DROPS / 195 / 8

Steingard Set by DROPS Design

Neulottu myssy DROPS Puna-langasta. Työssä on kirjoneuletta ja tupsu. Neulotut rannekkeet DROPS Puna-langasta. Työssä on kirjoneuletta.

DROPS Design: Malli pu-033
Lankaryhmä B
-------------------------------------------------------

KOKO SETTI:
Koko: S/M - L/XL
Pään ympärys: 54/56 - 58/60 cm
Langanmenekki: Garnstudion
DROPS PUNA (kuuluu lankaryhmään B):
100-100 g väriä 07, vaaleanharmaa
50-50 g väriä 06, harmaa
50-50 g väriä 05, tummanharmaa
50-50 g väriä 08, musta
50-50 g väriä 01, luonnonvalkoinen

DROPS PUNA (kuuluu lankaryhmään B):
50-50 g väriä 07, vaaleanharmaa
50-50 g väriä 06, harmaa
50-50 g väriä 05, tummanharmaa
50-50 g väriä 08, musta
50-50 g väriä 01, luonnonvalkoinen

RANNEKKEET:
Koko: S/M - L/XL
Mitat: Pituus: n. 19-21 cm. Ympärys: n. 18-22 cm.
Langanmenekki: Garnstudion
DROPS PUNA (kuuluu lankaryhmään B):
50-50 g väriä 07, vaaleanharmaa
50-50 g väriä 06, harmaa
50-50 g väriä 05, tummanharmaa
50-50 g väriä 08, musta
50-50 g väriä 01, luonnonvalkoinen

-------------------------------------------------------

22 silmukkaa mallineuletta leveyssuunnassa ja 30 kerrosta korkeussuunnassa = 10 x 10 cm.

PUIKOT:
DROPS SUKKAPUIKOT NRO 3,5 tai käsialan mukaan.
DROPS PYÖRÖPUIKKO NRO 3,5 tai käsialan mukaan: Pituus 40 cm, sileään neuleeseen ja mallineuleeseen.
DROPS PYÖRÖPUIKKO NRO 3: Pituus 40 cm, joustinneuleeseen.

22 silmukkaa mallineuletta leveyssuunnassa ja 30 kerrosta korkeussuunnassa = 10 x 10 cm.

PUIKOT:
DROPS SUKKAPUIKOT NRO 3,5 tai käsialan mukaan: Sileään neuleeseen ja mallineuleeseen.
DROPS SUKKAPUIKOT NRO 3: Joustinneuleeseen.

100% alpakkaa
alkaen 3.40 € /50g
DROPS Puna natural DROPS Puna natural 3.40 € /50g
Käsityöliike Menita
Tilaa
DROPS Puna natural mix DROPS Puna natural mix 3.40 € /50g
Käsityöliike Menita
Tilaa
DROPS Puna uni colour DROPS Puna uni colour 3.90 € /50g
Saat tämän mallin langat alkaen 20.40€. Lue lisää.

Mallin ohjeet

OHJE:

-------------------------------------------------------

MALLINEULE:
Myssy: Katso ruutupiirros A.1.
Rannekkeet: Katso ruutupiirrokset A.2 ja A.3.
Koko mallineule neulotaan sileänä neuleena.

NEULOMISVINKKI:
Kun neulot mallineuletta on tärkeää, että lankoja ei kiristetä työn takana, koska muuten neulepinnasta tulee epätasainen. Vaihda tarvittaessa paksumpiin puikkoihin, jotta neulepinnasta tulisi tarpeeksi tasainen.

KAVENNUSVINKKI (myssyn päälaki):
Aloita 2 silmukan päässä merkkilangasta ja neulo 2 silmukkaa oikein yhteen (= työstä kapeni 1 silmukka).

LISÄYSVINKKI (peukalokiila):
Koko peukalokiila neulotaan vaaleanharmaalla langalla. Neulo merkittyyn silmukkaan asti, tee 1 langankierto puikolle, neulo 1 silmukka oikein (= merkitty silmukka), tee 1 langankierto puikolle (= työhön lisättiin 2 silmukkaa). Seuraavalla kerroksella langankierrot neulotaan kiertäen oikein, jottei muodostuisi reikää. Tee seuraavalla kerralla lisäykset näin: Neulo kunnes merkittyä silmukkaa edeltää 1 silmukka, tee 1 langankierto puikolle, neulo 3 silmukkaa oikein, tee 1 langankierto puikolle (= työhön lisättiin 2 silmukkaa). Jatka lisäyksiä tähän tapaan, eli tee aina lisäykset aiemmin lisättyjen silmukoiden ulkopuolella.

-------------------------------------------------------

ALOITA TYÖ TÄSTÄ:

-------------------------------------------------------

MYSSY: LYHYT YLEISKATSAUS TYÖSTÄ:
Työ neulotaan suljettuna neuleena lyhyellä pyöröpuikolla, alhaalta ylös. Vaihda työhön sukkapuikot, kun pyöröpuikko käy liian pitkäksi.

MYSSY:
Luo 108-114 silmukkaa lyhyelle pyöröpuikolle nro 3 harmaalla langalla. Neulo 1 kerros oikein. Neulo sitten 4 cm joustinneuletta suljettuna neuleena (= 1 silmukka oikein / 2 silmukkaa nurin). Vaihda lyhyeen pyöröpuikkoon nro 3,5. Neulo 1 kerros oikein ja kavenna tasavälein 4-2 silmukkaa = 104-112 silmukkaa. Lue NEULOMISVINKKI ja neulo mallineuletta suljettuna neuleena piirroksen A.1 mukaisesti (= 13-14 kpl 8 silmukan mallikertaa). TARKISTA NEULETIHEYS!
Kun olet neulonut piirroksen A.1 loppuun, jatka sileää neuletta vaaleanharmaalla langalla.
Kun työn korkeus luomisreunasta mitattuna on 21-23 cm, kiinnitä 8 merkkilankaa työhön seuraavasti: Kiinnitä ensimmäinen merkkilanka kerroksen alkuun. Kiinnitä seuraavat 7 merkkilankaa aina 13-14 silmukan välein.
Kavenna seuraavalla kerroksella ennen jokaista 8 merkkilankaa 1 silmukka (lue KAVENNUSVINKKI) = työstä kapeni 8 silmukkaa. Toista tällaiset kavennukset joka 2.kerros yhteensä 5 kertaa ja sitten jokaisella kerroksella yhteensä 4 kertaa = 32-40 silmukkaa jäljellä työssä. Neulo seuraavalla kerroksella kaikki silmukat pareittain oikein yhteen = 16-20 silmukkaa. Neulo 1 kerros oikein ilman kavennuksia. Neulo seuraavalla kerroksella kaikki silmukat uudestaan pareittain oikein yhteen = 8-10 silmukkaa. Katkaise lanka ja vedä se jäljellä olevien silmukoiden läpi, kiristä lanka ja päättele langanpäät hyvin. Myssyn korkeus päälaelta alaspäin mitattuna on n. 26-28 cm.

TUPSU:
Tee tummanharmaasta langasta 1 tupsu, jonka halkaisija on n. 3-4 cm. Kiinnitä tupsu myssyn päälaelle.

-------------------------------------------------------

RANNEKKEET: LYHYT YLEISKATSAUS TYÖSTÄ:
Työ neulotaan suljettuna neuleena sukkapuikoilla, alhaalta ylös. Peukalo neulotaan suljettuna neuleena sukkapuikoilla.

OIKEA RANNEKE:
Luo 45-54 silmukkaa sukkapuikoille nro 3 harmaalla langalla. Neulo 2 cm joustinneuletta suljettuna neuleena (= 1 silmukka oikein / 2 silmukkaa nurin). Vaihda sukkapuikkoihin nro 3,5. Neulo 1 kerros oikein ja kavenna tasavälein 5-6 silmukkaa (neulo joka 8. ja joka 9.silmukka oikein yhteen) = 40-48 silmukkaa. Lue NEULOMISVINKKI ja neulo mallineuletta suljettuna neuleena piirroksen A.2 mukaisesti (= 5-6 kpl 8 silmukan mallikertaa). TARKISTA NEULETIHEYS!
Kun olet neulonut piirroksen A.2 loppuun, työn pituus luomisreunasta mitattuna on n. 10 cm. Jatka sileää neuletta vaaleanharmaalla langalla. SAMANAIKAISESTI kun työn pituus on 10-11 cm, kiinnitä 1 merkki kerroksen ensimmäiseen silmukkaan. Lisää seuraavalla kerroksella merkityn silmukan molemmin puolin 1 silmukka (lue LISÄYSVINKKI) = työhön lisättiin 2 silmukkaa. Toista tällaiset lisäykset joka 3.kerros yhteensä 4-5 kertaa = 48-58 silmukkaa. Kun olet tehnyt viimeisen lisäyskerroksen, työn pituus on n. 13-15 cm. Jatka neulomista ilman lisäyksiä, kunnes työn pituus on 15-16 cm. Siirrä peukalokiilan 9-11 silmukkaa apulangalle. Jatka sileää neuletta suljettuna neuleena vaaleanharmaalla langalla ja luo apulangan silmukoiden tilalle 1 silmukka = 40-48 silmukkaa. Neulo kunnes työn pituus on n. 16-18 cm (työhön neulotaan vielä n. 3 cm, sovita tarvittaessa ranneketta ja tarkista työn pituus). Neulo mallineuletta suljettuna neuleena piirroksen A.3 mukaisesti. Kun olet neulonut piirroksen A.3 loppuun, neulo harmaalla langalla 1 kerros oikein ja lisää tasavälein 5-6 silmukkaa (tee 1 langankierto joka 8.silmukan jälkeen, seuraavalla kerroksella langankierrot neulotaan kiertäen, jottei muodostuisi reikää) = 45-54 silmukkaa. Vaihda sukkapuikkoihin nro 3. Neulo 2 cm joustinneuletta suljettuna neuleena (= 1 silmukka oikein / 2 silmukkaa nurin). Päätä silmukat joustinneuletta neuloen. Rannekkeen pituus yläreunasta alaspäin mitattuna on n. 19-21 cm.

PEUKALO:
Ota apulangalla odottavat 9-11 silmukkaa takaisin sukkapuikoille nro 3,5 ja poimi lisäksi vaaleanharmaalla langalla peukalokiilan takareunasta 6-7 silmukkaa = 15-18 silmukkaa. Neulo 3-4 kerrosta sileää neuletta (ole tarkkana, että neulot sopivan löyhästi). Vaihda sukkapuikkoihin nro 3. Neulo 3 cm (tai haluamasi määrä kerroksia) joustinneuletta suljettuna neuleena (= 1 silmukka oikein / 2 silmukkaa nurin). Päätä silmukat joustinneuletta neuloen.

VASEN RANNEKE:
Luo 45-54 silmukkaa sukkapuikoille nro 3 harmaalla langalla. Neulo 2 cm joustinneuletta suljettuna neuleena (= 2 silmukkaa nurin / 1 silmukka oikein). Vaihda sukkapuikkoihin nro 3,5. Neulo 1 kerros oikein ja kavenna tasavälein 5-6 silmukkaa (neulo joka 8. ja joka 9.silmukka oikein yhteen) = 40-48 silmukkaa. Lue NEULOMISVINKKI ja neulo mallineuletta suljettuna neuleena piirroksen A.2 mukaisesti (= 5-6 kpl 8 silmukan mallikertaa). TARKISTA NEULETIHEYS!
Kun olet neulonut piirroksen A.2 loppuun, työn pituus luomisreunasta mitattuna on n. 10 cm. Jatka sileää neuletta vaaleanharmaalla langalla. SAMANAIKAISESTI kun työn pituus on 10-11 cm, kiinnitä 1 merkki kerroksen viimeiseen silmukkaan. Lisää seuraavalla kerroksella merkityn silmukan molemmin puolin 1 silmukka (lue LISÄYSVINKKI) = työhön lisättiin 2 silmukkaa. Toista tällaiset lisäykset joka 3.kerros yhteensä 4-5 kertaa = 48-58 silmukkaa. Kun olet tehnyt viimeisen lisäyskerroksen, työn pituus on n. 13-15 cm. Jatka neulomista ilman lisäyksiä, kunnes työn pituus on 15-16 cm. Siirrä peukalokiilan 9-11 silmukkaa apulangalle. Jatka sileää neuletta suljettuna neuleena vaaleanharmaalla langalla ja luo apulangan silmukoiden tilalle 1 silmukka = 40-48 silmukkaa. Neulo kunnes työn pituus on n. 16-18 cm (työhön neulotaan vielä n. 3 cm, sovita tarvittaessa ranneketta ja tarkista työn pituus). Neulo mallineuletta suljettuna neuleena piirroksen A.3 mukaisesti. Kun olet neulonut piirroksen A.3 loppuun, neulo harmaalla langalla 1 kerros oikein ja lisää tasavälein 5-6 silmukkaa (tee 1 langankierto joka 8.silmukan jälkeen, seuraavalla kerroksella langankierrot neulotaan kiertäen, jottei muodostuisi reikää) = 45-54 silmukkaa. Vaihda sukkapuikkoihin nro 3. Neulo 2 cm joustinneuletta suljettuna neuleena (= 2 silmukkaa nurin / 1 silmukka oikein). Päätä silmukat joustinneuletta neuloen. Rannekkeen pituus yläreunasta alaspäin mitattuna on n. 19-21 cm.
Neulo peukalo kuten oikeassa rannekkeessa.

Piirros

= tummanharmaa
= harmaa

Tarvitsetko opastusta ohjeeseen?

Kiitos, kun valitsit DROPS Design -ohjeen. Panostamme siihen, että ohjeemme ovat virheettömiä ja helppoja ymmärtää. Kaikki ohjeet käännetään norjasta ja voit aina tarkistaa mitat ja luvut alkuperäisestä ohjeesta (DROPS 195-8) .

Kommentit / Kysymykset (8)

Monteuuis 22.11.2019 - 12:55:

Bonjour peut-on acheter un bonnet déjà tricoté car ils sont magnifiques ! merci de me renseigner.

DROPS Design 22.11.2019 kl. 13:24:

Bonjour Mme Monteuuis, nous ne proposons que les explications des modèles, vous pouvez toutefois poser la question aux magasins DROPS ou sur le groupe DROPS Workshop. Merci!

Alice 04.08.2019 - 23:04:

Is there also a pattern for the beautiful scarf? Thank you.

DROPS Design 05.08.2019 kl. 08:32:

Hi Alice! This scarf is not knitted :( Browse all our patterns by category HERE. I hope you will find something suitable for you. Happy knitting!

Christina H 20.10.2018 - 14:47:

Hej Diagrammen på mönstren har fallit bort från sidan. Med vänlig hälsning, Christina H

Mona Lind 24.09.2018 - 19:49:

Jag ska sticka mössan men hittar inte antal maskor som ska läggas upp, hur lång den blir, samt hoptagningsvarv. Jag saknar helt enkelt en beskrivning. Vore tacksam om ni snarast kan ge mig en beskrivning. Tack på förhand!

DROPS Design 25.09.2018 kl. 08:10:

Hei Mona. Her hadde det skjedd en glipp, så informasjonen til oppskriften hadde blitt lastet opp 2 ganger. Dette er nå fikset og selve oppskriften skal være tilgjengelig. Takk for beskjed, og god fornøyelse.

Nathalie 05.09.2018 - 02:07:

Re bonjour, merci d’avoir bien répondu à ma question j’ai bien compris toute fois j’aimerais savoir sur le jacquard quand je tricote et je fais le motifs et je commence avec une nouvelle couleurs comment je fais pour joindre car ma couleur primaire ne suis plus ?? J’espre Que je me fais comprendre ses pas évident d’expliquer. Merci à l’avance

DROPS Design 05.09.2018 kl. 08:51:

Bonjour Nathalie, cette vidéo montre comment tricoter le jacquard. Quand une couleur n'est plus tricotée sur quelques rangs (ex le gris foncé), vous pouvez la faire suivre en hauteur (sur l'envers), reprenez-la ensuite quand vous en avez besoin, en veillant à ne pas trop serrer le fil pour ne pas resserrer le motif en hauteur. Bon tricot!

Boucher 27.08.2018 - 23:47:

Pour le bonnet quand vous dite tricoter A1 en rond 14 motifs de 8 mailles sa veux tu dire que mes 112 mailles je répète mes 8 mailles dû motifs jusqu’au bout du rang et ainsi de suite? Et placer 8 fils marqueurs à 23 cm? Je comprends pas 8 fils

DROPS Design 04.09.2018 kl. 13:27:

Bonjour Mme Boucher, vous allez effectivement répéter 14 fois les 8 mailles du diagramme (vous pouvez placer un marqueur entre chaque diagramme pour bien vous repérer). Ensuite, à 23 cm, vous placez des fils marqueurs (voir ici) ainsi: le 1er au début du tour, *comptez 13 m, placez 1 marqueur*, repétez de *-* jusqu'à la fin du tour. Bon tricot!

Nathalie 27.08.2018 - 03:57:

Pour le bonnet quand vous dite tricoter A1 en rond 14 motifs de 8 mailles sa veux tu dire que mes 112 mailles je répète mes 8 mailles dû motifs jusqu’au bout du rang et ainsi de suite? Et placer 8 fils marqueurs à 23 cm? Je comprends pas 8 fils

Nathalie 12.07.2018 - 02:28:

J’adore le modèle de tuque et les chauffe mains très hâte d’avoir le patron ....

Lisää kommentti ohjeeseen DROPS 195-8