DROPS / 196 / 20

Flora Viola by DROPS Design

Hæklet bluse med raglan i DROPS Puna. Arbejdet hækles ovenfra og ned i vinkel med vifter, hulmønster og A-facon. Størrelse S - XXXL.

DROPS Design: Model pu-035
Garngruppe B
-------------------------------------------------------

700-750-800-900-1000-1100 g farve 11, blomme

-------------------------------------------------------
TILBEHØR TIL ARBEJDET:

HÆKLEFASTHED:
16 dobbeltstangmasker i bredden og 5,5 rækker i højden = 10 x 10 cm.

DROPS Puna natural DROPS Puna natural 20.95 kr /50g
YarnLiving
Bestil
DROPS Puna natural mix DROPS Puna natural mix 20.95 kr /50g
YarnLiving
Bestil
DROPS Puna uni colour DROPS Puna uni colour 21.95 kr /50g
Garnet til denne opskrift koster fra 293.3kr. Læs mere.
-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

HÆKLEINFORMATION:
I starten af hver omgang med dobbelt-stangmasker, erstattes første dobbelt-stangmaske med 4 luftmasker. Omgangen afsluttes med 1 kædemaske i 4.luftmaske i starten af omgangen.
I starten af hver omgang med fastmasker, erstattes første fastmaske med 1 luftmaske. Omgangen afsluttes med 1 kædemaske i første luftmaske i starten af omgangen.

MØNSTER:
Se diagram A.1 til A.11. Vælg diagram for din størrelse.
1 vifte = 2 luftmasker + 1 boble + 4 luftmasker + 1 boble + 2 luftmasker.

INDTAGNINGSTIPS (gælder ærmerne):
Alle indtagninger gøres på 1 omgang med dobbelt-stangmasker.
Hækl 1 dobbelt-stangmaske i hver af de første 2 fastmasker, hækl de næste 2 dobbelt-stangmasker sammen (= 1 maske taget ind), hækl 1 dobbelt-stangmaske i hver fastmaske til der er 4 fastmasker tilbage på omgangen, hækl de 2 næste dobbelt-stangmasker sammen (= 1 maske taget ind), hækl 1 dobbelt-stangmaske i hver af de sidste 2 fastmasker.

-------------------------------------------------------

START ARBEJDET HER:

-------------------------------------------------------

BLUSE - KORT OVERSIGT OVER ARBEJDET:
Arbejdet hækles rundt, ovenfra og ned. Der hækles først et bærestykke. Derefter deles arbejdet til ryg & forstykke og ærmer som hækles videre rundt hver for sig.

BÆRESTYKKE:
Hækl 102-102-111-116-116-125 luftmasker på nål 4,5 med Puna og sæt dem sammen til en ring med 1 kædemaske i første luftmaske. Hækl 1 luftmaske (= første fastmaske) - læs HÆKLEINFORMATION, spring over første luftmaske, hækl 1 fastmaske i hver af de næste 3-3-5-3-3-5 luftmasker * spring over 1 luftmaske, hækl 1 fastmaske i hver af de næste 6 luftmasker *, hækl fra *-* og afslut med 1 kædemaske i første luftmaske på omgangen = 88-88-96-100-100-108 fastmasker.
Derefter hækles der mønster således:
Omgangen starter i overgangen mellem bagstykket og ærmet (dvs der hækles først over ærmet, forstykket, ærmet og til sidst over bagstykket).
Højre ærme: Hækl A.1 over første maske, A.2 over 1 maske, A.3 over 1 maske.
Forstykket: Hækl A.4 over de næste 2-2-4-2-2-4 masker, A.5 over 17-17-17-18-18-18 masker, A.6 over 1-1-1-3-3-3 masker, A.7 over 1 maske (= midt foran), A.8 over 1-1-1-3-3-3 masker, A.9 over 17-17-17-18-18-18 masker, A.4 over de næste 2-2-4-2-2-4 masker.
Venstre ærme: Hækl som højre ærme.
Bagstykket: Hækl som forstykket.
Fortsæt mønsteret således. HUSK PÅ HÆKLEFASTHEDEN!
A.4, A.5 og A.9 repeteres i højden. Hækl A.2 til pilen som viser din størrelse, derefter hækles A.4 over disse masker.
Når A.1, A.3, A.6, A.7 og A.8 er hæklet 1 gang i højden er der 55-55-59-63-63-67 fastmasker og 4 vifter på hvert forstykke/bagstykke og 29-31-39-37-33-31 fastmasker på hvert ærme = totalt 168-172-196-200-192-196 fastmasker + 8 viftemønster.
Arbejdet måler ca 14 cm, målt langs skulderen.
Derefter hækles der videre således:
Højre ærme: Hækl A.1 over første maske, A.4 over de næste 27-29-37-35-31-29 masker, A.3 over 1 maske.
Forstykket: Hækl A.4 over de næste 2-2-4-2-2-4 masker, A.5 totalt 2 gange i bredden, A.6 over de næste 1-1-1-3-3-3 masker, A.7 (= 1 maske = midt foran), A.8 over de næste 1-1-1-3-3-3 masker, A.9 totalt 2 gange i bredden, A.4 over de næste 2-2-4-2-2-4 masker.
Venstre ærme: Hækl som højre ærme.
Bagstykket: Hækl som forstykket.
Fortsæt mønsteret således til arbejdet måler totalt 22-24-25-27-29-31 cm, målt langs skulderen (dvs ca 7-9-10-12-14-15 omgange efter første repetition af mønster A.1, A.3 og A.6 til A.8).
Der er nu ca 65-71-77-89-93-97 fastmasker/dobbeltstangmasker og ca 6-6-6-6-6-8 vifter på hvert forstykke/bagstykke og ca 45-51-59-61-61-63 fastmasker/dobbelt-stangmasker på hvert ærme = totalt ca 220-244-272-300-308-320 fastmasker/dobbelt-stangmasker + ca 12-12-12-12-12-16 viftemønster.
Nu deles arbejdet til ærmer og ryg & forstykke således:
Højre ærme: Spring over ærmemaskerne (= ca 45-51-59-61-61-63 masker) og hækl 6-6-6-8-10-12 luftmasker under ærmet.
Forstykket: Hækl mønster som før.
Venstre ærme: Spring over ærmemaskerne (= ca 45-51-59-61-61-63 masker) og hækl 6-6-6-8-10-12 luftmasker under ærmet.
Bagstykket: Hækl som forstykket.
Der er nu ca 71-77-83-93-103-109 fastmasker/dobbelt-stangmasker/luftmasker (inklusiv luftmaskerne under ærmet) + ca 6-6-6-6-6-8 vifter på hvert forstykke/bagstykke = totalt ca 142-154-166-186-206-218 fastmasker/dobbelt-stangmasker og ca 12-12-12-12-12-16 viftemønster.

RYG & FORSTYKKE:
Hækl 1 omgang med mønster som før og 1 fastmaske/dobbeltstangmaske i hver luftmaske under ærmet. Forskyd omgangen så den starter midt under ærmet. Sæt 1 mærke midt under begge ærmer.
Hækl mønster videre som før, men der tages masker ind i hver side således:
Forstykket: Hækl A.4 over de første 2-2-4-4-5-8 masker, A.10 over de næste 5 masker + viftemønsteret + 1 maske (afpas hvilken omgang der startes på i forhold til mønsteret), hækl mønster som før (dvs der fortsættes at tage ud midt foran) til der er 8-8-10-10-11-14 masker tilbage og 1 vifte før mærket, hækl A.11 over 1 maske + viftemønster + 5 masker, hækl A.4 over de næste 2-2-4-4-5-8 masker.
Bagstykket: Hækl som forstykke.
Fortsæt mønsteret således.
Dvs på hver omgang med dobbelt-stangmasker tages der ud på hver side af A.7 (dvs der tages ud i A.6 og A.8) og ind i A.10 og A.11 (når der tages dobbelt-stangmasker ind/ud tages der 2 dobbelt-stangmasker ud på hver side af A.7 (= totalt 8 dobbelt-stangmasker taget ud) og 1 dobbelt-stangmaske ind i hver A.10/A.11 (= totalt 4 dobbelt-stangmasker taget ind), dvs der tages totalt 4 dobbelt-stangmasker ud på omgangen).
Mønsteret i siderne tages ind og der tages ud til nyt mønster midt foran/midt bagpå. Når A.10 og A.11 er hæklet 1 gang i højden fortsætter indtagningen i dobbelt-stangmaskerne som før (dvs der tages ikke længere ind i viftemønsteret).
Når arbejdet måler 20 cm fra der hvor arbejdet blev delt, målt langs siden på det korteste, tages der masker ud som før, men der tages ikke længere vifter ud, dvs alle masker som tages ud, hækles i fastmasker/dobbelt-stangmasker.
Når arbejdet måler 25-25-26-26-26-26 cm fra der hvor arbejdet blev delt, målt langs siden på det korteste (dvs ca 11 omgange med dobbeltstangmasker = 11 gange taget ud), hækles der 1 kant således:
Hækl * 1 fastmaske, 3 luftmasker, spring over ca 1 cm *, hækl fra *-*, afslut med 3 luftmasker og 1 kædemaske i første fastmaske.
Sørg for at kanten ikke strammer tøjet, spring evt over færre masker. Klip og hæft alle tråde. Blusen måler ca 50-52-54-56-58-60 cm målt fra skulderen og ned, på det korteste.

ÆRME:
Sæt tråden fast med 1 kædemaske i 3.luftmaske under ærmet, hækl 1 fastmaske/dobbelt-stangmaske i hver af de 2-2-2-3-4-5 luftmasker under ærmet (tjek om der hækles fastmasker eller dobbelt-stangmasker i forhold til mønsteret), hækl 1 fastmaske/dobbelt-stangmaske i hver af de ca 45-51-59-61-61-63 masker der blev hoppet over til ærme og afslut med 1 fastmaske/dobbelt-stangmaske i hver af de sidste 3-3-3-4-5-6 luftmasker under ærmet = ca 51-57-65-69-71-75 fastmasker/dobbelt-stangmasker.
Fortsæt rundt efter A.4.
Når ærmet måler 2 cm tages der 2 masker ind under ærmet - læs INDTAGNINGSTIPS.
Tag ind således på hver 5.-3.-2½.-2½.-2½.-2.cm totalt 8-11-13-13-14-15 gange = ca 35-36-39-43-43-45 masker.
Fortsæt med mønster til arbejdet måler 43-42-41-40-38-37 cm, nu hækles der 1 kant rundt om ærmet således: Hækl * 1 fastmaske, 3 luftmasker, spring over ca 1 cm *, hækl fra *-* rundt om hele ærmet, sørg for at der afsluttes med 3 luftmasker og 1 kædemaske i første fastmaske. Klip og hæft tråden. Hækl det andet ærme på samme måde.

HALSKANT:
Hækl en kant rundt i halsen således: Start midt på skulderen, sæt tråden fast med 1 kædemaske i 1 maske, hækl * 1 fastmaske i næste maske, 3 luftmasker, spring over ca 1 cm *, hækl fra *-* rundt således, og afslut omgangen med 3 luftmasker og 1 kædemaske i første fastmaske. Sørg for at kanten ikke strammer halsen, spring evt over færre antal masker. Klip og hæft alle tråde.

Diagram

= luftmaske
= dobbelt-stangmaske
= fastmaske i masken
= fastmaske om luftmasken
= Boble: Hækl 1 dobbelt-stangmaske i næste fastmaske, men vent med sidste gennemtræk (= 2 løkker på nålen), hækl 3 dobbelt-stangmasker til i samme fastmaske på samme måde, træk derefter tråden gennem alle 5 løkker på nålen
= hækl 2 dobbelt-stangmasker sammen således:* Lav 2 omslag, stik nålen gennem næste maske, hent tråden, slå om og træk tråden gennem de 2 første løkker på nålen, slå om og træk tråden gennem de 2 næste løkker på nålen *, hækl fra *-* 1 gang til, slå om og træk tråden gennem alle 3 løkker på nålen (= 1 dobbelt-stangmaske taget ind)
= første omgang er allerede hæklet, det viser bare hvordan næste omgang skal hækles i/om maskerne

Kommentarer (32)

Skriv din kommentar her!

Peggy Armstrong 17.02.2019 - 00:42:

A4 and A5 appear to be missing......help

Gisèle 14.02.2019 - 16:39:

Très joli modèle que je suis entrain de faire. Merci

Dina Brady 14.02.2019 - 02:48:

I am on pg 3:8. Continue pattern like this. My shoulder Seam measures 8 3/4”. I am doing the small size but I only have 4 fans on front and back? I have 45 triples on sleeves. How do I go from 4 to 6 fans?

DROPS Design 14.02.2019 kl. 11:34:

Dear Mrs Brady, when you have worked A.1/A.3 and A.4/A.7 in height, there are enough room to work one more repeat in width of A.4 over sleeves between A.1/A.3 and 1 more repeat of A.5/A.9 between A.7 and A.4/A.6 and A.8/A.4, the number of fans will then increase. Happy crocheting!

Dina Brady 13.02.2019 - 05:37:

I am on page 3/8. Where it says Right sleeve: Work A.1 over first stitch - confused because A/1chart just finished with 13 sc - not sure what I put in first stitch (the three dble triples?

DROPS Design 13.02.2019 kl. 09:29:

Dear Mrs Brady, on this row, you start diagrams again in height, work A.1 (= 3 dc in the first sc from previous A.1), then repeat A.4 over the next 27 sts (= the last 12 sts from previous A.1 until 1 stitch remain on right sleeve) and finish with A.3 over the next stitch. Happy crocheting!

Muriel B 04.02.2019 - 10:40:

I crochet left handed. Could you please tell me what order I should crochet the diagrams in and whether I should follow them left to right or right to left. I have followed the pattern diagrams left to right in the given order and it does not look right so am wondering whether to do all right to left or change the diagram order to 3 2 1 4 9 8 7 6 5 4 etc

DROPS Design 04.02.2019 kl. 14:13:

Dear Muriel B, the diagrams are here all worked in the round, ie usually RS rows are worked from the bottom corner on the right side towards the left on every round. Maybe you can adjust your work like this, sorry, we are not left-handed crocheters and not sure how to help further, your store may have more tips for you. Happy crocheting!

Isabelle 01.02.2019 - 10:18:

Bonjour, je ne comprends pas comment continuer après avoir fait les 6 mailles du l'air pour séparer la manche. Comment reprendre les diagrammes A 6, 7 et 8 ? Merci à vous.

DROPS Design 01.02.2019 kl. 14:43:

Bonjour Isabelle, après avoir séparé les mailles des manches et monté les 2 x 6 ml sous les manches, on crochète d'abord 1 tour comme avant (en commençant ce tour au milieu sous la manche), et vous continuez comme indiqué sous chaque pièce: Devant & dos: A.4, A.10, point d'éventails + 1 m comme avant, augmentez comme avant au milieu devant, A.11, point d'éventails et A.4. Autrement dit, vous continuez les motifs comme avant, mais avec A.10 et A.11 sur les côtés du pull pour diminuer sur les côtés. Bon crochet!

Karen Crooks 20.01.2019 - 02:18:

I am making XL size, but when I get to the second section I am stuck on the first working of the “front piece”. After working A5 two times, I don’t have enough room before the next fan to work A6, A7 and A8. There are only 4 sc before the chain 4 starts and I need 10 sc (which will include the first 3 treble crochets for A9. This is the first time I’ve used this time of pattern, but have done fine until this point.

DROPS Design 21.01.2019 kl. 10:38:

Dear Mrs Crooks, repeat A.5 and A.9 (2 rows) in height as shown in diagram until A.6 and A.8 have been worked in height (= 12 rows), ie work all stitches as shown in diagram (insert markers between diagrams can help), then when you have finished A.6/A.8, you have now enough sts to work one more repeat A.5/A.9 and repeat A.6 and A.7 in height. Happy crocheting!

Ria Agterberg 07.12.2018 - 06:32:

Nooit problemen gehad met uw patronen maar dit keer, pffffff, uiteindelijk komt het wel goed maar als je in een toer zoveel telpatronen moet gebruiken die ook nog eens kris kras door elkaar staan zorgde bij mij voor vaak moeten uithalen. Daarom voor mijzelf een schema gemaakt en nu gaat het wel goed.

Maryse Demeure 04.12.2018 - 10:00:

Merci pour votre réponse, eh oui c\'est évident, j\'aurais du réfléchir un peu plus pour les rangs A5 et A9

Maryse Demeure 02.12.2018 - 01:45:

Bonjour, je ne comprends pas comment continuer le rang 3 pour A5 et A9. Je ne vois pas comment il est possible de reprendre au rang 1. Pourriez-vous m'éclairer svp. Merci d'avance !

DROPS Design 03.12.2018 kl. 09:22:

Bonjour Mme Demeure, quand vous répétez les 2 rangs de A.5/A.9, crochetez 1 bride dans chaque ms et crochetez 1 nope, 4 ml, 1 nope dans la ms entre les 2 arceaux du rang 2 de A.5/A.9, et terminez par 1 bride dans chaque ms. Bon crochet!

Kommentere opskrift DROPS 196-20