DROPS / 195 / 27

Insolence by DROPS Design

Heklet ponchogenser i DROPS Nepal. Arbeidet er heklet ovenfra og ned med hullmønster og striper. Størrelse S – XXXL.

DROPS Design: Modell ne-283
Garngruppe C eller A + A
-------------------------------------------------------

300-350-400 g farge 0501, grå
250-250-300 g farge 0500, lys grå
100-150-150 g farge 0517, mellomgrå

-------------------------------------------------------
TILBEHØR TIL ARBEIDET:

HEKLEFASTHET:
13 staver i bredden og 8 rader i høyden = 10 x 10 cm.

HEKLENÅL:
DROPS HEKLENÅL NR 5,5.

DROPS Nepal uni colour DROPS Nepal uni colour 15.00 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Nepal mix DROPS Nepal mix 15.00 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 195kr. Les mer.

Instruksjoner

-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

Diagram A.1 viser hvordan omgangene starter og avsluttes, og hekles i tillegg til A.2.
Diagram A.3 viser hvordan omgangene starter og avsluttes, og hekles i tillegg til A.4.
Diagram A.5 viser hvordan omgangene starter og avsluttes, og hekles i tillegg til A.6.

STRIPER:
Arbeidet hekles i striper, se tallene 1-3 i diagrammet.
1 = lys grå
2 = grå
3 = mellomgrå

ØKETIPS:
For å beregne hvordan det skal økes jevnt, regner man det totale maskeantallet (f.eks 96 masker) og deler dette med antall økninger som skal gjøres (f.eks 48) = 2. Dvs i dette eksemplet økes det ved å hekle 2 staver om samme maske etter hver 2.stav.
-------------------------------------------------------

START ARBEIDET HER:

-------------------------------------------------------

PONCHOGENSER - KORT OVERSIKT OVER ARBEIDET:
Arbeidet hekles rundt, ovenfra og ned. Ermene hekles rundt. Halskanten hekles rundt til slutt.

BÆRESTYKKE:
Hekle 112-119-126 luftmasker på nål 5,5 med lys grå og sett dem sammen til en ring med 1 kjedemaske i første luftmaske. Hekle 3 luftmasker, 1 stav i hver av de første 6 luftmaskene, * hopp over 1 luftmaske, hekle 1 stav i hver av de neste 6 luftmaskene *, hekle fra *-* totalt 15-16-17 ganger, avslutt med 1 kjedemaske i 3.luftmaske på begynnelsen av omgangen = 96-102-108 staver + 3 luftmasker.
Videre hekles det mønster i STRIPER – les forklaring over, slik:
Les HEKLEINFORMASJON, hekle A.2A totalt 16-17-18 ganger på omgangen – på omgangen markert med pil økes det 48-54-60 staver jevnt fordelt – les ØKETIPS = 144-156-168 staver. HUSK PÅ HEKLEFASTHETEN!
A.2A gjentas da 24-26-28 ganger i bredden.
Når A.2A er ferdig, hekles A.2B over A.2A – på omgangen markert med pil økes det 48-54-60 staver jevnt fordelt = 192-210-228 staver.
A.2B gjentas da 32-35-38 ganger i bredden.
Når A.2B er ferdig, hekles A.2A over A.2B – på omgangen markert med pil økes det 48-54-60 staver jevnt fordelt = 240-264-288 staver.
A.2A gjentas da 40-44-48 ganger i bredden. Fortsett til A.2A er heklet ferdig i høyden = 80-88-96 luftmaskebuer. Arbeidet måler ca 36 cm.
Nå deles bolen og ermene ved at det settes 4 merker i arbeidet slik:
Sett 1 merke etter de første 13-15-16 luftmaskebuene (= halve bakstykket), sett 1 merke etter de neste 14-14-16 luftmaskebuene (= erme), sett 1 merke etter de neste 26-30-32 luftmaskebuene (= forstykke), sett 1 merke etter de neste 14-14-16 luftmaskebuene (= erme), det er nå 13-15-16 luftmaskebuer igjen på omgangen (= halve bakstykket). Nå deles bolen og ermene ved merkene.

BOL:
= 52-60-64 luftmaskebuer. Hekle A.2B over disse maskene SAMTIDIG på første omgang økes det 24 staver jevnt (A.2B repeteres da 30-34-36 ganger i bredden) = 180-204-216 staver – på omgangen markert med pil økes det 36-42-48 staver jevnt fordelt = 216-246-264 staver (A.2B repeteres da 36-41-44 ganger i bredden). Når A.2B er ferdig hekles det i grå til ferdig mål. Deretter hekles A.2C over A.2B totalt 0-1-2 ganger i høyden. Klipp og fest tråden. Bolen måler ca 8-12-16 cm fra delingen.

ERME:
= 14-14-16 luftmaskebuer. Ermet hekles videre i grå til ferdig mål. Start midt under ermet og hekle videre slik: Husk HEKLEINFORMASJON, hekle A.2B totalt 7-7-8 ganger på omgangen, men uten økning. Når A.2B er ferdig, hekles A.4A over A.2B. Deretter hekles A.4B over A.4A, totalt 1-1-2 ganger i høyden. Klipp og fest tråden. Ermet måler ca 21-21-25 cm fra delingen.
Hekle det andre ermet på samme måte.

HALSKANT:
Halskanten hekles i lys grå. Hekle rundt halsen slik – NB: Det hekles i luftmaskene der det ble heklet staver, men hekle ikke i de luftmaskene som ble hoppet over: Start midt bak, fest tråden til arbeidet med 1 kjedemaske i en stav, hekle 1 luftmaske 1 fastmaske i neste stav, 3 luftmasker, hopp over 3-1-3 staver, 1 fastmaske i neste stav, * 3 luftmasker, hopp over 3 staver, 1 fastmaske i neste stav *, hekle fra *-* totalt 22-24-25 ganger, hekle 3 luftmasker, hopp over 3 staver og avslutt med 1 kjedemaske i 1.luftmaske på begynnelsen av omgangen = 24-26-27 luftmaskebuer. Deretter hekles A.6 rundt – husk HEKLEINFORMASJON. Når A.6 er heklet ferdig klippes og festes tråden.

Diagram

= omgangen er allerede heklet. Start på neste omgang!
= luftmaske
= fastmaske i maske
= fastmaske mellom 2 stavgrupper
= fastmaske om luftmaskebuen
= stav i maske
= stav om luftmaske/luftmaskebuen
= stav mellom 2 stavgrupper
= omgangen begynner med 1 luftmaske og avsluttes med 1 kjedemaske i 1.luftmaske på begynnelsen av omgangen
= omgangen begynner med 3 luftmasker og avsluttes med 1 kjedemaske i 3.luftmaske på begynnelsen av omgangen
= økeomgang

Kommentarer / Spørsmål (16)

Chantelle 10.09.2019 - 18:20:

Hi, I would like to know how to end the row? I'm not sure if I must slip stitch and where. Please help.

DROPS Design 11.09.2019 kl. 07:44:

Dear Chantelle, diagrams A.1, A.3 and A.5 shows how to start and how to finish each round in A.2, A.4 and A.6: you will either work 1 chain or 3 chains (see 9th and 10th symbol) and finish each round with 1 sl st in the first or 3rd ch from the beg of the round. Happy crocheting!

Marian 07.05.2019 - 19:59:

Me parece excelente el trabajo y muy clara la explicación.Me encantó. Felicitaciones

Elizabeth Burton 10.04.2019 - 18:58:

Is this pattern written out anywhere? Not use to using the diagrams. I would really like to make th I s poncho. Thanks!

DROPS Design 11.04.2019 kl. 09:00:

Dear Elizabeth, we are sorry, but we do not have a written out pattern for the lace of this piece. There is the chart, and detailed explanation of the symbols, and you can always ask the help of the store you bought your DROPS yarn from for presonal help to make sense of it. Just follow the diagram, and it will be fine. Happy Knitting!

Petra 29.03.2019 - 17:12:

Vanaf het punt waar de mouwen starten moet je bij het lijf meteen in de eerste toer 24 stokjes meerderen in de lussen. De volgende toer haak je setjes van 3 stokjes tussen de setjes van de vorige toer (bij mij setjes van 4 en 3 stokjes). Dan ga je toch weer terug naar het aantal stokjes dat je had voordat je meerderde? Of doe ik iets verkeerd?

DROPS Design 10.04.2019 kl. 09:25:

Dag Petra,

Op de eerste toer van A.2b meerder je 24 stokjes,dus A.2b wordt dan 30-34-36 keer herhaald, dus 180-204-216 stokjes (hier zijn de meerderingen al in verwerkt. Als je daarna nog eens 36-42-48 stokjes meerdert in de 4e toer (toer met pijl) kom je op 216-246-264 stokjes.

Mivian 16.03.2019 - 08:43:

Est ce que l on peut faire les manches plus haut ? Merci cordialement

DROPS Design 18.03.2019 kl. 12:31:

Bonjour Mivian, vous pouvez naturellement modifier le modèle à votre guise, nous ne sommes malheureusement pas en mesure de pouvoir adapter chaque modèle à chaque demande, mais contactez le magasin où vous avez acheté votre laine - même par mail ou téléphone - pour toute assistance complémentaire. Bon crochet!

Joyce Sierhuis 16.02.2019 - 21:05:

Wat betekenen de cijfers links van het telpatroon dank voor uw antwoord, groetJS

DROPS Design 17.02.2019 kl. 19:20:

Dag Joyce

De cijfers aan de linkerkant geven aan in welke kleur je het betreffende deel moet breien (Zie 'STREPEN' ) bovenaan bij de uitleg.

Joyce Sierhuis 16.02.2019 - 19:28:

Hoe meerder ik in dit patroon? ik moet in elke 3e steek meerderen als ik tips meerderen lees moet ik twee steken om dezelfde steek haken maar ik moet stokjes in boog haken moet ik dan extra stokjes in de boog haken dank voor uw reactie

DROPS Design 28.02.2019 kl. 11:04:

Dag Joyce,

Om te meerderen haak je 2 stokjes in 1 steek. Deze steek kan een stokje zijn of een losse of een boog. het gaat erom dat waar je normaal 1 stokje zou haken, haak je nu 2 stokjes om te meerderen.

Maja 21.01.2019 - 20:52:

Hej jag undrar vad stjärnorna i själva beskrivningen betyder?

DROPS Design 24.01.2019 kl. 14:42:

Hej Maja, Så här står det: ...första 6 luftmaskorna, * hoppa över 1 luftmaska, virka 1 stolpe i var och en av de nästa 6 luftmaskorna *, virka från *-* totalt 15-16-17 ggr.... Du stickar från * till * det antal ggr som står i mönstret. Lycka till :)

Veronica Jara 28.12.2018 - 18:35:

Hermoso trabajo, pero no entiendo absolutamente nada de la explicación, demasiado confusa.

Marielle 29.11.2018 - 20:46:

Als ik het patroon lees moet er 2x A2A en 2x A2B gehaakt worden. Op de foto lijkt dit niet zo. Doe ik iets niet goed?

DROPS Design 06.12.2018 kl. 11:07:

Dag Marielle,

Je breit eerst A.2.a, dan A.2b en dan weer A.2a en daarna verdeel je het werk voor lijf en mouwen. Daarna brei je weer verder in A.2b.

Kommentér oppskrift DROPS 195-27