DROPS Baby / 33 / 30

Baby Talk by DROPS Design

Vauvan neulotut housupuku ja myssy. Työssä on helmineuletta, ainaoikein -neuletta ja virkattu reunus. Setti neulotaan DROPS BabyMerino -langasta. Housupuvun koot: 1 kuukausi - 2 vuotta. Myssyn koot: Keskonen - 4 vuotta.

DROPS Design: Malli bm-102-by
Lankaryhmä A
----------------------------------------------------------

HOUSUPUKU:

KOKO:
0/1 - 1/3 - 6/9 - 12/18 kuukautta (2 - 3/4) vuotta = n.
48/52 - 56/62 - 68/74 - 80/86 (92 - 98/104) cm

LANGANMENEKKI: Garnstudion
DROPS BABY MERINO (kuuluu lankaryhmään A):
250-250-300 (300) g väriä 37, vaalea laventeli
100-100-100 (100) g väriä 23, vaalea beige

NEULETIHEYS:
24 silmukkaa helmineuletta leveyssuunnassa ja 48 kerrosta korkeussuunnassa = 10 x 10 cm.

PUIKOT:
DROPS PYÖRÖPUIKKO NRO 3 tai käsialan mukaan: Pituus 60 cm.
Mikäli saat liikaa silmukoita per 10 cm, vaihda paksumpiin puikkoihin. Jos saat liian vähän silmukoita per 10 cm, vaihda ohuempiin puikkoihin.

DROPS VIRKKUUKOUKKU NRO 2,5: Reunuksiin ja solmimisnauhoihin.
----------------------------------------------------------

MYSSY:

KOKO: (<0) 0/1 - 1/3 - 6/9 - 12/18 kuukautta (2 - 3/4) vuotta
Pään ympärys:
n. (28/32) 34/38 - 40/42 - 42/44 - 44/46 (48/50 - 50/52) cm

LANGANMENEKKI: Garnstudion
DROPS BABY MERINO (kuuluu lankaryhmään A):
(50) 50-50-50-50 (50-50) g väriä 37, vaalea laventeli

NEULETIHEYS:
24 silmukkaa helmineuletta leveyssuunnassa ja 48 kerrosta korkeussuunnassa = 10 x 10 cm.

alkaen 2.65 € /50g
DROPS Baby Merino uni colour DROPS Baby Merino uni colour 2.65 € /50g
Käsityöliike Menita
Tilaa
DROPS Baby Merino mix DROPS Baby Merino mix 2.65 € /50g
Saat tämän mallin langat alkaen 21.20€. Lue lisää.

Mallin ohjeet

OHJE:

-------------------------------------------------------

AINAOIKEINNEULE suljettuna neuleena (myssy):
Neulo vuorotellen 1 kerros oikein ja 1 kerros nurin.

HELMINEULE:
1.KERROS: *1 silmukka oikein, 1 silmukka nurin*, toista *-*.
2.KERROS: Neulo nurjat silmukat oikein ja oikeat silmukat nurin.
Toista jatkossa 2. kerrosta.

LISÄYSVINKKI (housupuku):
Tee lisäykset yhden reunasilmukan sisäpuolella. Kaikki lisäykset tehdään työn oikealta puolelta.
Lisää tekemällä 1 langankierto. Seuraavalla kerroksella langankierto neulotaan kiertäen oikein, jottei työhön muodostuisi reikää.

KAVENNUSVINKKI (housupuku):
Tee kavennukset yhden reunasilmukan sisäpuolella. Kaikki kavennukset tehdään työn oikealta puolelta.
Kavenna seuraavasti: Kerroksen alussa 1 reunasilmukan jälkeen: Nosta 1 silmukka oikein neulomatta, 1 silmukka oikein, vedä nostettu silmukka neulotun yli.
Kerroksen lopussa ennen 1 reunasilmukkaa: Neulo 2 silmukkaa oikein yhteen.

-------------------------------------------------------

HOUSUPUVUN OHJE ALKAA TÄSTÄ:

-------------------------------------------------------

HOUSUPUKU: LYHYT YLEISKATSAUS TYÖSTÄ:
Työ neulotaan alhaalta ylös. Aluksi neulotaan 2 lahjetta, lahkeet yhdistetään ja työ neulotaan tasona ylös hihoihin asti. Työn kumpaankin reunaan luodaan hihojen silmukat ja etukappale ja takakappale neulotaan erikseen. Olka- ja hihasaumat ommellaan ja lopuksi housupuvun aukkojen reunoihin virkataan reunus. Koko housupuku neulotaan helmineuleena.

LAHJE:
Neulotaan tasona pyöröpuikolla, jotta kaikille silmukoille olisi tilaa.
Luo 46-50-54-58 (66-70) silmukkaa (sisällyttäen 1 reunasilmukka kummassakin reunassa) pyöröpuikolle nro 3 vaalean laventelin värisellä langalla. Neulo kaikilla silmukoilla HELMINEULETTA (katso selitys yllä). TARKISTA NEULETIHEYS! Kun työn pituus on 6 cm, lisää kummankin reunan reunasilmukan sisäpuolelle 1 silmukka (= työhön lisättiin 2 silmukkaa). Toista tällaiset lisäykset joka 3.-4.-5.-5.(8.-8.) kerros yhteensä 11-11-12-14 (13-16) kertaa = 68-72-78-86 (92-102) silmukkaa. Kun työn pituus on 15-18-21-24 (29-34) cm, päätä 2 seuraavan kerroksen alusta (eli kummastakin reunasta) haaraa varten 5 silmukkaa = 58-62-68-76 (82-92) silmukkaa. Jätä työ odottamaan ja neulo toinen lahje samoin.

HOUSUPUKU:
Ota molemmat lahkeet samalle pyöröpuikolle nro 3, päätösreunat vastakkain = 116-124-136-152 (164-184) silmukkaa. Kiinnitä 1 merkkilanka työhön. KAIKKI MITAT OTETAAN JATKOSSA TÄSTÄ! Neulo tasona keskeltä edestä alkaen 6 kerrosta helmineuletta.
Jatka neulomalla seuraavasti: Luo 2 seuraavan kerroksen loppuun 3 silmukkaa (etureunoja varten) = 122-130-142-158 (170-190) silmukkaa. Kiinnitä 1 merkki 32-34-37-41 (44-49) silmukan päähän kummastakin reunasta. Anna merkkien kulkea työn mukana, ne ovat etukappaleiden ja takakappaleen rajakohdissa.
Tee nyt keskiedun (eli kummankin reunan) lisäykset siten, että etukappaleet menevät päällekkäin: Lisää kummankin reunan reunasilmukan sisäpuolelle 1 silmukka (= työhön lisättiin 2 silmukkaa) (lue LISÄYSVINKKI). Toista tällaiset lisäykset joka 4.kerros vielä 3-2-0-3 (2-13) kertaa, sitten joka 6.kerros 8-11-16-17 (21-15) kertaa (= työn kumpaankin reunaan lisättiin yhteensä 12-14-17-21 (24-29) silmukkaa) = 44-48-54-62 (68-78) silmukkaa kummassakin etukappaleessa = yhteensä 146-158-176-200-218-248 silmukkaa.

LUE KOKO KATKELMA ENNEN KUIN JATKAT NEULOMISTA! KESKIEDUN REUNASILMUKAN SISÄPUOLELLA KAVENNETAAN PÄÄNTIETÄ VARTEN, SAMALLA TYÖ JAETAAN JA TYÖHÖN LUODAAN HIHOJEN SILMUKAT.
KAVENNA KESKELLÄ EDESSÄ PÄÄNTIETÄ VARTEN SEURAAVASTI:
Neulo kunnes työn pituus merkkilangasta mitattuna on 17-20-25-28 (32-34) cm. Kavenna sitten kummankin reunan reunasilmukan sisäpuolella pääntietä varten 1 silmukka (= työstä kapeni 2 silmukkaa) (lue KAVENNUSVINKKI). Toista tällaiset kavennukset joka 2.kerros vielä 20-24-27-31 (35-41) kertaa, sitten joka 4.kerros 2 kertaa (= kummassakin reunassa kavennettiin yhteensä 23-27-30-34 (38-44) silmukkaa).
JAA TYÖ JA LUO HIHOJEN SILMUKAT SEURAAVASTI:
OIKEA ETUKAPPALE:
Kun työn pituus merkkilangasta mitattuna on 21-26-30-35 (40-43) cm ja olet viimeksi neulonut nurjan puolen kerroksen, jaa työ 2 merkin kohdalta ja neulo etu-/takakappaleet erikseen. Neulo nyt ensimmäiseen merkkiin asti (= oikea etukappale). Siirrä loput silmukat apulangalle. Luo jokaisen oikean puolen kerroksen loppuun hihan silmukat näin (HUOM: Tee kerroksen alussa kavennukset 1 reunasilmukan sisäpuolella kuten aiemmin): Luo 4-6-6-6 (6-6) silmukkaa yhteensä 4-4-5-6 (7-8) kertaa, luo sitten 17-17-16-16 (18-20) silmukkaa kerran (= hihaa varten luotiin yhteensä 33-41-46-52 (60-68) silmukkaa).
Kun kaikki tarvittavat silmukat on luotu ja kaikki kavennukset on tehty, työssä on 54-62-70-80 (90-102) silmukkaa. Neulo kunnes työn pituus lahkeesta olkaan mitattuna on yhteensä 45-53-62-70 (81-90) cm. Päätä silmukat.

VASEN ETUKAPPALE:
Neulotaan viimeisillä apulangalla odottavilla silmukoilla, eli merkkiä edeltävillä silmukoilla.
Neulo vasen etukappale oikean etukappaleen peilikuvaksi, eli luo hihan silmukat nurjan puolen kerroksen loppuun. Tee kavennukset kerroksen lopussa 1 reunasilmukan sisäpuolella kuten aiemmin.

TAKAKAPPALE:
= 58-62-68-76 (82-92) silmukkaa. Luo jokaisen kerroksen loppuun kumpaankin reunaan hihojen silmukat näin: Luo 4-6-6-6 (6-6) silmukkaa yhteensä 4-4-5-6 (7-8) kertaa, luo sitten 17-17-16-16 (18-20) silmukkaa kerran (= kumpaankin reunaan luotiin hihaa varten yhteensä 33-41-46-52 (60-68) silmukkaa) = 124-144-160-180 (202-228) silmukkaa.
Kun työn pituus on yhteensä 44-52-61-69 (80-89) cm, päätä keskimmäiset 16-20-20-20 (22-24) silmukkaa pääntietä varten ja neulo molemmat olat/hihat erikseen (= 54-62-70-80 (90-102) silmukkaa jäljellä kummallakin olalla). Neulo kunnes työn pituus lahkeesta olkaan mitattuna on yhteensä 45-53-62-70 (81-90) cm ja työssä on yhtä monta kerrosta kuin etukappaleissa. Päätä silmukat. Neulo pääntien toinen puoli vastaavasti.

VIIMEISTELY:
Ompele hiha-/olkasaumat työn oikealta puolelta.
Ompele hihojen saumat reunat vastakkain uloimmista silmukanreunoista. Ompele lahkeiden saumat yhden reunasilmukan päästä, ja ompele haaran päätetyt 5 silmukkaa yhteen. Ompele halkion sauma ylös kohtaan, johon luotiin kummankin etureunan 3 reunasilmukkaa. Kiinnitä nämä 3 reunasilmukkaa housupukuun.

VIRKATTU REUNUS:
Virkkaa reunus housupuvun keskiedun aukon reunoihin koukulla nro 2,5 ja vaalean beigellä langalla näin:
1.KERROS (= nurja puoli): Aloita keskeltä edestä, vasemman etukappaleen alareunasta: Virkkaa 1 kiinteä silmukka etureunan 3 reunasilmukan ensimmäiseen silmukkaan, *1 ketjusilmukka, jätä n. 1 cm väliin, 1 kiinteä silmukka seuraavaan silmukkaan*, toista *-* (ole tarkkana, että reunuksesta tulee joustava), jatka reunuksen virkkaamista puvun ympäri, kunnes olet vasemman etukappaleen pääntien kavennusten aloituskulman kohdalla, virkkaa solmimisnauha näin: 1 kiinteä silmukka kärkeen, virkkaa sitten n. 20-25 cm:n pituinen ketjusilmukkaketju, käännä työ ja virkkaa 1 piilosilmukka jokaiseen ketjusilmukkaan, virkkaa sitten uudestaan 1 kiinteä silmukka etukappaleen kärkeen, jatka virkkaamista, kunnes olet seuraavan kärjen kohdalla (oikean etukappaleen kärki), virkkaa solmimisnauha, jatka reunuksen virkkaamista kuten aiemmin, alas kohtaan johon luotiin 3 reunasilmukkaa, virkkaa lopuksi 1 kiinteä silmukka.
2.KERROS (= oikea puoli): Virkkaa 1 ketjusilmukka, 1 kiinteä silmukka ensimmäiseen ketjusilmukkaan, *4 ketjusilmukkaa, 1 pylväs 4.ketjusilmukkaan koukusta laskien, jätä 1 kiinteä silmukka + 1 ketjusilmukka + 1 kiinteä silmukka väliin, virkkaa 1 kiinteä silmukka seuraavaan ketjusilmukkaan*, toista *-* (virkkaa solmimisnauhojen kohdalla siten, että ne jäävät reunuksen alle, eli älä virkkaa solmimisnauhan silmukkaan), virkkaa lopuksi 1 piilosilmukka edellisen kerroksen ensimmäiseen kiinteään silmukkaan. Katkaise lanka ja päättele langanpäät.

Virkkaa reunus kummankin lahkeen alareunaan koukulla nro 2,5 ja vaalean beigellä langalla näin:
1.KERROS: Aloita sauman kohdalta. Virkkaa 1 kiinteä silmukka ensimmäiseen silmukkaan, *1 ketjusilmukka, jätä n. 2 silmukkaa väliin, 1 kiinteä silmukka seuraavaan silmukkaan*, toista *-* ja virkkaa lopuksi 1 piilosilmukka kerroksen ensimmäiseen kiinteään silmukkaan.
2.KERROS: Virkkaa 1 ketjusilmukka, 1 kiinteä silmukka ensimmäiseen ketjusilmukkaan, *4 ketjusilmukkaa, 1 pylväs 4.ketjusilmukkaan koukusta laskien, jätä 1 kiinteä silmukka + 1 ketjusilmukka + 1 kiinteä silmukka väliin, virkkaa 1 kiinteä silmukka seuraavaan ketjusilmukkaan*, toista *-* koko kerroksen ajan, virkkaa lopuksi 1 piilosilmukka kerroksen ensimmäiseen kiinteään silmukkaan.

Virkkaa reunus kummankin hihan alareunaan koukulla nro 2,5 ja vaalean beigellä langalla näin:
1.KERROS: Virkkaa 1 kiinteä silmukka hihan alareunan ensimmäiseen silmukkaan, *1 ketjusilmukka, jätä n. 1 cm väliin, 1 kiinteä silmukka seuraavaan silmukkaan*, toista *-* (ole tarkkana, että reunuksesta tulee joustava), virkkaa lopuksi 1 piilosilmukka kerroksen ensimmäiseen kiinteään silmukkaan.
2.KERROS: Virkkaa 1 ketjusilmukka, 1 kiinteä silmukka ensimmäiseen ketjusilmukkaan, *4 ketjusilmukkaa, 1 pylväs 4.ketjusilmukkaan koukusta laskien, jätä 1 kiinteä silmukka + 1 ketjusilmukka + 1 kiinteä silmukka väliin, virkkaa 1 kiinteä silmukka seuraavaan ketjusilmukkaan*, toista *-* koko kerroksen ajan, virkkaa lopuksi 1 piilosilmukka kerroksen ensimmäiseen kiinteään silmukkaan.
Virkkaa sitten vasemman etukappaleen ulkopuolelle, hihan alapuolelle (eli sivuun) samanlainen solmimisnauha kuin oikean ja vasemman etukappaleen kärjessä. Virkkaa samanlainen solmimisnauha myös oikean etukappaleen sisäpuolelle. Ole tarkkana, että teet solmimisnauhat samalle korkeudelle kuin etukappaleen kärjissä olevat solmimisnauhat.

-------------------------------------------------------

MYSSYN OHJE ALKAA TÄSTÄ:

-------------------------------------------------------

MYSSY:

Työ neulotaan suljettuna neuleena sukkapuikoilla. Luo löyhästi (68) 80-92-96-104 (112-116) silmukkaa sukkapuikoille nro 2,5 vaalean laventelin värisellä langalla.
Neulo (2) 2-3-3-3 (4-4) cm joustinneuletta (= 2 silmukkaa oikein/ 2 silmukkaa nurin).
Vaihda sukkapuikkoihin nro 3. Neulo 1 kerros oikein ja kavenna SAMALLA tasavälein 8 silmukkaa = (60) 72-84-88-96 (104-108) silmukkaa.
Jatka neulomalla HELMINEULETTA (katso selitys yllä). Kun työn korkeus on (9) 10-11-11-13 (13-14) cm, neulo AINAOIKEAA (katso selitys yllä). Kavenna tasavälein seuraavalla oikein neulottavalla kerroksella (6) 8-7-8-8 (8-9) silmukkaa. Toista tällaiset kavennukset joka 2.kerros (eli jokaisella oikein neulottavalla kerroksella) vielä (5) 5-5-5-5 (6-6) kertaa (= yhteensä (6) 6-6-6-6 (7-7) kavennuskerrosta) = (24) 24-42-40-48 (48-45) silmukkaa.
Neulo seuraavalla oikein neulottavalla kerroksella kaikki silmukat pareittain oikein yhteen. Neulo 1 kerros nurin ja toista sitten koissa 6/9, 12/18 kuukautta ja (2 - 3/4) vuotta kavennukset seuraavalla oikein neulottavalla kerroksella (muissa koissa ei enää kavenneta silmukoita) = (12) 12-11-10-12 (12-12) silmukkaa.
Vedä lanka kaksi kertaa loppujen silmukoiden läpi ja päättele langanpäät hyvin.

Kiitos, kun valitsit DROPS Design -ohjeen. Panostamme siihen, että ohjeemme ovat virheettömiä ja helppoja ymmärtää. Kaikki ohjeet käännetään norjasta ja voit aina tarkistaa mitat ja luvut alkuperäisestä ohjeesta (DROPS Baby 33-30) .

Kommentit / Kysymykset (41)

Christel 02.09.2020 - 10:05:

Hallo, ich stricke die Babymütze und habe folgende Frage: In der Anleitung steht, dann im Perlmuster stricken. Bei einer Länge von 11 cm Krausrippen stricken. Diese angegebenen cm beziehen die sich auf die Länge vom Perlmuster oder die gesamte Länge der Mütze incl. Bündchen. Vielen Dank für Ihre Info.

DROPS Design 02.09.2020 kl. 11:16:

Liebe Christel, die 11 cm werden von der Anschlagskante gemessen. Viel Spaß beim stricken!

Sima 25.08.2020 - 16:19:

Bonjour je n’ai pas compris qd vous dites diviser l’ouvrage et monter les mailles de manches est ce qu’il faut diviser ts l’ouvrage en 2 et travailler chaque côté séparément merci de me répondre

DROPS Design 25.08.2020 kl. 16:30:

Bonjour Mme Sima, vous divisez l'ouvrage en 3 parties et terminez chaque devant et le dos séparément. La séparation des 3 pièces se fait au niveau des marqueurs de chaque côté. Tricotez les mailles du devant droit sur l'endroit jusqu'au 1er marqueur et mettez toutes les autres mailles (= dos + devant gauche) en attente, tricotez maintenant le devant droit en montant les mailles à la fin de ce rang (= sur l'endroit). Bon tricot!

Karin Stapf 20.08.2020 - 19:15:

Ik snap het begin al niet! Moet ik de pijp gewoon doorbreken? En ze dan later bij 6 cm ze naast elkaar zetten en verder in het rond breien? En later de pijp dichtnaaien? Groetjes

DROPS Design 21.08.2020 kl. 10:41:

Dag Karin,

Je breit beide pijpen heen en weer en de zijkanten van het breiwerk zijn de binnenbeen naden. Je naait ze op het eind in elkaar.

Sylvi Velle Vingerhagen 12.08.2020 - 19:59:

Jeg stilte et spørsmål for noen minutter siden. Nå forstår jeg sammenhengen 👍

Sylvi Velle Vingerhagen 12.08.2020 - 19:46:

Hei! Jeg har satt i sammen beina, og økt tre masker i hver ende av rundpinnen (som da er foran på dressen). Videre skal det økes med 1 maske i hver ende. Men på str. 6/9 mnd. skal økningen gjentas hver 4. pinne 0 ganger. Når skal jeg begynne med økning hver 6. pinne? Med en gang? Totalt 17 ganger? Da vil dressen bli kortere i ryggen enn str. 1/3 mnd. Vennlig hilsen Sylvi

DROPS Design 13.08.2020 kl. 11:47:

Hej Sylvi. Så fint att det löste sig. Mvh DROPS Design

Sylvia Donaldson 08.08.2020 - 13:32:

Hallo. Leider habe ich auf Monika Exners Frage bzgl. Des zusammen nähens keine Antwort gefunden. Diesen Teil verstehe ich auch nicht so ganz. Bitte um Hilfe. Danke schön

DROPS Design 11.08.2020 kl. 09:50:

Liebe Sylvia, die Frage wurde nun beantwortet. Hoffentlich hilft Ihnen das weiter! Schauen Sie auch gerne bei den Videotutotials, die Sie unter der Anleitung finden, dort gibt es auch Videos zum Arbeiten flacher Nähte. Gutes Gelingen!

Solveig 09.06.2020 - 09:44:

Hvor mange nøster må jeg ha til dressen?

DROPS Design 09.06.2020 kl. 14:27:

Hei Solveig. Det kommer an på hvilken størrelse du skal strikke. Garnmengden til denne dressen finner du til høyre / eller under bildet i 6 forskjellige størrelser. God Fornøyelse!

Lone 19.05.2020 - 18:28:

Hej. Jeg har brug for tolkning af “ midt foran” Efter at man har indsat begge ben på pinden, skal der strikkes 6 p perlestrik frem og tilbage med start midt foran Min pind ser nu sådan ud: 5 lukket m - strik - 10 lukket m - strik - 5 lukket m Hvor er “ start midt foran” på pinden? Venlig hilsen Lone

DROPS Design 25.05.2020 kl. 13:22:

Hei Lone. Midt foran blir rett etter der du felt de 5 maskene på det ene beinet og rett før du felt de 5 maskene på det andre beinet (fellingene ligger mot hverandre). Når du har felt de siste 5 maskene, må du klippe tråden for så å starte midt foran. God Fornøyelse!

Lise Trebbien 04.05.2020 - 18:54:

Den er bare så sød

Loren 24.04.2020 - 16:24:

I have almost completed this gorgeous baby overall but have two questions. 1. Any suggestions on how to convert inside leg seams to snap tape so the baby can more easily have her diaper changed? 2. More importantly, how does the overall fasten on the baby with the ties? I really don’t understand how the ties work! Thank you so much!! I love your patterns and yarns!!

DROPS Design 24.04.2020 kl. 16:29:

Dear Loren, this pattern doesn't include any leg opening, the legs are supposed to be sewn here - you can maybe require suggestions from other knitters in our DROPS Workshop? You will have a total of 4 ties: see e.g. 4th picture: 1 tie under left sleeve tog with 1 tie on right front piece (outside garment) + 1 tie right sleeve tog with 1 tig on left font piece (inside garment, hidden). Hope this helps, happy knitting!

Lisää kommentti ohjeeseen DROPS Baby 33-30