DROPS / 192 / 46

Ice Skating Set by DROPS Design

Stickad halsvärmare i DROPS Karisma. Arbetet är stickad med flätor och muscher. Stickade vantar i DROPS Karisma. Arbetet är stickat med flätor och muscher. Stickad mössa i DROPS Karisma. Arbetet är stickat med flätor och muscher.

DROPS Design: Modell u-864
Garngrupp B
-----------------------------------------------------------

350-400 g färg 44, ljus grå

GARN TILL HALSVÄRMARE:
Storlek: S/M – L/XL
Mått: Omkrets nedtill: ca 95-109 cm. Omkrets upptill: ca 49-49 cm.
Garnåtgång:
DROPS KARISMA från Garnstudio (tillhör garngrupp B)
150-150 g färg 44, ljus grå

GARN TILL VANTAR:
100-100 g färg 44, ljus grå

GARN TILL MÖSSA:
Storlek: S/M – L/XL
Passar huvudmått: 54/56 – 58/60 cm
Garnåtgång:
DROPS KARISMA från Garnstudio (tillhör garngrupp B)
150-150 g färg 44, ljus grå

-------------------------------------------------------

DROPS RUNDSTICKA NR 4: längd på 40 cm till själva halsvärmaren.
DROPS RUNDSTICKA NR 3,5: längd på 60 cm till resår.

22 maskor på bredden och 30 varv på höjden med slätstickning = 10 x 10 cm.

STICKOR:
DROPS STRUMPSTICKOR NR 3,5 till själva vantarna.
DROPS STRUMPSTICKOR NR 3 till resår.

22 maskor på bredden och 30 varv på höjden med slätstickning = 10 x 10 cm.

STICKOR:
DROPS STRUMPSTICKA OCH RUNDSTICKOR NR 3,5: längd på 40 cm till själva mössan.
DROPS RUNDSTICKA NR 3: längd på 40 cm till resår.

Garnet till detta mönstret kostar 161kr. Läs mer.
-------------------------------------------------------

FÖRKLARING TILL BESKRIVNINGEN:

-------------------------------------------------------

MÖNSTER:
Halsvärmare: Se diagram A.1 till A.4. Välj diagram för din storlek.
Vantar: Se diagram A.5 till A.7.
Mössa: Se diagram A.8 och A.9. Välj diagram för din storlek.

ÖKNINGSTIPS (gäller vantar):
Det ökas 1 maska genom att göra 1 omslag om stickan. På nästa varv stickas omslaget vridet rätt, så att det inte blir hål. Sedan stickas de nya maskorna i slätstickning.

MINSKNINGSTIPS (gäller vantar):
Sticka tills det återstår 3 maskor före markören, sticka 2 maskor räta tillsammans, sticka 2 rätmaskor (markören sitter mellan dessa maskorna) lyft 1 maska som om den skulle stickas rät, 1 rätmaska, drag den lyfta maskan över maskan som stickades.

-------------------------------------------------------

BÖRJA ARBETET HÄR:

-------------------------------------------------------

HALSVÄRMARE - KORT ÖVERSIKT ÖVER ARBETET:
Arbetet stickas runt på rundsticka nerifrån och upp.

HALSVÄRMARE:
Lägg upp 210-240 maskor på rundsticka 3,5 med Karisma. Sticka resår (= 4-5 avigmaskor, 3 rätmaskor) i 4 cm.
Sedan stickas det så här: Sticka * A.1 (= 14-16 maskor), A.2 (= 21-24 maskor) *, sticka *-* totalt 6 ggr. När A.1/A.2 är färdigstickat är det 174-198 maskor på varvet. KONTROLLERA STICKFASTHETEN!
Byt till rundsticka 4. Sedan stickas A.3 (= 12-14 maskor) över A.1 och A.4 (= 17-19 maskor) över A.2. Fortsätt detta mönstret. När arbetet mäter 8 cm minskas det 1 maska i vänster sida av varje avigt parti, minska genom att sticka 2 maskor aviga tillsammans (= 12 maskor minskade). Minska så på växelvis höger och vänster sida av varje avigt parti med 4-3 cm mellanrum totalt 5-7 ggr = 114-114 maskor. Fortsätt mönstret till arbetet mäter ca 25-28 cm – anpassa så att detta inte är ett varv med fläta i A.4, dvs inte 3:e till 5:e varvet Byt till rundsticka 3,5 och sticka 1 varv med minskningar så här: * 3 avigmaskor, 2 rätmaskor, 2 maskor räta tillsammans, 3 avigmaskor, 9 rätmaskor *, sticka *-* totalt 6 ggr = 108-108 maskor. Sedan stickas det resår (= 3 avigmaskor, 3 rätmaskor) till arbetet mäter 30-34 cm. Maska av med rätmaskor över rätmaskor och aivgmaskor över avigmaskor.

-------------------------------------------------------

VANTAR - KORT ÖVERSIKT ÖVER PLAGGET:
Arbetet stickas runt på strumpstickor.

HÖGER VANTE:
Lägg upp 48-48 maskor på strumpstickor 3 med Karisma. Sticka 1 varv rätt.
Sticka resår (= 2 rätmaskor, 2 avigmaskor) i 5-6 cm.
Sedan stickas det så här: * 2 rätmaskor, 2 avigmaskor *, sticka *-* över de första 24 maskorna, 2 rätmaskor, A.5 (= 18 maskor), 2 rätmaskor, 2 avigmaskor. När A.5 är färdigstickat är det 55-55 maskor på varvet.
Byt till strumpstickor 3,5. Nästa varv stickas så här: Sticka 26 rätmaskor (= inuti handen), A.6 (= 25 maskor) och 4 rätmaskor. Fortsätt detta mönstret. KONTROLLERA STICKFASTHETEN! När arbetet mäter 13-14 cm ökas det 1 maska på varje sida av första maskan på varvet till tumme – läs ÖKNINGSTIPS. Öka så på varje sida av de ökade maskorna på vartannat varv totalt 5-6 ggr = 65-67 maskor. Nu sätts de 11-13 tummaskorna på 1 tråd. Fortsätt runt som förut SAMTIDIGT som det läggs upp 1 ny maska bakom tummen på nästa varv = 55-55 maskor. Fortsätt till vanten mäter 25-27 cm – anpassa så att det inte är ett varv med fläta i A.6, dvs inte 3:e till 5:e varvet (prova ev vanten på, det återstår ca 3 cm till färdigt mått). Nu stickas A.7 över A.6, de resterande maskorna fortsätter som förut. När A.7 är färdigstickat är det 47-47 maskor på varvet. Sätt 1 markör efter den första maskan på varvet och 1 markör efter 24 maskor. Nu minskas det 1 maska på varje sida av båda markörerna – läs MINSKNINGSTIPS. Minska så på vartannat varv totalt 3 ggr och sedan på varje varv totalt 3 ggr = 23-23 maskor. Sticka 1 rätmaska, sedan stickas maskorna räta tillsammans 2 och 2 = 12 maskor. Klipp av tråden, drag den genom de resterande maskorna, drag åt och fäst ordentligt.

TUMME:
Sätt de 11-13 tummaskorna från tråden på strumpstickor 3,5. Sticka dessutom upp 4-3 maskor bakom tummen = 15-16 maskor. Sticka slätstickning runt till själva tummen mäter ca 4½-5 cm (prova ev vanten på, det återstår nu ca ½ cm till färdigt mått). Sticka 1-0 rätmaska, sedan stickas maskorna räta tillsammans 2 och 2 = 8 maskor. Sedan stickas maskorna räta tillsammans 2 och 2 = 4 maskor. Klipp av tråden, drag den genom de resterande maskorna, drag åt och fäst ordentligt.

VÄNSTER VANTE:
Lägg upp och sticka som höger, men öka till tumme på varje sida av den 22:a maskan på varvet.

-------------------------------------------------------

MÖSSA - KORT ÖVERSIKT ÖVER ARBETET:
Arbetet stickas runt på rundsticka, nerifrån och upp. Byt till strumpstickor när det behövs.

MÖSSA:
Lägg upp 136-144 maskor på rundsticka 3 med Karisma. Sticka 1 varv rätt. Sedan stickas det resår så här: * A.8A (= 19 maskor), A9A (= 15-17 maskor) *, sticka *-* totalt 4 ggr på varvet. Upprepa A.8A och A.9A på höjden till resåren mäter 3 cm.
Nu ökas det i mönstret genom att sticka nästa varv så här: Byt till rundsticka 3,5 och sticka A.9B över A.9A, de resterande maskorna stickas som förut = 140-148 maskor.
Sedan stickas A.8B (= 19 maskor) över A.8A och A.9C (= 16-18 maskor) över A.9B. Sedan upprepas A.8B och A.9C på höjden. KONTROLLERA STICKFASTHETEN! Sticka till arbetet mäter ca 20-23 cm – anpassa efter en hel rapport på höjden.
Nu minskas det till toppen av mössan i mönstret genom att sticka så här: A.8C (= 19 maskor) över A.8B och A.9D (= 16-18 maskor) över A.9C. Sticka till A.8C och A.9D är färdigt på höjden = 20-20 maskor. Sticka alla maskorna räta tillsammans 2 och 2 = 10-10 maskor. Klipp av tråden, drag den genom de resterande maskorna, strama tråden och fäst ordentligt. Arbetet mäter ca 25-28 cm uppifrånoch ner.

Diagram

= rätmaska från rätsidan
= avigmaska från rätsidan
= sätt 1 maska på flätsticka framför arbetet, sticka 1 rätmaska, sticka 1 rätmaska från flätstickan
= sätt 1 maska på flätsticka bakom arbetet, sticka 1 rätmaska, sticka 1 rätmaska från flätstickan
= mellan 2 maskor görs det 1 omslag om stickan, på nästa varv stickas omslaget vridet så att det inte blir hål
= sätt 1 maska på flätsticka framför arbetet, sticka 3 rätmaskor, sticka 1 rätmaska från flätstickan
= sätt 3 maskor på flätsticka bakom arbetet, sticka 1 rätmaska, sticka 3 rätmaskor från flätstickan
= MUSCH: Sticka 1 rätmaska både fram och bak i samma maska till det är 5 maskor, vänd och sticka 1 varv avigt från avigsidan över dessa 5 maskorna, vänd och sticka 1 varv rätt från rätsidan. Använd vänster sticka och lyft andra maskan på höger sticka över första maskan och av stickan, lyft tredje maskan över första maskan, lyft fjärde maskan över första maskan och sedan femte maskan över första maskan (= 1 maska kvar)
= sätt 2 maskor på flätsticka framför arbetet, sticka 2 rätmaskor, sticka 2 rätmaskor från flätstickan
= sätt 2 maskor på flätsticka bakom arbetet, sticka 2 rätmaskor, sticka 2 rätmaskor från flätstickan
= denna rutan är ingen maska, gå direkt vidare till nästa symbol i diagrammet

Kommentarer (2)

Jolyane 24.11.2018 - 02:06:

Je veux savoir si dans le diagramme A3 il faut faire les torsade avec 2 mailles sur l\'aiguille auxiliaire et on tricote deux mailles ou juste une maille sur l\'aiguille auxiliaire et on tricote une maille ?

DROPS Design 26.11.2018 kl. 11:10:

Bonjour Jolyane, les torsades de A.3 se font chacune sur 2 mailles - cf 3ème et 4ème symbole de la légende. Bon tricot!

Monique 13.07.2018 - 15:05:

Sehr schöne Kombination. Hätte ich gerne.

Kommentér oppskrift DROPS 192-46