DROPS / 199 / 9

Moonshine Dance by DROPS Design

Neulottu mekko DROPS Muskat-langasta. Työssä on pitsineuletta/tulppaanikuvioita. Koot S-XXXL.

DROPS Design: Malli r-737
Lankaryhmä B
-------------------------------------------------------

DROPS MUSKAT (kuuluu lankaryhmään B):
550-600-650-700-800-900 g väriä 60, vaalea jäänsininen

DROPS PYÖRÖPUIKOT NRO 4 tai käsialan mukaan: Pituus 60 cm ja 80 cm, sileään neuleeseen.
DROPS SUKKAPUIKOT NRO 3,5.
DROPS PYÖRÖPUIKOT NRO 3,5: Pituus 60 cm ja 80 cm, joustinneuleeseen/ainaoikeinneulottuun reunukseen.

alkaen 1.40 € /50g
DROPS Muskat uni colour DROPS Muskat uni colour 1.40 € /50g
Tilaa
Puikot & Virkkuukoukut
Saat tämän mallin langat alkaen 15.40€. Lue lisää.

Mallin ohjeet

OHJE:

-------------------------------------------------------

Katso ruutupiirrokset A.1 ja A.2. Katso halutun koon piirros (A.2). Piirrokset näyttävät mallineuleen kaikkia kerroksia oikealta puolelta katsottuna.

KAVENNUSVINKKI 1 (etu- ja takakappale):
Kavenna jokaisella kavennuskerroksella 4 silmukkaa.
Tee kavennukset seuraavasti: Ennen merkkilankaa: Neulo kunnes merkkilankaa edeltää 2 silmukkaa, nosta 1 silmukka oikein neulomatta, neulo 1 silmukka oikein, vedä nostettu silmukka neulotun yli (= työstä kapeni 1 silmukka). Toista muiden merkkilankojen kohdalla (= työstä kapeni 4 silmukkaa).
Merkkilangan jälkeen:
Neulo merkkilankaan asti, neulo seuraavat 2 silmukkaa oikein yhteen (= työstä kapeni 1 silmukka). Toista muiden merkkilankojen kohdalla (= työstä kapeni 4 silmukkaa).
Toista tällaiset kavennukset vuorotellen ennen merkkilankoja ja merkkilankojen jälkeen.

KAVENNUSVINKKI 2 (kaventaminen tasavälein):
Laske kuinka usein kerroksella kavennetaan seuraavasti: Laske kerroksen silmukkaluku (esim. 252 silmukkaa) ja jaa silmukat kavennusten määrän kanssa (esim. 12) = 21. Tässä esimerkissä kavennetaan neulomalla joka 20. ja joka 21.silmukka oikein yhteen.

LISÄYSVINKKI 1 (etu- ja takakappaleen sivut):
Neulo kunnes merkkilankaa edeltää 2 silmukkaa, 1 langankierto, neulo 4 silmukkaa oikein (merkkilanka on näiden silmukoiden keskellä), 1 langankierto (= työhön lisättiin 2 silmukkaa). Seuraavalla kerroksella langankierrot neulotaan kiertäen oikein, jottei muodostuisi reikiä. Jatkossa lisätyillä silmukoilla neulotaan sileää neuletta.

LISÄYSVINKKI 2 (lisääminen tasavälein):
Laske kuinka usein kerroksella lisätään seuraavasti: Laske kerroksen silmukkaluku (esim. 54 silmukkaa) ja jaa silmukat lisäysten määrän kanssa (esim. 4) = 13,5. Tässä esimerkissä lisätään tekemällä 1 langankierto vuorotellen joka 13. ja joka 14.silmukan jälkeen. Seuraavalla kerroksella langankierrot neulotaan kiertäen, jottei muodostuisi reikiä.

-------------------------------------------------------

ALOITA TYÖ TÄSTÄ:

-------------------------------------------------------

MEKKO: LYHYT YLEISKATSAUS TYÖSTÄ:
Työ neulotaan suljettuna neuleena pyöröpuikolla, ylös kaarrokkeeseen asti. Hihat neulotaan suljettuna neuleena sukkapuikoilla. Osat yhdistetään samalle pyöröpuikolle ja lopuksi neulotaan kaarroke.

ETU- JA TAKAKAPPALE:
Luo 264-264-288-312-336-336 silmukkaa pyöröpuikolle nro 3,5 Muskat-langalla. Kiinnitä 1 merkkilanka kerroksen alkuun (= keskitaka). Anna merkkilangan kulkea työn mukana. Neulo 4 kerrosta AINAOIKEAA (lue selitys yllä). Vaihda pyöröpuikkoon nro 4 ja toista piirroksen A.1 mallikertaa yhteensä 11-11-12-13-14-14 kertaa kerroksella. TARKISTA NEULETIHEYS! Kun olet neulonut piirroksen A.1 loppuun, työn pituus on n. 20 cm. Kiinnitä nyt 4 merkkilankaa työhön seuraavasti: Kiinnitä 1 merkkilanka 29-29-32-34-36-36 silmukan jälkeen, kiinnitä seuraava merkkilanka seuraavien 74-74-80-88-96-96 silmukan jälkeen, kiinnitä 1 merkkilanka seuraavien 58-58-64-68-72-72 silmukan jälkeen, kiinnitä 1 merkkilanka seuraavien 74-74-80-88-96-96 silmukan jälkeen, viimeisen merkkilangan jälkeen kerroksella on nyt jäljellä 29-29-32-34-36-36 silmukkaa. Jatka neulomalla sileää neuletta suljettuna neuleena ja tee SAMALLA ensimmäisellä kerroksella jokaisen 4 merkkilangan kohdalla kavennukset (lue KAVENNUSVINKKI 1). Toista tällaiset kavennukset (vuorotellen ennen merkkilankoja ja merkkilankojen jälkeen) 2 cm välein 2-4-3-2-4-9 kertaa ja 1 cm välein 25-21-23-25-21-11 kertaa (= yhteensä 27-25-26-27-25-20 kavennuskerrosta) = 156-164-184-204-236-256 silmukkaa.
Poista kaikki muut merkkilangat työstä paitsi kerroksen alussa oleva merkkilanka. Kiinnitä 1 merkkilanka työn kumpaankin sivuun, eli kiinnitä 1 merkkilanka kerroksen ensimmäisten 39-41-46-51-59-64 silmukan jälkeen ja 1 merkkilanka seuraavien 78-82-92-102-118-128 silmukan jälkeen. Viimeisen merkkilangan jälkeen kerroksella on jäljellä 39-41-46-51-59-64 silmukkaa. Kun työn pituus on 49 cm, lisää kummankin sivun merkkilangan molemmin puolin 1 silmukka (lue LISÄYSVINKKI 1). Toista tällaiset lisäykset n. 4-3-3-3-3-2 cm välein yhteensä 3-4-4-4-4-5 kertaa = 168-180-200-220-252-276 silmukkaa. Kun työn pituus on 60-61-61-61-61-61 cm, neulo seuraava kerros näin: Neulo ensimmäiset 38-41-45-50-57-63 silmukkaa, päätä seuraavat 8-8-10-10-12-12 silmukkaa (= 4-4-5-5-6-6 silmukkaa merkkilangan molemmin puolin), neulo seuraavat 76-82-90-100-114-126 silmukkaa, päätä seuraavat 8-8-10-10-12-12 silmukkaa (= 4-4-5-5-6-6 silmukkaa merkkilangan molemmin puolin), neulo kerroksen loput 38-41-45-50-57-63 silmukkaa = 76-82-90-100-114-126 silmukkaa sekä etukappaleessa että takakappaleessa (yhteensä 152-164-180-200-228-252 silmukkaa). Jätä työ odottamaan ja neulo hihat.

HIHA:
Luo 54-60-62-68-72-76 silmukkaa sukkapuikoille nro 3,5 Muskat-langalla. Neulo 4 kerrosta ainaoikeaa suljettuna neuleena. Neulo 1 kerros oikein ja lisää tasavälein 4 silmukkaa (lue LISÄYSVINKKI 2) = 58-64-66-72-76-80 silmukkaa. Vaihda sukkapuikkoihin nro 4. Neulo 1 cm sileää neuletta suljettuna neuleena. Päätä nyt keskeltä hihan alta 8-8-10-10-12-12 silmukkaa (eli päätä kerroksen ensimmäiset ja viimeiset 4 silmukkaa) = 50-56-56-62-64-68 silmukkaa hihassa. Jätä työ odottamaan ja neulo toinen hiha samoin.

KAARROKE:
Ota kaikki silmukat samalle pyöröpuikolle, hihat kädenteitä varten päätettyjen silmukoiden tilalle = 252-276-292-324-356-388 silmukkaa. Neulo 1 kerros oikein ja kavenna tasavälein 12-12-12-12-14-12 silmukkaa (lue KAVENNUSVINKKI 2) = 240-264-280-312-342-376 silmukkaa. Jatka neulomista eri koissa seuraavasti:
Koko S: Koko S on valmis, jatka neulomista seuraavan katkelman mukaisesti.
Koko M: Neulo 2 cm sileää neuletta, jatka neulomista seuraavan katkelman mukaisesti.
Koot L, XL, XXL ja XXXL: Neulo 4-5-7-9 cm sileää neuletta ja tee samalla tasavälein eri koissa kavennukset näin:
Koko L: Kavenna 16 silmukkaa 2 cm välein kerran = 264 silmukkaa.
Koko XL: Kavenna 12 silmukkaa 2 cm välein 2 kertaa = 288 silmukkaa.
Koko XXL: Kavenna 18 silmukkaa 2 cm välein 3 kertaa = 288 silmukkaa.
Koko XXXL: Kavenna 16 silmukkaa 2 cm välein 4 kertaa = 312 silmukkaa.

Kaikki koot:
Toista nyt piirroksen A.2 mallikertaa (katso halutun koon piirros) yhteensä 10-11-11-12-12-13 kertaa kerroksella. Kun olet neulonut piirroksen A.2 loppuun, työssä on 130-143-143-144-144-156 silmukkaa. Neulo 0-0-0-1-1-1 cm sileää nurjaa neuletta. Neulo sitten 1 kerros nurin ja säädä silmukkaluku (lue KAVENNUSVINKKI 2/LISÄYSVINKKI 2) 132-140-144-148-152-160 silmukkaan. Vaihda pyöröpuikkoon nro 3,5. Neulo 2 cm joustinneuletta suljettuna neuleena (2 silmukkaa oikein, 2 silmukkaa nurin). Päätä silmukat joustinneuletta neuloen. Mekon pituus olalta alaspäin mitattuna on n. 84-86-88-90-92-94 cm.

= tee 2 silmukan väliin 1 langankierto, seuraavalla kerroksella langankierto neulotaan oikein tai nurin piirroksen mukaisesti (työhön tulee muodostua reikä)
= tee 2 silmukan väliin 1 langankierto, seuraavalla kerroksella langankierto neulotaan kiertäen oikein, jottei muodostuisi reikää
= 2 silmukkaa oikein yhteen
= nosta 1 silmukka oikein neulomatta, neulo 1 silmukka oikein, vedä nostettu silmukka neulotun silmukan yli
= neulo 2 silmukkaa nurin yhteen
= nosta 1 silmukka oikein neulomatta, neulo 2 silmukkaa oikein yhteen, vedä nostettu silmukka kavennuksen yli
= neulo 3 silmukkaa oikein yhteen (= työstä kapeni 2 silmukkaa)
= Neulottaessa tätä kerrosta kerroksen vaihtumiskohta siirretään 1 silmukan verran taaksepäin, eli piirrokseen tähdellä merkitty kerros alkaa, kunnes edellisellä kerroksella on jäljellä 1 silmukka. Kun olet neulonut piirroksen A.1 loppuun, neulo seuraava silmukka oikein. Jatkossa kerroksen vaihtumiskohta on alkuperäisessä kohdassa

Tarvitsetko opastusta ohjeeseen?

Kiitos, kun valitsit DROPS Design -ohjeen. Panostamme siihen, että ohjeemme ovat virheettömiä ja helppoja ymmärtää. Kaikki ohjeet käännetään norjasta ja voit aina tarkistaa mitat ja luvut alkuperäisestä ohjeesta (DROPS 199-9) .

Kommentit / Kysymykset (22)

Winki 13.05.2020 - 09:10:

Hallo, bin gerade beim Rumpfteil an den Armausschnitten. Warum werden hier die Maschen stillgelegt und nicht abgekettet, wie auch bei den Ärmeln selbst?

DROPS Design 13.05.2020 kl. 09:33:

Liebe Winki, die Maschen unter den Ärmeln werden abgekettet, die deutsche Anleitung wird korrigiert. Viel Spaß beim stricken!

Dani 04.05.2020 - 21:32:

Hallo, Ich bin gerade an den Abnahmen des Rumpfteils. Leider habe ich nicht verstanden, wie genau ich das bei Größe S machen soll. Zuerst an den 4 Markierungsnadeln jeweils ein mal, dann alle 2 cm zwei mal und dann nach jedem Zentimeter 2 mal? Wann genau wechselt man von 1 auf 2 cm? Danke!

DROPS Design 05.05.2020 kl. 10:50:

Liebe Dani, also die erste Abahme wird bei 20 cm gestrickt (= jeweils 4 Abnahmen) und vor jeder Markierung gestrickt. Bei der nächsten Abnahme werden Sie nach jeder Markierung abnehmen, und so immer weiter abnehmen, dh einmal vor den Markierern und das nächste Mal nach den Markierern und jeweils immer 4 Maschen abnehmen; Sie stricken bis 22 cm (= 2 cm) und stricken 1 Abanhmenrunde, dann 1 cm stricken und 1 Abnahmerunde stricken und so insgesamt 25 Mal (= 25 Mal in jede cm) stricken. Viel Spaß beim stricken!

Nathalie 21.04.2020 - 14:33:

Bonjour.J'entame les diminutions (S).Le calcul des dim. est faux. car on diminue 8 m par rang au lieu de 4 m comme annoncé. Donc, si je pars de 264 mailles, et que je fais 27 dim. au total (soit 216 mailles), il ne me restera que 48 mailles pour continuer la robe! Je ne parviens pas à corriger pour arriver à 156 mailles.merci

DROPS Design 21.04.2020 kl. 14:38:

Bonjour Nathalie, on diminue 1 seule maille à chaque marqueur (cf DIMINUTIONS-1 (dos/devant):) autrement dit, on va diminuer 27 fois 4 mailles soit 108 mailles au total, on avait 264 m - 108= il reste 156 mailles. Bon tricot!

Dung Hau 23.12.2019 - 11:30:

Merci tout d’abord pour les explications bien détaillés de jolie modèle.Je suis maintenant aux diminutions pour taille L .Je n’arrive pas à calculer :26 fois x 4 =184 mailles au lieu 104 mailles.Aidez-moi à bien comprendre,S’VP.Merci infiniment.

Margaux 08.11.2019 - 09:41:

Bonjour, tout d'abord merci pour votre réponse précédente qui m'a permis d'aller plus loin dans l'ouvrage. Je suis maintenant bloquée à la diminution 1 : je ne comprend pas ce que signifie diminuer tous les 2 cm et tous les cm et à quoi correspondent le nombre de mailles entre parenthèses. J'espère que ma question est claire et ne vous semble pas idiote. Merci d'avance pour votre réponse.

DROPS Design 08.11.2019 kl. 10:13:

Bonjour Margaux, vous diminuez d'abord pour le bas de la robe tous les 2 cm (2-4-3-2-4-9 fois en fonction de la taille) puis, 25-21-23-25-21-11 fois tous les 1 cm - la 1ère diminution se fait avant chacun des fils marqueurs (= on diminue 4 m sur ce tour), la 2ème se fait après chacun des fils marqueurs (= on diminue 4 m également sur ce tour), et on alterne ainsi les diminutions avant puis après les fils marqueurs. Bon tricot!

Maruschka 29.09.2019 - 09:44:

Met welke wol zou ik deze jurk kunnen breien op de breimachine ( een tussenbreier) ?

DROPS Design 03.10.2019 kl. 16:25:

Dag Maruschka,

De patronen op onze website zijn allemaal ontworpen om met de hand te breien. Voor advies over te gebruiken garen met de breimachine, kun je het beste even contact opnemen met het verkooppunt van het garen of de breimachine.

Margaux 24.09.2019 - 14:25:

Bonjour, je suis débutante dans la lecture de diagramme et je ne comprend pas à quoi correspondent les ovales complètement blancs, ils ne sont pas dans la légende. J'imagine qu'il s'agit de jeté mais quel est leur particularité par rapport aux ovales barrés à la verticale ? Merci d'avance pour votre réponse, la richesse et la diversité de votre site !

DROPS Design 24.09.2019 kl. 14:39:

Bonjour Margaux, les ovales sont tous des jetés (qu'ils soient barrés ou non) et correspondent au 3ème symbole de la légende = on les tricote normalement pour qu'ils forment des trous. Seuls les ovales noirs (= 4ème symbole) seront des jetés tricotés torse pour éviter des trous. Bon tricot!

Michèle Stubbé 19.07.2019 - 15:29:

Dans le modèle r-737 Moo,shine Dance, il y a une erreur : Les diminutions sont trop importantes par rapport au nombre de mailles restantes. 9 x 8m = 72m et 11 x 8m = 88m, soit 160m, alors que 336m - 256m restantes = 80m de diminutions au total (si on diminue de part et d'autre des 4 marqueurs = 8m à chaque rang de diminutions). En fait, pour arriver au même résultat que vous il faut diminuer 9 x 4m et 11 x 4m = 80 m

Laura Moerland 15.06.2019 - 17:49:

Dag, Wordt het patroon gebreid van boven naar onder?

DROPS Design 17.06.2019 kl. 14:42:

Dag Laura,

Nee, het patroon begint onderaan bij de rok en je breit naar boven toe. (Dit staat ook in de samenvatting :) )

Tealea 27.04.2019 - 00:32:

Kann es sein, dass es in der Legende ein paar Fehler gibt? Ich vermisse die Symbole für die ersten drei Stellen im Diagramm.

DROPS Design 29.04.2019 kl. 11:46:

Liebe Tealea, Diagram sowie Legende sollten richtig sein, welche Symbole vermissen Sie genau? (die 4 ersten Reihen in A.1 werden z.B. glatt rechts gestrickt). Viel Spaß beim stricken!

Lisää kommentti ohjeeseen DROPS 199-9