Little Missy by DROPS Design

Strikket genser til baby og barn med rundfelling i DROPS Merino Extra Fine. Arbeidet er strikket ovenfra og ned med nordisk mønster. Størrelse 12 mnd – 12 år

DROPS Children 32-7
DROPS Design: Modell me-043-bn
Garngruppe B
-----------------------------------------------------------

Størrelse: 12/18 mnd (2 - 3/4 - 5/6 - 7/8 - 9/10 - 11/12) år
Størrelsen tilsvarer ca barnets høyde i cm:
80/86 (92 - 98/104 - 110/116 - 122/128 - 134/140 - 146/152)
Materialer:
DROPS MERINO EXTRA FINE fra Garnstudio (tilhører garngruppe B)
200 (200-200-250-250-250-300) g farge 30, sennep
100 (100-100-150-150-150-150) g farge 01, natur

-------------------------------------------------------

DROPS SETTPINNER NR 4 – til glattstrikk.
DROPS RUNDPINNER NR 4: lengde på 40 cm og 60 cm til glattstrikk.
DROPS SETTPINNER NR 3 – til vrangbord på ermene.
DROPS RUNDPINNER NR 3: lengde på 40 cm og 60 cm til vrangbord.
Pinne nr er kun veiledende. Får du for mange masker på 10 cm, bytt til tykkere pinner. Får du for få masker på 10 cm, bytt til tynnere pinner.

-------------------------------------------------------

-------------------------------------------------------

100% Ull
fra 29.00 kr /50g
DROPS Merino Extra Fine uni colour DROPS Merino Extra Fine uni colour 29.00 kr /50g
LindeHobby
Bestill
DROPS Merino Extra Fine mix DROPS Merino Extra Fine mix 29.00 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 174kr. Les mer.

Instruksjoner

-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

MØNSTER:
Se diagram A.1. Velg diagram for din størrelse. Hele mønsteret strikkes i
glattstrikk.

FELLE-/ØKETIPS:
For å beregne hvor ofte det skal felles/økes på pinnen, regner man det totale maskeantallet på pinnen (f.eks 72 masker) og deler maskene med antall fellinger/økninger som skal gjøres (f.eks 6) = 12. Dvs i dette eksempelet felles det ved å strikke hver 11. og 12.maske sammen, eller det økes etter hver 12.maske ved å lage 1 kast (kastet strikkes vridd på neste omgang slik at det ikke blir hull).

ØKETIPS (gjelder i sidene på bolen):
Det økes 1 maske på hver side av merketråden slik: Start 2 masker før merketråden, lag 1 kast, strikk 4 masker (merketråden sitter midt mellom disse maskene), lag 1 kast (= 2 masker økt). Øk slik ved begge merketrådene (= 4 masker økt). På neste omgang strikkes kastene vridd slik at det ikke blir hull.

FELLETIPS (gjelder midt under ermet):
Det felles 1 maske på hver side av merketråden slik: Start 3 masker før merketråden, strikk 2 rett sammen, 2 rett (merketråden sitter mellom disse maskene), ta 1 maske løs av pinnen som om den skulle strikkes rett, 1 rett, løft den løse masken over masken som ble strikket (= 2 masker felt).

FORHØYNING (bak i nakken):
Hopp over dette avsnittet dersom det ikke ønskes forhøyning. Sett 1 merke ca midt foran (dvs etter 33 (36-38-42-42-46-46) masker).
Strikk rett til det gjenstår 8 (8-8-10-10-12-12) masker før merket, snu, stram tråden og strikk vrang til det gjenstår 8 (8-8-10-10-12-12) masker i den andre siden, snu, stram tråden og strikk rett til det gjenstår 16 (16-16-18-18-20-20) masker, snu, stram tråden og strikk vrang til det gjenstår 16 (16-16-18-18-20-20) masker i den andre siden. Fortsett med å strikke over 8 masker mindre for hver gang det snus 2 ganger til i hver side, snu, stram tråden og strikk rett til midt bak.

-------------------------------------------------------

START ARBEIDET HER:

-------------------------------------------------------

GENSER - KORT OVERSIKT OVER ARBEIDET:
Arbeidet strikkes rundt, ovenfra og ned. Det strikkes først et bærestykke som deles til ermer og bol. Omgangen starter ca midt bak. Bolen strikkes rundt på rundpinne. Ermene strikkes rundt på settpinner.

HALSKANT:
Legg opp 72 (76-80-84-88-96-100) masker på settpinner/rundpinne 3 med sennep (i de 2 minste størrelsene må det legges opp og strikkes på settpinner før det økes masker, de resterende størrelsene kan legges opp og strikkes med liten rundpinne).
Strikk 1 omgang rett. Deretter strikkes det vrangbord (= 2 rett/ 2 vrang). Fortsett vrangborden slik i 3 cm.

BÆRESTYKKE:
Bytt til settpinner/rundpinne 4.
Strikk 1 omgang rett og fell 6 (4-3-0-4-5-9) masker jevnt fordelt – les FELLE-/ØKETIPS = 66 (72-77-84-84-91-91) masker.
Det kan nå strikkes en forhøyning bak i nakken slik at bærestykket blir litt høyere på bakstykket. Denne forhøyningen kan gjerne utelates, da blir halsen lik foran og bak – strikk FORHØYNING – les forklaring over, eller gå direkte videre.
Strikk mønster etter A.1 - NB: Velg diagram for riktig størrelse (= 11 (12-11-12-12-13-13) rapporter à 6 (6-7-7-7-7-7) masker). Fortsett mønsteret slik og øk som vist i diagrammet.
HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN! Når A.1 er strikket ferdig, er det 176 (192-209-228-240-260-260) masker på pinnen.
Strikk glattstrikk videre med sennep. På neste omgang økes det 7 (7-10-7-3-0-11) masker jevnt fordelt = 183 (199-219-235-243-260-271) masker.
Når arbeidet måler 13 (14-15-16-17-18-19) cm midt foran (målt uten halskanten), deles arbeidet slik: Strikk 25 (27-30-32-34-36-38) masker, sett de neste 42 (46-50-54-54-58-60) maskene på 1 tråd til erme (uten å strikke dem først), legg opp 8 nye masker på pinnen, strikk 49 (53-59-63-67-72-75) masker, sett de neste 42 (46-50-54-54-58-60) maskene på 1 tråd til erme (uten å strikke dem først), legg opp 8 nye masker på pinnen og strikk de resterende 25 (27-30-32-34-36-38) maskene som før = 115 (123-135-143-151-160-167) masker.

BOL:
Sett 1 merketråd midt mellom de 8 maskene som ble lagt opp under hvert av ermene (= 57 (61-67-71-75-80-83) masker mellom merketrådene på forstykket). HERFRA MÅLES ARBEIDET VIDERE! Når arbeidet måler 3 cm fra der bolen ble delt fra ermene, økes det på hver side av begge merketrådene – les ØKETIPS. Gjenta økningen når arbeidet måler 6 og 9 cm fra der bolen ble delt fra ermene = 127 (135-147-155-163-172-179) masker. Når arbeidet måler 11 (13-16-19-22-25-28) cm fra der bolen ble delt fra ermene, økes det 9 (9-9-9-9-8-9) masker på neste omgang = 136 (144-156-164-172-180-188) masker. Bytt til rundpinne 3.
Strikk vrangbord (= 2 rett/ 2 vrang) i 4 cm. Fell deretter av med rett over rett og vrang over vrang. Hele genseren måler ca 34 (37-41-45-49-53-57) cm, målt fra skulderen.

ERME:
Sett maskene fra den ene tråden på settpinner 4 og strikk i tillegg opp 1 maske i hver av de 8 maskene som ble lagt opp under ermet = 50 (54-58-62-62-66-68) masker. Sett 1 merketråd midt i de 8 maskene (= midt under ermet). HERFRA MÅLES ARBEIDET VIDERE! Strikk glattstrikk rundt med sennep. Når ermet måler 1 cm fra der ermet ble delt fra bolen, felles det 2 masker midt under ermet – les FELLETIPS.
Fell slik på hver 1½. (2.-2.-2½.-3.-3½.-3½.)cm totalt 6 (6-8-8-8-8-9) ganger = 38 (42-42-46-46-50-50) masker. Når ermet måler 14 (16-21-24-28-31-35) cm fra der ermet ble delt fra bolen, felles det 2 masker jevnt fordelt = 36 (40-40-44-44-48-48) masker. Bytt til settpinner 3 og strikk vrangbord rundt (= 2 rett/ 2 vrang) i 4 cm eller til ønsket lengde.
Deretter felles det av med rett over rett og vrang over vrang. Ermet måler totalt ca 18 (20-25-28-32-35-39) cm fra der ermet ble delt fra bolen.
Strikk det andre ermet på samme måte.

Diagram

symbols = sennep
symbols = natur
symbols = mellom 2 masker lages det 1 kast med bunnfargen i mønsterstripen, på neste omgang strikkes kastet vridd slik at det ikke blir hull

Alle våre oppskrifter har Instruksjonsvideoer som kan være til hjelp

2) Hvordan vet jeg hvor mange nøster jeg trenger?

4) Hva er garngrupper?

5) Hvordan bruker jeg garnkalkulatoren?

6) Hvorfor viser dere utgåtte garnkvaliteter i oppskriftene deres?

Det er også mulig at utgåtte garn fortsatt er å finne hos enkelte forhandlere, eller at noen har et par nøster liggende som de gjerne vil finne en oppskrift til.

til toppen

7) Hvilken størrelse skal jeg velge?

Hvis du synes det er vanskelg å velge hvilken størrelse du skal lage, kan det være en god ide å måle et plagg du har og liker størrelsen på. Sammenlign målene med målskissen og velg den størrelsen som passer deg best.

Du finner målskissen nederst i oppskriften.

See DROPS lesson: Hvordan man leser en målskisse

til toppen

8) Hvorfor får jeg feil strikkefasthet med anbefalt pinnestørrelse?

9) Hvorfor er oppskriften skrevet ovenfra og ned?

10) Hvordan strikker man etter diagram?

11) Hvordan hekler man etter et heklediagram?

12) Hvordan strikkes flere diagrammer etter hverandre på omgangen?

13) Hvorfor er ermene kortere i større størrelser?

til toppen

14) Hvor på plagget måles lengden?

15) Hva er 1 rapport?

til toppen

16) Hvorfor startes det med flere luftmasker enn det skal hekles med?

til toppen

17) Hvorfor økes det masker før vrangborden når plagget strikkes ovenfra og ned?

til toppen

18) Hvorfor økes det i avfellingskanten?

19) Hvordan øker man på vekselsvis hver 3 og 4 pinne?

20) Hvordan kan jeg strikke en jakke rundt i stedet for frem og tilbake?

21) Kan man strikke genseren frem og tilbake i stedet for å strikke rundt?

Foretrekker du å strikke genseren frem og tilbake i flere deler og sy sammen til slutt, kan du gjerne gjøre det selv om oppskriften er skrevet for rundpinne. Del maskeantallet for bolen i 2 og legg til 1 kantmaske i hver side som du kan sy sammen i.

til toppen

22) Hvorfor er mønsteret litt forskjellig fra det man ser på bildet?

23) Hvordan gjør man en damestørrelse om til herrestørrelse?

24) Hvordan unngår jeg at hårete garn røyter?

25) Hvorfor nupper plagget mitt?

Nupper er en naturlig prosess som skjer til og med på de mest fine og ekslusive fibre. Det er et naturlig tegn på bruk og slitasjone og er vanskelig å unngå. Det blir mest tydelig der hvor det er mest friksjon på plagget, som under armene og på håndleddene.

Du kan få ditt plagg til å se ut som nytt igjen ved å fjerne nuppene med en nuppefjerner.

Kommentarer / Spørsmål (83)

country flag Marie wrote:

Vilken färg ska man göra ökningsomslaget i, bottenfärgen, är det senap i detta fallet?

19.02.2024 - 21:13

country flag Cecilie Krüger wrote:

Det mangler informasjon om hvor lang bolen skal være før det strikkes vrangbord nederst. Hvis du følger oppskriften, skal du i minste størrelse begynne på vrangborden når arbeidet måler 11 cm fra delingen, det stemmer ikke med hel lengde på 34 cm.

19.02.2024 - 13:44

country flag Anja wrote:

Wenn man von Children 32-7 einen Link verschickt, wird ein Foto mit einem anderen nordischen Muster gezeigt. Es ist anders als das in der Anleitung. Im Untertitel steht "ammaknitwear, netherlands". Ich würde gerne dieses Muster nachstricken. Aber in der Anleitung findet man diese Alternative nicht.

09.02.2024 - 08:02

DROPS Design answered:

Liebe Anja, so hat eine Strickerin dieses Modell gestrickt; klicken Sie auf dem Bild um dieses Projekt in die Galerie zu sehen, dann wieder auf dem Foto klicken, und "Projekt ansehen" wählen, so lesen Sie mehr über dieses Projekt. Viel Spaß beim stricken!

09.02.2024 - 08:24

country flag Anja wrote:

Der Pullover in Senf auf dem Fell hat ein anderes Zählmuster, das mir noch besser gefällt. Könnt ihr das auch zur Verfügung stellen?

08.02.2024 - 17:18

DROPS Design answered:

Liebe Anja, das ist ja die Anleitung für den Pullover in Senf mit nordischen Muster in Natur, oder meinten Sie ein anderes Modell?

09.02.2024 - 07:39

country flag Diane Chidzey wrote:

I have just knitted this pattern in size 3/4. I am a very experienced knitter so was surprised when it didn’t work out from the chart. Size 3/4 has a 6 stitch repeat but on your chart it is given as a 7 stitch repeat along with age 5/6. When I followed the age 2 diagram which has 6 stitch repeat, the pattern worked perfectly. I thought you would like to know so you can put an errata for that size. I love your patterns! Thanks.

28.12.2023 - 18:37

country flag Toran wrote:

Hallo :) gibt es von dem Muster her auch eine Anleitung für Erwachsenen Pullover? Ich würde mir den gerne stricken, brauche allerdings eine detaillierte Anleitung. Wäre super wenn es eine Anleitung gibt für eine Erwachsenen Version mit genau diesem Muster :) Vielen Dank schon mal!

26.12.2023 - 21:41

DROPS Design answered:

Liebe Toran, hier finden Sie alle unsere Anleitungen für nordische Pullover, vielleicht wird Ihnen ein davon gefallen. Viel Spaß beim stricken!

02.01.2024 - 08:38

country flag Margrit Thüring wrote:

Guten Tag Ich habe nach anfänglichen Schwierigkeiten, aber Dank Ihrer kompetenten raschen Antwort den Pullover Little Missy 32-7 in Grösse 110/116 , fertig gestrickt. Ich hätte nun gerne noch die dazu passende Pommel-Mütze in Grösse 110/116 gestrickt. In Ihren Anleitungen fand ich leider nichts. Ist es evt. garnicht möglich mit diesem Muster, da im Rapport zugenommen wird ? Für Ihre Antwort danke ich Ihnen und grüsse Sie freundlich

17.12.2023 - 14:08

DROPS Design answered:

Liebe Frau Thüring, leider haben wir kein passendes Modell, aber vielleicht kann Ihnen ein von diesen Modellen inspirieren. Viel Spaß beim stricken!

18.12.2023 - 08:44

country flag Thüring Margrit wrote:

Ich stricke Drops Children 32-7 Little Missx in Grösse 5/6 Jahre. Im Diagramm muss man Maschen mit einem Umschlag aufnehmen, meine Frage ist in welcher Farbe ? In der Grundfarbe oder in der Musterfarbe ? Bei mir sind an den Stellen wo ich aufnahm das Muster nicht korrekt trotz richtiger Maschenzahl. Was kann ich ändern oder verbessern? Ich hoffe Sie verstehen was ich fragen will. Vielen Dank für Ihre Antwort. M. Thüring

02.12.2023 - 21:33

DROPS Design answered:

Liebe Margrit, die Umschläge werden in der Hauptfarbe der jeweiligen Runden gestrickt, dh z.B. bei der 1. Runde werden Sie mit Senf gearbeitet, bei der 5. und 7. Runden mit Natur, usw. Setzen Sie Markierungen zwischen jedem Rapport, so sollen jede A.1/Rapport genauso wie beim Diagram stimmen. Viel Spaß beim stricken!

04.12.2023 - 08:04

country flag Aranka Bloemberg wrote:

Patroon Little Missy 80/86. Ik moet 72 steken opzetten wat overeenkomt met een omtrek van 72/21*10=34 cm Maar het hoofdje van mijn kindje is al over de 40cm. Hoe moet ze dit aantrekken? :) (ze heeft wel kleertjes aan van maat 80)

27.10.2023 - 13:25

DROPS Design answered:

Dag Aranka,

Omdat het werk rekbaar is zou dit wel moeten lukken. Wat je zou kunnen doen is met 2 pennen opzetten en dan de tweede pen eruit halen voordat je begint te breien. Op die manier is de opzetrand elastischer. Wat je ook kan doen is meer steken opzetten en geen of minder steken minderen bij de pas.

28.10.2023 - 10:18

country flag Andrine wrote:

Strikker strl 12/18mnd, og diagram A.1 nr 6. Det går greit helt til jeg kommer på omgang nr 6, da går det ikke opp med 3 gule og en hvit.. sitter igjen med 2 hvite på slutten, skal egentlig sitte igjen med 1. går uansett ikke opp med at jeg skal starte med 3 gule? Er det en feil?

26.09.2023 - 23:32

Kommentér oppskrift DROPS Children 32-7

Little Missy

Minna, Sweden

Little Missy

Amma Knitwear, Netherlands

Little Missy

ammaknitwear, Netherlands