DROPS / 196 / 24

Last Harvest by DROPS Design

Hæklet bluse i DROPS Merino Extra Fine. Arbejdet er hæklet med hulmønster, vifter og lommer. Størrelse S - XXXL

DROPS Design: Model me-149
Garngruppe B
-------------------------------------------------------

600-650-700-750-850-950 g farve 32, mørk rose

-------------------------------------------------------
TILBEHØR TIL ARBEJDET:

HÆKLEFASTHED:
16 stangmasker i bredden og 8 rækker i højden = 10 x 10 cm.

Garnet til denne opskrift koster fra 251.4kr. Læs mere.
-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

MØNSTER:
Se diagram A.1 til A.10.
Vælg diagram for din størrelse.

HÆKLEINFORMATION:
På begyndelsen af hver række med fastmasker, erstattes første fastmaske med 1 luftmaske.
På begyndelsen af hver række med stangmasker, erstattes første stangmaske med 3 luftmasker.
På begyndelsen af hver række med dobbelt-stangmasker, erstattes første stangmaske med 4 luftmasker.
På begyndelsen af hver række med tredobbelt-stangmasker, erstattes første tredobbelt-stangmaske med 5 luftmasker.

-------------------------------------------------------

START ARBEJDET HER:

-------------------------------------------------------

BLUSE - KORT OVERSIGT OVER TØJET:
Arbejdet hækles frem og tilbage. Der hækles først bagstykke og forstykke, hver for sig, derefter hækles ærmerne og lommerne. Alle dele sys sammen til sidst. Der hækles en kant rundt i halsen.

BAGSTYKKE:
Hækl 94-101-108-122-129-143 luftmasker på nål 4,5 med Merino Extra Fine. Hækl 1 stangmaske i 4.luftmaske fra nålen (= 2 stangmasker), 1 stangmaske i hver af de næste 6 luftmasker, * spring over 1 luftmaske, 1 stangmaske i hver af de næste 6 luftmasker *, hækl fra *-* rækken ud = 80-86-92-104-110-122 stangmasker.
Derefter hækles der således fra retsiden:

STØRRELSE M-XL:
Hækl A.1 (= 1 maske) - læs HÆKLEINFORMATION over, A.3 (= 6 masker) totalt 14-17 gange i bredden og afslut med A.5 over sidste stangmaske. Fortsæt med mønster opover. HUSK PÅ HÆKLEFASTHEDEN! A.1/A.3/A.5 repeteres i højden.
Når arbejdet måler ca 37-39 cm – sørg for at sidste række som hækles er en stangmaske-række, laves der ærmegab således: Klip tråden, spring over 6-12 masker (= til ærmegab), hækl 1 kædemaske i næste stangmaske, 3 luftmasker (= 1 stangmaske), A.3 (= 6 masker) totalt 12-13 gange i bredden og afslut med A.5 over næste maske (der er nu 6-12 masker tilbage på rækken til ærmegab).
Der er nu hæklet over de midterste 74-80 masker på rækken. På næste række hækles A.1 i sidste maske. Fortsæt mønsteret således.

STØRRELSE S-L-XXL-XXXL:
Hækl A.1 (= 1 maske) - læs HÆKLEINFORMATION over, A.2 (= 3 masker), A.3 (= 6 masker) totalt 12-14-17-19 gange i bredden, A.4 (= 3 masker), og afslut med A.5 over sidste stangmaske. Fortsæt med mønster. HUSK PÅ HÆKLEFASTHEDEN! A.1 til A.5 repeteres i højden.
Når arbejdet måler ca 36-38-40-41 cm – afpas efter en stangmaske-række, laves der ærmegab således: Klip tråden, spring over 6-6-12-12 masker (= til ærmegab), hækl 1 kædemaske i næste stangmaske, 3 luftmasker (= 1 stangmaske), A.2 (= 3 masker), A.3 (= 6 masker) totalt 10-12-13-15 gange i bredden, A.4 (= 3 masker), og afslut med A.5 over næste maske (der er nu 6-6-12-12 masker tilbage på rækken til ærmegab)
Der er nu hæklet over de midterste 68-80-86-98 masker på rækken. På næste række hækles A.1 i sidste maske. Fortsæt mønsteret således.

ALLE STØRRELSER:
Når arbejdet måler ca 52-54-56-58-60-62 cm, afpas efter en stangmaskerække (= fra vrangen), hækles hver skulder færdig hver for sig. Hækl 1 stangmaske i hver af de første 20-23-26-23-26-32 stangmasker (= skulder). Arbejdet måler totalt 54-56-58-60-62-64 cm (hvis der ikke er nået til rigtig mål fortsættes der med 1 stangmaske i hver stangmasker til rigtig mål), klip og hæft tråden. Spring over 28-28-28-34-34-34 masker til hals, hækl 1 kædemaske i næste maske og 3 luftmasker (= 1 stangmaske), hækl 1 stangmaske i hver af de sidste 19-22-25-22-25-31 masker. Sørg for at denne skulder får samme højde som den første skulder.

FORSTYKKE:
Hækl som bagstykket til arbejdet måler ca 42-44-44-46-46-48 cm, sørg for at sidste række hækles som sidste række i diagrammerne (= stangmaske-række fra vrangen). Nu deles arbejdet og hver skulder hækles færdig hver for sig således:

VENSTRE SKULDER (når tøjet er på):
Første række hækles fra retsiden. Hækl A.1, A.2 over de næste 3-0-3-0-3-3 masker, hækl A.3 over de næste 12-18-18-18-18-24 masker, hækl A.6 over de næste 12 masker, vend arbejdet. Fortsæt mønsteret og aflukningen til hals efter diagram A.6. Når A.6 er hæklet 1 gang i højden er der 20-23-26-23-26-32 masker på sidste række. Hækl 1 stangmaske i hver stangmaske til arbejdet måler 54-56-58-60-62-64 cm. Klip og hæft tråden.

HØJRE SKULDER (når tøjet er på):
Nu hækles højre skulder således (første række = retsiden):
Hop over 12-12-12-18-18-18 stangmasker fra der hvor A.6 blev hæklet (= til hals), hækl 1 kædemaske i næste maske, derefter hækles A.7 over samme maske og de næste 11 masker (= totalt 12 masker), hækl A.3 over de næste 12-18-18-18-18-24 masker, A.4 over de næste 3-0-3-0-3-3 masker, og afslut med A.5 over sidste maske. Fortsæt mønsteret og indtagningen til hals efter diagram A.7. Når A.7 er hæklet 1 gang i højden er der 20-23-26-23-26-32 stangmasker på sidste række. Hækl 1 stangmaske i hver stangmaske til arbejdet måler 54-56-58-60-62-64 cm. Klip og hæft tråden.

ÆRME:
Arbejdet hækles frem og tilbage.
Hækl 44-47-49-51-54-54 luftmasker på nål 4,5 med Merino Extra Fine. Hækl 1 stangmaske i 4.luftmaske fra nålen (= 2 stangmasker), 1 stangmaske i hver af de næste 4-1-3-5-2-2 luftmasker, * spring over 1 luftmaske, hækl 1 stangmaske i hver af de næste 5 luftmasker *, hækl fra *-* rækken ud = 36-38-40-42-44-44 stangmasker.
Hækl A.8 over første stangmaske, gentag A.9 til der er 1 stangmaske tilbage, afslut med A.10 over sidste stangmaske. Gentag de 2 sidste rækker i A.8/A.9/A.10 i højden til færdig mål. Når arbejdet måler 7-7-8-10-10-8 cm tages der 1 stangmaske ud i hver side af arbejdet ved at hækle 2 stangmasker i første og sidste stangmaske på rækken (= 2 stangmasker taget ud). Tag ud således på hver 4.-4.-3½.-3.-3.-2 ½.cm totalt 11-11-12-13-13-15 gange = 58-60-64-68-70-74 masker. De nye masker hækles løbende ind i A.9. OBS: A.8/A.10 hækles altid yderst i hver side af arbejdet. Når arbejdet måler 48-48-47-43-43-40 cm, sættes der 1 mærke i starten af rækken, ærmesømmen skal senere sys op til mærket og de resterende rækker skal sys sammen med de 6-6-6-12-12-12 stangmasker på bagstykket/forstykket som der blev hoppet over til ærmegab i hver side af arbejdet (= midt under ærmet). Fortsæt frem og tilbage til arbejdet måler 52-52-51-51-51-48 cm (kortere mål i de større størrelser pga bredere skuldervidde). Klip og hæft tråden. Hækl 1 ærme til på samme måde.

MONTERING:
Sy skuldersømmene i yderste led af yderste maske. Sy ærmerne i, mærket på ærmet markerer sidesømmen på forstykket og bagstykket og de rækker der er hæklet efter mærket sys til de 6-6-6-12-12-12 masker der blev hoppet over til ærmegab på forstykke/bagstykke. Start nederst på ærmet og sy ærmesømmen i yderste led, fortsæt og sy sidesømmen på forstykke og bagstykke. Klip og hæft alle tråde.

HALSKANT:
Hækl en kant rundt i halsen således fra midt på skulderen: Hækl 1 fastmaske, * 3 luftmasker, spring over ca 1 cm, 1 fastmaske *, hækl fra *-* rundt om hele halsen, og afslut med 3 luftmasker og 1 kædemaske i første fastmaske på omgangen, sørg for at kanten ikke strammer. Klip og hæft tråden.

LOMME:
Når der hækles lomme hækles der efter diagram A.1 for størrelse M-XL i alle størrelser! Hækl 32 luftmasker på nål 4,5 med Merino Extra Fine. Hækl 1 stangmaske i 4.luftmaske fra nålen (= modsvarer 2 stangmasker), 1 stangmaske i hver af de næste 4 luftmasker, * spring over 1 luftmaske, hækl 1 stangmaske i hver af de næste 5 luftmasker *, hækl fra *-* rækken ud = 26 stangmasker. Derefter hækles der således fra retsiden: Hækl A.1, A.3 (= 6 masker) totalt 4 gange i bredden og afslut med A.5 over sidste stangmaske. Hækl A.1/A.3/A.5 totalt 3 gange i højden. Klip og hæft tråden. Hækl en lomme til på samme måde.

MONTERING:
Sy lommerne helt ned til kanten på blusen – sy dem så de ligger ovenpå mønsteret på blusen, sy dem fast på hver side af de midterste 6-6-6-7-9-9 rapporter midt på forstykket.

Denne opskrift er blevet rettet. .

Opdateret online: 11.09.2018
Rettelse: Cotton Merino er blevet rettet til DROPS Merino Extra Fine

Diagram

= denne række er allerede hæklet, den viser hvordan næste række skal hækles i maskerne - Start på næste række!
= stangmaske i masken
= hækl 2 DOBBELTSTANGMASKER SAMMEN: * Lav 2 omslag, stik nålen under luftmaskebuen, hent tråden, slå om og træk tråden gennem de 2 første løkker på nålen, slå om og træk tråden gennem de 2 næste løkker på nålen *, hækl fra *-* 1 gang til, slå om og træk tråden gennem alle 3 løkker på nålen
= 1 stangmaske om mellemrummet mellem 2 masker
= 1 stangmaske om luftmaskebuen
= dobbeltstangmaske i masken
= tredobbelt-stangmaske i masken

Luminita 10.06.2019 - 22:47:

Buona sera, posso chiederLe cortesemente se è possibile inserire un video con il Diagramma che indica il modello? moltissime grazie!

DROPS Design 11.06.2019 kl. 06:44:

Buongiorno Luminita. Inoltriamo la sua richiesta alla casa madre. Buon lavoro!

Katrine 24.03.2019 - 12:49:

Jeg hekler i str L, men får ikke høyre skulder til å stemme. Går jeg etter oppskrifta, så er det igjen 12 masker. Sikker på at det bare skal være 12 masker vi skal hoppe i fra A 6 og ikke 24 masker. ( hals)

DROPS Design 28.03.2019 kl. 09:58:

Hei Katrine. Du hadde 80 masker, og har heklet venstre skulder over 34 masker. Når du så skal hekle høyre skulder hopper du over 12 masker, og hekler høyre skulder over 34 masker slik: A.7 over de første 12 maskene (tilsvarer A.6 på venstre skulder), A.3 over de neste 18 maskene (samme som venstre skulder), A.4 over de neste 3 maskene (tilsvarer A.2 på venstre skulder) og A.5 over siste masken (tilsvarer A.1 på venstre skulder). Du har nå heklet over 34 masker på hver skulder, og 12 masker midt mellom = 80 masker heklet over. God fornøyelse

Käte 24.03.2019 - 12:31:

Ich möchte dieses Modell gerne ohne Ärmel arbeiten. Wieviel Garn benötigt man dann für Größe XXL?

DROPS Design 25.03.2019 kl. 11:37:

Liebe Käte, leider können wir nicht jede Anleitung nach jeder Anfrage anpassen, gerne wird Ihnen aber Ihr DROPS Laden damit weiterhelfen - auch telefonisch oder per E-mail. Viel Spaß beim häkeln!

Gabriele 01.03.2019 - 12:22:

Hallo, kann es sein, dass in A.2 in der zweiten Reihe am Ende eine dritte LM gehäkelt/eingezeichnet werden muss? Die LM-Bögen zwischen den FM müssen doch aus 5 LM bestehen (vergleiche die zweite Reihe von A.6 und A.7, ebenso die zweite Reihe von A.3). Vielen Dank für eine kurze Rückmeldung & herzliche Grüße Gabriele

DROPS Design 04.03.2019 kl. 08:14:

Liebe Gabriele, ja stimmt, es sollten 3 Lm am Ende A.2 sein, Diagramme werden korrigiert (betrifft auch A.7, gleiche stelle). Viel Spaß beim häkeln!

Martine 22.01.2019 - 19:03:

Bonjour, Est-ce qu'il faut assembler d'abord l'emmanchure puis le long de la manche ? Aussi, brin le plus extérieur ...par rapport au centre de la couture ? Merci d'avance.

DROPS Design 23.01.2019 kl. 09:16:

Bonjour Martine, assemblez la manche le long de l'emmanchure, puis les rangs jusqu'au marqueur aux 6-12 m de l'emmanchure dos et devant. Faites ensuite la couture de la manche en commençant par le poignet, remontez jusqu'à l'emmanchure et continuez avec la couture du côté. Bon assemblage!

Els 05.01.2019 - 14:57:

Goedendag, Hoe komt het dat ik bij schema A.3 steeds minder steken overhoudt? Ergens tussen de hoofddoelen van het patroon mis ik lossen die het totaal aantal steken op peil houden. Maar waar en hoe?

DROPS Design 05.01.2019 kl. 20:38:

Dag Els,

Het telpatroon zou moeten kloppen, in de laatste toer heb je in A3 6 stokjes per herhaling in de breedte. Kijk even goed in welk boogje je steeds het groepje van 3 x 2 dubbele stokjes van de vorige toer haakt. Bij de foto's zit ook een detailvoorbeeld.

Sheryl 14.12.2018 - 15:44:

Hi! I absolutely love this site and love making your patterns! They work up so nice! I crochet. Thank you for all of the amazing work you guys do. Is there a store in the US that sells your yarn? I have ordered your yarn in the past but am just starting my business back up and I am buying colors as needed so a time restraint is on me.

DROPS Design 17.12.2018 kl. 09:03:

Dear Sheryl, thank you very much for your comment. you will find here all DROPS stores shipping to USA. Happy crocheting!

Kruug 08.12.2018 - 23:06:

Met welke kleur is deze trui gehaakt? Ik wil deze graag bestellen

DROPS Design 09.12.2018 kl. 16:18:

Dag Kruug,

Bovenaan bij benodigde materialen zie je wel garen je nodig hebt en ook welke kleur, namelijk kleur 32, donkerroos.

Krentner 04.12.2018 - 10:03:

Bonjour, très joli model, mais je ne comprends pas les diagramme, comment les lit-on ? de bas en haut et vous ne spécifiez les rangs ( exemple 1er rang , 2ème rang .....) comment se terminent les rangs avec quelle maille , serrée , bride...... Merci de votre réponse. Bonne journée

DROPS Design 04.12.2018 kl. 11:19:

Bonjour Mme Krentner, les diagrammes se lisent à partir du coin en bas à droite vers la gauche sur l'endroit et de gauche à droite sur l'envers. Crochetez les diagrammes dans l'ordre indiqué - en remplaçant la 1ère maille par 1 ou plusieurs mailles en l'air - cf INFO CROCHET au début des explications. Bon crochet!

Janni 04.10.2018 - 01:12:

... og på 9. Række er der 44 st.

DROPS Design 04.10.2018 kl. 08:04:

Hei janni. Se svar på forrige kommentar

Kommentere opskrift DROPS 196-24