DROPS / 192 / 15

Granite by DROPS Design

Stickad mössa i DROPS Big Delight. Arbetet stickas i rätstickning, med garnboll.

DROPS Design: Modell db-093
Garngrupp C eller A + A
-------------------------------------------------------

STORLEK:
S/M – M/L – L/XL
Passar till huvudmått: ca 54/56 – 56/58 – 58/60 cm.

GARNÅTGÅNG:
DROPS BIG DELIGHT från Garnstudio (tillhör Garngrupp C)
100-100-100 g färg 13, grå

STICKFASTHET:
17 maskor på bredden och 33 varv på höjden med rätstickning = 10 x 10 cm.

STICKOR:
DROPS STICKOR NR 5.

från 65.00 kr /100g
DROPS Big Delight print DROPS Big Delight print 65.00 kr /100g
Garnet till detta mönstret kostar 65kr. Läs mer.
-------------------------------------------------------

FÖRKLARING TILL BESKRIVNINGEN:

-------------------------------------------------------

Se diagram A.1 till A.5. Diagram A.5 visar monteringen.

-------------------------------------------------------

BÖRJA ARBETEET HÄR:

-------------------------------------------------------

MÖSSA - KORT ÖVERSIKT ÖVER ARBETET:
Arbetet stickas fram och tillbaka och sys ihop mitt bak till slut – se diagram A.5.

MÖSSA:
Arbetet stickas i RÄTSTICKNING – läs förklaring ovan.
Lägg upp 31-33-35 maskor på sticka 5 med Big Delight. Sticka 6 varv rätstickning.
Sedan stickas det så här (första varvet i varje diagram = rätsidan):
* Sticka A.1 över de första 2 maskorna (= 1 maska ökad), sticka rätmaskor till det återstår 4 maskor och avsluta med A.2 över de sista 4 maskorna (= 1 maska minskad) *, sticka från *-* totalt 11 ggr. KONTROLLERA STICKFASTHETEN!
* Sticka rätmaskor till det återstår 4 maskor och avsluta med A.2 över de sista 4 maskorna (= 1 maska minskad) *, sticka från *-* totalt 2-3-4 ggr = 29-30-31 maskor på varvet.
* Sticka A.3 över de första 4 maskorna (= 1 maska minskad), sticka rätmaskor till det återstår 2 maskor och avsluta med A.4 över de sista 2 maskorna (= 1 maska ökad) *, sticka från *-* totalt 11 ggr.
* Sticka rätmaskor till det återstår 2 maskor och avsluta med A.4 över de sista 2 maskorna (= 1 maska ökad) *, sticka från *-* totalt 4-5-6 ggr = 33-35-37 maskor på varvet.
* Sticka A.1 över de första 2 maskorna (= 1 maska ökad), sticka rätmaskor till det återstår 4 maskor och avsluta med A.2 över de sista 4 maskorna (= 1 maska minskad) *, sticka från *-* totalt 6 ggr.
* Sticka rätmaskor till det återstår 4 maskor och avsluta med A.2 över de sista 4 maskorna (= 1 maska minskad) *, sticka från *-* totalt 2-2-2 ggr = 31-33-35 maskor på varvet.

Arbetet mäter ca 23½-25-26 cm = mitten av mössan.

Sedan stickas det så här:
* Sticka rätmaskor till det återstår 2 maskor och avsluta med A.4 över de sista 2 maskorna (= 1 maska ökad) *, sticka från *-* totalt 2-2-2 ggr = 33-35-37 maskor på varvet.
* Sticka A.3 över de första 4 maskorna (= 1 maska minskad), sticka rätmaskor till det återstår 2 maskor och avsluta med A.4 över de sista 2 maskorna (= 1 maska ökad) *, sticka från *-* totalt 6 ggr.
* Sticka rätmaskor till det återstår 4 maskor och avsluta med A.2 över de sista 4 maskorna (= 1 maska minskad) *, sticka från *-* totalt 4-5-6 ggr = 29-30-31 maskor på varvet.
* Sticka A.1 över de första 2 maskorna (= 1 maska ökad), sticka rätmaskor till det återstår 4 maskor och avsluta med A.2 över de sista 4 maskorna (= 1 maska minskad) *, sticka från *-* totalt 11 ggr.
* Sticka rätmaskor till det återstår 2 maskor och avsluta med A.4 över de sista 2 maskorna (= 1 maska ökad) *, sticka från *-* totalt 2-3-4 ggr = 31-33-35 maskor på varvet.
* Sticka A.3 över de första 4 maskorna (= 1 maska minskad), sticka rätmaskor till det återstår 2 maskor och avsluta med A.4 över de sista 2 maskorna (= 1 maska ökad) *, sticka från *-* totalt 11 ggr.
Sticka 6 varv rätstickning. Maska av, men se till att avmaskningskanten inte stramar. Arbetet mäter ca 47-50-52 cm.

MONTERING:
Se diagram A.5. Sy sida A till a, sy sida B till b och sy sida C till c – sy ihop kant i kant med små stygn. Lägg uppläggningskanten och avmaskningskanten kant i kant (= mitt bak) och sy ihop – sy i yttersta maskbågarna så att sömmen blir flat.

GARNBOLL:
Gör en garnboll på ca 6 cm i diameter och fäst den i toppen av mössan.

Diagram

= rätmaska från rätsidan
= rätmaska från avigsidan
= mellan 2 maskor görs det 1 omslag om stickan, på nästa varv stickas omslaget vridet så att det inte blir hål
= mitt på mössan
= mitt bak
= mitt fram

Kommentér oppskrift DROPS 192-15