DROPS Baby / 33 / 30

Baby Talk by DROPS Design

Strikket ermsømløs heldress og lue til baby med perlestrikk, riller og heklekant. Settet er strikket i DROPS BabyMerino. Størrelse Heldress: 1 måned til 2 år. Størrelse Lue: Prematur til 4 år.

DROPS Design: Modell bm-102-by
Garngruppe A
----------------------------------------------------------

HELDRESS:

STØRRELSE:
0/1 - 1/3 - 6/9 - 12/18 mnd (2 - 3/4) år
Størrelsen tilsvarer ca barnets høyde i cm:
48/52 - 56/62 - 68/74 - 80/86 (92 - 98/104)

MATERIALER:
DROPS BABY MERINO fra Garnstudio (tilhører Garngruppe A)
250-250-300 (300) g farge 37, lys lavendel
100-100-100 (100) g farge 23, lys beige mix

STRIKKEFASTHET:
24 masker i bredden og 48 pinner i høyden med perlestrikk = 10 x 10 cm.

PINNER:
DROPS RUNDPINNER NR 3: lengde på 60 cm
Pinne nr er kun veiledende. Får du for mange masker på 10 cm, bytt til tykkere pinner. Får du for få masker på 10 cm, bytt til tynnere pinner.

DROPS HEKLENÅL NR 2,5 – til kanter og knytebånd.
----------------------------------------------------------

LUE:

STØRRELSE: (<0) 0/1 - 1/3 - 6/9 - 12/18 måned (2 - 3/4) år
Passer ca hodemål:
(28/32) 34/38 - 40/42 - 42/44 - 44/46 (48/50 - 50/52) cm

MATERIALER:
DROPS BABY MERINO fra Garnstudio (tilhører Garngruppe A)
(50) 50-50-50-50 (50-50) g farge 37, lys lavendel

STRIKKEFASTHET:
24 masker i bredden og 48 pinner i høyden med perlestrikk = 10 x 10 cm.

PINNER:
DROPS SETTPINNER NR 3
DROPS SETTPINNER NR 2,5

DROPS Baby Merino uni colour DROPS Baby Merino uni colour 32.00 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Baby Merino mix DROPS Baby Merino mix 32.00 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 256kr. Les mer.
-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

RILLE (strikkes rundt – gjelder luen):
1 rille i høyden = 2 omganger. 1 omgang rett og 1 omgang vrang.

PERLESTRIKK:
1.pinne: * 1 maske rett, 1 maske vrang *, strikk fra *-*.
2.pinne: Strikk rett over vrang og vrang over rett.
Gjenta 2.pinne videre.

ØKETIPS (gjelder heldressen):
Det økes innenfor 1 kantmaske. Alle økningene gjøres fra retten.
Det økes med 1 kast. Kastet strikkes vridd rett på neste pinne, det skal ikke lage hull.

FELLETIPS (gjelder heldressen):
Det felles innenfor 1 kantmaske. Alle fellinger gjøres fra retten.
Fell slik etter 1 kantmaske: Ta 1 maske løs av pinnen som om den skulle strikkes rett, 1 rett, løft den løse masken over.
Fell slik før 1 kantmaske: Strikk 2 masker rett sammen.

-------------------------------------------------------

START ARBEIDET TIL HELDRESSEN HER:

-------------------------------------------------------

HELDRESSEN – KORT OVERSIKT OVER ARBEIDET:
Arbeidet strikkes nedenfra og opp. Det strikkes først 2 ben, deretter strikkes benene sammen og det strikkes videre frem og tilbake opp til ermet. Det legges opp masker til erme i hver side av arbeidet, og forstykket og bakstykket strikkes ferdig hver for seg. Skulder- og ermesømmene sys og det hekles en kant rundt åpningene av dressen til slutt. Hele dressen strikkes i perlestrikk.

BEN:
Arbeidet strikkes frem og tilbake på rundpinne for å få plass til alle maskene.
Legg opp 46-50-54-58 (66-70) masker (inkludert 1 kantmaske i hver side) på rundpinne 3 med lys lavendel. Strikk PERLESTRIKK over alle maskene – se forklaring over. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN! Når arbeidet måler 6 cm økes det 1 maske i hver side av arbeidet innenfor 1 kantmaske (= 2 masker økt). Øk slik på hver 3.-4.-5.-5.(8.-8.) pinne totalt 11-11-12-14 (13-16) ganger = 68-72-78-86 (92-102) masker. Når arbeidet måler 15-18-21-24 (29-34) cm felles det 5 masker på begynnelsen av de 2 neste pinnene til skritt (dvs det felles masker i hver side av arbeidet) = 58-62-68-76 (82-92) masker. Legg arbeidet til side og strikk et ben til på samme måte.

DRESS:
Sett begge benene inn på samme rundpinne 3, med fellingene mot hverandre = 116-124-136-152 (164-184) masker. Sett 1 merketråd i arbeidet. HERFRA MÅLES ARBEIDET VIDERE! Strikk 6 pinner perlestrikk, frem og tilbake, med start midt foran.
Videre strikkes det slik: Legg opp 3 nye masker på slutten av de 2 neste pinnene (til stolper) = 122-130-142-158 (170-190) masker. Sett 1 merke 32-34-37-41 (44-49) masker inn fra hver side. La merkene følge med arbeidet videre, de markerer forstykkene og bakstykket.
Nå økes det masker midt foran (dvs i hver side av arbeidet) slik at forstykkene vil overlappe hverandre: Øk 1 maske innenfor 1 kantmaske i hver side av arbeidet (= 2 masker økt) – les ØKETIPS! Øk videre på hver 4.pinne 3-2-0-3 (2-13) ganger til, deretter på hver 6.pinne 8-11-16-17 (21-15) ganger (= totalt 12-14-17-21 (24-29) masker økt i hver side av arbeidet) = 44-48-54-62 (68-78) masker på hvert av forstykkene = 146-158-176-200-218-248 masker totalt.

LES HELE AVSNITTET FØR DET STRIKKES VIDERE! DET FELLES MIDT FORAN TIL HALS INNENFOR 1 KANTMASKE SAMTIDIG SOM ARBEIDET DELES OG DET LEGGES OPP MASKER TIL ERME.
DET FELLES MIDT FORAN TIL HALS SLIK:
Strikk over alle maskene til arbeidet måler 17-20-25-28 (32-34) cm fra merketråden. Deretter felles det 1 maske innenfor 1 kantmaske til hals i hver side av arbeidet (= 2 masker felt) – les FELLETIPS! Fell slik på hver 2.pinne 20-24-27-31 (35-41) ganger til, deretter på hver 4.pinne 2 ganger (= totalt 23-27-30-34 (38-44) masker felt i hver side av arbeidet).
ARBEIDET DELES OG DET LEGGES OPP MASKER TIL ERME SLIK:
HØYRE FORSTYKKE:
Når arbeidet måler 21-26-30-35 (40-43) cm fra merketråden, deles arbeidet ved de 2 merkene og for- og bakstykke strikkes ferdig hver for seg. Avpass at neste pinne er fra retten. Nå strikkes det over maskene til første merke (= høyre forstykke). Sett de resterende maskene på en tråd. Legg opp masker til erme på slutten av hver pinne fra retten slik (NB: Det fortsettes å felle innenfor 1 kantmaske på starten av pinnen som før): Legg opp 4-6-6-6 (6-6) masker totalt 4-4-5-6 (7-8) ganger, deretter 17-17-16-16 (18-20) masker totalt 1 gang (= totalt 33-41-46-52 (60-68) masker lagt opp til erme).
Når alle maskene er lagt opp og alle fellingene er ferdig er det 54-62-70-80 (90-102) masker på pinnen. Strikk til arbeidet måler 45-53-62-70 (81-90) cm totalt, målt fra ben til skulder. Fell av.

VENSTRE FORSTYKKE:
Strikk over de siste maskene som ble satt på en tråd, frem til merket.
Strikk som høyre forstykke, men motsatt – altså det legges opp masker til erme på slutten av pinnen fra vrangen. Det fortsettes å felles til hals innenfor 1 kantmaske på slutten av pinnen som før.

BAKSTYKKE:
= 58-62-68-76 (82-92) masker. Legg opp nye masker på slutten av hver pinne i hver side til ermer slik: Legg opp 4-6-6-6 (6-6) masker totalt 4-4-5-6 (7-8) ganger, deretter 17-17-16-16 (18-20) masker totalt 1 gang (= totalt 33-41-46-52 (60-68) masker lagt opp til erme i hver side av arbeidet) = 124-144-160-180 (202-228) masker.
Når arbeidet måler totalt 44-52-61-69 (80-89) cm felles de midterste 16-20-20-20 (22-24) masker av til hals og hver skulder/erme strikkes ferdig for seg (= 54-62-70-80 (90-102) masker tilbake på hver skulder). Strikk til arbeidet måler totalt 45-53-62-70 (81-90) cm, målt fra ben til skulder, avpass målet med forstykkene. Fell av. Strikk den andre skulderen på samme måte.

MONTERING:
Sy overerme-/skuldersømmene med maskesting fra retten.
Sy sømmen under ermene kant i kant i ytterste ledd av ytterste maske. Sy sammen benene innenfor 1 kantmaske, og sy de 5 maskene som ble felt mellom benene sammen. Sy splitten opp til der det ble lagt opp 3 nye masker i hver side til stolpemasker og sy de 3 stolpemaskene i hver side av arbeidet til dressen.

HEKLEKANT:
Hekle på nål 2,5 med lys beige rundt hele åpningen midt foran på dressen slik:
1.RAD (= fra vrangen): Start midt foran nederst på venstre forstykke, hekle 1 fastmaske i første maske der det ble lagt opp 3 stolpemasker, * 1 luftmaske, hopp over ca 1 cm, 1 fastmaske i neste maske *, hekle fra *-* (pass på at kanten ikke strammer arbeidet), fortsett heklekanten rundt dressen frem til hjørnet der fellingen til hals startet på venstre forstykke, hekle knytebånd slik: 1 fastmaske i spissen, hekle deretter luftmasker i ca 20-25 cm, snu og hekle 1 kjedemaske i hver luftmaske tilbake, deretter hekles 1 fastmaske i spissen på forstykket igjen, hekle videre rundt til neste spiss (dvs på høyre forstykke), hekle knytebånd, fortsett som før rundt resten av dressen ned til der det ble lagt opp 3 stolpemasker, avpass at det avsluttes med 1 fastmaske.
2.RAD (= fra retten): Hekle 1 luftmaske, 1 fastmaske om første luftmaske, * 4 luftmasker, 1 stav i 4.luftmaske fra nålen, hopp over 1 fastmaske + 1 luftmaske + 1 fastmaske, hekle 1 fastmaske om neste luftmaske *, hekle fra *-* (pass på at det hekles over knytebåndene slik at knytebåndene blir liggende under kanten, dvs det hekles ikke i masken i knytebåndet), avslutt med 1 kjedemaske i første fastmaske på forrige rad. Klipp og fest tråden.

Hekle på nål 2,5 med natur nederst rundt begge ben slik:
1.OMGANG: Start ved sømmen. Hekle 1 fastmaske i første maske, * 1 luftmaske, hopp over ca 2 masker, 1 fastmaske i neste maske *, hekle fra *-* og avslutt med 1 kjedemaske i første fastmaske på begynnelsen av omgangen.
2.OMGANG: Hekle 1 luftmaske, 1 fastmaske om første luftmaske, * 4 luftmasker, 1 stav i 4.luftmaske fra nålen, hopp over 1 fastmaske + 1 luftmaske + 1 fastmaske, hekle 1 fastmaske om neste luftmaske *, hekle fra *-* omgangen rundt, avslutt med 1 kjedemaske i første fastmaske på begynnelsen av omgangen.

Hekle på nål 2,5 med natur ytterst rundt begge ermene slik:
1.OMGANG: Hekle 1 fastmaske i første maske nederst på ermet, * 1 luftmaske, hopp over ca 1 cm, 1 fastmaske i neste maske *, hekle fra *-* (pass på at kanten ikke strammer arbeidet) og avslutt med 1 kjedemaske i første fastmaske på begynnelsen av omgangen.
2.OMGANG: Hekle 1 luftmaske, 1 fastmaske om første luftmaske, * 4 luftmasker, 1 stav i 4.luftmaske fra nålen, hopp over 1 fastmaske + 1 luftmaske + 1 fastmaske, hekle 1 fastmaske om neste luftmaske *, hekle fra *-* omgangen rundt, avslutt med 1 kjedemaske i første fastmaske på begynnelsen av omgangen.
Deretter hekles det 1 knytebånd tilsvarende det i spissen på høyre og venstre forstykke, på utsiden av venstre forstykke, under ermet (dvs i siden) og på innsiden av høyre forstykket – pass på at båndene kommer i samme høyde som spissene på forstykkene.

-------------------------------------------------------

START ARBEIDET TIL LUEN HER:

-------------------------------------------------------

LUE:

Arbeidet strikkes rundt på settpinner. Legg løst opp (68) 80-92-96-104 (112-116) masker på settpinner 2,5 med lys lavendel.
Strikk vrangbord (= 2 rett/ 2 vrang) i (2) 2-3-3-3 (4-4) cm.
Bytt til settpinner 3 og strikk 1 omgang rett SAMTIDIG som det felles 8 masker jevnt fordelt = (60) 72-84-88-96 (104-108) masker.
Videre strikkes det PERLESTRIKK – se forklaring over. Når arbeidet måler (9) 10-11-11-13 (13-14) cm – strikkes arbeidet videre i RILLER – se forklaring over. På neste omgang med rett, felles det (6) 8-7-8-8 (8-9) masker jevnt fordelt. Gjenta fellingen på hver 2.omgang (dvs på hver omgang med rett), (5) 5-5-5-5 (6-6) ganger til (= totalt (6) 6-6-6-6 (7-7) felleomganger) = (24) 24-42-40-48 (48-45) masker.
På neste omgang rett strikkes alle maskene rett sammen 2 og 2. Strikk 1 omgang vrang og gjenta fellingen på neste omgang rett i 6/9, 12/18 mnd og (2 - 3/4) år (det felles ikke flere masker i de øvrige størrelsene) = (12) 12-11-10-12 (12-12) masker.
Trekk en dobbelt tråd gjennom de resterende maskene og fest den godt.

Denne oppskriften har blitt rettet. .

Oppdatert online: 25.03.2019
Rettelse - DRESS: Strikk 6 pinner perlestrikk, frem og tilbake, med start midt foran.
Oppdatert online: 15.05.2019
Rettelse - Det brukes kun (50) 50-50-50-50 (50-50) g farge 37, lys lavendel til luen

Diagram

= strikkeretning

Denise 03.07.2019 - 12:34:

Ich verstehe die Anleitung bei Punkt 1 Bein nicht ganz und es schaut jetzt nach den Runden richtig komisch aus: "je 5 Maschen am Anfang der nächsten zwei Reihen, beidseitig für den Schritt abketten". Ich hab jetzt weitergestrickt nach Anleitung und es entsteht dort eine "Lücke", bevor dann wieder für die Vorderteile Maschen aufgenommen werden. Wie soll das dort im Schritt vernäht werden? ich schicke euch gerne ein Foto von meiner Arbeit .

DROPS Design 03.07.2019 kl. 13:31:

Liebe Denise, Sie müssen 5 M am Anfang der nächsten Hinreihe und dann 5 M am Anfang der nächsten Rückreihe abketten (= 5 M auf beiden Seiten), dann werden diese 5 Maschen zusammen genäht - siehe unter FERTIGSTELLEN. Viel Spaß beim stricken!

Guðrún 11.06.2019 - 14:28:

Gallinn er gefinn upp í 6 stærðum en garnmagn eingöngu fyrir 4

DROPS Design 02.07.2019 kl. 12:12:

Búið er að gera athugasemd við þetta og mynstrið verður leiðrétt. Takkið fyrir

Birgit Andrén 06.06.2019 - 20:12:

Hur får jag mossstickningen att stämma när jag stickar ihop benen? Vad är mitt fram?

DROPS Design 07.06.2019 kl. 08:00:

Hei Birigit. Begge bena er identiske. Du la opp partall antall masker, og den første perlestrikkede masken på omagngen strikket du rett. dvs at den siste masken på omgangen var vrang. Du har økt like mange masker i hver side, slik at du alltid har motsatte masker på starten og slutten av omgangen. Det felles av 5 masker i hver side (de ytterste maskene forblir motsatt på starten og slutten av omgangen). Så settes de 2 bena sammen, med de avfelte kantene mot hverandre. dvs: slutten av omgangen på det ene benet strikkes sammen med begynnelsen av omgangen på det andre benet. Siden slutten og begynnelsen møter hverandre vil perlestrikken gå opp i overgangene. God fornøyelse

Ronna 05.06.2019 - 21:35:

Yes that is a very nice video. Unfortunately this pattern is knitted flat and I didn't get my question across correctly. I will just start the row from stitch 1 and assume that is mid front. Thank you.

Ronna 05.06.2019 - 05:24:

At the overall section and both legs are slipped onto one circular needle. My thread starts at the end not the middle. Ready to start the next instruction Work 6 rows moss stitch back and forth begin mid front. If i move the legs so the starting thread is in the middle assuming this is mid front one leg will be a half row off. Maybe the legs on the needle are not side by side? Looking for pictures or help.

DROPS Design 05.06.2019 kl. 09:15:

Dear Ronna, this video shows how to slip both legs on the same needle and work over all stitches from both legs.. Happy knitting!

Lena 03.05.2019 - 21:07:

Kan inte se att det ska vara två färger i mössan?

DROPS Design 15.05.2019 kl. 12:11:

Hej. Det ska bara vara en färg, det har nu rättats. Mvh DROPS Design

Filiz 30.04.2019 - 13:13:

Der Häkelrand funktioniert bei mir überhaupt nicht. Entweder ich mache etwas grundlegend falsch oder es ist einfach komplett falsch beschrieben. Zusätzlich verwirrt mich das in der englischen Anleitung von treble crochet also doppelten Stäbchen und double crochet gesprochen wird, in der Deutschen Übersetzung wird aber nie von doppelten Stäbchen gesprochen. Vielleicht können Sie die Anleitung noch mal anpassen oder ein Video hochladen? Das würde mir sicherlich sehr helfen. Viele Dank

DROPS Design 30.04.2019 kl. 15:07:

Liebe Filiz, die erste Reihe sollte wie im diesem Video gehäkelt aber nur mit 1 Lm zwischen jedem festen Maschen - dann wird die 2. Reihe mit Pikot (= wie in diesem Video) gehäkelt. Beachten Sie, daß 1 treble in Uk-Eng = 1 double crochet in US-Englishh = 1 Stäbchen). Viel Spaß beim häkeln!

Marianne Karlsson 22.04.2019 - 19:29:

Jag undrar hur jag får moss-stickningen att stämma när jag sätter ihop benen på rundstickan? Båda benen är ju exakt lika och det blir då två lika maskor i mitten. Var är mitt fram?

Nic 24.03.2019 - 22:27:

Hallo liebes Dropsteam! Statt 3 Krausrippen müssten es 6Reihen Perlmuster heißen an der Stelle, wo beide Beine auf eine Rundnadel genommen werden. Oder? iele Grüße!

DROPS Design 25.03.2019 kl. 12:06:

Liebe Nic, ja genau, eine Korrektur erfolgt bald in der deutschen Anleitung. Viel Spaß beim stricken!

Helle 24.03.2019 - 14:32:

Der skal hækles rundt i kanten. Følgende er det jeg har spørgsmål til: 4 luftmasker (ok), 1 stangmaske (ok) i 4. luftmaske fra nålen (ok), spring over 1 fastmaske (??) + 1 luftmaske (spring over? Hækle?) + 1 fastmaske, hækl 1 fastmaske om næste luftmaske(??). () er med mine kommentarer. Jeg forstår ikke hvad jeg skal efter de 4 luftmasker er fæstnet til række 1 med en stangmaske.

DROPS Design 28.03.2019 kl. 10:23:

Hei Helle. Du har heklet 1 rad, slik at du har annenhver fastmaske og luftmaske hele veien rundt. På neste rad, innenfor de to *-* skal du altså hekle 4 luftmasker og så 1 stav i den 4. luftmasken fra nålen. Nå skal du hoppe over de neste 3 maskene (1 fastmaske, 1 luftmaske og 1 fastmaske) og hekle 1 fastmaske om neste luftmasken (altså i den 4. masken) God fornøyelse

Kommentér oppskrift DROPS Baby 33-30