DROPS Baby / 33 / 2

Golden Slumber by DROPS Design

Strikket tæppe til baby i DROPS BabyMerino. Arbejdet er strikket med bladmønster fra midten og ud i en firkant.

DROPS Design: Model bm-109-by
Garngruppe A
-------------------------------------------------------

Mål: ca 100 x 100 cm
Materialer:
DROPS BABYMERINO fra Garnstudio (tilhører garngruppe A)
450 g farve 44, pudder

-------------------------------------------------------
TILBEHØR TIL ARBEJDET:

STRIKKEFASTHED:
23 masker i bredden og 30 pinde i højden med glatstrik = 10 x 10 cm.

PINDE:
DROPS STRØMPEPINDE NR 3,5.
DROPS RUNDPINDE NR 3,5: Længde på 40 cm, 60 cm og 80 cm.

Garnet til denne opskrift koster fra 197.55kr. Læs mere.

Instruktioner

-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

MØNSTER:
Se diagram A.1 til A.7. Diagrammerne viser alle pindene i mønsteret set fra retsiden.

-------------------------------------------------------

START ARBEJDET HER:

-------------------------------------------------------

TÆPPE - KORT OVERSIGT OVER ARBEJDET:
Arbejdet strikkes rundt på strømpepinde / rundpinde fra midten og ud i en firkant. Skift til større rundpind efterhånden som der tages ud.

TÆPPE:
Slå 8 masker op på strømpepinde 3,5 med BabyMerino. Fordel maskerne så der er 2 masker på hver pind. Strik 1 omgang ret. Næste omgang strikkes således: * A.1 (= 1 maske), 1 ret (= hjørnemaske – for lettere at se hjørnemasken kan der sættes 1 mærketråd i denne maske) *, strik fra *-* totalt 4 gange. Fortsæt A.1 således med 1 hjørnemaske ret mellem hver rapport A.1. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN!
Når A.1 er strikket færdig er der 39 masker mellem hver hjørnemaske og totalt 160 masker på pinden.
Næste omgang strikkes således: * Strik A.2 (= 9 masker), strik A.3 (= 18 masker), strik A.4 (= 12 masker) og strik hjørnemasken ret *, strik fra *-* totalt 4 gange. Fortsæt A.2 til A.4 således. Når A.2 til A.4 er strikket 1 gang i højden er der 232 masker på pinden (57 masker mellem hver hjørnemaske).
Fortsæt med at gentage A.2, A.3 og A.4 opover i højden. For hver repetition i højden strikkes A.3 en gang mere mellem A.2 og A.4.
Strik diagrammerne A.2 til A.4. totalt 9 gange i højden (eller til ønsket længde) = 808 masker på pinden (201 masker mellem hver hjørnemaske).
Næste omgang strikkes således: * Strik A.5 (= 9 masker), strik A.6 til der er 12 masker tilbage før hjørnemasken (dvs strik 10 rapporter à 18 masker hvis A.2 til A.4 blev strikket 9 gange i højden), strik A.7 (= 12 masker) og strik hjørnemasken ret * strik fra *-* totalt 4 gange. Når A.5 til A.7 er strikket færdig er der 920 masker på pinden (229 masker mellem hver hjørnemaske) og arbejdet måler ca 100 cm mellem hver hjørnemaske.

AFLUKNING:
Luk af, men for at undgå at aflukningskanten strammer laves der omslag om pinden efter hvert omslag fra forrige omgang samtidig med at der lukkes af. Omslagen lukkes af som almindelige masker.
Sy en tråd op og ned rundt om hullet midt på tæppet (ved opslåningskanten). Stram tråden så hullet lukkes og hæft tråden godt.

= tag 1 maske løst af pinden som om den skulle strikkes ret, strik 1 ret, løft den løse maske over masken som blev strikket
= lav 1 omslag mellem 2 masker, på næste pind strikkes omslaget så der bliver hul
= tag 1 maske løst af pinden som om den skulle strikkes ret, strik 2 ret sammen, løft den løse maske over maskerne som blev strikket sammen

Behøver du hjælp med opskriften?

Tak for at du vælger en opskrift fra DROPS Design. Vi arbejder hårdt for at udgive opskrifter som er korrekte og enkle at forstå. Alle opskrifter er oversat fra norsk og du kan altid se originalopskriften (DROPS Baby 33-2) for mål og udregninger.

Kommentarer / Spørgsmål (20)

Ingrid 12.11.2019 - 14:25:

Tror jeg har forstået det. De 4 gange er udelukkende henvisning til, at diagrammerne skal gentages 4 gange på en omgang.

Ingrid 12.11.2019 - 12:46:

Er færdig med A1. Herefter står der *strik A.2 (=9 m), strik A.3 (=18 m), strik A.4 (=12 m) og strik hjørnemaske*, strik fra *-* totalt 4 gange. Betyder det at jeg skal strikke 4 omgange med 39 m mellem hjørnemaskerne eller skal jeg strikke efter diagrammerne?

DROPS Design 25.11.2019 kl. 14:34:

Hei Ingrid. Nå skal du strikke etter diagram A.2, A.3 og A.4 (i hver side/4 sider). God Fornøyelse!

Anna 12.11.2019 - 08:25:

Fehler gefunden. Habe die erste R Re immer mitgezählt und dann war ich natürlich immer eine R weiter als tatsächlich.

Anna 12.11.2019 - 06:24:

In der 4. Runde von A1 sollen 7 M im Raport gestrickt werden. Ich habe aber 4 Maschen/ Nadel = 16, wovon ja eine als Eckmasche zu betrachten ist, also 3 Maschen/ Nadel = 12 Maschen. Ich verstehe nicht wie ich die 2 li, 3 Re, 2 li Sequenz unterbringen kann. Zähle ich die Eckmaschen nie mit? Also muss immer - 1 Masche gerechnet werden? Da ja in Runden ohne Hin und Rückreise gestrickt wird, lese ich alle Zeilen von rechts, korrekt? Dies steht unter "Muster" dann falsch. Danke

DROPS Design 12.11.2019 kl. 08:32:

Liebe Anna, bei der 3. Runde in A.1 stricken Sie: 1 Umschlag, 1 Masche links, 1 Umschlag, 1 Masche recht, 1 Umschlag, 1 Masche links, 1 Umschlag = so haben Sie 7 Maschen in jedem A.1 x 4 A.1 = 28 + die 4 re. M = 32 M. Viel Spaß beim stricken!

Anke 07.11.2019 - 20:26:

Ich schätze Ihre Arbeit sehr und freue mich häufig an Ihren tollen Strickmustern. Vielen Dank dafür! Dennoch frage ich mich ob es denn wirklich sein muss,dass ein absolut Neugeborenes, welches die Zeugnisse der Geburt noch im Haar trägt, für ein Fotoshooting herhalten muss? Zumal es auf vielen Bildern (auch anderer Strickmuster) offensichtlich keine Lust darauf hat... Dieses kleine Wesen gehört, meiner Meinung nach, in die Arme der Mutter.

Anna 17.10.2019 - 06:36:

Liebes DROPS Team, ich überlege, diese Decke mit BabyAlpacaSilk zu stricken, da mir die kühlende Eigenschaft der Seide zusagt. Nun frage ich mich a) fusselt die Alpaca Wolle? Oder jedenfalls mehr als die BabyMerino Wolle? und b) ist die AlpacaSilk Wolle schwerer wenn sie als Decke verstrickt ist, als die BabyMerino Wolle? Ich danke Ihnen für Ihre Einschätzung

DROPS Design 17.10.2019 kl. 10:15:

Liebe Anna, hier lesen Sie mehr, um das passende Garn zu wählen und hier finden Sie Tipps zur Garnpflege; wenn Sie noch dazu mehr hilfen brauchen, hilft Ihnen gerne Ihr DROPS Laden, auch telefonisch oder per E-Mail. Viel Spaß beim stricken!

Lisbeth 04.10.2019 - 10:47:

Det står i oppskriften at alle kast skal strikkes vrang, men skal dette da overstyre mønsteret i diagrammet? Feks linje 4 i A.1 vil jo da bli 3 vrang, 1 rett, 3 vrang og rett kantmaske og ikke 2 vrang, 3 rett , 2 vrang og rett kantmaske, slik som diagram sier. Og er det ingen steder jeg kan finne nærbilde av teppet, gjerne av diagram A.1 . Håper på snarlig svar 😊

DROPS Design 04.10.2019 kl. 13:27:

Hej. Det ska stickas enligt diagram. Det vi menar är att det ikke ska strikkes vridd. (Har tagit bort att det ska strikkes vrang.) Lycka till!

Lene Schrøder Petersen 29.08.2019 - 08:15:

Kan det passe der er fejl i opskriften?? Hver omgang i start og slut på a4 a2 mangler jeg en maske.

DROPS Design 06.09.2019 kl. 11:50:

Hej Lene, 1.pind A.2 strikkes over 9 masker, hvor du tager 2 masker ud, så du på 2.p har 11 masker. Og 1.pind i A.4 strikkes over 12 masker, hvor du tager 2 masker ud til 14 masker. God fornøjelse!

Lena Nilsson 26.07.2019 - 18:35:

Hej. Jag skulle vilja att ni började några varv på filten det står still i skallen

DROPS Design 01.08.2019 kl. 15:38:

Hej Lena, Det skriver vi på önskelistan :)

Jacelien Balkema 08.06.2019 - 20:46:

In de legenda van de teltekening staat dat de omslag gedraaid averecht gebreid moet worden zodat er een gaatje ontstaat. Dat begrijp ik niet. Bij gedraaid averecht breien krijg je toch juist geen gaatje? Zijn er misschien omslagen die gedraaid gebreid moeten worden, en andere in het patroon juist niet gedraaid? Ik vraag me dus af hoe de omslagen in de volgende naald gebreid moeten worden.

DROPS Design 09.06.2019 kl. 14:30:

Dag Jacelien,

Er staat inderdaad een foutje in. De omslag moet op de volgende naald averecht gebreid worden (i.p.v. gedraaid averecht), zodat er een gaatje ontstaat. Bedankt voor het doorgeven; het is nu aangepast. Veel breiplezier!

Kommentere opskrift DROPS Baby 33-2