DROPS / 196 / 26

Green Echo by DROPS Design

Strikket bluse med rundt bærestykke i DROPS Nord. Arbejdet er strikket med hulmønster og strukturmønster. Størrelse S – XXXL.

DROPS Design: Model no-012
Garngruppe A
-----------------------------------------------------------

350-350-400-450-500-550 g farve 19, skovgrøn

-------------------------------------------------------

32 masker i bredden og 32 pinde i højden med strukturmønsteret i A.1 = 10 x 10 cm.

PINDE:
DROPS STRØMPEPINDE NR 3: til ærmerne.
DROPS RUNDPINDE NR 3: Længde på 80 cm til glatstrik.
DROPS STRØMPEPINDE NR 2,5: til rib.
DROPS RUNDPINDE NR 2,5: Længde på 40 og 80 cm til strukturmønster/retstrik.

DROPS Nord uni colour DROPS Nord uni colour 15.50 kr /50g
YarnLiving
Bestil
DROPS Nord mix DROPS Nord mix 15.50 kr /50g
Garnet til denne opskrift koster fra 108.5kr. Læs mere.
-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

INDTAGNINGSTIPS (gælder ryg- og forstykke):
Tag 1 maske ind på hver side af hver mærketråd således: Strik til der er 3 masker tilbage før mærketråden, strik 2 masker ret sammen, strik 2 masker ret (mærketråden sidder mellem disse masker), tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, 1 ret, løft den løse maske over masken som blev strikket (= 2 masker taget ind ved hver mærketråd = totalt 4 masker taget ind på omgangen).

UDTAGNINGSTIPS (gælder ærmerne):
Strik til der er 2 masker tilbage før mærket, slå om (= 1 maske taget ud), strik 4 masker ret (mærket sidder midt mellem disse masker), slå om (= 1 maske taget ud).
Omslagen strikkes drejet ret på næste omgang, der skal ikke blive hul.

-------------------------------------------------------

START ARBEJDET HER:

-------------------------------------------------------

BLUSE - KORT OVERSIGT OVER ARBEJDET:
Arbejdet strikkes nedenfra og op. Ryg- og forstykke strikkes først rundt på rundpind. Derefter strikkes ærmerne rundt på strømpepinde. Ærmerne og ryg- og forstykke sættes på samme rundpind og der strikkes rundt i strukturmønster over bærestykket.

RYG & FORSTYKKE:
Slå 254-272-284-315-336-372 masker op på rundpind 2,5 med Nord. Strik 6 omgange retstrik – læs forklaring over. Skift til rundpind 3 og strik videre i glatstrik.
Omgangen starter midt bagpå. Strik 63-68-71-78-84-93 masker ret (= halv bagstykke), sæt 1 mærketråd, strik 127-136-142-158-168-186 masker ret (= forstykke), sæt 1 mærketråd og strik de sidste 64-68-71-79-84-93 maskerne ret (= halv bagstykke).
HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN!
Når arbejdet måler 8 cm tages der 1 maske ind på hver side af hver mærketråd – læs INDTAGNINGSTIPS!
Tag ind således på hver 2½.cm totalt 10 gange = 214-232-244-275-296-332 masker. Når arbejdet måler 33-33-34-34-34-34 cm lukkes der af til ærmegab på næste omgang således:
Strik 49-54-56-63-68-77 masker ret, luk de næste 8-8-10-10-12-12 masker af, 99-108-112-128-136-154 masker ret, luk de næste 8-8-10-10-12-12 masker af og strik 50-54-56-64-68-77 masker ret = 198-216-224-255-272-308 masker. Læg arbejdet til side og strik ærmerne.

ÆRME:
Slå 57-60-63-66-66-69 masker op på strømpepinde 2,5 og strik rib (= 1 ret/ 2 vrang) over alle masker. Når arbejdet måler 5 cm, skiftes der til strømpepinde 3 og der strikkes videre i glatstrik. På første omgang tages der 12-11-13-13-10-11 masker ind jævnt fordelt = 45-49-50-53-56-58 masker. Sæt 1 mærke i starten af omgangen. Når ærmet måler 8-10-6-12-12-9 cm, tages der 1 maske ud på hver side af mærket – læs UDTAGNINGSTIPS! Tag ud således på hver 2.-1½.-1½.-1.-1.-1.cm totalt 16-19-23-24-25-26 gange = 77-87-96-101-106-110 masker. Når arbejdet måler 43-42-41-39-38-36 cm, lukkes de første 4-4-5-5-6-6 masker og de sidste 4-4-5-5-6-6 masker af til ærmegab = 69-79-86-91-94-98 masker. Læg arbejdet til side og strik 1 ærme til på samme måde.

BÆRESTYKKE:
Sæt ærmerne ind på samme rundpind 3 som ryg- og forstykke, hvor der blev lukket af til ærmegab = 336-374-396-437-460-504 masker. Strik glatstrik i 0-0-1-0-2-0 cm. Skift til rundpind 2,5.
Strik A.1a (= 21-22-22-23-23-24 masker) over alle masker (= 16-17-18-19-20-21 gange i bredden).

Fortsæt mønsteret således. Når A.1a er strikket 1 gang i højden er der 304-340-360-399-420-504 masker på pinden. Nu strikkes A.1b over A.1a. Når A.1b er strikket 1 gang i højden er der 112-119-126-133-140-147 masker på pinden. Luk af med ret over ret og vrang over vrang. Bærestykket måler ca 22-24-25-27-29-31 cm.

MONTERING: Sy sammen under ærmerne, sy i yderste led af yderste maske

Denne opskrift er blevet rettet. .

Opdateret online: 23.10.2018
Rettelse: MONTERING: Sy sammen under ærmerne, sy i yderste led af yderste maske

= flyt 2 masker løs over på højre pind som om de skulle strikkes ret sammen, 1 ret, løft de 2 løse masker over masken som blev strikket
= lav 1 omslag mellem 2 masker, omslaget strikkes ikke drejet på næste omgang, der skal blive hul
= strikkeretning
= lav 1 omslag mellem 2 masker, omslaget strikkes drejet på næste omgang, der skal IKKE blive hul
= 2 masker vrang sammen

Kommentarer (11)

Skriv din kommentar her!

Lone Bertelsen 30.01.2019 - 14:27:

Ligge4 der rettelser til 196-26, mønstret passer ikke

DROPS Design 31.01.2019 kl. 10:16:

Hei Lone. Vi ser gjerne på det hvis det er noe du mener er feil i oppskriften. Kan du si noe mer spesifikt om hva/hvor det ikke passer? Hilsen Drops

Suzanne 22.01.2019 - 05:00:

Bonjour je fais le diagramme A1a gr. large et là je tricote de droite vers la gauche et je suis sur l'endroit du pull je me demande si je suis correct car je trouve le diagramme est plus beau sur l'envers du tricot. Merci de me répondre

DROPS Design 22.01.2019 kl. 09:12:

Bonjour Suzanne, le pull se tricote d'abord en rond, A.1a va donc se tricoter sur l'endroit, et tous les rangs vont se tricoter de droite à gauche (rang 1 et 2: à l'endroit avec des augmentations au 2ème rang), puis rang 3 et 4: côtes 1 m env, 1 m end, etc... Bon tricot!

Suzanne 11.01.2019 - 03:46:

Bonjour je suis entrain de faire ce pull taille XL et pour la manche je termine en rabattant 5 mailles au début du rang et 5 mailles à la fin du rang alors il reste 1 maille en plein centre que faire . Merci de me répondre

DROPS Design 11.01.2019 kl. 09:35:

Bonjour Suzanne, rabattez les 5 premières mailles du tour, tricotez ensuite comme avant les 86-91 mailles suivantes, il reste 5 mailles sur l'aiguille gauche, rabattez ces 5 dernières mailles, coupez le fil et passez-le dans la dernière maille. Mettez vos 86-91 m en attente et tricotez la deuxième manche de la même façon. Bon tricot!

Annette 08.01.2019 - 23:14:

Kan man bruge rent uldgarn til denne opskrift, og I så fald hvilket?

DROPS Design 14.01.2019 kl. 14:13:

Hei Annette, Så lenge du oppnår samme strikkefasthet som angitt kan du helt fint bytte til et rent ullgarn. Nord tilhører garngruppe A, og alle garn i denne gruppen har tilsvarende strikkefatshet. Baby Merino er et godt alternativ i 100% merinoull, mens Flora eller Alpaca gode alternativer med alpaca. her kan du se alle garnene i grangruppe A, og hva de inneholder. God fornøyelse

Comte 08.01.2019 - 10:38:

Bonjour Je suis en train de terminer ce magnifique pull. J'ai mis des perles sur les doubles diminutions. Mais comment faire pour aplatir la bande des 6 rangs de point mousse car elle se retourne et cette laine ne se repasse pas.Merci

DROPS Design 08.01.2019 kl. 11:15:

Bonjour Mme Comte, vous pouvez bloquer votre pull une fois terminé: humidifiez-le et laissez-le sécher à plat, en épinglant la bordure si besoin. Bon tricot!

Miren Díaz 12.11.2018 - 11:15:

Quiero hacer este patron en la talla XLL pero falta el gráfico A1a para esta talla y para la XL ¿Podrían corregirlo o mandar una solución? Gracias

DROPS Design 19.11.2018 kl. 22:30:

Hola Miren. Ya están disponible todos los diagramas. Ha sido un fallo al publicar los diagramas del patrón.

Maria Cecilia 20.10.2018 - 16:33:

Olá! Corrijam a tradução do português: em vez de "Tricota-se de cima para baixo", deve ser "Tricota-se de baixo para cima". ;)

Hetty Van Buuren- De Swart 16.10.2018 - 17:24:

196-26 is er ook een “top-to-bottum” vergelijkbaar model?

DROPS Design 20.10.2018 kl. 17:25:

Dag Hetty,

Ik kan zo snel niet iets vergelijkbaars vinden in dezelfde garendikte. Wel dit patroon van garencategorie B. Je kunt even kijken bij de categorie truien of er iets bij zit.

Tanja 11.08.2018 - 08:32:

Hallo, ich schließe mich an! Bitte veröffentlichen! :-)

Sonia 05.08.2018 - 17:49:

Precioso, me encanta

Kommentere opskrift DROPS 196-26