DROPS / 195 / 40

December Fields by DROPS Design

Strikket pledd i 2 tråder DROPS Air. Arbeidet er strikket frem og tilbake med fletter, halvpatent og bobler.

Stikkord: flette, patent, pledd, rute,

DROPS Design: Modell ai-138
Garngruppe C + C eller E
-------------------------------------------------------

Mål: Bredde: ca 96 cm. Lengde: ca 160 cm. 1 rute måler ca 32 x 32 cm.
Materialer:
DROPS AIR fra Garnstudio (tilhører garngruppe C)
850 g farge 01, natur

-------------------------------------------------------
TILBEHØR TIL ARBEIDET:

STRIKKEFASTHET:
11 masker i bredden og 15 pinner i høyden med glattstrikk og 2 tråder = 10 x 10 cm.

PINNER:
DROPS RUNDPINNE NR 8: lengde på 60 cm.

Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 595kr. Les mer.
-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

Øk 1 maske ved å lage 1 kast om pinnen. På neste pinne strikkes kastet vridd slik at det ikke blir hull.

FELLETIPS:
Fell 1 maske ved å strikke 2 masker rett sammen.

-------------------------------------------------------

START ARBEIDET HER:

-------------------------------------------------------

PLEDD - KORT OVERSIKT OVER ARBEIDET:
Arbeidet strikkes frem og tilbake i ruter som sys sammen til slutt. Det strikkes 5 ulike ruter og 3 av hver rute = totalt 15 ruter.

RUTE 1:
Legg opp 35 masker på rundpinne 8 med 2 tråder Air. Strikk 2 RILLER – les forklaring over, der det på siste pinne i siste rille økes 2 masker – les ØKETIPS = 37 masker. Nå strikkes det mønster slik: Strikk 2 masker rille, A.1 (= 4 masker) til det gjenstår 3 masker på pinnen, strikk første maske i A.1, 2 masker rille. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN! Fortsett frem og tilbake slik til hele A.1 er strikket ferdig i høyden. Strikk 2 riller der det på første pinne fra retten felles 2 masker – les FELLETIPS = 35 masker. Fell av – men pass på at avfellingskanten ikke strammer! Ruten måler ca 32 x 32 cm. Strikk 2 ruter til = 3 ruter.

RUTE 2:
Legg opp 35 masker på rundpinne 8 med 2 tråder Air. Strikk 2 riller der det på siste pinne i siste rille økes 4 masker = 39 masker. Nå strikkes det mønster slik: Strikk 2 masker rille, A.2 (= 5 masker), A.3 (= 25 masker), A.4 (= 5 masker), 2 masker rille. Fortsett frem og tilbake slik til A.2, A.3 og A.4 er strikket ferdig i høyden. Det er nå 39 masker på pinnen. Strikk 2 riller der det på første pinne fra retten felles 4 masker jevnt fordelt = 35 masker. Fell av – men pass på at avfellingskanten ikke strammer! Ruten måler ca 32 x 32 cm. Strikk 2 ruter til = 3 ruter.

RUTE 3:
Legg opp 35 masker på rundpinne 8 med 2 tråder Air. Strikk 2 riller der det på siste pinne i siste rille økes 3 masker jevnt fordelt = 38 masker. Nå strikkes det mønster slik: Strikk 2 masker rille, 2 vrang, A.5 (= 10 masker) totalt 3 ganger i bredden, 2 vrang, 2 masker rille. Fortsett slik frem og tilbake til hele A.5 er strikket ferdig i høyden. Det er nå 38 masker på pinnen. Strikk 2 riller der det på første pinne fra retten felles 3 masker jevnt fordelt = 35 masker. Fell av – men pass på at avfellingskanten ikke strammer! Ruten måler ca 32 x 32 cm. Strikk 2 ruter til = 3 ruter.

RUTE 4:
Legg opp 35 masker på rundpinne 8 med 2 tråder Air. Strikk 2 riller der det på siste pinne i siste rille økes 2 masker = 37 masker. Nå strikkes det mønster slik: Strikk 2 masker rille, A.6 (= 33 masker), 2 masker rille. Fortsett slik frem og tilbake til hele A.6 er strikket ferdig i høyden. Det er nå 37 masker på pinnen. Strikk 2 riller der det på første pinne fra retten felles 2 masker = 35 masker. Fell av – men pass på at avfellingskanten ikke strammer! Ruten måler ca 32 x 32 cm. Strikk 2 ruter til = 3 ruter.

RUTE 5:
Legg opp 35 masker på rundpinne 8 med 2 tråder Air. Strikk 2 riller der det på siste pinne i siste rille økes 3 masker = 38 masker. Nå strikkes det mønster slik: Strikk 2 masker rille, A.7 (= 34 masker), 2 masker rille. Fortsett frem og tilbake slik til hele A.7 er strikket ferdig i høyden. Strikk 2 riller der det på første pinne fra retten felles 3 masker jevnt fordelt = 35 masker. Fell av – men pass på at avfellingskanten ikke strammer! Ruten måler ca 32 x 32 cm. Strikk 2 ruter til = 3 ruter.

MONTERING:
Legg rutene slik som vist på målskissen. Tallene på hver av rutene illustrerer hvilket mønster det er på rutene. Sy rutene sammen med 1 tråd Air. Sy først på langs, så på tvers - sy i ytterste ledd av ytterste maske slik at det ikke blir en tykk søm. Klipp og fest tråder.

= Stikk høyre pinne gjennom masken fra forrige omgang, strikk 1 rett og slipp maskene av pinnen
= mellom 2 masker lages det et kast om pinnen. På neste pinne strikkes kastet vridd slik at det ikke blir hull
= sett 4 masker på en flettepinne foran arbeidet, strikk 4 masker rett, strikk 4 masker rett fra flettepinnen
= sett 4 msaker på en flettepinne bak arbeidet, strikk 4 masker rett, strikk 4 masker rett fra flettepinnen
= 2 masker rett sammen
= sett 2 masker på en flettepinne foran arbeidet, strikk 2 masker rett, strikk 2 masker rett fra flettepinnen
= Boble - strikk slik: 1 rett, 1 kast, 1 rett i samme maske (= 3 masker), snu arbeidet. Strikk 3 pinner glattstrikk frem og tilbake over disse 3 maskene. Strikk 3 masker rett sammen = 1 maske
= sett 1 maske på flettepinne bak arbeidet, strikk 2 rett, 1 vrang fra flettepinnen
= sett 2 masker på flettepinne foran arbeidet, 1 vrang, 2 rett fra flettepinnen
= sett 1 maske på flettepinne bak arbeidet, 2 rett, 1 rett fra flettepinnen
= sett 2 masker på flettepinne foran arbeidet, 1 rett, 2 rett fra flettepinnen
= sett 3 masker på flettepinne foran arbeidet, 3 rett, 3 rett fra flettepinnen
= sett 1 maske på flettepinne bak arbeidet, 3 rett, 1 vrang fra flettepinnen
= sett 3 masker på flettepinne foran arbeidet, 1 vrang, 3 rett fra flettepinnen
= denne ruten er ingen maske, gå direkte videre til neste symbol i diagrammet

Angela 20.09.2018 - 16:33:

Hallo, ich habe sie gemacht, diese Decke. Sie hat bei mir allerdings die Größe 1,80x1,20m. Oje das war viel Arbeit und ein Projekt über mehrere Jahre. Nun ist sie fertig und ist ein echter Hingucker worden.

Susanne 04.09.2018 - 16:44:

Was für eine schöne Decke! Wir waren gerade in Irland, und ich schwelge noch in den irischen Aranmustern und stricke schon an einem Pullover.... Aber ich glaube, die Decke muss nun auch in mein Programm

Monique 12.07.2018 - 14:16:

Eine tolle Decke für lange Winterabende und auch für kalte Spätsommertag. Ein Allrounder.

Angelique Lazouret 25.06.2018 - 01:07:

Très joli

Bärbel 16.06.2018 - 23:34:

Sieht klasse aus die Decke Kamindecke könnte man sie taufen

Judith Leyssens 11.06.2018 - 21:47:

Wat een knusse deken, ga ik zeker maken, om de komende winter knus onderuit te zakken :0))))

Stephanie 08.06.2018 - 13:51:

Tolle Musterdecke, ideal für den Winterabend am Kamin

Kommentér oppskrift DROPS 195-40