DROPS / 201 / 28

My Wildflower by DROPS Design

Hæklet lang jakke i DROPS Big Delight. Arbejdet hækles med striber og ruder. Størrelse S - XXXL.

DROPS Design: Model db-100
Garngruppe C eller A + A
-------------------------------------------------------

400-500-600 g farve 02, sommereng
300-400-500 g farve 13, grå

HÆKLEFASTHED:
4 rapporter A.3b i bredden og 7 rækker A.3b i højden = 10 cm x 10 cm.
1 rude måler 16 cm x 16 cm.

fra 36.95 kr /100g
DROPS Big Delight print DROPS Big Delight print 36.95 kr /100g
Garnet til denne opskrift koster fra 258.65kr. Læs mere.
-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

Når der hækles tredobbelt-stangmasker i starten af rækken hækles der 5 luftmasker i stedet for 3 luftmasker i starten af rækken.

STRIBER-1:
* hækl 1 omgang med grå, 1 omgang med sommereng *, hækl fra *-*.

STRIBER-2:
Række fra retsiden (3 stangmasker + 1 luftmaske): sommereng.
Række fra vrangen (1 stangmaske + 4 luftmasker): grå.

FARVESKIFT:
Diagram A.1 og A.2 hækles i striber med de to farver skiftevis på hver 2. omgang. For at undgå at tråden klippes for hver omgang, kan tråden der ikke hækles med, trækkes med op til næste omgang.
Senere i arbejdet når der hækles striber frem og tilbage, skal tråden klippes og hæftes for hver række som hækles.

-------------------------------------------------------

START ARBEJDET HER:

-------------------------------------------------------

JAKKE - KORT OVERSIGT OVER TØJET:
Der hækles først 12 ruder i alt. Til forstykkerne hækles 4 ruder sammen til en lang remse. Til bagstykket hækles 4 ruder sammen til en firkant, videre hækles der nedad langs ryg- og forstykke og opad til skuldre. Når ryg og forstykkerne er færdige sys skuldrene sammen før der hækles videre udad i hver side til ryg & forstykke og ærmer. Til sidst hækles kraven og forkanten. Hele arbejdet hækles i striber – læs FARVESKIFT!

RUDER:
Hækl 4 luftmasker med grå på nål 5 og sæt dem sammen til en ring med en kædemaske i første luftmaske. Nu hækles der STRIBER-1 – læs forklaring over, og A.1 totalt 4 gange rundt på omgangen (A.2 viser hvordan omgangen starter og slutter). HUSK PÅ HÆKLEFASTHEDEN! Når A.1 og A.2 er hæklet færdig i højden måler hækleruden ca 16 cm x 16 cm. Hækl i alt 12 ruder.

MONTERING RUDER:
Bagstykke: Hækl 4 ruder sammen til en stor firkant – se illustration med sort prik. Læg 2 ruder med retsiden mod hinanden og hækl dem sammen fra vrangen gennem begge lag med grå således: Sæt tråden fast med 1 fastmaske i masken i hjørnet, 2 luftmasker, 1 fastmaske om næste luftmaskebue, * 4 luftmasker, 1 fastmaske om næste luftmaskebue *, hækl fra *-* totalt 5 gange, 2 luftmasker 1 fastmaske i masken i hjørnet. 2 af ruderne er nu hæklet sammen. Hækl de 2 andre sammen på samme måde. Nu hækles ruderne sammen på langs så der bliver 2 ruder i bredden og 2 ruder i højden: Sæt tråden fast med 1 fastmaske i masken i hjørnet, 2 luftmasker, 1 fastmaske om næste luftmaskebue, * 4 luftmasker, 1 fastmaske om næste luftmaskebue *, hækl fra *-* totalt 5 gange, 4 luftmasker, 1 fastmaske om første luftmaskebue på næste rude, * 4 luftmasker, 1 fastmaske om næste luftmaskebue *, hækl fra *-* totalt 5 gange, 2 luftmasker 1 fastmaske i masken i hjørnet.
Højre og venstre forstykke: Hækl 4 ruder sammen til en remse så der bliver 4 x 1 rude – se illustration med kryds. Læg 2 ruder med retsiden mod hinanden og hækl dem sammen fra vrangen gennem begge lag med grå således: Sæt tråden fast med 1 fastmaske i masken i hjørnet, 2 luftmasker, 1 fastmaske om næste luftmaskebue, * 4 luftmasker, 1 fastmaske om næste luftmaskebue *, hækl fra *-* totalt 5 gange, 2 luftmasker 1 fastmaske i masken i hjørnet. 2 af ruderne er nu hæklet sammen. Hækl de andre ruder sammen så der bliver en lang remse med 1 x 4 ruder. Hækl det andet forstykke på samme måde.

BAGSTYKKE:
Hækl nedad ryggen således:
Start med sommereng fra retsiden. Sæt tråden fast med 1 fastmaske i hjørnet med hvid stjerne – se måleskitsen. Hækl STRIBER-2 og mønster fra første række i A.3a til A.3c således: Hækl A.3a om første luftmaskebue, A.3b om hver af de næste 11 luftmaskebuer, afslut med A.3c i masken i hjørnet. Fortsæt frem og tilbage og repeter de 2 sidste rækker i A.3a - A.3c til arbejdet måler 26 cm fra ruderne – sørg for at der afsluttes efter en række som modsvarer 2.række i A.3a - A.3c.
Nu hækles der luftmaskebuer ned langs siden af rækkerne med A.3a fra vrangen og med grå således: Hækl * 3 luftmasker, spring over ca 2½ cm, 1 fastmaske *, hækl fra *-* jævnt fordelt til der er hæklet 10 luftmaskebuer langs siden på bagstykket op til den første rude (med hvid stjerne). Klip tråden og gentag i den anden side.
Hækle skuldre i modsat side af de 4 ruder således: Start med sommereng og fra retsiden. Sæt tråden fast med 1 fastmaske i hjørnet med sort stjerne – se måleskitsen. Hækl STRIBER-2 og mønster fra første række i A.3a - A.3c således: Hækl A.3a om første luftmaskebue, hækl A.3b om hver af de næste 11 luftmaskebuer, afslut med A.3c i hjørnet. Fortsæt frem og tilbage til hele diagrammet er hæklet færdig i højden 1 gang. Nu hækles venstre skulder fra 2.række i diagrammerne således: A.3c, A.3b totalt 3 gange, A.3a. Vend og hækl sidste række tilbage fra retsiden. Klip tråden og hækl højre skulder fra 2.række i diagrammerne således: Spring over 4 stangmaske-grupper til hals og hæft tråden (grå) med 1 fastmaske om næste luftmaske. Hækl A.3c, A.3b totalt 3 gange, A.3a. Vend og hækl sidste række tilbage fra retsiden. Klip tråden. Nu er bagstykket færdig.

HØJRE OG VENSTRE FORSTYKKE:
Nu hækles der 1 række mod skulderen, langs den ene rude i enden af remsen med 4 ruder. Start med sommereng og hækl fra retsiden således: Sæt tråden fast med 1 fastmaske i hjørnet, hækl A.3a om første luftmaskebue, A.3b om hver af de næste 5 luftmaskebuer, afslut med A.3c i hjørnet. Klip og hæft tråden. Hækl venstre forstykke på samme måde som højre forstykke.

MONTERING SKULDRE:
Sy skuldersømmene. Start sømmen fra yderst på skulderen og sy i hver maske ind mod halsen.

HØJRE SIDE OG ÆRME:
Start med sommereng fra retsiden. Sæt tråden fast med en fastmaske i hjørnet med cirkel – se skitsen. Hækl STRIBER-2 og mønster fra første række i A.3a - A.3c således: Hækl A.3a om første luftmaskebue, A.3b om hver af de næste 9 luftmaskebuer, fortsæt med A.3b om hver luftmaskebue langs hver af de næste 2 ruder på bagstykket (= 12 rapporter A.3b), hækl 3 rapporter A.3b jævnt fordelt op til skuldersømmen og 1 rapport A.3b i sidste række på forstykket, fortsæt med A.3b i hver luftmaskebue langs hver rude på forstykket (= 24 rapporter A.3b), afslut med A.3c i hjørnet nederst på forstykket. Der er nu 1 rapport A.3a, 49 rapporter A.3b og 1 rapport A.3c langs siden af arbejdet.
Når hele A.3a – A.3c er hæklet færdig i højden, gentages de sidste 2 rækker på samme måde, men på 2.række i diagrammerne hækles de første 8 stangmasker som tredobbelt-stangmasker – læs HÆKLETIPS, de næste 6 stangmasker som dobbelt-stangmasker, de næste 22 stangmasker hækles som stangmasker som før, de næste 6 stangmasker som dobbelt-stangmasker, de sidste 8 stangmasker som tredobbelt-stangmasker (3.række hækles som vist i diagrammerne). Fortsæt således (dvs, på 2.række i diagrammet hækles der tredobbelt-stangmasker og dobbelt-stangmasker i begyndelsen og slutningen af rækken som forklaret over og 3.række hækles som før) frem og tilbage til arbejdet måler 13-17-25 cm nederst på forstykket og bagstykket – sørg for at der afsluttes efter 3.række i diagrammet. Klip tråden.
Nu hækles ærmet med start fra vrangen: Spring over de første 15-15-14 stangmaske-grupper (= A.3a/A.3b). Sæt tråden fast (grå) med 1 fastmaske om næste luftmaske, hækl 3 luftmasker, 1 stangmaske om den samme luftmaske (= A.3c), A.3b totalt 19 gange, A.3c. Vend og hækl 3.række tilbage fra retsiden - STRIBER-2 fortsætter som før. Fortsæt frem og tilbage således til arbejdet måler ca 48-50-52 cm fra ruderne – afslut efter en række fra retsiden. Klip tråden.

VENSTRE SIDE OG ÆRME:
Venstre side og ærme hækles på samme måde som højre side og ærme, men der startes fra retsiden i hjørnet nederst på forstykket i stedet for på bagstykket – afpas målene efter højre side og ærme.

MONTERING:
Buk jakken så retsiden ligger mod retsiden og hækl gennem begge lag fra vrangen med sommereng således:
Start nederst på ærmet med en fastmaske, * hækl 4 luftmasker, spring over ca 1 cm, hækl 1 fastmaske *, hækl fra *-* under ærmet og ned langs siden. Klip tråden. Gentag i den anden side.

KANT NEDERST PÅ RYG- OG FORSTYKKE:
Start fra retsiden nederst på forstykket mod midt foran og hækl med sommereng således:
Sæt tråden fast med 1 fastmaske i masken i hjørnet, hækl A.3a om den første luftmaskebue, A.3b om hver af de næste 5 luftmaskebuer, hækl A.3b jævnt fordelt 11-14-20 gange langs siden på arbejdet frem til delen på bagstykket som blev hæklet nedad på de 4 ruder bagpå, hækl A.3b totalt 12 gange som før over de næste 12 rapporter på bagstykket, hækl A.3b 11-14-20 gange langs siden på arbejdet frem til ruden på forstykket, hækl A.3b totalt 6 gange langs ruden og afslut med A.3c om masken i hjørnet. Der er nu 1 rapport A.3a, 45-51-63 rapporter A.3b og 1 rapport A.3c på rækken. Fortsæt frem og tilbage med de 2 sidste rækker i diagrammet (STRIBER-2 fortsættes som før) til kanten måler 4-8-12 cm fra ruderne på forstykket– slut af efter sidste række i diagrammerne. Klip tråden.

KRAVE:
Kraven hækles frem og tilbage i 1 del fra venstre forstykke og sys til halsen bag i nakken og højre forstykke til sidst. Hele kraven hækles med sommereng. Start fra retsiden med 1 fastmaske inderst ved venstre skuldersøm (mod halsen) på venstre forstykke og hækl fra 2.række i diagrammerne således: A.4a, A.4b, A.4c (2.række hækles fra retsiden og 3.række hækles fra vrangen). Fortsæt frem og tilbage således og repeter de sidste 2 rækker til der er hæklet 20 rækker i højden. Derefter hækles der 1 række til af næst sidste række i diagrammet. Klip tråden. Sy den sidste række som blev hæklet til kanten øverst på højre forstykke og sy kraven fast langs halsen bag i nakken (sy med små sting så sømmen ikke bliver tyk).

FORKANT:
Start fra retsiden med sommereng i hjørnet nederst på forstykket. Hækl 1 fastmaske om den nederste række på kanten, hækl 4 luftmasker, 3 stangmasker om næste række langs kanten (= A.3a), hækl 0-1-2 rapporter A.3b jævnt fordelt op til første rude, fortsæt med A.3b om hver luftmaskebue langs hver af de 4 ruder på højre forstykke (= 6 rapporter A.3b langs hver rude), fortsæt med 1 rapport A.3b om hver af rækkerne langs kraven (= 20 rapporter), fortsæt ned langs venstre forkant på samme måde som på højre forkant. Når hele A.3a til A.3b er hæklet færdig i højden er forkanten færdig. Klip og hæft tråden.

Denne opskrift er blevet rettet. .

Opdateret online: 19.03.2019
Diagram A.4 opdateret!

Diagram

= Start her - denne luftmaskering er forklaret i opskriften (4 luftmasker + 1 kædemaske i første luftmaske). Første omgang starter ved punktet på cirklen
= 1 fastmaske om luftmaskeringen/luftmaskebuen
= 1 halvstangmaske om luftmaskebuen
= 1 stangmaske om luftmaskebuen
= 1 dobbelt-stangmaske om luftmaskebuen
= hækl 2 stangmasker sammen således: * Slå om, stik nålen om luftmaskebuen, hent tråden, slå om og træk tråden gennem de 2 første løkker på nålen *, hækl fra *-* 1 gang til, slå om og træk tråden gennem alle løkker på nålen
= hækl 3 dobbelt-stangmasker sammen således: * Lav 2 omslag om nålen, stik nålen i masken, hent tråden, slå om og træk tråden gennem de 2 første løkker på nålen, slå om og træk tråden gennem de 2 næste løkker *, hækl fra *-* 2 gange til, slå om og træk tråden gennem alle løkker på nålen
= hækl 2 tredobbelt-stangmasker sammen således: * Lav 3 omslag om nålen, stik nålen om luftmaskebuen, hent tråden, slå om og træk tråden gennem de 2 første løkker på nålen, slå om og træk tråden gennem de 2 næste løkker, lav et omslag og træk tråden gennem de næste 2 løkker på nålen *, hækl fra *-* en gang til, slå om og træk tråden gennem alle løkker på nålen
= hækl 2 firedobbelt-stangmasker sammen således: * Lav 4 omslag om nålen, stik nålen om luftmaskebuen, hent tråden, slå om og træk tråden gennem de 2 første løkker på nålen, slå om og træk tråden gennem de 2 næste løkker på nålen, slå om træk tråden gennem de 2 næste løkker på nålen, slå om og træk tråden gennem de 2 næste løkker på nålen *, hækl fra *-* en gang til, slå om og træk tråden gennem alle løkker på nålen
= Omgangen starter med 1 luftmaske (erstatter ikke første fastmaske) og afsluttes med 1 kædemaske i første fastmaske i begyndelsen af omgangen
= Omgangen starter med 1 luftmaske (erstatter ikke første fastmaske) og afsluttes med 1 kædemaske i første fastmaske i begyndelsen af omgangen, derefter hækles der kædemasker frem til midten af første luftmaskebue
= Omgangen starter med 1 luftmaske (erstatter ikke første luftmaske) og afsluttes med 1 kædemaske i første luftmaske i begyndelsen af omgangen
= Omgangen starter med 3 luftmasker (erstatter første stangmaske) og afsluttes med 1 kædemaske i 3.luftmaske i begyndelsen af omgangen, derefter hækles der kædemasker frem til midten af første luftmaskebue
= Omgangen starter med 3 luftmasker (erstatter første stangmaske) og afsluttes med 1 kædemaske i 3.luftmaske i begyndelsen af omgangen
= Omgangen starter med 4 luftmasker (erstatter første dobbelt-stangmaske) og afsluttes med 1 kædemaske i 4.luftmaske i begyndelsen af omgangen, derefter hækles der kædemasker op til første luftmaskebue
= Start her når der skal hækles ned langs bagstykket
= Start her når der skal hækles op mod skuldrene på bagstykket
= Start her når højre side og ærme skal hækles
= Illustrationen viser hvordan de 4 ruder skal hækles sammen til bagstykket
= Illustrationen viser hvordan de 4 ruder skal hækles sammen til forstykket
= Hækleretningen

Fabie74 18.03.2019 - 22:35:

Bonsoir, Merci Drops Design pour votre réponse. J’ai fait des recherche sur les modèle existants en crochet. Et aparament le V correspond à: v = 1 maille serrée autour de la maille en l'air/de l'arceau. Bien cordialement

Fabie 74 17.03.2019 - 22:09:

Bonjour je suis perdue dans l'explication pour faire le col. Avec le diagrame A4, A4b et A4a Qu'elle et le point v? Ci on suis le diagramme le côté droit sera différent du côté gauche et 20 rangs cela fait grd. Pouvais vous m'aider. En vous remerciant par avance.

DROPS Design 18.03.2019 kl. 13:05:

Bonjour Fabie74, A.4a va être corrigé, merci. Les 20 rangs du col se font à partir du devant gauche jusqu'au devant droit où il sera assemblé. La largeur (hauteur) du col correspond au nombre de mailles, pas de rangs. Bon crochet!

Dronval 15.03.2019 - 13:16:

Bonjour quelle est la signification du V dans le diagramme A4a merci d'avance pour voptre réponse

DROPS Design 18.03.2019 kl. 10:45:

Bonjour Mme Dronval, nos stylistes vont vérifier le diagramme et ce symbole, merci pour votre patience.

June Pryde 02.03.2019 - 08:19:

Thank you for this pattern but it is not in writting and i am a learner crocheter .i find this pattern very hard to understand .l really love this pattern. Will it have a written pattern for the squares thank you. June Pryde

DROPS Design 04.03.2019 kl. 07:53:

Dear Mrs Pryde, this pattern is written with diagrams, this lesson explains how to read crochet diagrams here. Happy crocheting!

Conceição Sousa 27.02.2019 - 15:34:

Este casaco está para venda? se sim, qual o preço?

DROPS Design 28.02.2019 kl. 13:18:

Bom dia, As explicações dos nossos modelos são gratuitas e não temos peças para venda.

Christine 19.02.2019 - 09:58:

Je vais le faire ! j'adore !

Berit Nilsen 17.02.2019 - 13:34:

Det ser ut som det er brukt flere farger på modellen, mønsteret sier bare to farger ?

DROPS Design 18.02.2019 kl. 08:11:

Hei Berit, Drops Big Delight har flere farger i hvert nøste, slik at effekten du ser på modellen kommer fra bare 2 fargetyper. God fornøyelse!

June Pryde 08.02.2019 - 04:45:

I cannot find this pattern is it available yet

DROPS Design 08.02.2019 kl. 10:00:

Dear Mrs Pryde, this pattern should be available soon, new patterns from our spring-summer collection are published every day, come back as often you can. :)

Siv Jansson 22.01.2019 - 00:48:

Jättesnygg! Den måste jag göra!

Monique Deraeve 20.01.2019 - 08:28:

Goeiemorgen waar staat het patroon aub

Kommentere opskrift DROPS 201-28