DROPS / 196 / 26

Green Echo by DROPS Design

Stickad tröja med runt ok i DROPS Nord. Arbetet är stickat med hålmönster och strukturmönster. Storlek S – XXXL.

DROPS Design: Modell no-012
Garngrupp A
-----------------------------------------------------------

350-350-400-450-500-550 g färg 19, skogsgrön

-------------------------------------------------------

32 maskor på bredden och 32 varv på höjden med strukturmönstret i A.1 = 10 x 10 cm.

STICKOR:
DROPS STRUMPSTICKOR NR 3: till ärmarna.
DROPS RUNDSTICKA NR 3: längd på 80 cm till slätstickning.
DROPS STRUMPSTICKOR NR 2,5: till resår.
DROPS RUNDSTICKOR NR 2,5: längd på 40 och 80 cm till strukturmönster/rätstickning.

DROPS Nord uni colour DROPS Nord uni colour 29.00 kr /50g
Garnaffären
Beställ 
DROPS Nord mix DROPS Nord mix 29.00 kr /50g
Garnet till detta mönstret kostar 203kr. Läs mer.

Instruktioner

-------------------------------------------------------

FÖRKLARING TILL BESKRIVNINGEN:

-------------------------------------------------------

MINSKNINGSTIPS (gäller fram- och bakstycket):
Minska 1 maska på varje sida av varje markör så här: Sticka till det återstår 3 maskor före markören, sticka 2 maskor räta tillsammans, sticka 2 rätmaskor (markören sitter mellan dessa maskorna), lyft 1 maska som om den skulle stickas rät, 1 rätmaska, drag den lyfta maskan över maskan som stickades (= 2 maskor minskade vid varje markör = totalt 4 maskor minskade på varvet).

ÖKNINGSTIPS (gäller ärmarna):
Sticka till det återstår 2 maskor före markören, 1 omslag (= 1 maska ökad), sticka 4 rätmaskor (markören sitter mitt emellan dessa maskorna), 1 omslag (= 1 maska ökad).
Omslagen stickas vridet räta på nästa varv, det ska inte bli hål.

-------------------------------------------------------

BÖRJA ARBETET HÄR:

-------------------------------------------------------

TRÖJA - KORT ÖVERSIKT ÖVER ARBETET:
Arbetet stickas nerifrån och upp. Fram- och bakstycket stickas först runt på rundsticka. Sedan stickas ärmarna runt på strumpstickor. Ärmarna och fram- och bakstycket sätts på samma rundsticka och det stickas runt i strukturmönster över oket.

FRAM- OCH BAKSTYCKE:
Lägg upp 254-272-284-315-336-372 maskor på rundsticka 2,5 med Nord. Sticka 6 varv RÄTSTICKNING – läs förklaring ovan. Byt till rundsticka 3 och sticka sedan i slätstickning.
Varvet börjar mitt bak. Sticka 63-68-71-78-84-93 rätmaskor (= halva bakstycket), sätt 1 markör, sticka 127-136-142-158-168-186 rätmaskor (= framstycket), sätt 1 markör och sticka de sista 64-68-71-79-84-93 maskorna räta (= halva bakstycket).
KONTROLLERA STICKFASTHETEN!
När arbetet mäter 8 cm minskas det 1 maska på varje sida av varje markör – läs MINSKNINGSTIPS!
Minska så med 2½ cm mellanrum totalt 10 ggr = 214-232-244-275-296-332 maskor. När arbetet mäter 33-33-34-34-34-34 cm maskas det av för ärmhål på nästa varv så här:
Sticka 49-54-56-63-68-77 rätmaskor, maska av de nästa 8-8-10-10-12-12 maskorna, 99-108-112-128-136-154 rätmaskor, maska av de nästa 8-8-10-10-12-12 maskorna och sticka 50-54-56-64-68-77 rätmaskor = 198-216-224-255-272-308 maskor. Lägg arbetet åt sidan och sticka ärmarna.

ÄRM:
Lägg upp 57-60-63-66-66-69 maskor på strumpstickor 2,5 och sticka resår (= 1 rätmaska, 2 avigmaskor) över alla maskorna. När arbetet mäter 5 cm, byts det till strumpstickor 3 och det stickas vidare i slätstickning. På första varvet minskas det 12-11-13-13-10-11 maskor jämnt fördelat = 45-49-50-53-56-58 maskor. Sätt 1 markör i början av varvet. När ärmen mäter 8-10-6-12-12-9 cm, ökas det 1 maska på varje sida av markören – läs ÖKNINGSTIPS! Öka så med 2-1½-1½-1-1-1 cm mellanrum totalt 16-19-23-24-25-26 ggr = 77-87-96-101-106-110 maskor. När arbetet mäter 43-42-41-39-38-36 cm, maskas de första 4-4-5-5-6-6 maskorna och de sista 4-4-5-5-6-6 maskorna av för ärmhål = 69-79-86-91-94-98 maskor. Lägg arbetet åt sidan och sticka 1 ärm till på samma sätt.

OK:
Sätt ärmarna på samma rundsticka 3 som fram- och bakstycket, där det maskades av maskor för ärmhål = 336-374-396-437-460-504 maskor. Sticka slätstickning i 0-0-1-0-2-0 cm. Byt till rundsticka 2,5.
Sticka A.1a (= 21-22-22-23-23-24 maskor) över alla maskorna (= 16-17-18-19-20-21 ggr på bredden).

Fortsätt mönstret så. När A.1a har stickats 1 gång på höjden är det 304-340-360-399-420-504 maskor på varvet. Nu stickas A.1b över A.1a. När A.1b har stickats 1 gång på höjden är det 112-119-126-133-140-147 maskor på varvet. Maska av med rätmaskor över rätmaskor och avigmaskor över avigmaskor. Oket mäter ca 22-24-25-27-29-31 cm.

MONTERING: Sy ihop under ärmarna, kant till kant i yttersta ledet av yttersta maskan

Detta mönster har uppdaterats. .

Uppdaterad online: 23.10.2018
Rättelse: MONTERING: Sy ihop under ärmarna, kant till kant i yttersta ledet av yttersta maskan

= lyft över 2 maskor på höger sticka som om de skulle stickas räta tillsammans, 1 rätmaska, drag de 2 lyfta maskorna över maskan som stickades
= mellan 2 maskor görs det 1 omslag, omslaget stickas inte vridet på nästa varv, det ska bli hål
= stickriktning
= mellan 2 maskor görs det 1 omslag, omslaget stickas vridet på nästa varv, det ska inte bli hål
= 2 maskor aviga tillsammans

Małgorzata 26.02.2019 - 18:19:

Cześć ! Wydziergałam ten sweterek.Na początku wydawał się trudny.Ale udało się.Mam go dzięki Wam.

Lone Bertelsen 30.01.2019 - 14:27:

Ligge4 der rettelser til 196-26, mønstret passer ikke

DROPS Design 31.01.2019 kl. 10:16:

Hei Lone. Vi ser gjerne på det hvis det er noe du mener er feil i oppskriften. Kan du si noe mer spesifikt om hva/hvor det ikke passer? Hilsen Drops

Suzanne 22.01.2019 - 05:00:

Bonjour je fais le diagramme A1a gr. large et là je tricote de droite vers la gauche et je suis sur l'endroit du pull je me demande si je suis correct car je trouve le diagramme est plus beau sur l'envers du tricot. Merci de me répondre

DROPS Design 22.01.2019 kl. 09:12:

Bonjour Suzanne, le pull se tricote d'abord en rond, A.1a va donc se tricoter sur l'endroit, et tous les rangs vont se tricoter de droite à gauche (rang 1 et 2: à l'endroit avec des augmentations au 2ème rang), puis rang 3 et 4: côtes 1 m env, 1 m end, etc... Bon tricot!

Suzanne 11.01.2019 - 03:46:

Bonjour je suis entrain de faire ce pull taille XL et pour la manche je termine en rabattant 5 mailles au début du rang et 5 mailles à la fin du rang alors il reste 1 maille en plein centre que faire . Merci de me répondre

DROPS Design 11.01.2019 kl. 09:35:

Bonjour Suzanne, rabattez les 5 premières mailles du tour, tricotez ensuite comme avant les 86-91 mailles suivantes, il reste 5 mailles sur l'aiguille gauche, rabattez ces 5 dernières mailles, coupez le fil et passez-le dans la dernière maille. Mettez vos 86-91 m en attente et tricotez la deuxième manche de la même façon. Bon tricot!

Annette 08.01.2019 - 23:14:

Kan man bruge rent uldgarn til denne opskrift, og I så fald hvilket?

DROPS Design 14.01.2019 kl. 14:13:

Hei Annette, Så lenge du oppnår samme strikkefasthet som angitt kan du helt fint bytte til et rent ullgarn. Nord tilhører garngruppe A, og alle garn i denne gruppen har tilsvarende strikkefatshet. Baby Merino er et godt alternativ i 100% merinoull, mens Flora eller Alpaca gode alternativer med alpaca. her kan du se alle garnene i grangruppe A, og hva de inneholder. God fornøyelse

Comte 08.01.2019 - 10:38:

Bonjour Je suis en train de terminer ce magnifique pull. J'ai mis des perles sur les doubles diminutions. Mais comment faire pour aplatir la bande des 6 rangs de point mousse car elle se retourne et cette laine ne se repasse pas.Merci

DROPS Design 08.01.2019 kl. 11:15:

Bonjour Mme Comte, vous pouvez bloquer votre pull une fois terminé: humidifiez-le et laissez-le sécher à plat, en épinglant la bordure si besoin. Bon tricot!

Miren Díaz 12.11.2018 - 11:15:

Quiero hacer este patron en la talla XLL pero falta el gráfico A1a para esta talla y para la XL ¿Podrían corregirlo o mandar una solución? Gracias

DROPS Design 19.11.2018 kl. 22:30:

Hola Miren. Ya están disponible todos los diagramas. Ha sido un fallo al publicar los diagramas del patrón.

Maria Cecilia 20.10.2018 - 16:33:

Olá! Corrijam a tradução do português: em vez de "Tricota-se de cima para baixo", deve ser "Tricota-se de baixo para cima". ;)

Hetty Van Buuren- De Swart 16.10.2018 - 17:24:

196-26 is er ook een “top-to-bottum” vergelijkbaar model?

DROPS Design 20.10.2018 kl. 17:25:

Dag Hetty,

Ik kan zo snel niet iets vergelijkbaars vinden in dezelfde garendikte. Wel dit patroon van garencategorie B. Je kunt even kijken bij de categorie truien of er iets bij zit.

Tanja 11.08.2018 - 08:32:

Hallo, ich schließe mich an! Bitte veröffentlichen! :-)

Kommentér oppskrift DROPS 196-26