Little Missy by DROPS Design

Strikket genser til baby og barn med rundfelling i DROPS Merino Extra Fine. Arbeidet er strikket ovenfra og ned med nordisk mønster. Størrelse 12 mnd – 12 år

DROPS Design: Modell me-043-bn
Garngruppe B
-----------------------------------------------------------

Størrelse: 12/18 mnd (2 - 3/4 - 5/6 - 7/8 - 9/10 - 11/12) år
Størrelsen tilsvarer ca barnets høyde i cm:
80/86 (92 - 98/104 - 110/116 - 122/128 - 134/140 - 146/152)
Materialer:
DROPS MERINO EXTRA FINE fra Garnstudio (tilhører garngruppe B)
200 (200-200-250-250-250-300) g farge 30, sennep
100 (100-100-150-150-150-150) g farge 01, natur

-------------------------------------------------------

DROPS SETTPINNER NR 4 – til glattstrikk.
DROPS RUNDPINNER NR 4: lengde på 40 cm og 60 cm til glattstrikk.
DROPS SETTPINNER NR 3 – til vrangbord på ermene.
DROPS RUNDPINNER NR 3: lengde på 40 cm og 60 cm til vrangbord.

DROPS Merino Extra Fine uni colour DROPS Merino Extra Fine uni colour 22.00 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Merino Extra Fine mix DROPS Merino Extra Fine mix 22.00 kr /50g

-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

MØNSTER:
Se diagram A.1. Velg diagram for din størrelse. Hele mønsteret strikkes i
glattstrikk.

FELLE-/ØKETIPS:
For å beregne hvor ofte det skal felles/økes på pinnen, regner man det totale maskeantallet på pinnen (f.eks 72 masker) og deler maskene med antall fellinger/økninger som skal gjøres (f.eks 6) = 12. Dvs i dette eksempelet felles det ved å strikke hver 11. og 12.maske sammen, eller det økes etter hver 12.maske ved å lage 1 kast (kastet strikkes vridd på neste omgang slik at det ikke blir hull).

ØKETIPS (gjelder i sidene på bolen):
Det økes 1 maske på hver side av merketråden slik: Start 2 masker før merketråden, lag 1 kast, strikk 4 masker (merketråden sitter midt mellom disse maskene), lag 1 kast (= 2 masker økt). Øk slik ved begge merketrådene (= 4 masker økt). På neste omgang strikkes kastene vridd slik at det ikke blir hull.

FELLETIPS (gjelder midt under ermet):
Det felles 1 maske på hver side av merketråden slik: Start 3 masker før merketråden, strikk 2 rett sammen, 2 rett (merketråden sitter mellom disse maskene), ta 1 maske løs av pinnen som om den skulle strikkes rett, 1 rett, løft den løse masken over masken som ble strikket (= 2 masker felt).

FORHØYNING (bak i nakken):
Hopp over dette avsnittet dersom det ikke ønskes forhøyning. Sett 1 merke ca midt foran (dvs etter 33 (36-38-42-42-46-46) masker).
Strikk rett til det gjenstår 8 (8-8-10-10-12-12) masker før merket, snu, stram tråden og strikk vrang til det gjenstår 8 (8-8-10-10-12-12) masker i den andre siden, snu, stram tråden og strikk rett til det gjenstår 16 (16-16-18-18-20-20) masker, snu, stram tråden og strikk vrang til det gjenstår 16 (16-16-18-18-20-20) masker i den andre siden. Fortsett med å strikke over 8 masker mindre for hver gang det snus 2 ganger til i hver side, snu, stram tråden og strikk rett til midt bak.

-------------------------------------------------------

START ARBEIDET HER:

-------------------------------------------------------

GENSER - KORT OVERSIKT OVER ARBEIDET:
Arbeidet strikkes rundt, ovenfra og ned. Det strikkes først et bærestykke som deles til ermer og bol. Omgangen starter ca midt bak. Bolen strikkes rundt på rundpinne. Ermene strikkes rundt på settpinner.

HALSKANT:
Legg opp 72 (76-80-84-88-96-100) masker på settpinner/rundpinne 3 med sennep (i de 2 minste størrelsene må det legges opp og strikkes på settpinner før det økes masker, de resterende størrelsene kan legges opp og strikkes med liten rundpinne).
Strikk 1 omgang rett. Deretter strikkes det vrangbord (= 2 rett/ 2 vrang). Fortsett vrangborden slik i 3 cm.

BÆRESTYKKE:
Bytt til settpinner/rundpinne 4.
Strikk 1 omgang rett og fell 6 (4-3-0-4-5-9) masker jevnt fordelt – les FELLE-/ØKETIPS = 66 (72-77-84-84-91-91) masker.
Det kan nå strikkes en forhøyning bak i nakken slik at bærestykket blir litt høyere på bakstykket. Denne forhøyningen kan gjerne utelates, da blir halsen lik foran og bak – strikk FORHØYNING – les forklaring over, eller gå direkte videre.
Strikk mønster etter A.1 - NB: Velg diagram for riktig størrelse (= 11 (12-11-12-12-13-13) rapporter à 6 (6-7-7-7-7-7) masker). Fortsett mønsteret slik og øk som vist i diagrammet.
HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN! Når A.1 er strikket ferdig, er det 176 (192-209-228-240-260-260) masker på pinnen.
Strikk glattstrikk videre med sennep. På neste omgang økes det 7 (7-10-7-3-0-11) masker jevnt fordelt = 183 (199-219-235-243-260-271) masker.
Når arbeidet måler 13 (14-15-16-17-18-19) cm midt foran (målt uten halskanten), deles arbeidet slik: Strikk 25 (27-30-32-34-36-38) masker, sett de neste 42 (46-50-54-54-58-60) maskene på 1 tråd til erme (uten å strikke dem først), legg opp 8 nye masker på pinnen, strikk 49 (53-59-63-67-72-75) masker, sett de neste 42 (46-50-54-54-58-60) maskene på 1 tråd til erme (uten å strikke dem først), legg opp 8 nye masker på pinnen og strikk de resterende 25 (27-30-32-34-36-38) maskene som før = 115 (123-135-143-151-160-167) masker.

BOL:
Sett 1 merketråd midt mellom de 8 maskene som ble lagt opp under hvert av ermene (= 57 (61-67-71-75-80-83) masker mellom merketrådene på forstykket). HERFRA MÅLES ARBEIDET VIDERE! Når arbeidet måler 3 cm fra der bolen ble delt fra ermene, økes det på hver side av begge merketrådene – les ØKETIPS. Gjenta økningen når arbeidet måler 6 og 9 cm fra der bolen ble delt fra ermene = 127 (135-147-155-163-172-179) masker. Når arbeidet måler 11 (13-16-19-22-25-28) cm fra der bolen ble delt fra ermene, økes det 9 (9-9-9-9-8-9) masker på neste omgang = 136 (144-156-164-172-180-188) masker. Bytt til rundpinne 3.
Strikk vrangbord (= 2 rett/ 2 vrang) i 4 cm. Fell deretter av med rett over rett og vrang over vrang. Hele genseren måler ca 34 (37-41-45-49-53-57) cm, målt fra skulderen.

ERME:
Sett maskene fra den ene tråden på settpinner 4 og strikk i tillegg opp 1 maske i hver av de 8 maskene som ble lagt opp under ermet = 50 (54-58-62-62-66-68) masker. Sett 1 merketråd midt i de 8 maskene (= midt under ermet). HERFRA MÅLES ARBEIDET VIDERE! Strikk glattstrikk rundt med sennep. Når ermet måler 1 cm fra der ermet ble delt fra bolen, felles det 2 masker midt under ermet – les FELLETIPS.
Fell slik på hver 1½. (2.-2.-2½.-3.-3½.-3½.)cm totalt 6 (6-8-8-8-8-9) ganger = 38 (42-42-46-46-50-50) masker. Når ermet måler 14 (16-21-24-28-31-35) cm fra der ermet ble delt fra bolen, felles det 2 masker jevnt fordelt = 36 (40-40-44-44-48-48) masker. Bytt til settpinner 3 og strikk vrangbord rundt (= 2 rett/ 2 vrang) i 4 cm eller til ønsket lengde.
Deretter felles det av med rett over rett og vrang over vrang. Ermet måler totalt ca 18 (20-25-28-32-35-39) cm fra der ermet ble delt fra bolen.

= mellom 2 masker lages det 1 kast med bunnfargen i mønsterstripen, på neste omgang strikkes kastet vridd slik at det ikke blir hull

Birgit 10.09.2019 - 15:26:

Hallo, ich möchte das Modell Little Missy 32/7 Stricken . Leider verwirren mich die Diagramme. Ich möchte für 2-3 Jahre Stricken, aber die 2 steht bei einem Diagramm, die 3 bei einem anderen Diagramm. Welches gilt denn für 2-3 Jahre?? Würde mich über eine Antwort sehr freuen.

DROPS Design 10.09.2019 kl. 16:06:

Liebe Birgit, dieses Modell ist entweder in der Größe 2 Jahre (= ca 92 cm) oder in der Größe 3/4 Jahre (= ca 98/104 cm) verfügbar. Am besten können Sie einen ähnlichen Pullover vom dem Kind und dann die Maßen in der Maßskizze unten vergleichen, so können Sie die beste Größe wählen. Viel Spaß beim stricken!

Emma Hussain 05.09.2019 - 00:20:

When do you join in the round?

DROPS Design 05.09.2019 kl. 09:09:

Dear Emma, you'll start working in the round at the beginning of the work, after the cast on. Happy knitting!

Nicole Anconina 20.08.2019 - 16:40:

Je suis désolée mais je viens de tenter une nouvelle fois et j'ai un décalage qui se fait dès que j'arrive au 2 ème rang après l'augmentation. Si on fait un jeté, il y a toujours une maille de plus dans le coloris du jeté et cela décale tout pour le rang suivant. Je ne vois vraiment pas comment m'en sortir. J'ai vu que je ne suis pas la seule à avoir des difficultés, du moins dans les tricoteuses françaises. Merci

DROPS Design 21.08.2019 kl. 08:56:

Bonjour Mme Anconina, après le 2ème rang d'augmentation, on a une maille en plus du coloris de fond à la fin de chaque A.1 comme on le voit au rang suivant, vous aurez ainsi: 1 m moutarde, 3 m naturel, 1 m moutarde, 3 m naturel, 1 m moutarde (soit 2 m moutarde à la transition entre chaque diagramme: la dernière du A.1 + la première du A.1) . Au 7ème rang, vous augmentez au début de chaque A.1, ainsi, vous avez bien 3 m moutarde entre chaque petit motif en naturel, le diagramme est juste ainsi. Bon tricot!

Nicole Anconina 20.08.2019 - 09:16:

Merci pour votre réponse: j'en avais eu une avec un lien erroné! Mon 2ème pull est le modèle Seiland Jumper 30-5 en 6 ans qui se tricote sur le même principe, par le col. Je dois faire un essai pour voir si j'ai bien compris vos explications. Encore merci

ANCONINA Nicole 19.08.2019 - 17:02:

Bonjour, Je ne comprends pas les augmentations de ce modèle qui sont faites au milieu d'un jacquard: si on fait 3 mailles bleues et une blanche, l'augmentation se trouve au milieu et change tout le rythme du dessin. Et en faisant le calcul, je ne trouve pas le même nombre de mailles. Et je dois faire 2 pulls du même genre!!. Merci pour votre aide.

DROPS Design 20.08.2019 kl. 08:48:

Bonjour Mme Anconina, les augmentations sont faites à des endroits calculés pour que le motif tombe juste, par ex. au 5ème rang de A.1 en 2 ans, vous tricotez: *2 m en naturel, 1 en moutarde, 3 en naturel, 1 en moutarde, 1 en naturel, 1 jeté en naturel* (= vous avez maintenant 9 m) , répétez de *-* tout le tour, au tour suivant, vous aurez: *1 m naturel, 3 m moutarde, 1 m naturel, 3 m moutarde, 1 m naturel*, répétez de *-*. Pour le calcul des mailles, cf réponse précédente pour le 2 ans, quelle autre taille devez-vous faire? Bon tricot!

Bente Vilhelmsen 16.08.2019 - 22:46:

Jeres svar løser ikke mit problem. Når jeg på 5.pind i mønsteret tager ud efter hver 8. maske passer mønsteret ikke. Jeg har 96 masker efter 1. Udtagning efter hver 7. Maske ( str. 7/8 år). Jeg har forgæves forsøgt at få hjælp i forretning i Vejle som forhandler Drops garn. Håber I har en god forklaring på mit problem . Er der måske en fejl i diagrammet?

Bente Vilhelmsen 15.08.2019 - 21:53:

Ønsker at stikke trøjen i str. 7/8 år. Kan ikke forstå udtagninger i diagrammet. Hvordan tages ud så mønsteret passer?

DROPS Design 16.08.2019 kl. 09:48:

Hej Bente, du starter nederst i diagrammet, sæt gerne et mærke imellem hver rapport. Du tager ud for hver gang du strikker en pind i diagrammet med omslag (1.pind efter hver 7. maske). På 5.pind tager du ud efter hver 8.maske osv. Spørg gerne i butikken hvor du har købt dit DROPS garn. God fornøjelse!

Elli Fynbo 23.07.2019 - 21:36:

Jeg skal strikke en str 1 år, men forstår ikke udtagningerne. Første udtagning starte med en "slå om" strik 17 "slå om" strik 1 "slå om", men det asser jo ikke med antal masker på en omgang. Længere nede kan je se, at udtagningerne er på en mønsterpind. Det må da gå helt galt. Hjææælp!! Tak.

DROPS Design 22.08.2019 kl. 10:00:

Hej. Jag förstår inte helt var du är i oppskriften, menar du på första pinnen i diagrammet? På första pinnen i A.1 stickar du 1 m, omslag, 5 m, omslag och upprepar detta... Mvh DROPS Design

Pia Willumsen 07.07.2019 - 15:21:

Efter krave og forhøjet ryg, står der udtagning i følge diagram. Men på diagrammet er der i str. 2 kun 10 omslag hvilket jo ikke giver de 192 masker jeg skal have når jeg er færdig med mønsteret, kun ialt 82. Hvor kan jeg se hvor og hvor mange masker jeg skal tage ud?

DROPS Design 09.07.2019 kl. 11:17:

Hej Pia, jo men du gentager diagrammet 12 gange (= 12 rapporter) hele vejen rundt, og du tager ud i alle rapporter. Sæt gerne et mærke imellem hver rapport, så du husker alle udtagninger. God fornøjelse!

Luna Reimer 24.04.2019 - 13:49:

Hvad betyder rapporter à 6 (6-7-7-7-7-7) masker) fra bærestykket ?

DROPS Design 30.04.2019 kl. 13:13:

Hei Luna. Det betyr at hver rapport av diagrammet går over 6 eller 7 masker, avhengig av hvilken størrelse du strikker. God fornøyelse

Kommentér oppskrift DROPS Children 32-7