DROPS / 199 / 9

Moonshine Dance by DROPS Design

Neulottu mekko DROPS Muskat-langasta. Työssä on pitsineuletta/tulppaanikuvioita. Koot S-XXXL.

DROPS Design: Malli r-737
Lankaryhmä B
-------------------------------------------------------

DROPS MUSKAT (kuuluu lankaryhmään B):
550-600-650-700-800-900 g väriä 60, vaalea jäänsininen

DROPS PYÖRÖPUIKOT NRO 4 tai käsialan mukaan: Pituus 60 cm ja 80 cm, sileään neuleeseen.
DROPS SUKKAPUIKOT NRO 3,5.
DROPS PYÖRÖPUIKOT NRO 3,5: Pituus 60 cm ja 80 cm, joustinneuleeseen/ainaoikeinneulottuun reunukseen.

Kommentit (13)

Saat tämän mallin langat alkaen 25.30€. Lue lisää.
OHJE:

-------------------------------------------------------

Katso ruutupiirrokset A.1 ja A.2. Katso halutun koon piirros (A.2). Piirrokset näyttävät mallineuleen kaikkia kerroksia oikealta puolelta katsottuna.

KAVENNUSVINKKI 1 (etu- ja takakappale):
Kavenna jokaisella kavennuskerroksella 4 silmukkaa.
Tee kavennukset seuraavasti: Ennen merkkilankaa: Neulo kunnes merkkilankaa edeltää 2 silmukkaa, nosta 1 silmukka oikein neulomatta, neulo 1 silmukka oikein, vedä nostettu silmukka neulotun yli (= työstä kapeni 1 silmukka). Toista muiden merkkilankojen kohdalla (= työstä kapeni 4 silmukkaa).
Merkkilangan jälkeen:
Neulo merkkilankaan asti, neulo seuraavat 2 silmukkaa oikein yhteen (= työstä kapeni 1 silmukka). Toista muiden merkkilankojen kohdalla (= työstä kapeni 4 silmukkaa).
Toista tällaiset kavennukset vuorotellen ennen merkkilankoja ja merkkilankojen jälkeen.

KAVENNUSVINKKI 2 (kaventaminen tasavälein):
Laske kuinka usein kerroksella kavennetaan seuraavasti: Laske kerroksen silmukkaluku (esim. 252 silmukkaa) ja jaa silmukat kavennusten määrän kanssa (esim. 12) = 21. Tässä esimerkissä kavennetaan neulomalla joka 20. ja joka 21.silmukka oikein yhteen.

LISÄYSVINKKI 1 (etu- ja takakappaleen sivut):
Neulo kunnes merkkilankaa edeltää 2 silmukkaa, 1 langankierto, neulo 4 silmukkaa oikein (merkkilanka on näiden silmukoiden keskellä), 1 langankierto (= työhön lisättiin 2 silmukkaa). Seuraavalla kerroksella langankierrot neulotaan kiertäen oikein, jottei muodostuisi reikiä. Jatkossa lisätyillä silmukoilla neulotaan sileää neuletta.

LISÄYSVINKKI 2 (lisääminen tasavälein):
Laske kuinka usein kerroksella lisätään seuraavasti: Laske kerroksen silmukkaluku (esim. 54 silmukkaa) ja jaa silmukat lisäysten määrän kanssa (esim. 4) = 13,5. Tässä esimerkissä lisätään tekemällä 1 langankierto vuorotellen joka 13. ja joka 14.silmukan jälkeen. Seuraavalla kerroksella langankierrot neulotaan kiertäen, jottei muodostuisi reikiä.

-------------------------------------------------------

ALOITA TYÖ TÄSTÄ:

-------------------------------------------------------

MEKKO: LYHYT YLEISKATSAUS TYÖSTÄ:
Työ neulotaan suljettuna neuleena pyöröpuikolla, ylös kaarrokkeeseen asti. Hihat neulotaan suljettuna neuleena sukkapuikoilla. Osat yhdistetään samalle pyöröpuikolle ja lopuksi neulotaan kaarroke.

ETU- JA TAKAKAPPALE:
Luo 264-264-288-312-336-336 silmukkaa pyöröpuikolle nro 3,5 Muskat-langalla. Kiinnitä 1 merkkilanka kerroksen alkuun (= keskitaka). Anna merkkilangan kulkea työn mukana. Neulo 4 kerrosta AINAOIKEAA (lue selitys yllä). Vaihda pyöröpuikkoon nro 4 ja toista piirroksen A.1 mallikertaa yhteensä 11-11-12-13-14-14 kertaa kerroksella. TARKISTA NEULETIHEYS! Kun olet neulonut piirroksen A.1 loppuun, työn pituus on n. 20 cm. Kiinnitä nyt 4 merkkilankaa työhön seuraavasti: Kiinnitä 1 merkkilanka 29-29-32-34-36-36 silmukan jälkeen, kiinnitä seuraava merkkilanka seuraavien 74-74-80-88-96-96 silmukan jälkeen, kiinnitä 1 merkkilanka seuraavien 58-58-64-68-72-72 silmukan jälkeen, kiinnitä 1 merkkilanka seuraavien 74-74-80-88-96-96 silmukan jälkeen, viimeisen merkkilangan jälkeen kerroksella on nyt jäljellä 29-29-32-34-36-36 silmukkaa. Jatka neulomalla sileää neuletta suljettuna neuleena ja tee SAMALLA ensimmäisellä kerroksella jokaisen 4 merkkilangan kohdalla kavennukset (lue KAVENNUSVINKKI 1). Toista tällaiset kavennukset (vuorotellen ennen merkkilankoja ja merkkilankojen jälkeen) 2 cm välein 2-4-3-2-4-9 kertaa ja 1 cm välein 25-21-23-25-21-11 kertaa (= yhteensä 27-25-26-27-25-20 kavennuskerrosta) = 156-164-184-204-236-256 silmukkaa.
Poista kaikki muut merkkilangat työstä paitsi kerroksen alussa oleva merkkilanka. Kiinnitä 1 merkkilanka työn kumpaankin sivuun, eli kiinnitä 1 merkkilanka kerroksen ensimmäisten 39-41-46-51-59-64 silmukan jälkeen ja 1 merkkilanka seuraavien 78-82-92-102-118-128 silmukan jälkeen. Viimeisen merkkilangan jälkeen kerroksella on jäljellä 39-41-46-51-59-64 silmukkaa. Kun työn pituus on 49 cm, lisää kummankin sivun merkkilangan molemmin puolin 1 silmukka (lue LISÄYSVINKKI 1). Toista tällaiset lisäykset n. 4-3-3-3-3-2 cm välein yhteensä 3-4-4-4-4-5 kertaa = 168-180-200-220-252-276 silmukkaa. Kun työn pituus on 60-61-61-61-61-61 cm, neulo seuraava kerros näin: Neulo ensimmäiset 38-41-45-50-57-63 silmukkaa, päätä seuraavat 8-8-10-10-12-12 silmukkaa (= 4-4-5-5-6-6 silmukkaa merkkilangan molemmin puolin), neulo seuraavat 76-82-90-100-114-126 silmukkaa, päätä seuraavat 8-8-10-10-12-12 silmukkaa (= 4-4-5-5-6-6 silmukkaa merkkilangan molemmin puolin), neulo kerroksen loput 38-41-45-50-57-63 silmukkaa = 76-82-90-100-114-126 silmukkaa sekä etukappaleessa että takakappaleessa (yhteensä 152-164-180-200-228-252 silmukkaa). Jätä työ odottamaan ja neulo hihat.

HIHA:
Luo 54-60-62-68-72-76 silmukkaa sukkapuikoille nro 3,5 Muskat-langalla. Neulo 4 kerrosta ainaoikeaa suljettuna neuleena. Neulo 1 kerros oikein ja lisää tasavälein 4 silmukkaa (lue LISÄYSVINKKI 2) = 58-64-66-72-76-80 silmukkaa. Vaihda sukkapuikkoihin nro 4. Neulo 1 cm sileää neuletta suljettuna neuleena. Päätä nyt keskeltä hihan alta 8-8-10-10-12-12 silmukkaa (eli päätä kerroksen ensimmäiset ja viimeiset 4 silmukkaa) = 50-56-56-62-64-68 silmukkaa hihassa. Jätä työ odottamaan ja neulo toinen hiha samoin.

KAARROKE:
Ota kaikki silmukat samalle pyöröpuikolle, hihat kädenteitä varten päätettyjen silmukoiden tilalle = 252-276-292-324-356-388 silmukkaa. Neulo 1 kerros oikein ja kavenna tasavälein 12-12-12-12-14-12 silmukkaa (lue KAVENNUSVINKKI 2) = 240-264-280-312-342-376 silmukkaa. Jatka neulomista eri koissa seuraavasti:
Koko S: Koko S on valmis, jatka neulomista seuraavan katkelman mukaisesti.
Koko M: Neulo 2 cm sileää neuletta, jatka neulomista seuraavan katkelman mukaisesti.
Koot L, XL, XXL ja XXXL: Neulo 4-5-7-9 cm sileää neuletta ja tee samalla tasavälein eri koissa kavennukset näin:
Koko L: Kavenna 16 silmukkaa 2 cm välein kerran = 264 silmukkaa.
Koko XL: Kavenna 12 silmukkaa 2 cm välein 2 kertaa = 288 silmukkaa.
Koko XXL: Kavenna 18 silmukkaa 2 cm välein 3 kertaa = 288 silmukkaa.
Koko XXXL: Kavenna 16 silmukkaa 2 cm välein 4 kertaa = 312 silmukkaa.

Kaikki koot:
Toista nyt piirroksen A.2 mallikertaa (katso halutun koon piirros) yhteensä 10-11-11-12-12-13 kertaa kerroksella. Kun olet neulonut piirroksen A.2 loppuun, työssä on 130-143-143-144-144-156 silmukkaa. Neulo 0-0-0-1-1-1 cm sileää nurjaa neuletta. Neulo sitten 1 kerros nurin ja säädä silmukkaluku (lue KAVENNUSVINKKI 2/LISÄYSVINKKI 2) 132-140-144-148-152-160 silmukkaan. Vaihda pyöröpuikkoon nro 3,5. Neulo 2 cm joustinneuletta suljettuna neuleena (2 silmukkaa oikein, 2 silmukkaa nurin). Päätä silmukat joustinneuletta neuloen. Mekon pituus olalta alaspäin mitattuna on n. 84-86-88-90-92-94 cm.

= tee 2 silmukan väliin 1 langankierto, seuraavalla kerroksella langankierto neulotaan oikein tai nurin piirroksen mukaisesti (työhön tulee muodostua reikä)
= tee 2 silmukan väliin 1 langankierto, seuraavalla kerroksella langankierto neulotaan kiertäen oikein, jottei muodostuisi reikää
= 2 silmukkaa oikein yhteen
= nosta 1 silmukka oikein neulomatta, neulo 1 silmukka oikein, vedä nostettu silmukka neulotun silmukan yli
= neulo 2 silmukkaa nurin yhteen
= nosta 1 silmukka oikein neulomatta, neulo 2 silmukkaa oikein yhteen, vedä nostettu silmukka kavennuksen yli
= neulo 3 silmukkaa oikein yhteen (= työstä kapeni 2 silmukkaa)
= Neulottaessa tätä kerrosta kerroksen vaihtumiskohta siirretään 1 silmukan verran taaksepäin, eli piirrokseen tähdellä merkitty kerros alkaa, kunnes edellisellä kerroksella on jäljellä 1 silmukka. Kun olet neulonut piirroksen A.1 loppuun, neulo seuraava silmukka oikein. Jatkossa kerroksen vaihtumiskohta on alkuperäisessä kohdassa

Tealea 27.04.2019 - 00:32:

Kann es sein, dass es in der Legende ein paar Fehler gibt? Ich vermisse die Symbole für die ersten drei Stellen im Diagramm.

DROPS Design 29.04.2019 kl. 11:46:

Liebe Tealea, Diagram sowie Legende sollten richtig sein, welche Symbole vermissen Sie genau? (die 4 ersten Reihen in A.1 werden z.B. glatt rechts gestrickt). Viel Spaß beim stricken!

Sara Blasingame 03.04.2019 - 06:33:

It looks very pretty classic and very pretty.

Domi 28.02.2019 - 10:28:

Cette petite robe me plaît vraiment beaucoup, j'attends avec impatience les explications

Lena østerling 14.02.2019 - 12:17:

Kommer den ikke snart ud så man kan begynde af strikke den så den er klar når sommeren starter

Sabine Fischer 11.02.2019 - 12:23:

Wann kommt die anleitung lg

Barbara Herr 23.01.2019 - 14:35:

Das muss ich haben 👍🏻 Wo find ich diese Anleitung bitte.

Anne 21.01.2019 - 21:04:

So ein tolles Kleid, bitte die Anleitung

Marianne 20.01.2019 - 10:32:

Nydelig

Anne Vesanen-Hongisto 03.01.2019 - 22:31:

Tämä on kaunis

Mariandy 31.12.2018 - 11:53:

Bei diesem Kleid gefällt mir besonders die A-Linie die sehr feminin ist.

Lisää kommentti ohjeeseen DROPS 199-9