DROPS / 196 / 30

Wednesday Mood by DROPS Design

Strikket bluse med raglan i DROPS Puna. Arbejdet strikkes ovenfra og ned med struktur. Størrelse S - XXXL.

DROPS Design: Model pu-027
Garngruppe B
-------------------------------------------------------

400-400-450-500-550-600 g farve 04, gråbrun

DROPS RUNDPINDE NR 4: Længde på 40 cm og 60 cm eller 80 cm til glatstrik.
DROPS STRØMPEPINDE NR 3,5.
DROPS RUNDPINDE NR 3,5: Længde på 80 cm til rib.

DROPS Puna natural DROPS Puna natural 18.00 kr /50g
YarnLiving
Bestil
DROPS Puna natural mix DROPS Puna natural mix 18.00 kr /50g
YarnLiving
Bestil
DROPS Puna uni colour DROPS Puna uni colour 18.95 kr /50g
Garnet til denne opskrift koster fra 151.6kr. Læs mere.
-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

MØNSTER:
Se diagram A.1 til A.3. Diagrammerne viser alle pinde i mønsteret set fra retsiden.

UDTAGNINGSTIPS-1 (jævnt fordelt):
For at beregne hvordan der skal tages ud jævnt, regner man det totale maskeantal på pinden (f.eks 110 masker) og deler maskerne med antal udtagninger som skal gøres (f.eks 4) = 27,5.
I dette eksempel tages der ud ved at slå om efter skiftevis hver 27. og 28.maske. På næste omgang strikkes omslagene drejet så der ikke bliver hul.

RAGLAN:
Tag 1 maske ud på hver side af A.1 i hver overgang mellem ryg & forstykke og ærmer (= 8 masker taget ud på omgangen). Tag 1 maske ud ved at slå om. På næste omgang strikkes omslagen drejet ret så der ikke bliver hul. De nye masker strikkes i glatstrik.

UDTAGNINGSTIPS-2 (gælder siderne på ryg- og forstykke):
Strik til der er 2 masker tilbage før mærketråden, slå om, strik 4 masker ret (mærketråden sidder midt mellem disse masker), slå om. På næste omgang strikkes omslagen drejet ret så der ikke bliver hul. De nye masker strikkes i glatstrik.

Tag 1 maske ind på hver side af mærketråden således: Strik til der er 2 masker tilbage før mærketråden, strik 2 masker ret sammen, (mærketråden sidder her), tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, 1 ret, løft den løse maske over masken som blev strikket.

-------------------------------------------------------

START ARBEJDET HER:

-------------------------------------------------------

BLUSE - KORT OVERSIGT OVER ARBEJDET:
Halskant, bærestykke og ryg & forstykke strikkes rundt på rundpind, ovenfra og ned. Ryg- og forstykke deles ved slidsen, derefter strikkes forstykket og bagstykket frem og tilbage hver for sig. Ærmerne strikkes rundt på lille rundpind/strømpepinde, ovenfra og ned.

HALSKANT:
Slå 110-115-120-125-135-145 masker op på rundpind 3,5 med Puna. Strik 1 omgang ret. Derefter strikkes der rib (= 3 ret / 2 vrang) i 4 cm. Strik 1 omgang ret hvor der tages 4-7-10-9-11-17 masker ud jævnt fordelt – læs UDTAGNINGSTIPS-1 = 114-122-130-134-146-162 masker. Strik 1 omgang vrang. Skift til rundpind 4 og strik bærestykket som forklaret under.

BÆRESTYKKE:
ARBEJDET MÅLES VIDERE HERFRA!
Første omgang strikkes således: Slå om, strik 18-22-26-28-34-42 masker ret (= bagstykke), slå om, strik A.1 (= 19 masker), slå om, strik 1 maske ret (= ærme), slå om, strik A.1 (= 19 masker), slå om, strik 18-22-26-28-34-42 masker ret (= forstykke), slå om, strik A.1 (= 19 masker), slå om, strik 1 maske ret (= ærme), slå om, strik A.1 (= 19 masker).
Første udtagning til RAGLAN – læs forklaring over, er nu færdig. Fortsæt mønsteret således og tag ud på hver 2.omgang totalt 24-27-30-33-36-39 gange = 306-338-370-398-434-474 masker. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! Når alle udtagninger til raglan er færdige måler arbejdet ca 17-19-21-24-26-28 cm. Strik videre med mønster og ret, men uden udtagninger til arbejdet måler 19-21-23-24-26-29 cm (sørg for at nt næste pind i mønsteret strikkes med ret).
Næste omgang strikkes således: Strik 75-85-95-103-115-129 masker som før (= bagstykke), sæt de næste 69-75-81-87-93-99 masker på 1 tråd til ærme, slå 8 nye masker op på pinden (= i siden under ærmet), strik de næste 84-94-104-112-124-138 masker som før (= forstykke), sæt de næste 69-75-81-87-93-99 masker på 1 tråd til ærme, slå 8 nye masker op på pinden (= i siden under ærmet), og strik de sidste 9 masker som før (= bagstykke). Ryg & forstykke og ærmer strikkes videre hver for sig. ARBEJDET MÅLES VIDERE HERFRA!

RYG & FORSTYKKE:
= 184-204-224-240-264-292 masker. Sæt 1 mærketråd i hver side, midt i de 8 masker som blev slået op under hvert ærme. Lad mærketrådene følge med i arbejdet, de skal bruges lidt senere når der skal tages ud.
Fortsæt rundt og strik A.2 (= 26 masker) over de 8 nye masker som blev slået op under ærmerne og 9 masker på hver side af disse (dvs 13 masker på hver side af mærketråden i hver side). Når A.2 er strikket færdig i højden måler arbejdet ca 7½ cm. Fortsæt rundt med ret og på næste omgang tages der 1 maske ud på hver side af begge mærketråde – læs UDTAGNINGSTIPS-2 (= 4 masker taget ud på omgangen). Tag ud således på hver 3.cm totalt 3 gange = 196-216-236-252-276-304 masker. Strik videre til arbejdet måler 16-16-16-17-17-16 cm. Nu deles arbejdet i for- og bagstykke og delene strikkes færdig frem og tilbage hver for sig. Sæt de 98-108-118-126-138-152 masker mellem mærketrådene i siderne på 1 tråd til forstykke. Strik bagstykket således:

BAGSTYKKE:
= 98-108-118-126-138-152 masker. Strik glatstrik med 5 masker RETSTRIK – læs forklaring over, i hver side af arbejdet. Når arbejdet måler 23-23-23-24-24-23 cm tages der 30-30-30-37-40-41 masker ud jævnt fordelt (men ikke over maskerne i retstrik) = 128-138-148-163-178-193 masker. Skift til rundpind 3,5 og strik 2 p retstrik.
Næste pind strikkes således – fra retsiden: 5 masker retstrik, * 3 ret, 2 vrang *, strik fra *-* til der er 8 masker tilbage på pinden, strik 3 ret og 5 masker retstrik. Strik rib således i 5 cm. Luk af med ret over ret og vrang over vrang – for at undgå at aflukningskanten strammer, kan der lukkes af med pinde 4. Hele blusen måler ca 52-54-56-58-60-62 cm fra skulderen.

FORSTYKKE:
= 98-108-118-126-138-152 masker. Sæt maskerne tilbage på rundpind 4 og strik på samme måde som bagstykket

ÆRME:
Sæt de 69-75-81-87-93-99 masker fra tråden i den ene side af arbejdet på lille rundpind/strømpepinde 4 og strik 1 maske i hver af de 8 masker som blev slået op under ærmet = 77-83-89-95-101-107 masker.
Sæt 1 mærketråd midt i de 8 masker under ærmet og lad mærketråden følge med videre i arbejdet. Mærketråden skal bruges lidt senere når der skal lukkes midt under ærmet. Strik A.3 (= 28 masker) midt under ærmet (dvs 14 masker af A.3 på hver side af mærketråden midt under ærmet). De resterende masker på omgangen strikkes ret. Når hele A.3 er strikket færdig i højden er der taget 18 masker ind = 59-65-71-77-83-89 masker. Fortsæt rundt med ret og på næste omgang tages der 2 masker ind under ærmet – læs INDTAGNINGSTIPS. Tag ind således på hver 10.-7.-6.-5.-4.-3.omgang totalt 7-9-11-13-15-17 gange = 45-47-49-51-53-55 masker. Strik videre med ret til ærmet måler 37-35-34-33-32-29 cm (kortere mål i de større størrelser pga længere bærestykke). Strik 1 omgang ret hvor der tages 5-8-6-9-7-10 masker ud jævnt fordelt = 50-55-55-60-60-65 masker. Skift til strømpepinde 3,5 og strik 1 omgang vrang. Derefter strikkes der rib (= 3 ret / 2 vrang) i 5 cm. Luk af med ret over ret og vrang over vrang – for at undgå at aflukningskanten strammer, kan der lukkes af med pind 4. Strik det andet ærme på samme måde.

Denne opskrift er blevet rettet. .

Opdateret online: 05.04.2019
Diagram A.3 er opdateret: korrigeret maskeantal efter indtagning på omgang 3 + vrangmasker lagt til på omgang 19 og 20

= lav 1 omslag mellem 2 masker. På næste omgang strikkes omslaget drejet ret så der ikke bliver hul
= denne rude er ingen maske fordi masken blev taget ind tidligere, gå direkte videre til næste symbol i diagrammet.

Elise 17.04.2019 - 12:09:

Bonjour, je suis débutante et je me demande à quel endroit je pourrais éventuellement mettre des marqueurs (pour mieux m'y retrouver au moment de l'empiècement). (Ma deuxième question rejoint un peu la première: à quel moment précis faire les jetés d'augmentation par exemple pour le second tour d'augmentation ? Merci de votre aide :) Élise

DROPS Design 23.04.2019 kl. 11:12:

Bonjour Elise, vous pouvez mettre un marqueur avant et après chaque A.1 (= vous aurez ainsi 8 marqueurs) et vous pourrez alors augmenter avant le marqueur avant A.1 et après le marqueur après A.1 = 8 augmentations par tour. Bon tricot!

Ilona 02.04.2019 - 11:36:

Guten Morgen. Mir ist aufgefallen, daß sich in die Zeichnung A.3 mindestens 2 Fehler eingeschlichen haben. - von Zeile 3 zu Zeile 4 ist die Außenkante um je 2 Maschen reduziert (müßte je 1M sein) - ab Zeile 19 liegen plötzlich 4 rechte Maschen zwischen der äußeren Kante und den linken Maschen in der Mitte. Wie soll das Muster unter dem Ärmel laufen? Ähnlich wie bei A.2? Ich wäre über eine konstruktive Antwort sehr dankbar.

DROPS Design 04.04.2019 kl. 10:09:

Liebe Ilona, Herzlichen Dank für den Hinweis, Diagram A.3 wird korrigiert. Viel Spaß beim stricken!

Maria 14.03.2019 - 10:56:

Buongiorno volevo chiedere sul dietro l aumento di 30 maglie è da dividere anche col davanti o al davanti devo aggiungere altre 30 maglie. E poi si devono aggiungere in ultimo o nei 23 cm ? Grazie

DROPS Design 14.03.2019 kl. 11:49:

Buongiorno Maria. Sta lavorando solo sulle maglie del dietro. Quando il dietro misura 23 cm da dove il corpo è stato separato dalle maniche, aumenta 30 maglie a intervalli regolari. Ripeterà poi questi aumenti anche sul davanti. Buon lavoro!

Valeria Madau 10.02.2019 - 13:41:

Nella spiegazione dello sprone non capisco cosa significa” lavorare1(=manica)” . Si intende 1 maglia,1motivoA oppure 1 gettato? Grazie in anticipo per la risposta è grazie per tutti i bellissimi modelli che proponete!

DROPS Design 10.02.2019 kl. 15:27:

Buonasera Valeria, abbiamo corretto il testo, deve lavorare 1 maglia diritto per le maniche. Grazie pera segnalazione. Buon lavoro!

Alexandre 10.02.2019 - 12:54:

Bonjour, Il y a une petite imprecision au niveau des cotes du col, à mon avis, (= 1 maille endroit 3 / 2 mailles envers) doit être lu (= 3 mailles endroits / 2 mailles envers). Bien à vous, Alex

DROPS Design 11.02.2019 kl. 12:18:

Bonjour Alex et merci pour votre retour, cette faute de frappe a été corrigée. Bon tricot!

Nadia 05.12.2018 - 17:36:

Seguendo le Vs.istruzioni,non riesco a capire come dividere i punti per le maniche, davanti e dietro. I 69 punti delle maniche includono anche parte del motivo A1 e se si quanti punti? Grazie.

DROPS Design 06.12.2018 kl. 11:38:

Buongiorno Nadia. Sì i 69 punti per le maniche comprendono 49 m lavorate a diritto più 10 maglie (a destra e a sinistra delle 49 m) lavorate seguendo il motivo A1. In tutto 69 maglie. Buon lavoro!

Marzella Parth 27.11.2018 - 06:03:

Frage zu: Anleitung DROPS 196-30 Hallo! Ich würde gerne den Pulli häkeln, nicht stricken, meine Frage ist, wie viel Garn brauche ich von dem Garn Drops Puna 100% Alpaka für Gr. 44 ? lg Marcella

DROPS Design 27.11.2018 kl. 09:00:

Liebe Frau Parth, wir haben leider nur die Garnmenge für diesen Pullover als gestrickt und nich als gehäkelt - gerne können Sie von unsere gehäkelte Pullover inspirieren. Gerne wird Ihnen Ihr DROPS Laden auch telefonisch oder per E-Mail weiterhelfen. Viel Spaß beim häkeln!

Janet 13.06.2018 - 18:44:

Ein tolles, schlichtes Modell, welches durch kleine Akzente stark zur Wirkung kommt --> Raglanlinie und kleine Seitenschlitze

Kommentere opskrift DROPS 196-30