelser således:
Størrelse L: Tag 16 masker ind på hver 2.cm totalt 1 gang = 264 masker.
Størrelse XL: Tag 12 masker ind på hver 2.cm totalt 2 gange = 288 masker.
Størrelse XXL: Tag 18 masker ind på hver 2.cm totalt 3 gange = 288 masker.
Størrelse XXXL: Tag 16 masker ind på hver 2.cm 4 gange = 312 masker.

Alle størrelser:
Nu strikkes mønster A.2 – vælg diagram for din størrelse, totalt 10-11-11-12-12-13 gange rundt på omgangen. Når hele A.2 er strikket færdig i højden er der 130-143-143-144-144-156 masker på omgangen. Strik vrang rundt i 0-0-0-1-1-1 cm. Derefter strikkes der 1 omgang vrang hvor maskeantallet justeres - læs INDTAGNINGSTIPS-2 / UDTAGNINGSTIPS-2, til 132-140-144-148-152-160 masker. Skift til rundpind 3,5. Strik rib (2 ret, 2 vrang) rundt i 2 cm. Luk af med ret over ret og vrang over vrang. Kjolen måler ca 84-86-88-90-92-94 cm fra skulderen og ned.

Montering:
Sy åbningerne sammen under ærmerne.

Denne opskrift er blevet rettet. .

Opdateret online: 27.03.2019
Information om montering lagt til

= lav 1 omslag mellem 2 masker, på næste omgang strikkes omslaget ret eller vrang som diagrammet viser (der skal blive hul)
= lav 1 omslag mellem 2 masker, på næste omgang strikkes omslaget drejet ret så der ikke bliver hul
= 2 ret sammen
= tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, strik 1 ret, løft den løse maske over masken som blev strikket
= strik 2 masker vrang sammen
= tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, strik 2 ret sammen, løft den løse maske over maskerne som blev strikket sammen
= strik 3 masker ret sammen (= 2 masker taget ind)
= Når denne omgang skal strikkes forflyttes starten på omgangen 1 maske tilbage, dvs starten på omgangen med stjerne starter når der er 1 maske tilbage på forrige omgang. Når A.1 er strikket færdig på omgangen, strikkes næste maske ret. Derefter er starten på omgangen som tidligere i arbejdet

Tealea 27.04.2019 - 00:32:

Kann es sein, dass es in der Legende ein paar Fehler gibt? Ich vermisse die Symbole für die ersten drei Stellen im Diagramm.

DROPS Design 29.04.2019 kl. 11:46:

Liebe Tealea, Diagram sowie Legende sollten richtig sein, welche Symbole vermissen Sie genau? (die 4 ersten Reihen in A.1 werden z.B. glatt rechts gestrickt). Viel Spaß beim stricken!

Sara Blasingame 03.04.2019 - 06:33:

It looks very pretty classic and very pretty.

Domi 28.02.2019 - 10:28:

Cette petite robe me plaît vraiment beaucoup, j'attends avec impatience les explications

Lena østerling 14.02.2019 - 12:17:

Kommer den ikke snart ud så man kan begynde af strikke den så den er klar når sommeren starter

Sabine Fischer 11.02.2019 - 12:23:

Wann kommt die anleitung lg

Barbara Herr 23.01.2019 - 14:35:

Das muss ich haben 👍🏻 Wo find ich diese Anleitung bitte.

Anne 21.01.2019 - 21:04:

So ein tolles Kleid, bitte die Anleitung

Marianne 20.01.2019 - 10:32:

Nydelig

Anne Vesanen-Hongisto 03.01.2019 - 22:31:

Tämä on kaunis

Mariandy 31.12.2018 - 11:53:

Bei diesem Kleid gefällt mir besonders die A-Linie die sehr feminin ist.

Kommentere opskrift DROPS 199-9