DROPS / 196 / 20

Flora Viola by DROPS Design

Hæklet bluse med raglan i DROPS Puna. Arbejdet hækles ovenfra og ned i vinkel med vifter, hulmønster og A-facon. Størrelse S - XXXL.

DROPS Design: Model pu-035
Garngruppe B
-------------------------------------------------------

700-750-800-900-1000-1100 g farve 11, blomme

-------------------------------------------------------
TILBEHØR TIL ARBEJDET:

HÆKLEFASTHED:
16 dobbeltstangmasker i bredden og 5,5 rækker i højden = 10 x 10 cm.

DROPS Puna natural DROPS Puna natural 17.95 kr /50g
YarnLiving
Bestil
DROPS Puna natural mix DROPS Puna natural mix 17.95 kr /50g
YarnLiving
Bestil
DROPS Puna uni colour DROPS Puna uni colour 18.95 kr /50g
Garnet til denne opskrift koster fra 251.3kr. Læs mere.

Instruktioner

-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

HÆKLEINFORMATION:
I starten af hver omgang med dobbelt-stangmasker, erstattes første dobbelt-stangmaske med 4 luftmasker. Omgangen afsluttes med 1 kædemaske i 4.luftmaske i starten af omgangen.
I starten af hver omgang med fastmasker, erstattes første fastmaske med 1 luftmaske. Omgangen afsluttes med 1 kædemaske i første luftmaske i starten af omgangen.

MØNSTER:
Se diagram A.1 til A.11. Vælg diagram for din størrelse.
1 vifte = 2 luftmasker + 1 boble + 4 luftmasker + 1 boble + 2 luftmasker.

INDTAGNINGSTIPS (gælder ærmerne):
Alle indtagninger gøres på 1 omgang med dobbelt-stangmasker.
Hækl 1 dobbelt-stangmaske i hver af de første 2 fastmasker, hækl de næste 2 dobbelt-stangmasker sammen (= 1 maske taget ind), hækl 1 dobbelt-stangmaske i hver fastmaske til der er 4 fastmasker tilbage på omgangen, hækl de 2 næste dobbelt-stangmasker sammen (= 1 maske taget ind), hækl 1 dobbelt-stangmaske i hver af de sidste 2 fastmasker.

-------------------------------------------------------

START ARBEJDET HER:

-------------------------------------------------------

BLUSE - KORT OVERSIGT OVER ARBEJDET:
Arbejdet hækles rundt, ovenfra og ned. Der hækles først et bærestykke. Derefter deles arbejdet til ryg & forstykke og ærmer som hækles videre rundt hver for sig.

BÆRESTYKKE:
Hækl 102-102-111-116-116-125 luftmasker på nål 4,5 med Puna og sæt dem sammen til en ring med 1 kædemaske i første luftmaske. Hækl 1 luftmaske (= første fastmaske) - læs HÆKLEINFORMATION, spring over første luftmaske, hækl 1 fastmaske i hver af de næste 3-3-5-3-3-5 luftmasker * spring over 1 luftmaske, hækl 1 fastmaske i hver af de næste 6 luftmasker *, hækl fra *-* og afslut med 1 kædemaske i første luftmaske på omgangen = 88-88-96-100-100-108 fastmasker.
Derefter hækles der mønster således:
Omgangen starter i overgangen mellem bagstykket og ærmet (dvs der hækles først over ærmet, forstykket, ærmet og til sidst over bagstykket).
Højre ærme: Hækl A.1 over første maske, A.2 over 1 maske, A.3 over 1 maske.
Forstykket: Hækl A.4 over de næste 2-2-4-2-2-4 masker, A.5 over 17-17-17-18-18-18 masker, A.6 over 1-1-1-3-3-3 masker, A.7 over 1 maske (= midt foran), A.8 over 1-1-1-3-3-3 masker, A.9 over 17-17-17-18-18-18 masker, A.4 over de næste 2-2-4-2-2-4 masker.
Venstre ærme: Hækl som højre ærme.
Bagstykket: Hækl som forstykket.
Fortsæt mønsteret således. HUSK PÅ HÆKLEFASTHEDEN!
A.4, A.5 og A.9 repeteres i højden. Hækl A.2 til pilen som viser din størrelse, derefter hækles A.4 over disse masker.
Når A.1, A.3, A.6, A.7 og A.8 er hæklet 1 gang i højden er der 55-55-59-63-63-67 fastmasker og 4 vifter på hvert forstykke/bagstykke og 29-31-39-37-33-31 fastmasker på hvert ærme = totalt 168-172-196-200-192-196 fastmasker + 8 viftemønster.
Arbejdet måler ca 14 cm, målt langs skulderen.
Derefter hækles der videre således:
Højre ærme: Hækl A.1 over første maske, A.4 over de næste 27-29-37-35-31-29 masker, A.3 over 1 maske.
Forstykket: Hækl A.4 over de næste 2-2-4-2-2-4 masker, A.5 totalt 2 gange i bredden, A.6 over de næste 1-1-1-3-3-3 masker, A.7 (= 1 maske = midt foran), A.8 over de næste 1-1-1-3-3-3 masker, A.9 totalt 2 gange i bredden, A.4 over de næste 2-2-4-2-2-4 masker.
Venstre ærme: Hækl som højre ærme.
Bagstykket: Hækl som forstykket.
Fortsæt mønsteret således til arbejdet måler totalt 22-24-25-27-29-31 cm, målt langs skulderen (dvs ca 7-9-10-12-14-15 omgange efter første repetition af mønster A.1, A.3 og A.6 til A.8).
Der er nu ca 65-71-77-89-93-97 fastmasker/dobbeltstangmasker og ca 6-6-6-6-6-8 vifter på hvert forstykke/bagstykke og ca 45-51-59-61-61-63 fastmasker/dobbelt-stangmasker på hvert ærme = totalt ca 220-244-272-300-308-320 fastmasker/dobbelt-stangmasker + ca 12-12-12-12-12-16 viftemønster.
Nu deles arbejdet til ærmer og ryg & forstykke således:
Højre ærme: Spring over ærmemaskerne (= ca 45-51-59-61-61-63 masker) og hækl 6-6-6-8-10-12 luftmasker under ærmet.
Forstykket: Hækl mønster som før.
Venstre ærme: Spring over ærmemaskerne (= ca 45-51-59-61-61-63 masker) og hækl 6-6-6-8-10-12 luftmasker under ærmet.
Bagstykket: Hækl som forstykket.
Der er nu ca 71-77-83-93-103-109 fastmasker/dobbelt-stangmasker/luftmasker (inklusiv luftmaskerne under ærmet) + ca 6-6-6-6-6-8 vifter på hvert forstykke/bagstykke = totalt ca 142-154-166-186-206-218 fastmasker/dobbelt-stangmasker og ca 12-12-12-12-12-16 viftemønster.

RYG & FORSTYKKE:
Hækl 1 omgang med mønster som før og 1 fastmaske/dobbeltstangmaske i hver luftmaske under ærmet. Forskyd omgangen så den starter midt under ærmet. Sæt 1 mærke midt under begge ærmer.
Hækl mønster videre som før, men der tages masker ind i hver side således:
Forstykket: Hækl A.4 over de første 2-2-4-4-5-8 masker, A.10 over de næste 5 masker + viftemønsteret + 1 maske (afpas hvilken omgang der startes på i forhold til mønsteret), hækl mønster som før (dvs der fortsættes at tage ud midt foran) til der er 8-8-10-10-11-14 masker tilbage og 1 vifte før mærket, hækl A.11 over 1 maske + viftemønster + 5 masker, hækl A.4 over de næste 2-2-4-4-5-8 masker.
Bagstykket: Hækl som forstykke.
Fortsæt mønsteret således.
Dvs på hver omgang med dobbelt-stangmasker tages der ud på hver side af A.7 (dvs der tages ud i A.6 og A.8) og ind i A.10 og A.11 (når der tages dobbelt-stangmasker ind/ud tages der 2 dobbelt-stangmasker ud på hver side af A.7 (= totalt 8 dobbelt-stangmasker taget ud) og 1 dobbelt-stangmaske ind i hver A.10/A.11 (= totalt 4 dobbelt-stangmasker taget ind), dvs der tages totalt 4 dobbelt-stangmasker ud på omgangen).
Mønsteret i siderne tages ind og der tages ud til nyt mønster midt foran/midt bagpå. Når A.10 og A.11 er hæklet 1 gang i højden fortsætter indtagningen i dobbelt-stangmaskerne som før (dvs der tages ikke længere ind i viftemønsteret).
Når arbejdet måler 20 cm fra der hvor arbejdet blev delt, målt langs siden på det korteste, tages der masker ud som før, men der tages ikke længere vifter ud, dvs alle masker som tages ud, hækles i fastmasker/dobbelt-stangmasker.
Når arbejdet måler 25-25-26-26-26-26 cm fra der hvor arbejdet blev delt, målt langs siden på det korteste (dvs ca 11 omgange med dobbeltstangmasker = 11 gange taget ud), hækles der 1 kant således:
Hækl * 1 fastmaske, 3 luftmasker, spring over ca 1 cm *, hækl fra *-*, afslut med 3 luftmasker og 1 kædemaske i første fastmaske.
Sørg for at kanten ikke strammer tøjet, spring evt over færre masker. Klip og hæft alle tråde. Blusen måler ca 50-52-54-56-58-60 cm målt fra skulderen og ned, på det korteste.

ÆRME:
Sæt tråden fast med 1 kædemaske i 3.luftmaske under ærmet, hækl 1 fastmaske/dobbelt-stangmaske i hver af de 2-2-2-3-4-5 luftmasker under ærmet (tjek om der hækles fastmasker eller dobbelt-stangmasker i forhold til mønsteret), hækl 1 fastmaske/dobbelt-stangmaske i hver af de ca 45-51-59-61-61-63 masker der blev hoppet over til ærme og afslut med 1 fastmaske/dobbelt-stangmaske i hver af de sidste 3-3-3-4-5-6 luftmasker under ærmet = ca 51-57-65-69-71-75 fastmasker/dobbelt-stangmasker.
Fortsæt rundt efter A.4.
Når ærmet måler 2 cm tages der 2 masker ind under ærmet - læs INDTAGNINGSTIPS.
Tag ind således på hver 5.-3.-2½.-2½.-2½.-2.cm totalt 8-11-13-13-14-15 gange = ca 35-36-39-43-43-45 masker.
Fortsæt med mønster til arbejdet måler 43-42-41-40-38-37 cm, nu hækles der 1 kant rundt om ærmet således: Hækl * 1 fastmaske, 3 luftmasker, spring over ca 1 cm *, hækl fra *-* rundt om hele ærmet, sørg for at der afsluttes med 3 luftmasker og 1 kædemaske i første fastmaske. Klip og hæft tråden. Hækl det andet ærme på samme måde.

HALSKANT:
Hækl en kant rundt i halsen således: Start midt på skulderen, sæt tråden fast med 1 kædemaske i 1 maske, hækl * 1 fastmaske i næste maske, 3 luftmasker, spring over ca 1 cm *, hækl fra *-* rundt således, og afslut omgangen med 3 luftmasker og 1 kædemaske i første fastmaske. Sørg for at kanten ikke strammer halsen, spring evt over færre antal masker. Klip og hæft alle tråde.

Diagram

= luftmaske
= dobbelt-stangmaske
= fastmaske i masken
= fastmaske om luftmasken
= Boble: Hækl 1 dobbelt-stangmaske i næste fastmaske, men vent med sidste gennemtræk (= 2 løkker på nålen), hækl 3 dobbelt-stangmasker til i samme fastmaske på samme måde, træk derefter tråden gennem alle 5 løkker på nålen
= hækl 2 dobbelt-stangmasker sammen således:* Lav 2 omslag, stik nålen gennem næste maske, hent tråden, slå om og træk tråden gennem de 2 første løkker på nålen, slå om og træk tråden gennem de 2 næste løkker på nålen *, hækl fra *-* 1 gang til, slå om og træk tråden gennem alle 3 løkker på nålen (= 1 dobbelt-stangmaske taget ind)
= første omgang er allerede hæklet, det viser bare hvordan næste omgang skal hækles i/om maskerne

Behøver du hjælp med opskriften?

Tak for at du vælger en opskrift fra DROPS Design. Vi arbejder hårdt for at udgive opskrifter som er korrekte og enkle at forstå. Alle opskrifter er oversat fra norsk og du kan altid se originalopskriften (DROPS 196-20) for mål og udregninger.

Kommentarer / Spørgsmål (56)

Nadia 17.02.2020 - 16:33:

Encore moi, désolée.Si je comprends vos explications Les diminutions et les augmentations apparaissent sur les diagrammes A10/A11 et A6/A7. Par contre que faire une fois les diagrammes terminés. Je crois que je devrai vous recontacter à nouveau pour la suite des 25 cm

DROPS Design 17.02.2020 kl. 16:57:

Bonjour Nadia, quand vous avez crocheté 1 fois A.10 et A.11 en hauteur , vous continuez à diminuer dans les doubles-brides mais plus dans les éventails. Bonne continuation!

Nadia 16.02.2020 - 16:59:

Merci pour les explications du dessous de manches. Par contre, j'ai à nouveau du mal à vous comprendre pour la suite. Si je prends les diagrammes A6/A7/A8 je suis au 10e rg que je fais comme indiqué. et c'est seulement au 11e rg que j'ajoute 1 double bride de chaque côté de A7. es-ce cela ou non. De plus les diminutions se font sur les doubles brides et sont indiquées sur diagrammes A10 et A11. Oui ou non .Merci d'avance

DROPS Design 17.02.2020 kl. 09:32:

Bonjour Nadia, je ne vous suis pas trop là désolée, dans A.6 et A.7 on augmente dès le 1er rang, mais de façon progressive, en crochetant comme dans le diagramme vous allez bien voir le motif s'élargir. Dans A.10 et A.11 on va diminuer uniquement aux rangs de double-brides effectivement, si telle est la question. Bon crochet!

Nadia 12.02.2020 - 15:26:

Bonjour, je pense avoir fini l'empiécement mais je ne comprends pas comment faire pour sauter les manches. Ce rang doit-il se faire au 8e de A1/A3/A6/A8 en mailles serrées ou au 7e rang en double brides. J'ai relu les explications que vous avez donné à Isabelle en 2019 mais ne comprends toujours pas. Pourqoi indiquez-vous:" décaler le tour pour qu'il commence au milieu sous la manche"? Peut-on avoir un contact avec Isabelle ou Me Demeure. Merci d'avance

DROPS Design 12.02.2020 kl. 15:41:

Bonjour Nadia, en fonction de votre tension en hauteur vous divisez l'ouvrage au 8ème tour après le 1er motif de A.1,3,6,8 en taille S. Vous avez alors environ 220 mailles + 12 éventails. Vous allez maintenant donc sauter les mailles des manches (elles seront crochetées plus tard pour les manches elles-mêmes) et les remplacer par des mailles en l'air (= 6 en S), crochetez le devant comme avant, 6 ml et sautez les mailles de la manche et terminez par le dos. Crochetez 1 tour sur toutes ces mailles = environ 142 m + 12 éventails. Coupez le fil et joignez-le à nouveau dans la 3ème des 6 ml sous une des manches = début des tours = milieu sous la manche. Bon crochet!

Jan 31.01.2020 - 20:18:

Help please! I am on the "Body" section and I just don't understand it. Can I get some clarification? What does displace round so it begins under arm? Slip stitch to there from the previous row? I am so totally lost when reading the front piece directions. In fact I can understand the charts so much better than the written directions. Can you clarify this for me too?

DROPS Design 03.02.2020 kl. 09:23:

Dear Jan, the rounds will now start mid under sleeve, you can slip stitch to the mid under sleeve (to the middle of the new 6-8-10-12 chains cast on mid under 1st sleeve) or cut and join the yarn at the right place. Then work *A.4 mid under sleeve over the first 2-8 sts, A.10, then continue as before (with increases as efore) until 8-10-11-14 sts + 1 fan remain before marker on the side and work A.11, and finish with A.4 to the marker*, repeat from *-* one more time for back piece. Happy crocheting!

Raquel Carton 18.01.2020 - 19:12:

No entiendo después de dividir las mangas del cuerpo. Que hago sobre esas 12 cadenetas. Tampoco en la foto puedo ver esta zona

Sunshine 24.12.2019 - 15:42:

En el diagrama A2 están correctas las tallas? El aumento de la talla M, es igual a la XXXL?

DROPS Design 26.12.2019 kl. 23:55:

Hola Sunshine, el patrón está correcto, el número de puntos es mayor en la talla XXXL que en la M, y los aumentos se trabajan según el patrón.

Nathalie 12.12.2019 - 12:52:

Bonjour, je voudrais bien faire ce modèle ainsi que d'autres mais j'y arrive qu'en suivant une vidéo. Je ne sais pas lire les explications au crochet. Par contre aux aiguilles pas de problème. Dommage 😥

DROPS Design 12.12.2019 kl. 14:07:

Bonjour Nathalie, lisez dans un premier temps comment crocheter un diagramme, puis, pour vous aider, vous pouvez découper les différents diagrammes (imprimez-en ou photocopiez-les en plusieurs exemplaires) et faites un petit montage sur papier pour bien suivre l'ordre dans lequel vous devez les crocheter. Bon crochet!

Ria Agterberg 10.12.2019 - 06:33:

Bij dit patroon moet je bij het begin extra lossen opzetten zodat de opzettoer niet te strak wordt. Ik heb zelf (bij toeval) in een filmpje op YouTube ontdekt hoe je hakend de 1e toer vasten kan opzetten. Had ik dit maar eerder ontdekt, het resultaat is een mooie 1e toer die niet te strak of te los is. Nog een heel groot voordeel vind ik dat als de 1e toer uit bijna 100 steken bestaat het zo makkelijk is om de steken te tellen. Is het niet makkelijk voor anderen om ze hierop te wijzen.

Sofia 07.10.2019 - 03:14:

Me encanta el saco pero no entiendo el patrón, me ayudaría más un video, por favor, por favor

Sofia 04.10.2019 - 05:46:

Es posible tener un video para elaborar este saco. Gracias

DROPS Design 13.10.2019 kl. 22:50:

Hola Sofia. Bajo el patrón tienes vídeos relacionados que pueden ayudarte a realizar el modelo. No hay un video de la elaboración completa del jersey.

Kommentere opskrift DROPS 196-20