DROPS / 84 / 7

DROPS 84-7 by DROPS Design

DROPS kofta och pulsvärmare i "Alpaca

  • DROPS 84-7 - DROPS kofta och pulsvärmare i Alpaca
Kofta:
Storlek: XS/S - M - L/XL - XXL
Garnåtgång: DROPS Alpaca från GARNSTUDIO
350-400-450-500 gr nr 0100, natur

DROPS Rundst och Strumpst nr 3.
DROPS Pärlemorknapp: nr 523: 7-7-7-8 st

-------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------

Garnet till detta mönstret kostar 294kr. Läs mer.

Instruktioner

Stickfasthet: St.nr är bara rekommenderad!
24 m x 32 v på st 3 och slätst = 10 x 10 cm.

Rätst (fram och tillbaka på st): varv 1: Räta, varv 2: Räta.

Mönster: Se diagram M.1 till M.3. Diagr visar mönstret sett från rätsidan

Knapphål: Det avm för knapphål på höger framkant så här från rätsidan: 1 rätst m, 1 am, 1 rm, 2 am tills, 1 omslag. På nästa v stickas omslaget räta.

Maska av för knapphål när arb mäter:
Stl XS/S: 2, 9, 16, 23, 30, 37 och 45 cm
Stl M: 2, 10, 17, 25, 32, 40 och 48 cm
Stl L/XL: 2, 10, 18, 26, 34, 42 och 50 cm
Stl XXL: 2, 9, 17, 24, 32, 39, 46 och 53 cm

Ökningstips: Det ökas på varje sida om de 3 m som bildar hålmönster i M.2 (märktråden sitter i den mittersta av dessa m) - de ökade m stickas aviga (sett från rätsidan).

Fram- och bakst: Koftan stickas fram och tillbaka på rundst från mitt fram. Lägg upp 189-221-253-285 m (inkl 6 kantm i varje sida mot mitt fram) på rundst 3 med Alpaca och sticka M.1 (varv 1 = rätsidan) - kom ihåg att avm för knapphål längs höger framkant - se förkl ovan. Sedan fortsätts det så här (från rätsidan): 1 rätst m, 1 am, 1 rm, 3 am (= framkant), M.2 över de följande 176-208-240-272 m, 1 rm, 3 am, 1 rm, 1 am, 1 rätst m (de sista 6 m = framkant). Fortsätt så uppöver - samtidigt sätts det 1 märktråd i den 51:a-59:e-67:e-75:e m räknat från varje sida och inåt (märktråden sitter mitt i en hål-rapport - se pil i diagr) = 87-103-119-135 m på bakst. Kontrollera stickfastheten. När arb mäter 6 cm ökas det 1 m på varje sida om märktrådarna i sidorna - se ökningstips ovan: öka på var 5:e-6:e-6:e-7:e cm totalt 6-5-5-5 ggr = 213-241-273-305 m. När arb mäter 36-38-39-41 cm stickas nästa v så här (från rätsidan): Sticka 53-60-68-76 m = höger framst, maska av 7 m för ärmhål, sticka 93-107-123-139 m = bakst, maska av 7 m för ärmhål, sticka 53-60-68-76 m = vänster framst. Varje del stickas vidare för sig.

Bakst: = 93-107-123-139 m. Maska av för ärmhål i varje sida på vartannat v: 2 m 1-3-3-6 ggr och 1 m 3-6-6-8 ggr = 83-83-99-99 m, fortsätt mönstret med 1 kantm i varje sida. När arb mäter 53-56-59-62 cm maskas de mittersta 29 m av till hals. Fortsätt avm 1 m mot halsen på vartannat v 2 ggr = 25-25-33-33 m kvar på varje axel. Maska av när arb mäter 55-58-61-64 cm.

Höger framst: = 53-60-68-76 m. Maska av för ärmhål i sidan som på bakst = 48-48-56-56 m. Fortsätt mönstret med 1 kantm mot ärmhålet (framkanten stickas som innan). När arb mäter 46-49-51-54 cm - avpassa så att det är stickat 1 cm över sista knapphålet - sätts de yttersta 14 m mot mitt fram på 1 tråd. Fortsätt avm mot halsringningen på vartannat v: 2 m 3 ggr och 1 m 3 ggr = 25-25-33-33 m kvar på axeln. Maska av när arb mäter 55-58-61-64 cm.

Vänster framst: Stickas som höger men motsatt.

Ärm: Lägg upp 64-64-72-72 m på strumpst 3 med Alpaca och sticka M.1, och sedan stickas M.2 - börja så att det kommer en rapport med hål mitt under ärmen. När arb mäter 16 cm - avpassa efter 3:e eller 7:e v i diagr - stickas M.3 till färdigt mått - se till att mönstret stämmer över varann. Samtidigt när arb mäter 16 cm ökas det 2 m mitt under ärmen totalt 8-11-12-17 ggr på stl XS/S: vart 14:e v. stl M: vart 9:e v. stl L/XL: vart 8:e v, stl XXL: vart 5:e v = 80-86-96-106 m - de ökade m stickas in i M.3 efterhand. När arb mäter 50-48-46-45 cm avm 7 m mitt under ärmen och det stickas färdigt fram och tillbaka på st. Fortsätt avm för ärmkulle i varje sida på vartannat v: 3 m 1 gång, 2 m 3-2-2-3 ggr och 1 m 4-10-10-12 ggr, sedan 2 m i varje sida till arb mäter 57-58-56-57 cm, till sist avm 3 m 1 gång i varje sida. Maska av resterande m, arb mäter ca 58-59-57-58 cm.

Montering: Sy axelsömmarna.

Halskant: Sticka upp ca 100-132 m runt halsen (inkl m från trådarna fram) på rundst 3 med Alpaca. Sticka 3 v räta (varv 1 = avigsidan), sedan avm med räta m från rätsidan. Sy i ärmarna innanför 1 kantm.
Sy i knapparna.

Pulsvärmare:
Mått: Längd: 26 cm. Omkrets: 18 cm.

Garnåtgång: DROPS Alpaca från GARNSTUDIO
100 gr nr 0100, natur

DROPS St nr 2,5.

Stickfasthet: St.nr är bara rekommenderad!
25 m x 50 v på st 2,5 och rätst = 10 x 10 cm.

Picotkant (fram och tillbaka på st):
varv 1: Sticka räta m.
varv 2: Sticka räta m.
varv 3: Sticka räta m tills det återstår 4 m, dessa stickas så här: 2 rm tills, 1 omslag, i de 2 sista m stickas det 2 m i varje = 2 nya m.
varv 4: lyft den 1:a m, sticka 1 rm, drag den lyfta m över, sticka 1 rm, och drag den bakre m på höger st över den främre, nu är det maskat av 2 m - sticka rm varvet ut.
Upprepa varv 1 till 4.

Pulsvärmare: Lägg upp 65 m på st 2,5 med Alpaca och sticka rätst med Picotkant över de sista 4 m på st - se förkl ovan. När arb mäter 18 cm sätts m på 1 tråd. Sy ihop uppläggningskanten mot maskorna på tråden med 1 stygn i varje m.
Sticka 1 pulsvärmare till.

Diagram

symbols = rm från rätsidan, am från avigsidan
symbols = am från rätsidan, rm från avigsidan
symbols = 1 omslag
symbols = lyft 1 m som om den skulle stickas
rät, 2 rm tills, drag den lyfta m över

Tack för att du väljer ett mönster från DROPS Design. Vi arbetar hårt för att ge ut mönster som är korrekta och enkla att förstå. Alla mönster är översatta från norska och du kan alltid se originalmönstret (DROPS 84-7) för mått och uträkningar.

Kommentarer / Frågor (10)

country flag Yvette Kuijt 29.01.2021 - 19:23:

Wordt de knoopschatenbies zowel heen als terug gebreid 1r, 1av, 1r, 3 av - patroon - 3 av, 1r, 1av, 1r, dus als het waren in een soort gerstekorrel, of brei je op de naald terug de steken zoals deze zich voordoen, dat wil zeggen, 1av, 1r, 1av, 3 r - patroon - 3 r, 1av, 1r, 1av?

country flag Christine Milton 27.03.2019 - 21:15:

Hej! Körde fast direkt när jag kom till kantmaskorna. Förstår genom instruktionerna vid avmaskningen för knapphål att det ska vara 1 rät, 1 avig, 1 rät, 3 aviga på höger sida och 1 rät, 3 aviga, 1 rät, 1 avig och 1 rät på vänster sida. Stickas kantmaskorna så redan från v 1? Tacksam för snabb hjälp.

user icon DROPS Design 03.04.2019 kl. 10:33:

Hei Christine. Du strikker stolpene likt hele veien. Etter at du har lagt opp sier oppskriften: "Sedan fortsätts det så här (från rätsidan): 1 rätst m, 1 am, 1 rm, 3 am (= framkant)" og på slutten av pinnen: " 3 am, 1 rm, 1 am, 1 rätst m (de sista 6 m = framkant)". Du fortsetter å strikke kantmaskene på denne måten oppover. God fornøyelse

country flag Anneke 23.01.2019 - 17:31:

Hoe moet ik de kop van de mouw breien? Ik denk dat het patroon niet klopt.

user icon DROPS Design 08.02.2019 kl. 17:58:

Dag Anneke,

Het eerste deel van de mouw wordt in de rondte gebreid op sokkenbreinaalden. Bij een hoogte van 50-48-46-45 cm kant je steken af bij de markeerdraad en daar begint dus ook de kop van de mouw. Deze brei je tot een hoogte van 57-58-56-57 cm, waarbij je steeds steken afkant aan de zijkanten.

Lorraine Bruce 04.10.2016 - 05:54:

I live in Australia and would love to make this garment. I am unable yo wear Alpaca yarn and wish to make it in wool. I have some 5ply wool I wish to use but I cannot achieve the gauge as stated. I would normally use 3.75mm needles with this yarn but this gives me a tension of 26 sts to 10 cm. Can you suggest how I might be able to adapt this pattern?

user icon DROPS Design 04.10.2016 kl. 09:41:

Dear Mrs Bruce, we are unfortunately not able to adjust each of our pattern to each individual request. Please contact the store where you bought your yarn - and see here list of worldwide shipping DROPS Store. Happy knitting!

country flag Susanne Jørgensen 29.09.2016 - 21:14:

Er ærmekuplen ikke for kort, fra man har lukket de 7 m. Arb måler her 46 (L/XL), og man skal allerede lukke af, når arb. Måler 57 cm. Så er ærmekuplen kun 11 cm, men ærmegabet er jo 22 cm. Kan det være rigtigt ?

user icon DROPS Design 04.10.2016 kl. 16:37:

Hej Susanne. Jo, men din aermekuppel skal jo ikke vaere lige saa höjt som aermegabet, den er buet og monteres ikke lige op om du forstaar.

country flag Brit Brekka 04.02.2016 - 15:54:

I flere år har jeg strikker med deres garn og mønster. Liker det veldig godt. Men nå ønsker jeg å strikke modell 84 - 7, og kan ikke få printet ut mønsteret. Hvorfor??

country flag Lisa 04.08.2014 - 15:13:

Se tex. Drops 143:1, avsnitt Ärm, rad 5.

country flag Sheila Engdahl 04.08.2014 - 12:51:

I mönstret under avsnittet om ärmen, vid intagningarna i ärmhålan står så här: När arb mäter 50-48-46-45 cm avm 7 m mitt under ärmen Jag undrar om det inte borde stå omvänt dvs 45-46-48-50 då ärmen på den minsta storleken borde vara kortast? Så har det varit på resten av mönstret, att minsta måttet varit på den minsta storleken. MVH Sheila

user icon DROPS Design 06.08.2014 kl. 17:08:

Hej Sheila. Det er korrekt. Ærmet er kortere pga større ærmekuppel i de store størrelse. Se også målskitsen nederst.

country flag Kirsti Pesonen 19.03.2007 - 20:35:

Ohjeet huonosti käännetty tai alunperinkin epäselvät. Miksi mallineulesivu on vain ruotsiksi?

country flag Kirsti Pesonen 19.03.2007 - 20:32:

Olen tutkinut mm. tätä ohjetta ja todennut, että suom.kieliset ohjeet ovat käsitteellisesti epämääräisiä ja epähavainnollisia. Vertaan vanhoihin neulelehtiin, joissa selostuksista saa selvän. Turhauttaa!

Kommentér oppskrift DROPS 84-7