DROPS / 196 / 27

Green Echo Jacket by DROPS Design

Strikket jakke med rundt bærestykke i DROPS Nord. Arbejdet er strikket med hulmønster og strukturmønster. Størrelse S – XXXL.

DROPS Design: Model no-011
Garngruppe A
-----------------------------------------------------------

350-350-400-450-500-550 g farve 19, skovgrøn

-------------------------------------------------------

32 masker i bredden og 32 pinde i højden med strukturmønsteret i A.1 til A.3 = 10 x 10 cm.

PINDE:
DROPS STRØMPEPINDE NR 3: til ærmer.
DROPS RUNDPINDE NR 3: Længde på 80 cm til glatstrik.
DROPS STRØMPEPINDE NR 2,5: til rib.
DROPS RUNDPINDE NR 2,5: Længde på 80 cm til strukturmønster/retstrik.

DROPS PERLEMORKNAP, Buet (hvid) NR 521: 6-6-7-7-8-8 stk.

DROPS Nord uni colour DROPS Nord uni colour 14.25 kr /50g
YarnLiving
Bestil
DROPS Nord mix DROPS Nord mix 14.95 kr /50g
Garnet til denne opskrift koster fra 99.75kr. Læs mere.

Instruktioner

-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

Se diagram A.1 til A.3. Vælg diagram for din størrelse.
Diagrammerne viser alle pinde i mønsteret set fra retsiden.

INDTAGNINGSTIPS (gælder ryg- og forstykke):
Alle indtagninger gøres fra retsiden!
Tag 1 maske ind på hver side af hver mærketråd således: Strik til der er 3 masker tilbage før mærketråden, strik 2 masker ret sammen, strik 2 masker ret (mærketråden sidder mellem disse masker), tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, 1 ret, løft den løse maske over masken som blev strikket (= 2 masker taget ind ved hver mærketråd = totalt 4 masker taget ind på pinden).

UDTAGNINGSTIPS (gælder ærmerne):
Strik til der er 2 masker tilbage før mærket, slå om (= 1 maske taget ud), strik 4 masker ret (mærket sidder midt mellem disse masker), slå om (= 1 maske taget ud).
Omslagen strikkes drejet ret på næste omgang, det skal ikke blive hul.

KNAPHUL (nedenfra og op):
Luk af til knaphul på højre forkant. 1 KNAPHUL = strik tredje og fjerde maske fra kanten ret sammen og slå om. På næste pind strikkes omslaget ret = hul.
Luk af til knaphul når arbejdet måler:
S: 10, 19, 28, 37, 45 og 53 cm
M: 11, 20, 29, 38, 47 og 55 cm
L: 9, 17, 25, 33, 41, 49 og 57 cm
XL: 10, 19, 27, 35, 43, 51 og 59 cm
XXL: 9, 17, 25, 33, 40, 47, 54 og 61 cm
XXXL: 10, 18, 26, 34, 42, 49, 56 og 63 cm

-------------------------------------------------------

START ARBEJDET HER:

-------------------------------------------------------

JAKKE - KORT OVERSIGT OVER ARBEJDET:
Arbejdet strikkes nedenfra og op. Ryg- og forstykke strikkes først frem og tilbage på rundpind. Derefter strikkes ærmerne rundt på strømpepinde. Ærmerne og ryg- og forstykke sættes på samme rundpind og der strikkes frem og tilbage i strukturmønster over bærestykket.

RYG & FORSTYKKE:
Slå 266-285-297-327-348-385 masker op (inklusiv 5 kantmasker i hver side af arbejdet) på rundpind 2,5 med Nord. Strik 6 p retstrik – læs forklaring over. Skift til rundpind 3 og strik videre i glatstrik med 5 kantmasker retstrik i hver side af arbejdet. Sæt 1 mærketråd 69-74-77-84-89-99 masker ind fra hver side (mærketrådene markerer siderne). HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! Der lukkes af til KNAPHUL på højre forkant – læs forklaring over!
Når arbejdet måler 8 cm tages der 1 maske ind på hver side af hver mærketråd – læs INDTAGNINGSTIPS! Tag ind således på hver 2½.cm totalt 10 gange = 226-245-257-287-308-345 masker. Når arbejdet måler 33-33-34-34-34-34 cm lukkes der af til ærmegab på næste pind fra retsiden således:
Strik 5 kantmasker retstrik, 50-55-57-64-68-78 masker ret, luk de næste 8-8-10-10-12-12 masker af, 100-110-114-129-138-156 masker ret, luk de næste 8-8-10-10-12-12 masker af, 50-54-56-64-68-77 masker ret og afslut med 5 kantmasker retstrik = 210-229-237-267-284-321 masker. Læg arbejdet til side og strik ærmerne.

ÆRME:
Slå 57-60-63-66-66-69 masker op på strømpepinde 2,5 og strik rib (= 1 ret/ 2 vrang) over alle masker. Når arbejdet måler 5 cm, skiftes der til strømpepinde 3 og der strikkes videre i glatstrik. På første omgang tages der 12-11-13-13-10-11 masker ind jævnt fordelt = 45-49-50-53-56-58 masker. Sæt 1 mærke i starten af omgangen. Når ærmet måler 8-10-6-12-12-9 cm, tages der 1 maske ud på hver side af mærket – læs UDTAGNINGSTIPS! Tag ud således på hver 2.-1½.-1½.-1.-1.-1.cm totalt 16-19-23-24-25-26 gange = 77-87-96-101-106-110 masker. Når arbejdet måler 43-42-41-39-38-36 cm, lukkes de første 4-4-5-5-6-6 masker og de sidste 4-4-5-5-6-6 masker af til ærmegab = 69-79-86-91-94-98 masker. Læg arbejdet til side og strik 1 ærme til på samme måde.

BÆRESTYKKE:
Sæt ærmerne ind på samme rundpind 3 som ryg- og forstykke, hvor der blev lukket af til ærmegab = 348-387-409-449-472-517 masker. Strik glatstrik med 5 kantmasker retstrik i hver side af arbejdet i 0-0-1-0-2-0 cm. Skift til rundpind 2,5 og strik således fra retsiden:
Strik 5 kantmasker retstrik, A.1a (= 1-2-2-1-1-2 masker), gentag A.2a (= 21-22-22-23-23-24 masker) over de næste 336-374-396-437-460-504 masker (= 16-17-18-19-20-21 gange i bredden), A.3a (= 1 maske) og afslut med 5 kantmasker retstrik. Obs! På 2.pind i diagram A.2a tages der ud fra vrangen. Fortsæt mønsteret således. Når A.1a til A.3a er strikket 1 gang i højden er der 316-353-373-411-432-517 masker på pinden. Nu strikkes A.1b til A.3b over A.1a til A.3a. Når A.1b til A.3b er strikket 1 gang i højden er der 124-132-139-145-152-160 masker på pinden. Luk af med ret over ret og vrang over vrang. Bærestykket måler ca 22-24-25-27-29-31 cm.

MONTERING:
Sy på knapper på venstre forkant. Sy sammen under ærmerne, i yderste led af yderste maske.

Denne opskrift er blevet rettet. .

Opdateret online: 23.10.2018
Rettelse. MONTERING: Sy sammen under ærmerne, i yderste led af yderste maske

Diagram

= ret fra retsiden og vrang fra vrangen
= vrang fra retsiden og ret fra vrangen
= flyt 2 masker løst over på højre pind som om de skulle strikkes ret sammen, 1 ret, løft de 2 løse masker over masken som blev strikket
= lav 1 omslag mellem 2 masker, omslaget strikkes ikke drejet på næste pind, der skal blive hul
= strikkeretning
= lav 1 omslag mellem 2 masker fra vrangen, omslaget strikkes drejet på næste pind, der skal IKKE blive hul
= 2 masker vrang sammen
= tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, 1 ret, løft den løse maske over den som blev strikket ret

Behøver du hjælp med opskriften?

Tak for at du vælger en opskrift fra DROPS Design. Vi arbejder hårdt for at udgive opskrifter som er korrekte og enkle at forstå. Alle opskrifter er oversat fra norsk og du kan altid se originalopskriften (DROPS 196-27) for mål og udregninger.

Andrea 06.01.2020 - 16:44:

Please!! Do you have written directions instead of those maddening charts for the lovely yoke pattern? I have seen many of these and they are impossible to follow---too small, too hard even when I try to enlarge them to not waste a lot of time trying to recall which box means what stitch!!!! These charts are really awful!! It wouldn't be hard to use the old, tried and true method of giving written pattern directions so I can just follow the numbered rows!!! I've been knitting over 50 years !!!

DROPS Design 07.01.2020 kl. 09:16:

Dear Andrea, The DROPS patterns are knitted and crocheted by thousands and thousands of people  around the world. We understand however that in certain countries, with different knitting/crochet traditions than Scandinavia, our patterns might be written in a way that differs from what some are used to. But of course we want everyone to understand our patterns, so that’s why we have created an extensive library of tutorial videos as well as step by step lessons that explain how to follow the techniques we use and how to read the diagrams in our patterns. Give them a try!

Inge 19.11.2018 - 17:35:

Om de pas te beginnen (grootste maat) staat er (bies) dan A1a (=2 st), dan 21x A2a, dan A3a (=1st).\r\nA1a kan ik in het patroon vinden, maar bestaat uit 24 steken, I.p.v. 2st.\r\nA2a en A3a geheel niet.\r\nEven als A2b en A3b kan ik niet vinden.\r\nMist er wat? Hoop snel wat te horen, anders kan ik niet verder.

DROPS Design 22.11.2018 kl. 11:53:

Dag Inge,

Het lijkt er inderdaad op dat de telpatronen niet op de juiste manier toegevoegd zijn. Heb het doorgegeven aan de ontwerp afdeling ter correctie en ik hoop op een spoedige reactie.

Monique 13.07.2018 - 09:04:

Dieses Modell hätte ich gerne! Weiter Ausschnitt und leichte A-Linie, die auch in größerer Größe toll ist. Dazu diese schöne Farbe! Bitte veröffentlichen!

Kommentere opskrift DROPS 196-27