DROPS / 195 / 8

Steingard Set by DROPS Design

Strikket hue i DROPS Puna. Arbejdet er strikket med nordisk mønster og pompon. Strikkede pulsvanter i DROPS Puna. Arbejdet er strikket med nordisk mønster.

DROPS Design: Model pu-033
Garngruppe B
-------------------------------------------------------

GARN TIL HELE SÆTTET:
Størrelse: S/M - L/XL
Passer til hovedmål: 54/56 - 58/60 cm
Materialer:
DROPS PUNA fra Garnstudio (tilhører garngruppe B)
100-100 g farve 07, lys grå
50-50 g farve 06, grå
50-50 g farve 05, mørk grå
50-50 g farve 08, sort
50-50 g farve 01, natur

GARN TIL HUE:
Størrelse: S/M - L/XL
Passer til hovedmål: ca 54/56 - 58/60 cm
Materialer:
DROPS PUNA fra Garnstudio (tilhører garngruppe B)
50-50 g farve 07, lys grå
50-50 g farve 06, grå
50-50 g farve 05, mørk grå
50-50 g farve 08, sort
50-50 g farve 01, natur

GARN TIL PULSVANTER:
Størrelse: S/M - L/XL
Mål: Længde: ca 19-21 cm. Omkreds: ca 18-22 cm.
Materialer:
DROPS PUNA fra Garnstudio (tilhører garngruppe B)
50-50 g farve 07, lys grå
50-50 g farve 06, grå
50-50 g farve 05, mørk grå
50-50 g farve 08, sort
50-50 g farve 01, natur

-------------------------------------------------------

22 masker i bredden og 30 pinde i højden med glatstrik mønster = 10 x 10 cm.

PINDE:
DROPS STRØMPEPINDE NR 3,5.
DROPS RUNDPINDE NR 3,5: Længde på 40 cm til glatstrik og mønster.
DROPS RUNDPINDE NR 3: Længde på 40 cm til rib.

22 masker i bredden og 30 pinde i højden med glatstrik og mønster = 10 x 10 cm.

PINDE:
DROPS STRØMPEPINDE NR 3,5: til glatstrik og mønster.
DROPS STRØMPEPINDE NR 3: til rib.

DROPS Puna natural DROPS Puna natural 20.95 kr /50g
YarnLiving
Bestil
DROPS Puna natural mix DROPS Puna natural mix 20.95 kr /50g
YarnLiving
Bestil
DROPS Puna uni colour DROPS Puna uni colour 21.95 kr /50g
Garnet til denne opskrift koster fra 125.7kr. Læs mere.
-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

MØNSTER:
HUE: Se diagram A.1.
PULSVANTER: Se diagram A.2 og A.3.
Hele mønsteret strikkes i glatstrik.

STRIKKETIPS:
For at undgå at strikkefastheden bliver for stram når der strikkes mønster er det vigtig at trådene ikke strammes på bagsiden af arbejdet. Gå evt en pindestørrelse op når der strikkes mønster.

INDTAGNINGSTIPS (gælder øverst på huen):
Start 2 masker før mærketråden og strik 2 ret sammen (= 1 maske taget ind).

UDTAGNINGSTIPS (gælder tommelfinger-kilen):
Hele tommelfinger-kilen strikkes med lys grå. Strik frem til masken med mærke i, slå om, strik 1 ret (= masken med mærke i), slå om (= 2 masker taget ud). På næste omgang strikkes omslagen drejet ret så der ikke bliver hul. Næste gang der tages ud, strikkes der således: Strik til der er 1 maske tilbage før masken med mærke i, slå om, strik 3 ret, slå om (= 2 masker taget ud). Fortsæt udtagningen således, dvs der tages hele tiden ud på ydersiden af de nye masker.

-------------------------------------------------------

START ARBEJDET HER:

-------------------------------------------------------

HUE - KORT OVERSIGT OVER ARBEJDET:
Arbejdet strikkes rundt på lille rundpind, nedenfra og op. Skift til strømpepinde efterhånden som der tages ind.

HUE:
Slå 108-114 masker op på lille rundpind 3 med grå. Strik 1 omgang ret. Derefter strikkes der rib (= 1 ret / 2 vrang) i 4 cm. Skift til lille rundpind 3,5. Strik 1 omgang ret hvor det tages 4-2 masker ind jævnt fordelt = 104-112 masker. læs STRIKKETIPS og strik A.1 rundt (= 13-14 rapporter à 8 masker). HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN!
Når A.1 er strikket færdig fortsættes der i glatstrik med lys grå.
Når arbejdet måler 21-23 cm fra opslåningskanten sættes der 8 mærketråde i arbejdet således: Første mærketråd sættes i begyndelsen af omgangen. De 7 næste mærketråde sættes med 13-14 masker mellem hver mærketråd.
På næste omgang tages der 1 maske ind før hver af de 8 mærketråde - læs INDTAGNINGSTIPS = 8 masker taget ind. Tag ind således på hver 2.omgang totalt 5 gange og derefter på hver omgang totalt 4 gange = 32-40 masker tilbage. På næste omgang strikkes alle masker ret sammen 2 og 2 = 16-20 masker tilbage. Strik 1 omgang ret uden indtagning. På næste omgang strikkes alle masker ret sammen 2 og 2 igen = 8-10 masker tilbage. Klip tråden, træk den gennem de resterende masker, stram tråden og hæft godt. Huen måler ca 26-28 cm fra toppen og ned.

POMPON:
Lav en pompon med mørk grå på ca 3-4 cm i diameter og sy den i toppen af huen.

-------------------------------------------------------

PULSVANTER - KORT OVERSIGT OVER TØJET:
Arbejdet strikkes rundt på strømpepinde, nedenfra og op. Tommelfingeren strikkes rundt på strømpepinde.

HØJRE PULSVANTE:
Slå 45-54 masker op på strømpepinde 3 med grå. Strik rundt i rib (= 1 ret / 2 vrang) i 2 cm. Skift til strømpepinde 3,5. Strik 1 omgang ret hvor der tages 5-6 masker ind jævnt fordelt (strik hver 8. og 9.maske ret sammen) = 40-48 masker. Læs STRIKKETIPS og strik A.2 rundt (= 5-6 rapporter à 8 masker). HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN!
Når A.2 er strikket færdig måler arbejdet ca 10 cm fra opslåningskanten. Strik videre i glatstrik med lys grå. SAMTIDIG når arbejdet måler 10-11 cm sættes der 1 mærke i første maske i begyndelsen af omgangen. På næste omgang tages der 1 maske ud på hver side af masken med mærke i - læs UDTAGNINGSTIPS = 2 masker taget ud. Tag ud således på hver 3.omgang totalt 4-5 gange = 48-58 masker. Efter sidste udtagning måler arbejdet ca 13-15 cm. Strik videre uden udtagning til arbejdet måler 15-16 cm. Sæt de 9-11 masker til tommelfinger-kile på en tråd. Fortsæt rundt i glatstrik og lys grå og slå 1 ny maske op på pinden bag tommelfingeren = 40-48 masker. Strik videre til arbejdet måler ca 16-18 cm (der er nu ca 3 cm tilbage før færdig mål – prøv eventuelt pulsvanten og strik til ønsket længde). Strik A.3 rundt. Når A.3 er strikket færdig strikkes der 1 omgang ret med grå hvor der tages 5-6 masker ud jævnt fordelt (slå om efter hver 8.maske, omslagen strikkes drejet på næste omgang så der ikke bliver hul) = 45-54 masker. Skift til strømpepinde 3. Strik rib (= 1 ret / 2 vrang) i 2 cm. Luk af med ret over ret og vrang over vrang. Pulsvanten måler ca 19-21 cm fra toppen og ned.

TOMMELFINGER:
Sæt de 9-11 masker fra tråden tilbage på strømpepinde 3,5, og strik 6-7 nye
masker op på bagsiden af tommelfingeren med lys grå = 15-18 masker. Strik 3-4 omgange glatstrik, men sørg for at tommelfingeren ikke strikkes for stramt. Skift til strømpepinde 3. Strik rib (= 1 ret / 2 vrang) i 3 cm (eller til ønsket længde). Luk af med ret over ret og vrang over vrang.

VENSTRE PULSVANTE:
Slå 45-54 masker op på strømpepinde 3 med grå. Strik rundt i rib (= 2 vrang / 1 ret) i 2 cm. Skift til strømpepinde 3,5. Strik 1 omgang ret hvor der tages 5-6 masker ind jævnt fordelt (strik hver 8. og 9.maske ret sammen) = 40-48 masker. Læs STRIKKETIPS og strik A.2 (= 5-6 rapporter à 8 masker). HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN!
Når A.2 er strikket færdig måler arbejdet ca 10 cm fra opslåningskanten. Fortsæt i glatstrik med lys grå. SAMTIDIG når arbejdet måler 10-11 cm sættes der 1 mærke i sidste maske i slutningen af omgangen. På næste omgang tages der 1 maske ud på hver side af masken med mærke i - læs UDTAGNINGSTIPS = 2 masker taget ud. Tag ud således på hver 3.omgang totalt 4-5 gange = 48-58 masker. Efter sidste udtagning måler arbejdet ca 13-15 cm. Strik videre uden udtagning til arbejdet måler 15-16 cm. Sæt de 9-11 masker til tommelfinger-kile på en tråd. Fortsæt rundt i glatstrik og lys grå og slå 1 ny maske op på pinden bag tommelfingeren = 40-48 masker. Strik videre til arbejdet måler ca 16-18 cm (der er nu ca 3 cm tilbage før færdig mål – prøv eventuelt pulsvanten og strik til ønsket længde). Strik A.3 rundt. Når A.3 er strikket færdig strikkes der 1 omgang ret med grå hvor der tages 5-6 masker ud jævnt fordelt (slå om efter hver 8.maske, omslagen strikkes drejet på næste omgang så der ikke bliver hul) = 45-54 masker. Skift til strømpepinde 3. Strik rib (= 2 vrang / 1 ret) i 2 cm. Luk af med ret over ret og vrang over vrang. Pulsvanten måler ca 19-21 cm fra toppen og ned.
Strik tommelfinger på samme måde som på højre pulsvante.

Christina H 20.10.2018 - 14:47:

Hej Diagrammen på mönstren har fallit bort från sidan. Med vänlig hälsning, Christina H

Mona Lind 24.09.2018 - 19:49:

Jag ska sticka mössan men hittar inte antal maskor som ska läggas upp, hur lång den blir, samt hoptagningsvarv. Jag saknar helt enkelt en beskrivning. Vore tacksam om ni snarast kan ge mig en beskrivning. Tack på förhand!

DROPS Design 25.09.2018 kl. 08:10:

Hei Mona. Her hadde det skjedd en glipp, så informasjonen til oppskriften hadde blitt lastet opp 2 ganger. Dette er nå fikset og selve oppskriften skal være tilgjengelig. Takk for beskjed, og god fornøyelse.

Nathalie 05.09.2018 - 02:07:

Re bonjour, merci d’avoir bien répondu à ma question j’ai bien compris toute fois j’aimerais savoir sur le jacquard quand je tricote et je fais le motifs et je commence avec une nouvelle couleurs comment je fais pour joindre car ma couleur primaire ne suis plus ?? J’espre Que je me fais comprendre ses pas évident d’expliquer. Merci à l’avance

DROPS Design 05.09.2018 kl. 08:51:

Bonjour Nathalie, cette vidéo montre comment tricoter le jacquard. Quand une couleur n'est plus tricotée sur quelques rangs (ex le gris foncé), vous pouvez la faire suivre en hauteur (sur l'envers), reprenez-la ensuite quand vous en avez besoin, en veillant à ne pas trop serrer le fil pour ne pas resserrer le motif en hauteur. Bon tricot!

Boucher 27.08.2018 - 23:47:

Pour le bonnet quand vous dite tricoter A1 en rond 14 motifs de 8 mailles sa veux tu dire que mes 112 mailles je répète mes 8 mailles dû motifs jusqu’au bout du rang et ainsi de suite? Et placer 8 fils marqueurs à 23 cm? Je comprends pas 8 fils

DROPS Design 04.09.2018 kl. 13:27:

Bonjour Mme Boucher, vous allez effectivement répéter 14 fois les 8 mailles du diagramme (vous pouvez placer un marqueur entre chaque diagramme pour bien vous repérer). Ensuite, à 23 cm, vous placez des fils marqueurs (voir ici) ainsi: le 1er au début du tour, *comptez 13 m, placez 1 marqueur*, repétez de *-* jusqu'à la fin du tour. Bon tricot!

Nathalie 27.08.2018 - 03:57:

Pour le bonnet quand vous dite tricoter A1 en rond 14 motifs de 8 mailles sa veux tu dire que mes 112 mailles je répète mes 8 mailles dû motifs jusqu’au bout du rang et ainsi de suite? Et placer 8 fils marqueurs à 23 cm? Je comprends pas 8 fils

Nathalie 12.07.2018 - 02:28:

J’adore le modèle de tuque et les chauffe mains très hâte d’avoir le patron ....

Kommentere opskrift DROPS 195-8