DROPS / 195 / 31

Fritid by DROPS Design

Stickad tröja med runt ok i DROPS Air. Arbetet är stickat uppifrån och ner med falsk patent och A-form. Storlek S - XXXL.

DROPS Design: Modell ai-126
Garngrupp C eller A + A
-----------------------------------------------------------

300-300-350-350-400-450 g färg 03, pärlgrå

-------------------------------------------------------
TILLBEHÖR TILL ARBETET:

STICKFASTHET:
14 maskor på bredden och 32 varv på höjden (sett från avigsidan) med falsk patent = 10 x 10 cm.
16 maskor på bredden och 20 varv på höjden med slätstickning = 10 x 10 cm.

STICKOR:
DROPS STRUMPSTICKOR OCH RUNDSTICKOR NR 5,5: längd på 40 cm och 80 cm.

-------------------------------------------------------

FÖRKLARING TILL BESKRIVNINGEN:

-------------------------------------------------------

MÖNSTER:
Se diagram A.1 och A.2. Välj diagram för din storlek.
Omslagen i mönstret räknas inte som maskor.

ÖKNINGSTIPS-1 (gäller jämnt fördelat):
För att beräkna hur det ska ökas jämnt, räknar man det totala maskantalet på varvet (t.ex 82 maskor) och delar maskorna med det antal ökningar som ska göras (t.ex 7) = 11,7. I detta exempel ökas det 1 maska efter ca var 12:e maska. Det ökas genom att göra 1 omslag. På nästa varv stickas omslagen vridna, det ska inte bli hål.

ÖKNINGSTIPS-2 (gäller fram- och bakstycket):
Sticka tills det återstår 2 maskor före markören, 1 omslag (= 1 maska ökad), sticka 4 rätmaskor (markören sitter mitt emellan dessa maskorna), 1 omslag (= 1 maska ökad). Sticka och öka så vid båda markörerna (= 4 maskor ökade totalt).

MINSKNINGSTIPS (gäller ärmarna):
Sticka tills det återstår 3 maskor före markören, sticka 2 maskor räta tillsammans, 2 rätmaskor (markören sitter mellan dessa 2 maskorna), lyft 1 maska som om den skulle stickas rät, sticka 1 rätmaska, drag den lyfta maskan över maskan som stickades (= 2 maskor minskade).

-------------------------------------------------------

BÖRJA ARBETET HÄR:

-------------------------------------------------------

TRÖJA - KORT ÖVERSIKT ÖVER ARBETET::
Oket stickas runt på rundsticka, uppifrån och ner i falsk patent. Oket delas till ärmar och fram- och bakstycke. Fram- och bakstycket stickae sedan runt i slätstickning med en kant i falsk patent. Ärmarna stickas runt på strumpstickor, i slätstickning med en kant i falsk patent.

OK:
Lägg upp 66-72-78-82-85-91 maskor på rundsticka 5,5 med Air.
Sticka 2-2-2-4-4-4 räta varv SAMTIDIGT på 3:e varvet ökas det 0-0-0-6-11-13 maskor jämnt fördelat – läs ÖKNINGSTIPS-1 = 66-72-78-88-96-104 maskor.
Sticka A.1a ( 6-6-6-8-8-8 maskor) totalt 11-12-13-11-12-13 ggr på bredden.
Fortsätt mönstret så.
KONTROLLERA STICKFASTHETEN! Var observant när det ökas i diagrammet så att maskan det ökas i, inte dras i mer än nödvändigt, det blir ett litet hål i denna maskan. När A.1a har stickats 1 gång på höjden är det 154-168-182-176-192-208 maskor på varvet. Nu stickas A.1b över A.1a. När A.1b har stickats färdigt på höjden är det 198-216-234-264-288-312 maskor på varvet.
Arbetet mäter ca 20-20-20-24-24-24 cm från uppläggningskanten. Repetera de 2 sista varven i A.1b till arbeeet mäter 21-23-24-26-28-30 cm från uppläggningskanten, anpassa så att det avslutas med 1 varv utan omslag.
Sticka räta över alla maskorna och öka 14-20-30-16-12-16 maskor jämnt fördelat = 212-236-264-280-300-328 maskor.
På nästa varv delas arbetet till ärmar och fram- och bakstycke så här:
Sticka 31-34-38-41-45-50 rätmaskor (= halva bakstycket), sätt de följande 44-50-56-58-60-64 maskorna på en tråd till ärm och lägg upp 8-8-8-10-10-10 nya maskor under ärmen, 62-68-76-82-90-100 rätmaskor (= framstycket), sätt de följande 44-50-56-58-60-64 maskorna på en tråd till ärm och lägg upp 8-8-8-10-10-10 nya maskor under ärmen och avsluta med 31-34-38-41-45-50 rätmaskor (= halva bakstycket) = 140-152-168-184-200-220 maskor.
Oket mäter ca 22-24-25-27-29-31 cm.

FRAM- OCH BAKSTYCKE:
Sätt 1 markör mitt emellan de 8-8-8-10-10-10 nya maskorna i varje sida av arbetet (= 70-76-84-92-100-110 maskor på vart och ett av framstycket/bakstycket). Fortsätt med slätstickning. När arbetet mäter 3 cm från där fram- och bakstycket delades från ärmarna, ökas det 1 maska på varje sida av markörerna – läs ÖKNINGSTIPS-2! Öka så med 3-3-4-4-3-3 cm mellanrum totalt 7-7-6-6-7-7 ggr = 168-180-192-208-228-248 maskor. När arbetet mäter 25-25-26-26-26-26 cm från där fram- och bakstycket delades från ärmarna stickas det en kant så här:
På nästa varv ökas det 10 maskor jämnt fördelat = 178-190-202-218-238-258 maskor.
Sticka A.2 (= 2 maskor) över alla maskorna. När A.2 har stickats i ca 6 cm maskas det av med rätmaskor. Arbetet mäter ca 56-58-60-62-64-66 cm från axeln och ner.

ÄRM:
Sätt de 44-50-56-58-60-64 maskorna från tråden i den ena sidan av arbetet på strumpstickor 5,5 och sticka upp 1 maska i var och en av de 8-8-8-10-10-10 maskorna som lades upp under ärmen = 52-58-64-68-70-74 maskor. Sätt 1 markör mitt emellan de 8-8-8-10-10-10 nya maskorna. Sticka slätstickning runt. När ärmen mäter 3 cm från där ärmen delades från fram- och bakstycket, minskas det 1 maska på varje sida av markören – läs MINSKNINGSTIPS. Minska så med 4-3-2½-2-2-1½ cm mellanrum totalt 7-9-11-13-13-14 ggr = 38-40-42-42-44-46 maskor. När ärmen mäter 35-34-34-33-32-32 cm från där ärmen delades från fram- och bakstycket, stickas A.2 över alla maskorna. Maska av med rätmaskor när A.2 har stickats 1 gång på höjden. Sticka den andra ärmen på samma sätt.

Detta mönster har uppdaterats. .

Uppdaterad online: 19.09.2018
Rättelse: stickat i falsk patent (tidigare halvpatent)

Diagram

= avigmaska
= 1 omslag, lyft 1 maska över på höger sticka som om den skulle stickas avig
= omslaget och rätmaskan stickas räta tillsammans
= sticka 5 maskor i maskan och omslaget så här: Sticka omslaget och maskan räta tillsammans, men vänta med att lyfta av maskan och omslaget det stickas i, * gör 1 omslag om höger sticka och sticka maskan och omslaget räta tillsammans *, sticka *-* totalt 2 ggr innan maskorna lyftas av vänster sticka = 5 maskor (= 4 maskor ökade)

Madame Petitjean 06.02.2019 - 18:08:

Bonjour, Je viens de commencer à tricoter les manches. J'ai repris les 44 mailles laissées en attente, puis relevé les 8 mailles montées. Après plusieurs rangs, je me retrouve avec un gros trou avant les 8 mailles et un autre gros trou après les 8 mailles. Ne devrions nous pas ramasser plus de 8 mailles ? et si non à cette question comment faire pour éviter ces trous ? Je vous remercie

DROPS Design 07.02.2019 kl. 09:02:

Bonjour Mme Petitjean, on a monté 8 m au-dessus des manches pour le dos/le devant, on va bien relever 1 m dans chacune de ces 8 m pour la manche. Il est possible que les mailles montées pour le bas du pull aient été un peu trop lâches, pour compenser/éviter les trous, au 1er tour de la manche, vous pouvez relever le fil (comme pour une augmentation) entre les 8 m et celles de la manche (de part et d'autre de ces 8 m) et le tricoter torse avec la maille suivante. Vous pourrez également fermer ces trous avec le fil de la manche au moment de le rentrer. Bon tricot!

Annelies Rennert 06.02.2019 - 17:18:

Habe 85 MA angeschlagen. Nach der Zunahme hab ich 96 MA. Ok. Nun Weiss ich nicht was mit den 8 MA in der Klammer ist und das 12 x in der Breite stricken.. bis ich am Ende vom Diagramm 192 MA habe muss ich doch nach einigen gestrickten Reihen 2x zunehmen. Wieviel mal, und welche MA Anzahl habe ich bei der ersten Zunahme. BITTE nochmal eine Info. Danke Annelies

DROPS Design 07.02.2019 kl. 08:59:

Liebe Annelies, über die 96 Maschen stricken Sie A.1a in der runde (A.1a ist über 8 Maschen gestrickt, Sie wiederholen diese 8 Maschen bis Ende der Runde = Sie haben A.1a 12 Mal in der Runde gestrickt). Bei der 10. Reihe in A.1a nehmen Sie 4 Maschen (siehe 4. Symbol) in jedem A.1a = 144 M. Bei der 24. Reihe in A.1a nehmen Sie 4 M in jedem A.1a = 192 M. Diagram bis zur Ende stricken. Dann werden Sie A.1b stricken und noch mal 2 Zunahmen in jedem Diagram stricken: 288M. Viel Spaß beim stricken!

Annelies Rennert 06.02.2019 - 12:05:

Noch eine Frage zu dem Pullover. Trage gr. 44/46 wieviel Maschen muss ich nehmen. Glaube 91 sind zu viel oder?. Kann ich mich nach dem Diagramm richten. Wenn ich nur 85 Maschen anschlägt, muss ich auch auf 104 MA kommen. Bitte erklären sie mir die Schritte. Danke A. Rennert

DROPS Design 06.02.2019 kl. 14:04:

Liebe Frau Rennert, am besten messen Sie einen ähnlichen Pullover, die Sie haben, und die Massen den in der Maßskizze vergleichen, so finden Sie Ihre Größe. Hier lesen Sie mehr über die Größen. Bei der 5. und 6. Größe fangen Sie mit 85-91 M dann nehmen Sie zu 96-104 M vor A.1a. Viel Spaß beim stricken!

Annelies Rennert 06.02.2019 - 10:47:

Hallo, eine Frage zu diesem Pullover. Habe mt 91 MA angefangen. Bin jetzt bei 208 MA. Jetzt verstehe ich nicht , (nun A.1b über A.1a stricken. ), lt. Diagramm habe ich doch die erste Zunahme beendet. Muss ich denn bei A.1a nicht bis zur nächsten Zunahme stricken. BITTE UM Hilfe. Danke Annelies

DROPS Design 06.02.2019 kl. 14:01:

Liebe Frau Rennert, in der letzte Grösse haben Sie 208 M wenn A.1a fertig ist, jetzt stricken Sie A.1b (= die 16 M in A.1b 13 x in der Breite wiederholen). Nach A.1b haben Sie 312 M (= es sind dann: 16 M + (4 M x 2 ) x 13 Mal in der Breite). Viel Spaß beim stricken!

J.A. Knol 25.01.2019 - 11:34:

Hello, I am curious why the Dutch patten is in Valse patentsteek (flat brioch stitch?) and the german is in Halb Patent stich?? And I really have tot get used to the Norwegian way of purling...it looks so complicated :-)

DROPS Design 27.01.2019 kl. 14:04:

Hi J.A. Knol,

It is possible that the English rib variations have a slightly different name in the different languages, but you can just follow the explanations in the pattern, because the pattern is still the same. About the purling. Keep practising, oefing baart kunst :)

Chloé Va3 16.01.2019 - 15:42:

Bonjour. Auriez vous un tutoriel pour les manches, s'il vous plaît ? Je ne comprends pas le passage où il faut monter des mailles sous les manches. Merci :)

DROPS Design 17.01.2019 kl. 08:46:

Bonjour Chloé Va3, cette vidéo montre comment tricoter un pull de haut en bas avec des emmanchures raglan, mais à partir du time code 6:55 environ, on montre comment mettre les mailles des manches en attente et comment monter celles sous la manche. Bon tricot!

Elaine Hébert 13.11.2018 - 14:34:

J’ai utilisé la laine drop air bleu marine mixte, que puis-je faire pour éviter que mon chandail perde des poils de laine? Car pendant la réalisation de ce chandail je retrouvais de la mousse de ce chandail sur les planchers de la maison et sur mes vêtements

DROPS Design 13.11.2018 kl. 15:31:

Bonjour Mme Hébert, ce sont les fibres "superflues" qui se sont échappées, avec le temps, ça s'atténuera et ça disparaîtra. Bon tricot!

Palacios 28.10.2018 - 08:45:

Merci pour le vidéo, c est plus clair :-)

Palacios 22.10.2018 - 13:37:

Bonjour, pour l’augmentation de 5 mailles votre explication m’est totalement incompréhensible, d’autant plus que vous dites de « Tricoter ensemble à l’endroit le jeté et la maille endroit, mais garder la maille et le jeté sur l’aiguille gauche » sauf que sur le diagramme c’est un rang sur lequel il n’y a pas de jetés à tricoter? Pas claire votre explication. Merci de votre réponse.

DROPS Design 22.10.2018 kl. 14:31:

Bonjour Mme Palacios, cette vidéo montre comment augmenter 4 mailles dans les fausses côtes anglaises, comme dans ce modèle et devrait vous permettre ainsi de visualiser comment faire. Bon tricot!

Claire 19.09.2018 - 10:20:

Bonjour, Je pense que vous devriez ajouter une précision concernant le point qui comporte le jeté. Ce n'est pas très clair et j'ai mis beaucoup de temps à comprendre la bonne pratique. En effet, il faut glisser la m. à l'envers puis passer le fil au dessus de l'aiguille droite et le repasser devant pour tricoter la m. suivante à l'envers. Pour le moment, on dirait qu'il faut jeté puis glisser la m. .. Ce qui ne fonctionne pas :-) Merci !!

Kommentér oppskrift DROPS 195-31