DROPS / 201 / 28

My Wildflower by DROPS Design

Heklet lang jakke i DROPS Big Delight. Arbeidet hekles med striper og hekleruter. Størrelse S - XXXL.

Stikkord: jakker, kimono, rute, striper,

DROPS Design: Modell db-100
Garngruppe C eller A + A
-------------------------------------------------------

400-500-600 g farge 02, sommereng
300-400-500 g farge 13, grå

HEKLEFASTHET:
4 rapporter A.3b i bredden og 7 rader A.3b i høyden = 10 cm x 10 cm.
1 heklerute måler 16 cm x 16 cm.

HEKLENÅL:
DROPS HEKLENÅL NR 5.

fra 43.00 kr /100g
DROPS Big Delight print DROPS Big Delight print 43.00 kr /100g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 301kr. Les mer.
-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

Når det hekles trippelstaver på starten av raden hekles det 5 luftmasker istedenfor 3 luftmasker på starten av raden.

STRIPER-1:
* Hekle 1 omgang med grå, 1 omgang med sommereng *, hekle fra *-*.

STRIPER-2:
Rad fra retten (3 staver + 1 luftmaske): sommereng.
Rad fra vrangen (1 stav + 4 luftmasker): grå.

FARGEBYTTE:
Når det hekles diagram A.1 og A.2 hekles det striper med annenhver farge rundt. For å unngå at tråden klippes for hver omgang, kan tråden det ikke hekles med trekkes med oppover til neste omgang.
Videre i arbeidet når det hekles striper frem og tilbake, må tråden klippes og festes for hver rad som hekles.

-------------------------------------------------------

START ARBEIDET HER:

-------------------------------------------------------

JAKKE - KORT OVERSIKT OVER PLAGGET:
Det hekles først totalt 12 hekleruter. Til forstykkene hekles 4 ruter sammen til en lang remse. Til bakstykket hekles 4 ruter sammen til en firkant, videre hekles det nedover langs bolen og oppover til skuldre. Når for- og bakstykkene er ferdige sys skuldrene sammen før det hekles videre utover i hver side til bol og ermer. Til slutt hekles kragen og stolpen. Hele arbeidet hekles i striper – les FARGEBYTTE!

HEKLERUTER:
Hekle 4 luftmasker med grå på nål 5 og sett dem sammen til en ring med en kjedemaske i første luftmaske. Nå hekles det STRIPER-1 – les forklaring over, og A.1 totalt 4 ganger rundt på omgangen (A.2 viser hvordan omgangen starter og slutter). HUSK PÅ HEKLEFASTHETEN! Når A.1 og A.2 er heklet ferdig i høyden måler hekleruten ca 16 cm x 16 cm. Hekle totalt 12 hekleruter.

MONTERING RUTER:
Bakstykke: Hekle 4 hekleruter sammen til en stor firkant – se illustrasjon med sort prikk. Legg 2 hekleruter med rettsiden mot hverandre og hekle dem sammen fra vrangen gjennom begge lag med grå slik: Fest tråden med 1 fastmaske i masken i hjørnet, 2 luftmasker, 1 fastmaske om neste luftmaskebue, * 4 luftmasker, 1 fastmaske om neste luftmaskebue *, hekle fra *-* totalt 5 ganger, 2 luftmasker 1 fastmaske i masken i hjørnet. 2 av heklerutene er nå heklet sammen. Hekle de 2 andre sammen på samme måte. Nå hekles rutene sammen på langs slik at det blir 2 ruter i bredden og 2 ruter i høyden: Fest tråden med 1 fastmaske i masken i hjørnet, 2 luftmasker, 1 fastmaske om neste luftmaskebue, * 4 luftmasker, 1 fastmaske om neste luftmaskebue *, hekle fra *-* totalt 5 ganger, 4 luftmasker, 1 fastmaske om første luftmaskebue på neste heklerute, * 4 luftmasker, 1 fastmaske om neste luftmaskebue *, hekle fra *-* totalt 5 ganger, 2 luftmasker 1 fastmaske i masken i hjørnet.
Høyre og venstre forstykke: Hekle 4 hekleruter sammen til en remse slik at det blir 4 x 1 heklerute – se illustrasjon med kryss. Legg 2 hekleruter med rettsiden mot hverandre og hekle dem sammen fra vrangen gjennom begge lag med grå slik: Fest tråden med 1 fastmaske i masken i hjørnet, 2 luftmasker, 1 fastmaske om neste luftmaskebue, * 4 luftmasker, 1 fastmaske om neste luftmaskebue *, hekle fra *-* totalt 5 ganger, 2 luftmasker 1 fastmaske i masken i hjørnet. 2 av heklerutene er nå heklet sammen. Hekle de andre heklerutene sammen slik at det blir en lang remse med 1 x 4 hekleruter. Hekle det andre forstykke på samme måte.

BAKSTYKKE:
Hekle nedover på ryggen slik:
Start med sommereng og fra retten. Fest tråden med 1 fastmaske i hjørnet med hvit stjerne – se målskissen. Hekle STRIPER-2 og mønster fra første rad i A.3a til A.3c slik: Hekle A.3a om første luftmaskebue, A.3b om hver av de neste 11 luftmaskebuene, avslutt med A.3c i masken i hjørnet. Fortsett frem og tilbake og repeter de 2 siste radene i A.3a - A.3c til arbeidet måler 26 cm fra heklerutene – avpass at det avsluttes etter en rad som tilsvarer 2.rad i A.3a - A.3c.
Nå hekles det luftmaskebuer nedover langs siden av radene med A.3a fra vrangen og med grå slik: Hekle * 3 luftmasker, hopp over ca 2½ cm, 1 fastmaske *, hekle fra *-* jevnt fordelt til det er heklet 10 luftmaskebuer langs siden på bakstykket opp til den første hekleruten (med hvit stjerne). Klipp tråden og gjenta i den andre siden.
Hekle skuldre i motsatt side av de 4 heklerutene slik: Start med sommereng og fra retten. Fest tråden med 1 fastmaske i hjørnet med sort stjerne – se målskissen. Hekle STRIPER-2 og mønster fra første rad i A.3a - A.3c slik: Hekle A.3a om første luftmaskebue, hekle A.3b om hver av de neste 11 luftmaskebuene, avslutt med A.3c i hjørnet. Fortsett frem og tilbake til hele diagrammet er heklet ferdig i høyden 1 gang. Nå hekles venstre skulder fra 2.rad i diagrammene slik: A.3c, A.3b totalt 3 ganger, A.3a. Snu og hekle siste rad tilbake fra retten. Klipp tråden og hekle høyre skulder fra 2.rad i diagrammene slik: Hopp over 4 stavgrupper til hals og fest tråden (grå) med 1 fastmaske om neste luftmaske. Hekle A.3c, A.3b totalt 3 ganger, A.3a. Snu og hekle siste rad tilbake fra retten. Klipp tråden. Nå er bakstykket ferdig.

HØYRE OG VENSTRE FORSTYKKE:
Nå hekles det 1 rad oppover mot skulderen, langs den ene ruten i enden av remsen med 4 hekleruter. Start med sommereng og hekle fra retten slik: Fest tråden med 1 fastmaske i hjørnet, hekle A.3a om første luftmaskebue, A.3b om hver av de neste 5 luftmaskebuene, avslutt med A.3c i hjørnet. Klipp og fest tråden. Hekle venstre forstykke på samme måte som høyre forstykke.

MONTERING SKULDRE:
Sy skuldersømmene. Start sømmen fra ytterst på skulderen og sy en og en maske innover mot halsen.

HØYRE SIDE OG ERME:
Start med sommereng og fra retten. Fest tråden med en fastmaske i hjørnet med sirkel – se målskissen. Hekle STRIPER-2 og mønster fra første rad i A.3a - A.3c slik:
Hekle A.3a om første luftmaskebue, A.3b om hver av de neste 9 luftmaskebuene, fortsett videre med A.3b om hver luftmaskebue langs hver av de neste 2 heklerutene på bakstykket (= 12 rapporter A.3b), hekle 3 rapporter A.3b jevnt fordelt opp til skuldersømmen og 1 rapport A.3b i siste rad på forstykket, fortsett videre med A.3b i hver luftmaskebue langs hver av heklerutene på forstykket (= 24 rapporter A.3b), avslutt med A.3c i hjørnet nederst på forstykket. Det er nå 1 rapport A.3a, 49 rapporter A.3b og 1 rapport A.3c langs siden av arbeidet.
Når hele A.3a – A.3c er heklet ferdig i høyden, repeteres de siste 2 radene på samme måte, men på 2.rad i diagrammene hekles de første 8 stavene som trippelstaver – les HEKLETIPS, de neste 6 stavene som dobbeltstaver, de neste 22 stavene hekles som staver som før, de neste 6 staver som dobbeltstaver, de siste 8 stavene som trippelstaver (3.rad hekles som vist i diagrammene). Fortsett slik (dvs, på 2.rad i diagrammet hekles det trippelstaver og dobbelstaver på begynnelsen og slutten av raden som forklart over og 3.rad hekles som før) frem og tilbake til arbeidet måler 13-17-25 cm nederst på forstykket og bakstykket - avpass at det avsluttes etter 3.rad i diagrammet. Klipp tråden.
Nå hekles ermet med start fra vrangen: Hopp over de første 15-15-14 stavgruppene (= A.3a/A.3b). Fest tråden (grå) med 1 fastmaske om neste luftmaske, hekle 3 luftmasker, 1 stav om den samme luftmasken (= A.3c), A.3b totalt 19 ganger, A.3c. Snu og hekle 3.rad tilbake fra retten - STRIPER-2 fortsetter som før. Fortsett frem og tilbake slik til arbeidet måler ca 48-50-52 cm fra heklerutene – avpass at det avsluttes etter en rad fra retten. Klipp tråden.

VENSTRE SIDE OG ERME:
Venstre side og erme hekles på samme måte som høyre side og erme, men det startes fra retten i hjørnet nederst på forstykket istedenfor på bakstykket – avpass målene etter høyre side og erme.

MONTERING:
Brett jakken slik at retten ligger mot retten og hekle gjennom begge lag fra vrangen med sommereng slik:
Start nederst på ermet med en fastmaske, * hekle 4 luftmasker, hopp over ca 1 cm, hekle 1 fastmaske *, hekle fra *-* under ermet og nedover langs siden. Klipp tråden. Gjenta i den andre siden.

KANT NEDERST PÅ BOLEN:
Start fra retten nederst på forstykket mot midt foran og hekle med sommereng slik:
Fest tråden med 1 fastmaske i masken i hjørnet, hekle A.3a om den første luftmaskebuen, A.3b om hver av de neste 5 luftmaskebuene, hekle A.3b jevnt fordelt 11-14-20 ganger langs siden på arbeidet frem til delen på bakstykket som ble heklet nedover på de 4 heklerutene bak, hekle A.3b totalt 12 ganger som før over de neste 12 rapportene på bakstykket, hekle A.3b 11-14-20 ganger langs siden på arbeidet frem til hekleruten på forstykket, hekle A.3b totalt 6 ganger langs hekleruten og avslutt med A.3c om masken i hjørnet. Det er nå 1 rapport A.3a, 45-51-63 rapporter A.3b og 1 rapport A.3c på raden. Fortsett frem og tilbake med de 2 siste radene i diagrammet (STRIPER-2 fortsettes som før) til kanten måler 4-8-12 cm fra heklerutene på forstykket– avpass at det avsluttes etter siste rad i diagrammene. Klipp tråden.

KRAGE:
Kragen hekles frem og tilbake i 1 del fra venstre forstykke og sys til halsen bak i nakken og høyre forstykke til slutt. Hele kragen hekles med sommereng. Start fra retten med 1 fastmaske innerst ved venstre skuldersøm (mot halsen) på venstre forstykke og hekle fra 2.rad i diagrammene slik: A.4a, A.4b, A.4c (2.rad hekles fra retten og 3.rad hekles fra vrangen). Fortsett frem og tilbake slik og repeter de siste 2 radene til det er heklet 20 rader i høyden. Deretter hekles det 1 rad til av nest siste rad i diagrammet. Klipp tråden. Sy den siste raden som ble heklet til kanten øverst på høyre forstykke og sy kragen fast langs halsen bak i nakken (sy med små sting slik at sømmen ikke blir tykk).

STOLPE:
Start fra retten med sommereng i hjørnet nederst på forstykket. Hekle 1 fastmaske om den nederste raden på kanten, hekle 4 luftmasker, 3 staver om neste rad langs kanten (= A.3a), hekle 0-1-2 rapporter A.3b jevnt fordelt opp til første heklerute, fortsett videre med A.3b om hver luftmaskebue langs hver av de 4 heklerutene på høyre forstykke (= 6 rapporter A.3b langs hver av heklerutene), fortsett videre med 1 rapport A.3b om hver av radene langs kragen (= 20 rapporter), fortsett videre nedover venstre stolpe på samme måte som på høyre stolpe. Når hele A.3a til A.3b er heklet ferdig i høyden er stolpen ferdig. Klipp og fest tråden.

Denne oppskriften har blitt rettet. .

Oppdatert online: 19.03.2019
Diagram A.4 oppdatert

Diagram

= Start her - denne luftmaskeringen er forklart i oppskriften (4 luftmasker + 1 kjedemaske i første luftmaske). Første omgang starter ved punktet på sirkelen
= 1 fastmaske om luftmaskeringen/luftmaskebuen
= 1 halvstav om luftmaskebuen
= 1 stav om luftmaskebue
= 1 dobbeltstav om luftmaskebue
= hekle 2 staver sammen slik: * Lag 1 kast, stikk nålen om luftmaskebuen, hent tråden, lag 1 kast og trekk tråden gjennom de 2 første løkkene på nålen *, hekle fra *-* 1 gang til, lag 1 kast og trekk tråden gjennom alle løkkene på nålen
= hekle 3 dobbeltstaver sammen slik: * Lag 2 kast om nålen, stikk nålen i masken, hent tråden, lag 1 kast og trekk tråden gjennom de 2 første løkkene på nålen, lag 1 kast og trekk tråden gjennom de 2 neste løkkene på nålen *, hekle fra *-* 2 ganger til, lag 1 kast og trekk tråden gjennom alle løkkene på nålen
= hekle 2 trippelstaver sammen slik: * Lag 3 kast om nålen, stikk nålen om luftmaskebuen, hent tråden, lag 1 kast og trekk tråden gjennom de 2 første løkkene på nålen, lag 1 kast og trekk tråden gjennom de 2 neste løkkene på nålen, lag et kast og trekk tråden gjennom de neste 2 løkkene på nålen *, hekle fra *-* en gang til, lag 1 kast og trekk tråden gjennom alle løkkene på nålen
= hekle 2 firedobbelstaver sammen slik: * Lag 4 kast om nålen, stikk nålen om luftmaskebuen, hent tråden, lag 1 kast og trekk tråden gjennom de 2 første løkkene på nålen, lag 1 kast og trekk tråden gjennom de 2 neste løkkene på nålen, lag 1 kast om trekk tråden gjennom de 2 neste løkkene på nålen, lag 1 kast og trekk tråden gjennom de 2 neste løkkene på nålen *, hekle fra *-* en gang til, lag 1 kast og trekk tråden gjennom alle løkkene på nålen
= Omgangen starter med 1 luftmaske (erstatter ikke første fastmaske) og avsluttes med 1 kjedemaske i første fastmaske på begynnelsen av omgangen
= Omgangen starter med 1 luftmaske (erstatter ikke første fastmaske) og avsluttes med 1 kjedemaske i første fastmaske på begynnelsen av omgangen, deretter hekles det kjedemasker frem til midten av første luftmaskebue
= Omgangen starter med 1 luftmaske (erstatter ikke første luftmaske) og avsluttes med 1 kjedemaske i første luftmaske på begynnelsen av omgangen
= Omgangen starter med 3 luftmasker (erstatter første stav) og avsluttes med 1 kjedemaske i 3.luftmaske på begynnelsen av omgangen, deretter hekles det kjedemasker frem til midten av første luftmaskebue
= Omgangen starter med 3 luftmasker (erstatter første stav) og avsluttes med 1 kjedemaske i 3.luftmaske på begynnelsen av omgangen
= Omgangen starter med 4 luftmasker (erstatter første dobbeltstav) og avsluttes med 1 kjedemaske i 4.luftmaske på begynnelsen av omgangen, deretter hekles det kjedemasker opp til første luftmaskebue
= Start her når det skal hekles nedover på bolen på bakstykket
= Start her når det skal hekles oppover mot skuldrene på bakstykket
= Start her når høyre side og erme skal hekles
= Illustrasjonen viser hvordan de 4 heklerutene skal hekles sammen til bakstykket
= Illustrasjonen viser hvordan de 4 heklerutene skal hekles sammen til forstykker
= Hekleretningen

Birgit Rittsteiger 09.05.2019 - 11:17:

Hallo, ich würde so gerne diese Jacke häkeln, kenn mich aber bei dieser Anleitung leider gar nicht aus. Gibt es da vielleicht eine genaue Anleitung zu kaufen? Mit freundlichen Grüßen Birgit Rittsteiger

DROPS Design 09.05.2019 kl. 13:52:

Liebe Frau Rittsteiger, lesen Sie die Anleitung durch - hier lesen Sie mehr über Diagramme - sollten Sie Fragen haben, stellen Sie sie gerne hier - Ihr DROPS Laden wird Ihnen auch mal gerne weiterhelfen - auch telefonisch oder per E-Mail. Viel Spaß beim häkeln!

Marie Engblom 11.04.2019 - 21:52:

Undrar vad ” v ” på andra varvet betyder i diagrammet A4a? Mvh Marie

DROPS Design 12.04.2019 kl. 07:45:

Hei Marie. Det ble gjort en rettelse i A.4a den 19.03.2019 der V-en på 2. rad ble endret til en T = 1 fastmaske. Kan det være denne v-en du sikter til? God fornøyelse

Mary Ann 10.04.2019 - 17:03:

Are the numbers at the bottom of the diagram of the entire sweater flat - the number of stitches or clusters? They don’t add up. Please help so I can finish this. Darling sweater but poorly written pattern.

DROPS Design 11.04.2019 kl. 09:51:

Dear Mary Ann, the numbers in the measurment chart are matching the measurements of piece in cm taken flat from side to side - read more about sizing here. There might be hundred ways to write and format patterns, you may just try to read it again with new eyes - read more about crochet diagrams here - for any question you are welcome to ask your question here and for any individual assistance, please contact the store where you bought the yarn - even per mail or telephone. Happy crocheting!

Cheryl Wieger 04.04.2019 - 02:06:

Could you please explain how to work the collar. The pattern doesn't tell how many repeticions of A4, B4, or C4.What part of the collar do you sew to right side?

DROPS Design 04.04.2019 kl. 09:52:

Dear Mrs Wieger, you crochet 21 rows in A.4 a-b-c: the last 2 rows a total of 20 times + 1 more time the row 2. The right side of collar (seen from RS) = A.4a (= the shortest part of collar) will be then sewn along the neckline. Happy crocheting!

Rosy 27.03.2019 - 08:55:

Non è facile per un principiante seguire queste istruzioni. Dovreste mettere istruzioni passo passo. Comunque grazie

Fabie74 18.03.2019 - 22:35:

Bonsoir, Merci Drops Design pour votre réponse. J’ai fait des recherche sur les modèle existants en crochet. Et aparament le V correspond à: v = 1 maille serrée autour de la maille en l'air/de l'arceau. Bien cordialement

Fabie 74 17.03.2019 - 22:09:

Bonjour je suis perdue dans l'explication pour faire le col. Avec le diagrame A4, A4b et A4a Qu'elle et le point v? Ci on suis le diagramme le côté droit sera différent du côté gauche et 20 rangs cela fait grd. Pouvais vous m'aider. En vous remerciant par avance.

DROPS Design 18.03.2019 kl. 13:05:

Bonjour Fabie74, A.4a va être corrigé, merci. Les 20 rangs du col se font à partir du devant gauche jusqu'au devant droit où il sera assemblé. La largeur (hauteur) du col correspond au nombre de mailles, pas de rangs. Bon crochet!

Dronval 15.03.2019 - 13:16:

Bonjour quelle est la signification du V dans le diagramme A4a merci d'avance pour voptre réponse

DROPS Design 18.03.2019 kl. 10:45:

Bonjour Mme Dronval, nos stylistes vont vérifier le diagramme et ce symbole, merci pour votre patience.

June Pryde 02.03.2019 - 08:19:

Thank you for this pattern but it is not in writting and i am a learner crocheter .i find this pattern very hard to understand .l really love this pattern. Will it have a written pattern for the squares thank you. June Pryde

DROPS Design 04.03.2019 kl. 07:53:

Dear Mrs Pryde, this pattern is written with diagrams, this lesson explains how to read crochet diagrams here. Happy crocheting!

Conceição Sousa 27.02.2019 - 15:34:

Este casaco está para venda? se sim, qual o preço?

DROPS Design 28.02.2019 kl. 13:18:

Bom dia, As explicações dos nossos modelos são gratuitas e não temos peças para venda.

Kommentér oppskrift DROPS 201-28