DROPS / 202 / 13

Autumn Spice by DROPS Design

Strikket bluse med raglan i 2 tråde DROPS Sky. Arbejdet strikkes ovenfra og ned med struktur og slids i siderne. Størrelse S - XXXL.

DROPS Design: Model sk-032
Garngruppe B + B eller D
-------------------------------------------------------

350-400-400-450-500-550 g farve 11, hasselnød

STRIKKEFASTHED:
13 masker i bredden og 15 pinde i højden med glatstrik og 2 tråde = 10 x 10 cm.

PINDE:
DROPS STRØMPEPINDE NR 7.
DROPS RUNDPINDE NR 7: Længde på 40 cm og 80 cm til glatstrik.
DROPS STRØMPEPINDE NR 6.
DROPS RUNDPINDE NR 6: Længde på 40 cm og 80 cm til rib.

fra 32.95 kr /50g
DROPS Sky uni colour DROPS Sky uni colour 32.95 kr /50g
YarnLiving
Bestil
DROPS Sky mix DROPS Sky mix 32.95 kr /50g
Garnet til denne opskrift koster fra 230.65kr. Læs mere.
-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

Se diagram A.1 til A.3. Vælg diagram for din størrelse.

UDTAGNINGSTIPS (jævnt fordelt):
For at beregne hvordan der skal tages ud jævnt fordelt, regner man det totale maskeantal på pinden (f.eks 63 masker) minus maskerne i retstrik i hver side (= 4 masker) og deler de resterende masker med antal udtagninger som skal gøres (f.eks 10) = 5,9. I dette eksempel tages der ud ved at slå om efter ca hver 6.maske. På næste omgang strikkes omslagene drejet så der ikke bliver hul.

RAGLAN (gælder ærmerne):
Der tages 1 maske ud efter/før mærketrådene på ærmerne således: Strik frem til første mærketråd på ærmet, 1 maske ret, slå om, strik frem til 1 maske før næste mærketråd, slå om, 1 maske ret. Gentag på det andet ærme (= 4 masker taget ud på omgangen). På næste omgang strikkes omslagene ret, så der bliver hul. De nye masker strikkes i glatstrik.

INDTAGNINGSTIPS (gælder ærmerne):
Tag 1 maske ind på hver side af mærketråden således: Strik til der er 3 masker tilbage før mærketråden, strik 2 masker ret sammen, strik 2 masker ret (mærketråden sidder mellem disse masker), tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, 1 ret, løft den løse maske over masken som blev strikket.

-------------------------------------------------------

START ARBEJDET HER:

-------------------------------------------------------

BLUSE - KORT OVERSIGT OVER ARBEJDET:
Arbejdet strikkes rundt på rundpind ovenfra og ned. Ryg- og forstykke strikkes rundt ned til slidsen i siderne, derefter strikkes forstykket og bagstykket færdig frem og tilbage hver for sig. Ærmerne strikkes rundt på strømpepinde/ lille rundpind.

BLUSE:
HALSKANT:
Slå 60-62-66-68-70-72 masker op på rundpind 6 med 2 tråde Sky. Strik 1 omgang vrang og 2 omgange ret.

BÆRESTYKKE:
Skift til rundpind 7 og strik mønster således:
Strik * A.1 – vælg diagram for din størrelse (= 12-12-12-14-14-14 masker), A.2 (= 1 maske), A.3 – vælg diagram for din størrelse (= 12-12-12-14-14-14 masker), sæt 1 mærketråd her (= bagstykke/forstykke), 1 maske ret, slå om, strik 3-4-6-3-4-5 masker ret, slå om, 1 maske ret, sæt en mærketråd her (= ærme) *, strik fra *-* 1 gang til på omgangen. Der er nu taget 1 maske ud til RAGLAN – læs forklaring over, i hver side af ærmerne og der er taget 1 maske ud på hver side af midtermasken på forstykket og bagstykket (midtermasken = A.2) = 68-70-74-76-78-80 masker. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN!
Fortsæt rundt med mønster således og tag ud til raglan på ærmerne på hver 2.omgang 14-16-16-19-19-19 gange til (totalt 15-17-17-20-20-20 gange), SAMTIDIG når diagrammerne er strikket færdig i højden repeteres de sidste 2 omgange 8-10-12-13-16-19 gange til (dvs, til der er 25-29-33-35-41-47 masker glatstrik mellem A.1 og A.3 på bagstykket og på forstykket) = 176-194-206-224-238-252 masker.

Videre fortsættes der med struktur over de 14-14-14-16-16-16 masker i A.1 og A.3 og glatstrik over de resterende masker til arbejdet måler 23-25-27-29-31-33 cm målt fra opslåningskanten og ned midt foran.

Næste omgang strikkes således: Strik mønster som før over de første 53-57-61-67-73-79 masker (= bagstykke), sæt de næste 35-40-42-45-46-47 masker på en tråd (= ærme), slå 10-10-12-12-14-16 masker op på pinden (= i siden under ærmet), strik de næste 53-57-61-67-73-79 masker (= forstykke), sæt de næste 35-40-42-45-46-47 masker på en tråd (= ærme), slå 10-10-12-12-14-16 masker op på pinden (= i siden under ærmet). HERFRA MÅLES ARBEJDET VIDERE!

RYG & FORTYKKE:
= 126-134-146-158-174-190 masker. Sæt en mærketråd midt i de nye masker som blev slået op i siden under ærmerne (= 5-5-6-6-7-8 nye masker på hver side af mærketråden). Strik mønster som før over de 14-14-14-16-16-16 masker i A.1 og A.3, strik RETSTRIK – læs forklaring over, over de midterste 4 masker i hver side (dvs 2 masker retstrik på hver side af mærketråden i hver side). De resterende masker på omgangen strikkes i glatstrik. Når arbejdet måler 15 cm strikkes der frem til mærketråden i den ene side af arbejdet. Fortsæt frem og tilbage over halvdelen af maskerne på omgangen til for-/bagstykke, så der bliver en slids i hver side

BAGSTYKKE:
= 63-67-73-79-87-95 masker. Strik mønster A.1/A.3, glatstrik og 2 masker retstrik i hver side som før. Når arbejdet måler 26 cm tages der 10-10-10-12-14-14 masker ud jævnt fordelt – læs UDTAGNINGSTIPS (jævnt fordelt) = 73-77-83-91-101-109 masker. Skift til rundpind 6. Strik rib (1 ret, 1 vrang) med 2 kantmasker retstrik i hver side. Når ribben måler 4 cm lukkes der af med ret over ret og vrang over vrang. Sørg for at aflukningskanten ikke strammer. Gå evt et nummer op på pinden hvis aflukningskanten strammer. Blusen måler ca 56-58-60-62-64-66 cm fra skulderen og ned.

FORSTYKKE:
Strik på samme måde som bagstykke.

ÆRME:
Sæt de 35-40-42-45-46-47 masker fra tråden i den ene side af arbejdet på lille rundpind/strømpepinde 7 og strik 1 maske i hver af de 10-10-12-12-14-16 masker som blev slået op under ærmerne = 45-50-54-57-60-63 masker. Sæt 1 mærketråd midt i de nye masker som blev slået op (= 5-5-6-6-7-8 nye masker på hver side af mærketråden). Strik rundt i glatstrik. Når arbejdet måler 4-4-3-5-4-3 cm fra delingen tages der 2 masker ind midt under ærmet – læs INDTAGNINGSTIPS. Tag ind således på ca hver 4.-3.-3.-2.-2.-2.cm totalt 8-10-11-12-12-13 gange = 29-30-32-33-36-37 masker. Strik videre til ærmet måler 38-37-35-34-32-31 cm fra delingen (kortere mål i større størrelser pga videre hals og længere bærestykke). Strik 1 omgang ret hvor der tages 5-6-6-7-8-9 masker ud jævnt fordelt = 34-36-38-40-44-46 masker. Skift til strømpepinde 6 og strik rib (1 ret, 1 vrang) i 4 cm. Luk af med ret over ret og vrang over vrang, men for at undgå at aflukningskanten strammer kan der laves omslag efter hver 6.maske samtidig med at der lukkes af (omslagene lukkes af som almindelige masker). Ærmet måler ca 42-41-39-38-36-35 cm fra delingen. Strik det andet ærme på samme måde.

Diagram

= ret fra retsiden, vrang fra vrangen
= vrang fra retsiden
= lav 1 omslag mellem 2 masker, på næste omgang strikkes omslaget ret (der skal blive hul)

Brita 03.04.2019 - 21:54:

Flott genser! Jeg strikker denne nå, men står fast etter økningene i a1. I mønster står det man skal øke med kast 2 ggr, stemmer det? Eller skal man fortsette annenhver omgang til topp av a1?

DROPS Design 08.04.2019 kl. 14:42:

Hei Brita. i A.1 økes det kun 2 masker (1 og 3 omgang), det er de 4 hullene helt øverst, midt foran og midt bak. A.2 vil fortsette dette hullmønsteret utover i en omvendt v-form. God fornøyelse

Fanny 20.03.2019 - 10:51:

Hej! Då man under OK ska sticka från *-* 1 gång till på varvet, ska man då upprepa första varvet på diagrammet med 12 maskor (strl M), eller fortsätta på varv 2 med 13 maskor? Kommer fram- och baksidan se likadana ut, eller kommer framsidan vara den med "mönster"?

DROPS Design 20.03.2019 kl. 11:52:

Hej. Ja du upprepar första varvet på diagrammet igen. Lycka till!

Gunvor Madsen 11.03.2019 - 12:27:

Superflot bluse og farven er bare flot. Jeg savner generelt anbefalinger om "ease" i jeres opskrifter. Det hjælper ikke så meget at modellen er 170 cm høj og bruger str. M eller S. Det der hjælper er hvor meget ease designeren/I anbefaler i opskriften. Jeg kan godt se denne er "Loose fit", så der skal nok være nogle cm ekstra, men det kunne være rart at se en anbefaling fra jeres side. bedste hilsner Gunvor

DROPS Design 14.03.2019 kl. 11:30:

Hej Gunvor, hvis du måler en bluse som sidder fint på dig, så finder du de mål som passer bedst i måleskitsen nederst i opskriften. God fornøjelse!

Marite73 02.03.2019 - 21:03:

Pourquoi tricoter de haut en bas je suis pas a l aise comme ca comment faire pour inverser le tricotage

DROPS Design 04.03.2019 kl. 12:40:

Bonjour Marite73, tricoter de haut en bas permet d'ajuster le vêtement à ses propres mesures. Pour le tricoter de haut en bas, il faudra l'ajuster complètement en partant de la fin (bas du pull) pour remonter, mais le motif apparaîtra différemment (les diagrammes sont tricotés de haut en bas). Pour toute assistance individuelle, n'hésitez pas à contacter le magasin où vous avez acheté votre laine. Bon tricot!

Gigi 26.02.2019 - 05:10:

J' attends avec impatiente les explications du modèle

Maribel 10.02.2019 - 00:30:

Me encanta. Deseo que este disponible muy pronto el patrón.

Fanny Vdl 07.02.2019 - 10:01:

Est ce que les explications de ce modèle seront bientôt disponibles? J'aimerais le commencer prochainement :)

Jenny Strick 19.01.2019 - 11:07:

Sehr interessantes Design und eine tolle Farbwahl. Ich freue mich auf die Anleitung!

Doris 28.12.2018 - 13:15:

Tolle Farbe, würde ich gerne stricken.

Liesestrick66 11.12.2018 - 22:23:

Eine witzige Idee :-)

Kommentere opskrift DROPS 202-13