DROPS / 198 / 17

Relaxing in Reykjavik Socks by DROPS Design

Strikkede sokker i DROPS Flora eller DROPS Fabel. Arbejdet strikkes ovenfra og ned med nordisk mønster. Størrelse 35 - 41.

DROPS Design: Model fl-042
Garngruppe A
-------------------------------------------------------

STØRRELSE:
35/37 - 38/40 - 41/43
Fodens længde: 22-24-27 cm. Skaftets højde ned til hælen: ca 16-17-18 cm

MATERIALER:
DROPS FLORA fra Garnstudio (tilhører garngruppe A)
100-100-100 g farve 01, natur
50-50-50 g farve 14, isblå
50-50-50 g farve 18, rød
50-50-50 g farve 19, koral

Eller brug:
DROPS FABEL fra Garnstudio (tilhører garngruppe A)
100-100-100 g farve 100, natur
50-50-50 g farve 103, gråblå
50-50-50 g farve 106, rød
50-50-50 g farve 102, rosa

STRIKKEFASTHED:
26 masker i bredden og 34 pinde i højden med glatstrik og nordisk mønster = 10 x 10 cm.

PINDE:
DROPS STRØMPEPINDE NR 2,5: til glatstrik og nordisk mønster.

DROPS Flora uni colour DROPS Flora uni colour 15.50 kr /50g
YarnLiving
Bestil
DROPS Flora mix DROPS Flora mix 15.50 kr /50g
Garnet til denne opskrift koster fra 77.5kr. Læs mere.
-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

For at beregne hvordan der skal tages ind jævnt fordelt, regner man det totale maskeantal på pinden (f.eks 72 masker) og deler maskerne med antal indtagninger som skal gøres (f.eks 6) = 12.
I dette eksempel tages der ind ved at strikke hver 11. og 12.maske ret sammen.

STRIKKETIPS-1:
For at undgå at strikkefastheden bliver for stram når der strikkes mønster er det vigtigt at trådene ikke strammes på bagsiden af arbejdet. Gå evt et halvt pindenummer op når der strikkes mønster.

STRIKKETIPS-2 (gælder hælen):
For at forstærke hælen kan hele hælen og hælindtagningen strikkes med 2 tråde således: Brug tråden indeni og udenpå nøglet og strik maskerne skiftevis med den ene og den anden tråd. På denne måde får du en lidt tykkere hæl uden at strikke med dobbelt tråd.

HÆLINDTAGNING:
1.PIND (= retsiden): Strik ret til der er 7-8-8 masker tilbage, tag næste maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, strik 1 ret, løft den løse maske over masken som blev strikket, vend arbejdet.
2.PIND (= vrangen): Strik vrang til der er 7-8-8 masker tilbage, tag næste maske løs af pinden som om den skulle strikkes vrang, strik 1 vrang, løft den løse maske over masken som blev strikket, vend arbejdet.
3.PIND (= retsiden): Strik ret til der er 6-7-7 masker tilbage, tag næste maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, strik 1 ret, løft den løse maske over masken som blev strikket, vend arbejdet.
4.PIND (= vrangen): Strik vrang til der er 6-7-7 masker tilbage, tag næste maske løs af pinden som om den skulle strikkes vrang, strik 1 vrang, løft den løse maske over masken som blev strikket, vend arbejdet.
Fortsæt indtagningen på samme måde, ved at strikke til der er 1 maske mindre tilbage, før der tages 1 maske løs af, til der er 14-14-16 masker tilbage på pinden.

-------------------------------------------------------

START ARBEJDET HER:

-------------------------------------------------------

SOKKER - KORT OVERSIGT OVER ARBEJDET:
Arbejdet strikkes rundt på strømpepinde, ovenfra og ned.

SOKKER:
Slå 72-76-76 masker op på strømpepinde 2,5 med natur. Strik 1 omgang ret. Derefter strikkes der rundt i rib (= 2 ret / 2 vrang) i 2½-3 cm.
Strik 1 omgang ret hvor der tages 6-4-4 masker ind jævnt fordelt - læs INDTAGNINGSTIPS = 66-72-72 masker.
Læs STRIKKETIPS-1 og strik A.1 rundt (= 11-12-12 rapporter à 6 masker). HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN!
SAMTIDIG på omgangen markeret med pil-1 i A.1 tages der 6 masker ind jævnt fordelt i alle størrelser = 60-66-66 masker (der er nu plads til 10-11-11 rapporter A.1 à 6 masker).
På omgangen markeret med pil-2 tages der 6-6-0 masker ind jævnt fordelt = 54-60-66 masker (der er nu plads til 9-10-11 rapporter A.1 à 6 masker).
Når A.1 er strikket færdig strikkes der 1 omgang ret med natur hvor der tages 0-2-4 masker ind jævnt fordelt = 54-58-62 masker. Resten af sokken strikkes med natur. Fortsæt rundt i glatstrik til arbejdet måler 16-17-18 cm fra opslåningskanten.
Behold de første 13-14-15 masker på pindene til hæl, sæt de næste 28-30-32 masker på 1 tråd (= midt ovenpå foden) og behold de sidste 13-14-15 masker på pinden til hæl = 26-28-30 hæl-masker på pinden. Læs STRIKKETIPS-2 og strik glatstrik frem og tilbage over hælmaskerne i 5-5½-6 cm.
Sæt et mærke midt på sidste pind, mærket skal bruges lidt senere til at måle fodens længde fra.
Strik HÆLINDTAGNING – læs forklaring over. Efter hælindtagningen strikkes næste omgang således: Strik ret over de 14-14-16 hælmasker, strik 13-14-16 masker op langs siden på hælen, strik ret over de 28-30-32 masker fra tråden ovenpå foden og strik 13-14-16 masker op langs den anden side på hælen = 68-72-80 masker på omgangen.
Sæt 1 mærke på hver side af de 28-30-32 masker ovenpå foden.
Strik rundt i glatstrik og tag ind på hver side af de 28-30-32 masker midt ovenpå foden således: Strik de 2 sidste masker før første mærke ovenpå foden ret sammen og strik de 2 masker efter sidste mærke ovenpå foden drejet ret sammen. Tag ind således på hver 2.omgang totalt 8-8-10 gange = 52-56-60 masker.
Strik videre til arbejdet måler 18-19-21 cm fra mærket på hælen (der er nu ca 4-5-6 cm tilbage før færdigt mål, prøv eventuelt sokken og strik til ønsket længde).
Sæt 1 mærke i hver side på sokken så der bliver 26-28-30 masker både ovenpå og under foden. Fortsæt i glatstrik og tag ind til tå på hver side af begge mærker således: Strik til der er 3 masker tilbage før mærket, strik 2 ret sammen, 2 ret (mærket sidder mellem disse 2 masker), strik 2 drejet ret sammen. Gentag ved det andet mærke (= 4 masker taget ind på omgangen).
Tag ind således i hver side på hver 2.omgang totalt 4-7-9 gange og derefter på hver omgang totalt 6-3-2 gange = 12-16-16 masker tilbage. På næste omgang strikkes alle masker ret sammen 2 og 2 = 6-8-8 masker tilbage.
Klip tråden, træk den gennem de resterende masker, stram tråden og hæft godt. Sokken måler ca 22-24-27 cm fra mærket på hælen. Strik den anden sok på samme måde.

Diagram

= ret med natur
= ret med koral/rosa
= ret med rød
= ret med isblå/gråblå
= vrang med isblå/gråblå
= vrang med natur
= 2 ret sammen med isblå/gråblå
= 2 ret sammen med natur
= lav 1 omslag mellem 2 masker med isblå/gråblå, på næste omgang strikkes omslaget ret ifølge diagrammet (der skal blive hul)
= lav 1 omslag mellem 2 masker med natur, på næste omgang strikkes omslaget ret ifølge diagrammet (der skal blive hul)
= indtagningsomgang

Manja 19.04.2019 - 17:08:

Wenn man das Muster strickt, strickt man ja immer mit zwei Farben in einer Runde. Was mache ich, wenn dann die eine Farbe nicht mehr gebraucht wird, sondern erst 6 Runden später? Webe ich die zweite Farbe dann in allen Runden mit ein oder lasse ich den Faden hängen und nehme ihn dann erst wieder im Gestrick mit auf, wenn er benötigt wird, vorausgesetzt der Spannfaden wird dann nicht zu lang? Vielen Dank für die Rückmeldung.

Claudia 09.03.2019 - 14:48:

In der Auswahl gab es zu diesen Socken passend einen Pulli rundgestrickt mit Passe und ausgestellten 3/4 Ärmeln. Wird es dazu noch die Anleitung geben?

DROPS Design 11.03.2019 kl. 12:02:

Liebe Claudia, Wir veröffentlichen die neuen Anleitungen weiterhin kontinuierlich bis zum Sommer! Kommen Sie bald zurück! Viel Spaß beim stricken!

Anneli 14.12.2018 - 12:00:

Ilusad sokid!

Kommentere opskrift DROPS 198-17