DROPS / 196 / 20

Flora Viola by DROPS Design

Hæklet bluse med raglan i DROPS Puna. Arbejdet hækles ovenfra og ned i vinkel med vifter, hulmønster og A-facon. Størrelse S - XXXL.

DROPS Design: Model pu-035
Garngruppe B
-------------------------------------------------------

700-750-800-900-1000-1100 g farve 11, blomme

-------------------------------------------------------
TILBEHØR TIL ARBEJDET:

HÆKLEFASTHED:
16 dobbeltstangmasker i bredden og 5,5 rækker i højden = 10 x 10 cm.

DROPS Puna natural DROPS Puna natural 19.95 kr /50g
YarnLiving
Bestil
DROPS Puna natural mix DROPS Puna natural mix 19.95 kr /50g
YarnLiving
Bestil
DROPS Puna uni colour DROPS Puna uni colour 21.95 kr /50g
YarnLiving
Bestil
Pinde & Hæklenåle Bestil
Garnet til denne opskrift koster fra 279.3kr. Læs mere.

Instruktioner

-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

HÆKLEINFORMATION:
I starten af hver omgang med dobbelt-stangmasker, erstattes første dobbelt-stangmaske med 4 luftmasker. Omgangen afsluttes med 1 kædemaske i 4.luftmaske i starten af omgangen.
I starten af hver omgang med fastmasker, erstattes første fastmaske med 1 luftmaske. Omgangen afsluttes med 1 kædemaske i første luftmaske i starten af omgangen.

MØNSTER:
Se diagram A.1 til A.11. Vælg diagram for din størrelse.
1 vifte = 2 luftmasker + 1 boble + 4 luftmasker + 1 boble + 2 luftmasker.

INDTAGNINGSTIPS (gælder ærmerne):
Alle indtagninger gøres på 1 omgang med dobbelt-stangmasker.
Hækl 1 dobbelt-stangmaske i hver af de første 2 fastmasker, hækl de næste 2 dobbelt-stangmasker sammen (= 1 maske taget ind), hækl 1 dobbelt-stangmaske i hver fastmaske til der er 4 fastmasker tilbage på omgangen, hækl de 2 næste dobbelt-stangmasker sammen (= 1 maske taget ind), hækl 1 dobbelt-stangmaske i hver af de sidste 2 fastmasker.

-------------------------------------------------------

START ARBEJDET HER:

-------------------------------------------------------

BLUSE - KORT OVERSIGT OVER ARBEJDET:
Arbejdet hækles rundt, ovenfra og ned. Der hækles først et bærestykke. Derefter deles arbejdet til ryg & forstykke og ærmer som hækles videre rundt hver for sig.

BÆRESTYKKE:
Hækl 102-102-111-116-116-125 luftmasker på nål 4,5 med Puna og sæt dem sammen til en ring med 1 kædemaske i første luftmaske. Hækl 1 luftmaske (= første fastmaske) - læs HÆKLEINFORMATION, spring over første luftmaske, hækl 1 fastmaske i hver af de næste 3-3-5-3-3-5 luftmasker * spring over 1 luftmaske, hækl 1 fastmaske i hver af de næste 6 luftmasker *, hækl fra *-* og afslut med 1 kædemaske i første luftmaske på omgangen = 88-88-96-100-100-108 fastmasker.
Derefter hækles der mønster således:
Omgangen starter i overgangen mellem bagstykket og ærmet (dvs der hækles først over ærmet, forstykket, ærmet og til sidst over bagstykket).
Højre ærme: Hækl A.1 over første maske, A.2 over 1 maske, A.3 over 1 maske.
Forstykket: Hækl A.4 over de næste 2-2-4-2-2-4 masker, A.5 over 17-17-17-18-18-18 masker, A.6 over 1-1-1-3-3-3 masker, A.7 over 1 maske (= midt foran), A.8 over 1-1-1-3-3-3 masker, A.9 over 17-17-17-18-18-18 masker, A.4 over de næste 2-2-4-2-2-4 masker.
Venstre ærme: Hækl som højre ærme.
Bagstykket: Hækl som forstykket.
Fortsæt mønsteret således. HUSK PÅ HÆKLEFASTHEDEN!
A.4, A.5 og A.9 repeteres i højden. Hækl A.2 til pilen som viser din størrelse, derefter hækles A.4 over disse masker.
Når A.1, A.3, A.6, A.7 og A.8 er hæklet 1 gang i højden er der 55-55-59-63-63-67 fastmasker og 4 vifter på hvert forstykke/bagstykke og 29-31-39-37-33-31 fastmasker på hvert ærme = totalt 168-172-196-200-192-196 fastmasker + 8 viftemønster.
Arbejdet måler ca 14 cm, målt langs skulderen.
Derefter hækles der videre således:
Højre ærme: Hækl A.1 over første maske, A.4 over de næste 27-29-37-35-31-29 masker, A.3 over 1 maske.
Forstykket: Hækl A.4 over de næste 2-2-4-2-2-4 masker, A.5 totalt 2 gange i bredden, A.6 over de næste 1-1-1-3-3-3 masker, A.7 (= 1 maske = midt foran), A.8 over de næste 1-1-1-3-3-3 masker, A.9 totalt 2 gange i bredden, A.4 over de næste 2-2-4-2-2-4 masker.
Venstre ærme: Hækl som højre ærme.
Bagstykket: Hækl som forstykket.
Fortsæt mønsteret således til arbejdet måler totalt 22-24-25-27-29-31 cm, målt langs skulderen (dvs ca 7-9-10-12-14-15 omgange efter første repetition af mønster A.1, A.3 og A.6 til A.8).
Der er nu ca 65-71-77-89-93-97 fastmasker/dobbeltstangmasker og ca 6-6-6-6-6-8 vifter på hvert forstykke/bagstykke og ca 45-51-59-61-61-63 fastmasker/dobbelt-stangmasker på hvert ærme = totalt ca 220-244-272-300-308-320 fastmasker/dobbelt-stangmasker + ca 12-12-12-12-12-16 viftemønster.
Nu deles arbejdet til ærmer og ryg & forstykke således:
Højre ærme: Spring over ærmemaskerne (= ca 45-51-59-61-61-63 masker) og hækl 6-6-6-8-10-12 luftmasker under ærmet.
Forstykket: Hækl mønster som før.
Venstre ærme: Spring over ærmemaskerne (= ca 45-51-59-61-61-63 masker) og hækl 6-6-6-8-10-12 luftmasker under ærmet.
Bagstykket: Hækl som forstykket.
Der er nu ca 71-77-83-93-103-109 fastmasker/dobbelt-stangmasker/luftmasker (inklusiv luftmaskerne under ærmet) + ca 6-6-6-6-6-8 vifter på hvert forstykke/bagstykke = totalt ca 142-154-166-186-206-218 fastmasker/dobbelt-stangmasker og ca 12-12-12-12-12-16 viftemønster.

RYG & FORSTYKKE:
Hækl 1 omgang med mønster som før og 1 fastmaske/dobbeltstangmaske i hver luftmaske under ærmet. Forskyd omgangen så den starter midt under ærmet. Sæt 1 mærke midt under begge ærmer.
Hækl mønster videre som før, men der tages masker ind i hver side således:
Forstykket: Hækl A.4 over de første 2-2-4-4-5-8 masker, A.10 over de næste 5 masker + viftemønsteret + 1 maske (afpas hvilken omgang der startes på i forhold til mønsteret), hækl mønster som før (dvs der fortsættes at tage ud midt foran) til der er 8-8-10-10-11-14 masker tilbage og 1 vifte før mærket, hækl A.11 over 1 maske + viftemønster + 5 masker, hækl A.4 over de næste 2-2-4-4-5-8 masker.
Bagstykket: Hækl som forstykke.
Fortsæt mønsteret således.
Dvs på hver omgang med dobbelt-stangmasker tages der ud på hver side af A.7 (dvs der tages ud i A.6 og A.8) og ind i A.10 og A.11 (når der tages dobbelt-stangmasker ind/ud tages der 2 dobbelt-stangmasker ud på hver side af A.7 (= totalt 8 dobbelt-stangmasker taget ud) og 1 dobbelt-stangmaske ind i hver A.10/A.11 (= totalt 4 dobbelt-stangmasker taget ind), dvs der tages totalt 4 dobbelt-stangmasker ud på omgangen).
Mønsteret i siderne tages ind og der tages ud til nyt mønster midt foran/midt bagpå. Når A.10 og A.11 er hæklet 1 gang i højden fortsætter indtagningen i dobbelt-stangmaskerne som før (dvs der tages ikke længere ind i viftemønsteret).
Når arbejdet måler 20 cm fra der hvor arbejdet blev delt, målt langs siden på det korteste, tages der masker ud som før, men der tages ikke længere vifter ud, dvs alle masker som tages ud, hækles i fastmasker/dobbelt-stangmasker.
Når arbejdet måler 25-25-26-26-26-26 cm fra der hvor arbejdet blev delt, målt langs siden på det korteste (dvs ca 11 omgange med dobbeltstangmasker = 11 gange taget ud), hækles der 1 kant således:
Hækl * 1 fastmaske, 3 luftmasker, spring over ca 1 cm *, hækl fra *-*, afslut med 3 luftmasker og 1 kædemaske i første fastmaske.
Sørg for at kanten ikke strammer tøjet, spring evt over færre masker. Klip og hæft alle tråde. Blusen måler ca 50-52-54-56-58-60 cm målt fra skulderen og ned, på det korteste.

ÆRME:
Sæt tråden fast med 1 kædemaske i 3.luftmaske under ærmet, hækl 1 fastmaske/dobbelt-stangmaske i hver af de 2-2-2-3-4-5 luftmasker under ærmet (tjek om der hækles fastmasker eller dobbelt-stangmasker i forhold til mønsteret), hækl 1 fastmaske/dobbelt-stangmaske i hver af de ca 45-51-59-61-61-63 masker der blev hoppet over til ærme og afslut med 1 fastmaske/dobbelt-stangmaske i hver af de sidste 3-3-3-4-5-6 luftmasker under ærmet = ca 51-57-65-69-71-75 fastmasker/dobbelt-stangmasker.
Fortsæt rundt efter A.4.
Når ærmet måler 2 cm tages der 2 masker ind under ærmet - læs INDTAGNINGSTIPS.
Tag ind således på hver 5.-3.-2½.-2½.-2½.-2.cm totalt 8-11-13-13-14-15 gange = ca 35-36-39-43-43-45 masker.
Fortsæt med mønster til arbejdet måler 43-42-41-40-38-37 cm, nu hækles der 1 kant rundt om ærmet således: Hækl * 1 fastmaske, 3 luftmasker, spring over ca 1 cm *, hækl fra *-* rundt om hele ærmet, sørg for at der afsluttes med 3 luftmasker og 1 kædemaske i første fastmaske. Klip og hæft tråden. Hækl det andet ærme på samme måde.

HALSKANT:
Hækl en kant rundt i halsen således: Start midt på skulderen, sæt tråden fast med 1 kædemaske i 1 maske, hækl * 1 fastmaske i næste maske, 3 luftmasker, spring over ca 1 cm *, hækl fra *-* rundt således, og afslut omgangen med 3 luftmasker og 1 kædemaske i første fastmaske. Sørg for at kanten ikke strammer halsen, spring evt over færre antal masker. Klip og hæft alle tråde.

Diagram

= luftmaske
= dobbelt-stangmaske
= fastmaske i masken
= fastmaske om luftmasken
= Boble: Hækl 1 dobbelt-stangmaske i næste fastmaske, men vent med sidste gennemtræk (= 2 løkker på nålen), hækl 3 dobbelt-stangmasker til i samme fastmaske på samme måde, træk derefter tråden gennem alle 5 løkker på nålen
= hækl 2 dobbelt-stangmasker sammen således:* Lav 2 omslag, stik nålen gennem næste maske, hent tråden, slå om og træk tråden gennem de 2 første løkker på nålen, slå om og træk tråden gennem de 2 næste løkker på nålen *, hækl fra *-* 1 gang til, slå om og træk tråden gennem alle 3 løkker på nålen (= 1 dobbelt-stangmaske taget ind)
= første omgang er allerede hæklet, det viser bare hvordan næste omgang skal hækles i/om maskerne

Behøver du hjælp med opskriften?

Tak for at du vælger en opskrift fra DROPS Design. Vi arbejder hårdt for at udgive opskrifter som er korrekte og enkle at forstå. Alle opskrifter er oversat fra norsk og du kan altid se originalopskriften (DROPS 196-20) for mål og udregninger.

Kommentarer / Spørgsmål (80)

Marisol 04.02.2021 - 22:03:

Hola, los motivos de motas de la segunda fila del canesú no embonan con los de la anterior y al final de la vuelta me sobran 6 puntos sin tejer. Conté los puntos de las filas anteriores y no tengo puntos de más. Se me ocurrió tejer esos seis puntos al centro del tejido, de 3 en 3 a los laterales del punto central (A7), y es la única manera en que embonan los motivos, pero no sé si esto sea correcto. Por favor, ayuda. Gracias!

Fabienne Gautier 31.12.2020 - 17:57:

Bonjour, je suis bloquée sur la mise en place. Je fais la taille L et j'ai bien 96 m mais pour mettre en place les mailles pour les différentes parties du corps, je ne retombe pas sur le même nombre. Pouvez vous me donner des explications ? Merci

DROPS Design 04.01.2021 kl. 13:54:

Bonjour Mme Gautier, crochetez ainsi: Manche droite: A.1 (= 1 m), A.2 (= 1 m), A.3 (= 1 m) ( = 3 m) - Devant: A.4 (= 4 m), A.5 (= 17 m), A.6 (= 1 m), A.7 (= 1 m = milieu devant), A.8 (= 1 m), A.9 (= 17 m), A.4 (= 4 m) (= 4+17+1+1+1+17+4=45 m) - Manche gauche: comme pour la manche droite = 3 m - Dos: comme pour le devant = 45 m. Autrement dit, vous avez: 3+45+3+45=96 m. Bon crochet!

Irene Higgie 22.12.2020 - 00:01:

I am up to the part that says continue pattern as is that is second row of yoke but don’t understand what todo next I really want to do this as love it thanks

DROPS Design 22.12.2020 kl. 06:50:

Hi Irene, This means that where you have worked the first row in A.1 (in width) you continue with the 2nd row in A.1 and the same applies to the other A patterns (2nd row of A.2 over the first row in A.2 etc.). Hope this helps. Happy crocheting!

Irene Higgie 19.12.2020 - 00:35:

Hi when I start the yoke do I repeat the first row of graph right around all sets. I am a bit confused thanks

DROPS Design 21.12.2020 kl. 07:10:

Dear Mrs Higgie, that's correct, this lesson explains here how to work several diagrams consecutively on the round. Happy crocheting!

Cathy 18.12.2020 - 03:23:

So excited to finish but am stuck after completing the yoke. When we transition to work the right sleeve as A1, A4 over the next 27 stitches and A3 it appears that it increases which makes the end stitch count after working this for 7 rounds greater than whats written? If it says work A1 over first stitch is it one treble in stitch or 3 trebles in that one stitch. Similarly is A7 always just 1 stitch? Also how do you count 6 fans? Is it counted vertically?

DROPS Design 18.12.2020 kl. 07:32:

Dear Cathy, after you have worked to the arrow in A.2 on sleeve, you work A.4 over A.2 then after A.1 has been worked 1 time in heith you work: A.1, A.4 over 27 sts and A.3 to row 7= 9 sts in A.1 + 27 sts in A.4 and 9 sts in A.3 = 45 sts for right sleeve. And yes, A.7 is only 1 stitch worked between A.6 and A.8. When you should have 45 sts for each sleeve, 65 sts + 6 fans for front/back piece, these fans are worked in width. Happy crocheting!

Loly 12.12.2020 - 20:04:

Hola estoy haciendo la talla S En los aumentos en la manga estoy haciendo el diagrama 1 en el diagrama 2, hago solamente donde pone talla S ? O continuo todo el diagrama 2, porfavor necesito que me responda, esque no me coincide la cantidad de puntos bajos que me pide el patrón para la talla S muchas gracias, espero comprenda mi pregunta.

DROPS Design 13.12.2020 kl. 11:35:

Hola Loly. Para la talla S , la manga la trabajamos como sigue: primero se trabaja A.1, A.2, A.3 sobre los puntos de la manga. Cuando llegas hasta la flecha con la letra S, trabajamos A.1, A.4 (sobre los puntos de A.2) y A.3.

Pat Bailey 11.10.2020 - 21:38:

So I'm up to the body split... I don't understand about the 6 chain under armholes... Do you work into them in every row... I see sonya doesn't understand either... Please don't reply with happy crocheting... Thought I'd got to grips with it all.... Are you supposed to finish with a particular row before the body split ...

DROPS Design 12.10.2020 kl. 08:42:

Dear Mrs Bailey, the 6 chains are worked instead of sleeves at the end of yoke when you divide piece for body/sleeves, this means these 6 chains will be worked only one time (on the last round on yoke), then work 1 round as before and cut the yarn so that round now starts on the middle of one of both sleeves (= in the middle of the 6 chains (3 chain sts on each side of the beg of the round on body). Hope this helps :)

Amparo Bonet 11.10.2020 - 10:58:

Me gustaría poder imprimir las explicaciones de este patrón, pero no me deja hacerlo y pierdo la página, y después me cuesta mucho volver a encontrarla, me puede ayudar? Porfavor.

DROPS Design 15.10.2020 kl. 20:56:

Hola Amparo. Es un problema del navegador que usas (Firefox, Chrome...), no es un problema de la página que podamos solucionar desde aquí. Tienes que marcar el botón imprimir y seguir las instrucciones.

Loly Romero 10.10.2020 - 23:42:

Ooh que bueno congrats😀👏👏👏 Mrs Pat Bailey Le importaría de compartir conmigo por favor como lo ha hecho?lo he preguntado esta tarde en el grupo de Facebook DROPS workshop , gracias

Pat Bailey 10.10.2020 - 23:00:

Feel a million dollars finally I worked it out ... Just finished up the yoke... Now for the divide for the body fingers crossed

Kommentere opskrift DROPS 196-20