DROPS Baby / 33 / 30

Baby Talk by DROPS Design

Vauvan neulotut housupuku ja myssy. Työssä on helmineuletta, ainaoikein -neuletta ja virkattu reunus. Setti neulotaan DROPS BabyMerino -langasta. Housupuvun koot: 1 kuukausi - 2 vuotta. Myssyn koot: Keskonen - 4 vuotta.

DROPS Design: Malli bm-102-by
Lankaryhmä A
----------------------------------------------------------

HOUSUPUKU:

KOKO:
0/1 - 1/3 - 6/9 - 12/18 kuukautta (2 - 3/4) vuotta = n.
48/52 - 56/62 - 68/74 - 80/86 (92 - 98/104) cm

LANGANMENEKKI: Garnstudion
DROPS BABY MERINO (kuuluu lankaryhmään A):
250-250-300 (300) g väriä 37, vaalea laventeli
100-100-100 (100) g väriä 23, vaalea beige

NEULETIHEYS:
24 silmukkaa helmineuletta leveyssuunnassa ja 48 kerrosta korkeussuunnassa = 10 x 10 cm.

PUIKOT:
DROPS PYÖRÖPUIKKO NRO 3 tai käsialan mukaan: Pituus 60 cm.
Mikäli saat liikaa silmukoita per 10 cm, vaihda paksumpiin puikkoihin. Jos saat liian vähän silmukoita per 10 cm, vaihda ohuempiin puikkoihin.

DROPS VIRKKUUKOUKKU NRO 2,5: Reunuksiin ja solmimisnauhoihin.
----------------------------------------------------------

MYSSY:

KOKO: (<0) 0/1 - 1/3 - 6/9 - 12/18 kuukautta (2 - 3/4) vuotta
Pään ympärys:
n. (28/32) 34/38 - 40/42 - 42/44 - 44/46 (48/50 - 50/52) cm

LANGANMENEKKI: Garnstudion
DROPS BABY MERINO (kuuluu lankaryhmään A):
(50) 50-50-50-50 (50-50) g väriä 37, vaalea laventeli

NEULETIHEYS:
24 silmukkaa helmineuletta leveyssuunnassa ja 48 kerrosta korkeussuunnassa = 10 x 10 cm.

Saat tämän mallin langat alkaen 30.40€. Lue lisää.

Mallin ohjeet

OHJE:

-------------------------------------------------------

AINAOIKEINNEULE suljettuna neuleena (myssy):
Neulo vuorotellen 1 kerros oikein ja 1 kerros nurin.

HELMINEULE:
1.KERROS: *1 silmukka oikein, 1 silmukka nurin*, toista *-*.
2.KERROS: Neulo nurjat silmukat oikein ja oikeat silmukat nurin.
Toista jatkossa 2. kerrosta.

LISÄYSVINKKI (housupuku):
Tee lisäykset yhden reunasilmukan sisäpuolella. Kaikki lisäykset tehdään työn oikealta puolelta.
Lisää tekemällä 1 langankierto. Seuraavalla kerroksella langankierto neulotaan kiertäen oikein, jottei työhön muodostuisi reikää.

KAVENNUSVINKKI (housupuku):
Tee kavennukset yhden reunasilmukan sisäpuolella. Kaikki kavennukset tehdään työn oikealta puolelta.
Kavenna seuraavasti: Kerroksen alussa 1 reunasilmukan jälkeen: Nosta 1 silmukka oikein neulomatta, 1 silmukka oikein, vedä nostettu silmukka neulotun yli.
Kerroksen lopussa ennen 1 reunasilmukkaa: Neulo 2 silmukkaa oikein yhteen.

-------------------------------------------------------

HOUSUPUVUN OHJE ALKAA TÄSTÄ:

-------------------------------------------------------

HOUSUPUKU: LYHYT YLEISKATSAUS TYÖSTÄ:
Työ neulotaan alhaalta ylös. Aluksi neulotaan 2 lahjetta, lahkeet yhdistetään ja työ neulotaan tasona ylös hihoihin asti. Työn kumpaankin reunaan luodaan hihojen silmukat ja etukappale ja takakappale neulotaan erikseen. Olka- ja hihasaumat ommellaan ja lopuksi housupuvun aukkojen reunoihin virkataan reunus. Koko housupuku neulotaan helmineuleena.

LAHJE:
Neulotaan tasona pyöröpuikolla, jotta kaikille silmukoille olisi tilaa.
Luo 46-50-54-58 (66-70) silmukkaa (sisällyttäen 1 reunasilmukka kummassakin reunassa) pyöröpuikolle nro 3 vaalean laventelin värisellä langalla. Neulo kaikilla silmukoilla HELMINEULETTA (katso selitys yllä). TARKISTA NEULETIHEYS! Kun työn pituus on 6 cm, lisää kummankin reunan reunasilmukan sisäpuolelle 1 silmukka (= työhön lisättiin 2 silmukkaa). Toista tällaiset lisäykset joka 3.-4.-5.-5.(8.-8.) kerros yhteensä 11-11-12-14 (13-16) kertaa = 68-72-78-86 (92-102) silmukkaa. Kun työn pituus on 15-18-21-24 (29-34) cm, päätä 2 seuraavan kerroksen alusta (eli kummastakin reunasta) haaraa varten 5 silmukkaa = 58-62-68-76 (82-92) silmukkaa. Jätä työ odottamaan ja neulo toinen lahje samoin.

HOUSUPUKU:
Ota molemmat lahkeet samalle pyöröpuikolle nro 3, päätösreunat vastakkain = 116-124-136-152 (164-184) silmukkaa. Kiinnitä 1 merkkilanka työhön. KAIKKI MITAT OTETAAN JATKOSSA TÄSTÄ! Neulo tasona keskeltä edestä alkaen 6 kerrosta helmineuletta.
Jatka neulomalla seuraavasti: Luo 2 seuraavan kerroksen loppuun 3 silmukkaa (etureunoja varten) = 122-130-142-158 (170-190) silmukkaa. Kiinnitä 1 merkki 32-34-37-41 (44-49) silmukan päähän kummastakin reunasta. Anna merkkien kulkea työn mukana, ne ovat etukappaleiden ja takakappaleen rajakohdissa.
Tee nyt keskiedun (eli kummankin reunan) lisäykset siten, että etukappaleet menevät päällekkäin: Lisää kummankin reunan reunasilmukan sisäpuolelle 1 silmukka (= työhön lisättiin 2 silmukkaa) (lue LISÄYSVINKKI). Toista tällaiset lisäykset joka 4.kerros vielä 3-2-0-3 (2-13) kertaa, sitten joka 6.kerros 8-11-16-17 (21-15) kertaa (= työn kumpaankin reunaan lisättiin yhteensä 12-14-17-21 (24-29) silmukkaa) = 44-48-54-62 (68-78) silmukkaa kummassakin etukappaleessa = yhteensä 146-158-176-200-218-248 silmukkaa.

LUE KOKO KATKELMA ENNEN KUIN JATKAT NEULOMISTA! KESKIEDUN REUNASILMUKAN SISÄPUOLELLA KAVENNETAAN PÄÄNTIETÄ VARTEN, SAMALLA TYÖ JAETAAN JA TYÖHÖN LUODAAN HIHOJEN SILMUKAT.
KAVENNA KESKELLÄ EDESSÄ PÄÄNTIETÄ VARTEN SEURAAVASTI:
Neulo kunnes työn pituus merkkilangasta mitattuna on 17-20-25-28 (32-34) cm. Kavenna sitten kummankin reunan reunasilmukan sisäpuolella pääntietä varten 1 silmukka (= työstä kapeni 2 silmukkaa) (lue KAVENNUSVINKKI). Toista tällaiset kavennukset joka 2.kerros vielä 20-24-27-31 (35-41) kertaa, sitten joka 4.kerros 2 kertaa (= kummassakin reunassa kavennettiin yhteensä 23-27-30-34 (38-44) silmukkaa).
JAA TYÖ JA LUO HIHOJEN SILMUKAT SEURAAVASTI:
OIKEA ETUKAPPALE:
Kun työn pituus merkkilangasta mitattuna on 21-26-30-35 (40-43) cm ja olet viimeksi neulonut nurjan puolen kerroksen, jaa työ 2 merkin kohdalta ja neulo etu-/takakappaleet erikseen. Neulo nyt ensimmäiseen merkkiin asti (= oikea etukappale). Siirrä loput silmukat apulangalle. Luo jokaisen oikean puolen kerroksen loppuun hihan silmukat näin (HUOM: Tee kerroksen alussa kavennukset 1 reunasilmukan sisäpuolella kuten aiemmin): Luo 4-6-6-6 (6-6) silmukkaa yhteensä 4-4-5-6 (7-8) kertaa, luo sitten 17-17-16-16 (18-20) silmukkaa kerran (= hihaa varten luotiin yhteensä 33-41-46-52 (60-68) silmukkaa).
Kun kaikki tarvittavat silmukat on luotu ja kaikki kavennukset on tehty, työssä on 54-62-70-80 (90-102) silmukkaa. Neulo kunnes työn pituus lahkeesta olkaan mitattuna on yhteensä 45-53-62-70 (81-90) cm. Päätä silmukat.

VASEN ETUKAPPALE:
Neulotaan viimeisillä apulangalla odottavilla silmukoilla, eli merkkiä edeltävillä silmukoilla.
Neulo vasen etukappale oikean etukappaleen peilikuvaksi, eli luo hihan silmukat nurjan puolen kerroksen loppuun. Tee kavennukset kerroksen lopussa 1 reunasilmukan sisäpuolella kuten aiemmin.

TAKAKAPPALE:
= 58-62-68-76 (82-92) silmukkaa. Luo jokaisen kerroksen loppuun kumpaankin reunaan hihojen silmukat näin: Luo 4-6-6-6 (6-6) silmukkaa yhteensä 4-4-5-6 (7-8) kertaa, luo sitten 17-17-16-16 (18-20) silmukkaa kerran (= kumpaankin reunaan luotiin hihaa varten yhteensä 33-41-46-52 (60-68) silmukkaa) = 124-144-160-180 (202-228) silmukkaa.
Kun työn pituus on yhteensä 44-52-61-69 (80-89) cm, päätä keskimmäiset 16-20-20-20 (22-24) silmukkaa pääntietä varten ja neulo molemmat olat/hihat erikseen (= 54-62-70-80 (90-102) silmukkaa jäljellä kummallakin olalla). Neulo kunnes työn pituus lahkeesta olkaan mitattuna on yhteensä 45-53-62-70 (81-90) cm ja työssä on yhtä monta kerrosta kuin etukappaleissa. Päätä silmukat. Neulo pääntien toinen puoli vastaavasti.

VIIMEISTELY:
Ompele hiha-/olkasaumat työn oikealta puolelta.
Ompele hihojen saumat reunat vastakkain uloimmista silmukanreunoista. Ompele lahkeiden saumat yhden reunasilmukan päästä, ja ompele haaran päätetyt 5 silmukkaa yhteen. Ompele halkion sauma ylös kohtaan, johon luotiin kummankin etureunan 3 reunasilmukkaa. Kiinnitä nämä 3 reunasilmukkaa housupukuun.

VIRKATTU REUNUS:
Virkkaa reunus housupuvun keskiedun aukon reunoihin koukulla nro 2,5 ja vaalean beigellä langalla näin:
1.KERROS (= nurja puoli): Aloita keskeltä edestä, vasemman etukappaleen alareunasta: Virkkaa 1 kiinteä silmukka etureunan 3 reunasilmukan ensimmäiseen silmukkaan, *1 ketjusilmukka, jätä n. 1 cm väliin, 1 kiinteä silmukka seuraavaan silmukkaan*, toista *-* (ole tarkkana, että reunuksesta tulee joustava), jatka reunuksen virkkaamista puvun ympäri, kunnes olet vasemman etukappaleen pääntien kavennusten aloituskulman kohdalla, virkkaa solmimisnauha näin: 1 kiinteä silmukka kärkeen, virkkaa sitten n. 20-25 cm:n pituinen ketjusilmukkaketju, käännä työ ja virkkaa 1 piilosilmukka jokaiseen ketjusilmukkaan, virkkaa sitten uudestaan 1 kiinteä silmukka etukappaleen kärkeen, jatka virkkaamista, kunnes olet seuraavan kärjen kohdalla (oikean etukappaleen kärki), virkkaa solmimisnauha, jatka reunuksen virkkaamista kuten aiemmin, alas kohtaan johon luotiin 3 reunasilmukkaa, virkkaa lopuksi 1 kiinteä silmukka.
2.KERROS (= oikea puoli): Virkkaa 1 ketjusilmukka, 1 kiinteä silmukka ensimmäiseen ketjusilmukkaan, *4 ketjusilmukkaa, 1 pylväs 4.ketjusilmukkaan koukusta laskien, jätä 1 kiinteä silmukka + 1 ketjusilmukka + 1 kiinteä silmukka väliin, virkkaa 1 kiinteä silmukka seuraavaan ketjusilmukkaan*, toista *-* (virkkaa solmimisnauhojen kohdalla siten, että ne jäävät reunuksen alle, eli älä virkkaa solmimisnauhan silmukkaan), virkkaa lopuksi 1 piilosilmukka edellisen kerroksen ensimmäiseen kiinteään silmukkaan. Katkaise lanka ja päättele langanpäät.

Virkkaa reunus kummankin lahkeen alareunaan koukulla nro 2,5 ja vaalean beigellä langalla näin:
1.KERROS: Aloita sauman kohdalta. Virkkaa 1 kiinteä silmukka ensimmäiseen silmukkaan, *1 ketjusilmukka, jätä n. 2 silmukkaa väliin, 1 kiinteä silmukka seuraavaan silmukkaan*, toista *-* ja virkkaa lopuksi 1 piilosilmukka kerroksen ensimmäiseen kiinteään silmukkaan.
2.KERROS: Virkkaa 1 ketjusilmukka, 1 kiinteä silmukka ensimmäiseen ketjusilmukkaan, *4 ketjusilmukkaa, 1 pylväs 4.ketjusilmukkaan koukusta laskien, jätä 1 kiinteä silmukka + 1 ketjusilmukka + 1 kiinteä silmukka väliin, virkkaa 1 kiinteä silmukka seuraavaan ketjusilmukkaan*, toista *-* koko kerroksen ajan, virkkaa lopuksi 1 piilosilmukka kerroksen ensimmäiseen kiinteään silmukkaan.

Virkkaa reunus kummankin hihan alareunaan koukulla nro 2,5 ja vaalean beigellä langalla näin:
1.KERROS: Virkkaa 1 kiinteä silmukka hihan alareunan ensimmäiseen silmukkaan, *1 ketjusilmukka, jätä n. 1 cm väliin, 1 kiinteä silmukka seuraavaan silmukkaan*, toista *-* (ole tarkkana, että reunuksesta tulee joustava), virkkaa lopuksi 1 piilosilmukka kerroksen ensimmäiseen kiinteään silmukkaan.
2.KERROS: Virkkaa 1 ketjusilmukka, 1 kiinteä silmukka ensimmäiseen ketjusilmukkaan, *4 ketjusilmukkaa, 1 pylväs 4.ketjusilmukkaan koukusta laskien, jätä 1 kiinteä silmukka + 1 ketjusilmukka + 1 kiinteä silmukka väliin, virkkaa 1 kiinteä silmukka seuraavaan ketjusilmukkaan*, toista *-* koko kerroksen ajan, virkkaa lopuksi 1 piilosilmukka kerroksen ensimmäiseen kiinteään silmukkaan.
Virkkaa sitten vasemman etukappaleen ulkopuolelle, hihan alapuolelle (eli sivuun) samanlainen solmimisnauha kuin oikean ja vasemman etukappaleen kärjessä. Virkkaa samanlainen solmimisnauha myös oikean etukappaleen sisäpuolelle. Ole tarkkana, että teet solmimisnauhat samalle korkeudelle kuin etukappaleen kärjissä olevat solmimisnauhat.

-------------------------------------------------------

MYSSYN OHJE ALKAA TÄSTÄ:

-------------------------------------------------------

MYSSY:

Työ neulotaan suljettuna neuleena sukkapuikoilla. Luo löyhästi (68) 80-92-96-104 (112-116) silmukkaa sukkapuikoille nro 2,5 vaalean laventelin värisellä langalla.
Neulo (2) 2-3-3-3 (4-4) cm joustinneuletta (= 2 silmukkaa oikein/ 2 silmukkaa nurin).
Vaihda sukkapuikkoihin nro 3. Neulo 1 kerros oikein ja kavenna SAMALLA tasavälein 8 silmukkaa = (60) 72-84-88-96 (104-108) silmukkaa.
Jatka neulomalla HELMINEULETTA (katso selitys yllä). Kun työn korkeus on (9) 10-11-11-13 (13-14) cm, neulo AINAOIKEAA (katso selitys yllä). Kavenna tasavälein seuraavalla oikein neulottavalla kerroksella (6) 8-7-8-8 (8-9) silmukkaa. Toista tällaiset kavennukset joka 2.kerros (eli jokaisella oikein neulottavalla kerroksella) vielä (5) 5-5-5-5 (6-6) kertaa (= yhteensä (6) 6-6-6-6 (7-7) kavennuskerrosta) = (24) 24-42-40-48 (48-45) silmukkaa.
Neulo seuraavalla oikein neulottavalla kerroksella kaikki silmukat pareittain oikein yhteen. Neulo 1 kerros nurin ja toista sitten koissa 6/9, 12/18 kuukautta ja (2 - 3/4) vuotta kavennukset seuraavalla oikein neulottavalla kerroksella (muissa koissa ei enää kavenneta silmukoita) = (12) 12-11-10-12 (12-12) silmukkaa.
Vedä lanka kaksi kertaa loppujen silmukoiden läpi ja päättele langanpäät hyvin.

Kiitos, kun valitsit DROPS Design -ohjeen. Panostamme siihen, että ohjeemme ovat virheettömiä ja helppoja ymmärtää. Kaikki ohjeet käännetään norjasta ja voit aina tarkistaa mitat ja luvut alkuperäisestä ohjeesta (DROPS Baby 33-30) .

Kommentit / Kysymykset (26)

Lucie 08.01.2020 - 18:13:

Hallo, ich möchte die Teile zusammennähen. In der Anleitung steht für die Ärmel: ... im Maschenstich von der Vorderseite ...schließen. Wie geht der Maschenstich und heißt das, die Seite, auf der ich zusammennähe, ist nach Fertigstellung sichtbar, also nicht „links“? Sieht die Naht dann wie Perlmuster aus? Auch die Nähte der anderen Teile sind mir nicht ganz klar. Ein Video zum Maschenstich (auch für Perlmuster) habe ich nicht gefunden. Vielen Dank!

DROPS Design 09.01.2020 kl. 09:24:

Liebe Lucie, die Naht unter den Ärmeln können Sie mit diesen beiden Techniken; für die rechten Maschen und für die linken Maschen. Viel Spaß beim zusammennähen!

Isabelle 01.12.2019 - 10:37:

Comment realiser le modele avec une ouverture dans l entre jambe beaucoup plus pratique pour changer un bebe.merci

Guðrun Erla 18.11.2019 - 08:48:

Þegar ég hef prjónað galla þá eru engar afgangans lykkjur . fyrir háls á baki. Þær virðast vera jafnmargar.

Lucie 14.11.2019 - 15:16:

Hallo, wie fahre ich beim Einteiler fort, wenn ich je 3 Maschen am Ende der Reihen angeschlagen habe. 1. Nehme ich gleich am Anfang der nächsten Reihe nach der Randmasche eine Masche zu? 2. In der Beschreibung steht dann - "In dieser Weise in jeder 4. Reihe noch weitere 3-2-0-3 (2-13) x zunehmen"-. Bedeutet dies, dass ich bei Größe 3 in jeder 4. Reihe keine Masche zunehme, also gleich mit der Zunahme in jeder 6. Reihe fortfahre? Vielen Dank für die Hilfe!

DROPS Design 14.11.2019 kl. 15:48:

Liebe Lucie, die 3 neuen Maschen werden wie in diesem Video am Ende der 2 nächsten Reihe angeschlagen, dh nach der Randmasche. Die nächsten Zunahmen werden wie unter ZUNAHMETIPP (gilt für den Einteiler) gearbeitet, dh bei der 3. Größe nehmen Sie in jeder 6. Reihe (= keine Zunahme in jeder 4. Reihe). Viel Spaß beim stricken!

Malene 03.11.2019 - 13:43:

Hej. Denne opskrift er strikket med Drops Baby Merino, som er 4 ply. Kan jeg i stedet strikke denne opskrift med "Drops Merino Extra Fine" garn som er 8 ply? Hvordan vil det påvirke arbejdet? Tak. Mvh. Malene.

DROPS Design 04.11.2019 kl. 13:30:

Hej Malene, dragten vil blive for kompakt eller for stor. Hvis du hellere vil strikke i DROPS Merino Extra fine, så skal du vælge en opskrift med ca 20-21 masker på 10 cm. overalls

Inger 15.10.2019 - 21:38:

Förstår inte riktigt hur knytbanden ska fungera. Dels är de väldigt korta med 20-25 maskor och det på vänster framstycke hamnar under det högra. Det når inte fram för att kunna knytas, vänster framstycke viks framåt.

DROPS Design 16.10.2019 kl. 16:15:

Hej Inge, du virkar knytbanden 20-25 cm (du får gärna virka dom längre). Har du läst: Sedan virkas det 1 knytband motsvarande det i spetsen på höger och vänster framstycke, på utsidan av vänster framstycke, under ärmen (dvs i sidan) och på insidan av höger framstycke – se till att banden kommer i samma höjd som spetsarna på framstyckena. Lycka till :)

Grace Pedersen 15.10.2019 - 19:30:

Hei Skal til å felle til halsen å forstår ikke forklaringen her. Skal jeg felle de to på hver side av merketråden og så dele arbeidet å gjøre det ferdig hver for seg deretter ? Å så legge opp til armene når lengden er det den er oppgitt?

DROPS Design 16.10.2019 kl. 16:19:

Hej, du feller til hals innenfor 1 kantmaske i hver side av arbejdet, det gør du på hver 2. pind til du når målet for at legger opp nye masker til ærmet. Da sætter du alle de andre masker på en tråd og strikker frem og tilbage over først det ene forstykke, så det andet og sidst ryggen. God fornøjelse!

Pol 23.09.2019 - 12:43:

Grand merci pour la rapidité avec laquelle vous m'avez répondu. Vous êtes vraiment des pros et charmantes en plus!!! Ce que je voulais dire c'est surtout que les explications en français ne sont pas claires, difficilement décryptables. Peut-être faudrait-il les éclaircir, simplifier, pour que les tricoteuses / crocheteuses amateurs n'aient pas à se crever les yeux sur les photos et ensuite œuvrer selon leur bon sens mais avec plein de doutes. Mille mercis de toute façon.

DROPS Design 23.09.2019 kl. 13:06:

Bonjour Mme Pol et merci pour votre retour; Les modèles DROPS sont réalisés par des milliers de personnes dans le monde entier. Nous comprenons toutefois qu’en fonction du pays, les explications puissent être formulées différemment. Nous faisons naturellement en sorte que nos modèles soient compréhensibles. Vous pouvez volontiers poser votre question ici, comme vous l'avez fait, et pour toute assistance individuelle, vous adresser au magasin où vous avez acheté votre laine – même par mail ou téléphone. Bon tricot!

Pol 23.09.2019 - 01:01:

Je ne comprends pas les explications pour le rang 2 de la bordure. Pourriez-vous m'aider?

DROPS Design 23.09.2019 kl. 09:58:

Bonjour Mme Pol, cette vidéo montre comment réaliser ces grands picots, attention à bien crocheter le même nombre de mailles en l'air (4 dans le modèle; 3 dans la vidéo) et à sauter le nombre de mailles indiqué entre chaque picot. Bon crochet!

Olga 13.09.2019 - 18:28:

Aunque veo que se han corregido los materiales sigo sin entender: hay 4 tallas + los paréntesis y en materiales hay 3 cantidades + los paréntesis.

DROPS Design 15.09.2019 kl. 21:14:

Hola Olga. Ha sido un fallo al publicar el patrón. Ya están los materiales actualizados. Disculpe las molestias.

Lisää kommentti ohjeeseen DROPS Baby 33-30