DROPS / 195 / 18

Cosy Josie by DROPS Design

Strikket jakke i DROPS Puna. Arbejdet er strikket i strukturmønster med v-hals, korte ærmer og lommer. Størrelse S - XXXL.

DROPS Design: Model pu-029
Garngruppe B
-------------------------------------------------------

650-750-800-850-950-1050 g farve 07, lys grå

-------------------------------------------------------
TILBEHØR TIL ARBEJDET:

STRIKKEFASTHED:
20 masker i bredden og 26 pinde i højden med strukturmønster = 10 x 10 cm.

PINDE:
DROPS RUNDPINDE NR 5,5: Længde på 80 cm til strukturmønster.
DROPS RUNDPINDE NR 4,5: Længde på 60 eller 80 cm til kant i retstrik på skuldrene og øverst på lommerne.

DROPS Puna natural DROPS Puna natural 20.95 kr /50g
YarnLiving
Bestil
DROPS Puna natural mix DROPS Puna natural mix 20.95 kr /50g
YarnLiving
Bestil
DROPS Puna uni colour DROPS Puna uni colour 21.95 kr /50g
Garnet til denne opskrift koster fra 272.35kr. Læs mere.
-------------------------------------------------------

INFORMATION TIL OPSKRIFT:

-------------------------------------------------------

FORKANTER:
Se diagram A.3 (højre forkant når tøjet er på) og A.4 (venstre forkant når tøjet er på). Diagrammerne viser alle pinde i mønsteret set fra retsiden.

INDTAGNINGSTIPS (gælder halsudskæringen):
Tag ind til hals på indersiden af de yderste 7 kantmasker, dvs sidste kantmaske indgår i indtagningen. Alle indtagninger gøres fra retsiden!
Tag ind således efter de første 7 kantmasker i begyndelsen af pinden: Strik 2 masker drejet ret sammen (= 1 maske taget ind).
Tag ind således før de sidste 7 kantmasker i slutningen af pinden: Strik som før til der er 9 masker tilbage på pinden, strik 2 ret sammen og afslut med 7 kantmasker (= 1 maske taget ind).

-------------------------------------------------------

START ARBEJDET HER:

-------------------------------------------------------

JAKKE - KORT OVERSIGT OVER TØJET:
Arbejdet strikkes frem og tilbage på rundpind i dele og sys sammen til sidst. Alle dele strikkes nedenfra og op.

BAGSTYKKE:
Slå 129-137-145-155-165-177 masker op (inklusiv 1 kantmaske i hver side) på rundpind 5,5 med Puna. Strik 1 pind vrang (= vrangen). Næste pind strikkes således fra retsiden: 1 kantmaske RETSTRIK – læs forklaring over, strik A.1A til der er 2 masker tilbage på pinden, strik A.1B (= 1 maske) og afslut med 1 kantmaske i retstrik.
Fortsæt mønsteret således. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN!
Når arbejdet måler 36-38-38-40-40-42 cm lukkes der 2 masker af i begyndelsen af de 2 næste pinde til ærmegab = 125-133-141-151-161-173 masker. Strik videre til arbejdet måler 60-62-64-66-68-70 cm.
LÆS HELE NÆSTE AFSNIT FØR DET STRIKKES VIDERE!
Nu sættes der masker på en tråd i hver side til skrå skulder samtidig med at der lukkes af til hals. Dette gøres således:
1.PIND (retsiden): Strik de første 6-7-7-8-9-9 masker som før, sæt dem derefter på 1 tråd, fortsæt mønsteret som før pinden ud, vend arbejdet.
2.PIND (vrangen): Strik de første 6-7-7-8-9-9 masker som før, sæt dem derefter på 1 tråd, fortsæt mønsteret som før pinden ud, vend arbejdet.
Gentag 1. og 2.pind til der er sat masker på tråd totalt 7 gange i hver side, derefter sættes 10-7-10-8-5-10 masker på tråd 1 gang i hver side = 52-56-59-64-68-73 masker på tråd til skulder i hver side.
SAMTIDIG når arbejdet måler 64-66-68-70-72-74 cm lukkes de midterste 17-17-19-19-21-23 masker af til hals og hver skulder strikkes færdig for sig.
Fortsæt med at sætte masker på tråd til skrå skulder som før. I tillæg lukkes der 2 masker af på næste pind fra halsen. Når alle masker er lukket af og sat på tråd måler arbejdet ca 66-68-70-72-74-76 cm fra skulderen (ved halsen) og ned.

HØJRE FORSTYKKE:
Slå 69-73-77-82-87-93 masker op (inklusiv 8 kantmasker mod midt foran og 1 kantmaske mod siden) på rundpind 5,5 med Puna. Strik 1 pind vrang (= vrangen). Næste pind strikkes således fra retsiden: Strik A.3 (= 8 masker), strik A.1A til der er 2 masker tilbage på pinden, strik A.1B (= 1 maske) og afslut med 1 kantmaske retstrik. Fortsæt mønsteret således. Når arbejdet måler 36-38-38-40-40-42 cm lukkes der 2 masker af til ærmegab i begyndelsen af næste pind fra vrangen = 67-71-75-80-85-91 masker. SAMTIDIG når arbejdet måler 36-38-40-42-44-46 cm tages der 1 maske ind til hals – læs INDTAGNINGSTIPS. Fortsæt mønsteret som før og tag ind til hals som forklaret over på hver 4.-4.-3½.-3½.-3.-2½.cm totalt 7-7-8-8-9-10 gange.
SAMTIDIG når arbejdet måler 60-62-64-66-68-70 cm, sættes der masker på tråd til skrå skulder i begyndelsen af hver pind fra vrangen på samme måde som på bagstykket. Dvs sæt 6-7-7-8-9-9 masker på en tråd totalt 7 gange og derefter 10-7-10-8-5-10 masker på tråden én gang = 52-56-59-64-68-73 masker på tråden.
Når alle masker er sat på tråden og aflukningen til hals er afsluttet er der 8 masker tilbage på pinden og arbejdet måler ca 66-68-70-72-74-76 cm fra skulderen (ved halsen) og ned.
Fortsæt ribben som før over de resterende 8 masker i 8-8-8-8-9-9 cm (= halskant). Luk af.

VENSTRE FORSTYKKE:
Slå 69-73-77-82-87-93 masker op (inklusiv 1 kantmaske mod siden og 8 kantmasker mod midt foran) på rundpind 5,5 med Puna. Strik 1 pind vrang (= vrangen). Næste pind strikkes således fra retsiden: 1 kantmaske retstrik, strik A.1A til der er 9 masker tilbage på pinden, strik A.1B (= 1 maske) og afslut med A.4 over de resterende 8 masker. Fortsæt mønsteret således. Når arbejdet måler 36-38-38-40-40-42 cm lukkes der 2 masker af til ærmegab i begyndelsen af næste pind fra retsiden. SAMTIDIG når arbejdet måler 36-38-40-42-44-46 cm tages der 1 maske ind til hals – læs INDTAGNINGSTIPS. Fortsæt mønsteret som før og tag ind til hals som forklaret over på hver 4.-4.-3½.-3½.-3.-2½.cm totalt 7-7-8-8-9-10 gange.
SAMTIDIG når arbejdet måler 60-62-64-66-68-70 cm sættes der masker på tråd til skrå skulder i begyndelsen af hver pind fra retsiden på samme måde som på bagstykket. Dvs sæt 6-7-7-8-9-9 masker på en tråd totalt 7 gange og derefter 10-7-10-8-5-10 masker på tråden én gang = 52-56-59-64-68-73 masker på tråden.
Når alle masker er sat på tråd og aflukningen til hals er afsluttet er der 8 masker tilbage på pinden og arbejdet måler ca 66-68-70-72-74-76 cm fra skulderen (ved halsen) og ned.
Fortsæt ribben som før over de resterende 8 masker i 8-8-8-8-9-9 cm (= halskant). Luk af.

ÆRME:
Slå 98-98-106-106-114-114 masker op (inklusiv 1 kantmaske i hver side) på rundpind 5,5 med Puna. Strik 1 pind vrang (= vrangen). Næste pind strikkes således fra retsiden: 1 kantmaske retstrik, strik A.2A til der er 1 maske tilbage på pinden og afslut med 1 kantmaske retstrik. Fortsæt mønsteret således til arbejdet måler ca 24-24-26-26-28-28 cm. Luk løst af med ret fra retsiden.
Strik det andet ærme på samme måde.

MONTERING:
Start med de 52-56-59-64-68-73 masker fra tråden på en af skuldrene. Sæt maskerne på rundpind 4,5. Start fra retsiden og strik 1 pind ret, men for at undgå hul i hver overgang, hvor der blev sat masker på tråd, sættes lænken mellem maskerne i hver overgang på pinden og strikkes drejet ret sammen med næste maske på pinden. Strik 1 pind ret fra vrangen, skift til rundpind 5,5 og luk derefter af med ret fra retsiden.
Strik samme kant på de 3 andre skuldrer.
Sy skuldersømmene indenfor aflukningskanten. Sy halskanten sammen midt bagpå og sy halskanten til halsudskæringen bag i nakken (sørg for at sømmen på halskanten vender ind mod vrangen af tøjet).
Buk ærmerne dobbelt på langs og sy underærmesømmene indenfor 1 kantmaske i hver side.
Sy ærmerne i.

LOMME:
Slå 33-33-35-35-37-37 masker op (inklusiv 1 kantmaske i hver side) på rundpind 5,5 med Puna. Strik 1 pind vrang (= vrangen). Næste pind strikkes således fra retsiden: 1 kantmaske retstrik, strik A.2A til der er 2 masker tilbage på pinden, strik A.2B (= 1 maske) og afslut med 1 kantmaske retstrik. Fortsæt mønsteret således til lommen måler ca 15-15-16-16-17-17 cm. Skift til rundpind 4,5. Start fra retsiden og strik 4 p retstrik frem og tilbage over alle masker. Luk af med ret fra retsiden. Lommen måler ca 16-16-17-17-18-18 cm fra toppen og ned. Strik den anden lomme på samme måde.
Placere en lomme på hvert forstykke, ca 8-9-10-11-12-13 cm fra midt foran og ca 8-8-9-9-10-10 cm fra nederste kant (prøv evt jakken og lommerne for ønsket placering). Sy lommerne fast med maskesting indenfor 1 kantmaske.

Kaminski 22.09.2018 - 11:16:

Bonjour N'y a t'il pas un oubli dans la légende des diagrammes: le petit rond noir signifie: maille endroit sur l'envers et ENVERS SUR L'ENDROIT? Merci!

DROPS Design 24.09.2018 kl. 14:37:

Bonjour Mme Kaminski, tout à fait, la légende a été corrigée, merci. Bon tricot!

Dani 14.07.2018 - 16:56:

Woooow!!!

Rachel Helberg 07.06.2018 - 18:58:

Simple, sweet, and snuggly - love this one bunches!!

WOOLLY'S 07.06.2018 - 11:15:

Un bon basique pour les soirées d'hiver ! A décliner de toutes les couleurs ....

Denisa 06.06.2018 - 20:34:

Cozy

Rosy 05.06.2018 - 13:13:

Un gilet long un peu ample, très beau modèle !

Kommentere opskrift DROPS 195-18