DROPS / 193 / 7

Winter Daisies by DROPS Design

Strikkede vanter i DROPS Nord. Arbejdet er strikket med nordisk mønster, lettisk snoning og hulmønster. Størrelse One-size. Strikkede sokker i DROPS Nord. Arbejdet er strikket med nordisk mønster, lettisk snoning og hulmønster. Størrelse 35 – 43.

DROPS Design: Model no-024
Garngruppe A
-------------------------------------------------------

GARN TIL HELE SÆTTET:
Størrelse (vanter): One-size
Størrelse (sokker): 35/37 – 38/40 – 41/43
Materialer:
DROPS NORD fra Garnstudio (tilhører garngruppe A)
100-100-100 g farve 05, grå
100-100-100 g farve 01, natur
50-50-50 g farve 18, okker

GARN TIL VANTER:
Størrelse: One-size
Materialer:
DROPS NORD fra Garnstudio (tilhører Garngruppe A)
50 g farve 05, grå
50 g farve 01, natur
50 g farve 18, okker

GARN TIL SOKKER:
Størrelse: 35/37 – 38/40 – 41/43
Fodens længde: 22-24-27 cm. Skaftets højde: ca 18-18-18 cm.
Materialer:
DROPS NORD fra Garnstudio (tilhører Garngruppe A)
50-100-100 g farve 05, grå
50-50-50 g farve 01, natur
50-50-50 g farve 18, okker

-------------------------------------------------------

26 masker i bredden og 34 pinde i højden med glatstrik/mønsterstrik = 10 x 10 cm.

26 masker i bredden og 34 pinde i højden med glatstrik/mønsterstrik = 10 x 10 cm.

DROPS Nord uni colour DROPS Nord uni colour 15.50 kr /50g
YarnLiving
Bestil
DROPS Nord mix DROPS Nord mix 15.50 kr /50g
Garnet til denne opskrift koster fra 77.5kr. Læs mere.
-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

MØNSTER:
Vanter: Se diagram A.1 til A.5.
Sokker: Se diagram A.6 til A.9.

LETTISK SNONING:
Snoningen består af 3 omgange – alle omgange er tegnet ind i diagrammet og strikkes således:
1.OMGANG: * strik 1 ret med natur, 1 ret med okker *, strik fra *-* omgangen rundt.
2.OMGANG: læg begge tråde på forsiden af arbejdet (mod dig). Før tråden i natur over til bagsiden, strik 1 vrang og før tråden tilbage til forsiden. Træk tråden i okker under tråden i natur og videre over til bagsiden, strik 1 vrang og før tråden tilbage til forsiden. Fortsæt således med vrang i skiftevis natur og okker, men før altid tråden under tråden fra den sidste maske du strikkede.
3.OMGANG: Strik som 2.omgang, men nu føres tråden altid OVER tråden fra den sidste maske du strikkede.

INDTAGNINGSTIPS (jævnt fordelt):
For at beregne hvordan der skal tages ind jævnt, regner man det totale maskeantal på pinden (f.eks 90 masker), og deler maskerne med antal indtagninger som skal gøres (f.eks 8) = 11,2. I dette eksempel strikkes ca hver 10. og 11.maske ret sammen.

HÆLINDTAGNING:
1.PIND (= retsiden): Strik ret til der er 9 masker tilbage i alle størrelser, tag næste maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, 1 ret, løft den løse maske over, vend arbejdet.
2.PIND (= vrangen): Strik til der er 9 masker tilbage, tag næste maske løs af som om den skulle strikkes vrang, 1 vrang, løft den løse maske over, vend arbejdet.
3.PIND: Strik til der er 8 masker tilbage, tag næste maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, 1 ret, løft den løse maske over, vend arbejdet.
4.PIND: Strik til der er 8 masker tilbage, tag næste maske løs af pinden som om den skulle strikkes vrang, 1 vrang, løft den løse maske over, vend arbejdet.
Fortsæt indtagningen på samme måde (dvs, der strikkes til der er 1 maske mindre tilbage før der tages 1 maske løs af pinden) til der er 15 masker tilbage på pinden i alle størrelser.
-------------------------------------------------------

START ARBEJDET HER:

-------------------------------------------------------

VANTER - KORT OVERSIGT OVER TØJET:
Arbejdet strikkes rundt på strømpepinde fra skaftet og op til fingerspidserne.

VENSTRE VANTE:
Slå 64 masker op på strømpepinde 2,5 med natur. Strik A.1 (= 16 masker) totalt 4 gange på omgangen. Når A.1 er strikket færdig i højden er der 72 masker på omgangen. Nu strikkes A.2 (= 9 masker) totalt 8 gange på omgangen. Når A.2 er strikket færdig i højden er der 56 masker på omgangen. Fortsæt med A.3 (= 14 masker) totalt 4 gange på omgangen. Når A.3 er strikket færdig fortsættes der med A.4 (= 56 masker). HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN!
Når der er strikket op til den første sorte rude i A.4 strikkes A.5 (= 1 maske på første omgang) videre over denne rude (de øvrige masker fortsættes med A.4 som før). Når der er taget ud 7 gange på hver side af A.5 og der er 15 masker til tommelfinger-kile strikkes der 4 omgange uden udtagning (som vist i A.5), derefter sættes de 15 tommelfinger-masker på en tråd. Slå 1 ny maske op bag maskerne på tråden = 56 masker.
Strik videre efter A.4. På omgangen med pil sættes der et mærke i hver side af vanten – se diagrammet, samtidig på denne omgang starter indtagningen:
Tag 1 maske ind på hver side af masken med mærke (= 4 masker taget ind på omgangen): Tag ind således før masken med mærke: Strik 2 masker ret sammen.
Tag ind således efter masken med mærke: Tag 1 maske løst af som om den skulle strikkes ret, 1 ret, løft den løse m over.
Efter alle indtagninger er der 12 masker tilbage på pinden. Klip tråden og træk den gennem de resterende masker, træk sammen og hæft godt.

TOMMELFINGER:
Sæt de 15 tommelfinger-masker tilbage på strømpepinde 2,5. Strik 9 masker op i kanten bag tommelfingeren = 24 masker. Fortsæt rundt efter A.5. På omgangen med pil sættes der et mærke i hver side af tommelfingeren – se diagrammet, samtidig på denne omgang starter indtagningen: Tag 1 maske ind på hver side af masken med mærke (= 4 masker taget ind på omgangen):
Tag ind således før masken med mærke: Strik 2 masker ret sammen.
Tag ind således efter masken med mærke: Tag 1 maske løst af som om den skulle strikkes ret, 1 ret, løft den løse maske over.
Efter alle indtagninger er der 8 masker tilbage på pinden. Klip tråden og træk den gennem de resterende masker, træk sammen og hæft godt.

HØJRE VANTE:
Slå op og strik på samme måde som venstre vante.

-------------------------------------------------------

SOKKER - KORT OVERSIGT OVER TØJET:
Arbejdet strikkes rundt på strømpepinde fra skaftet og ned til tåen.

Slå 72-72-80 masker op på strømpepinde 2,5 med natur. Strik 1 omgang ret, derefter strikkes der mønster efter diagram A.6 (= 8 masker) totalt 9-9-10 gange på omgangen. På sidste omgang i A.6 tages der 9-9-10 masker ud = 81-81-90 masker. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! Nu strikkes mønster A.7 (= 9 masker) totalt 9-9-10 gange på omgangen. På sidste pind i A.7 (omgang med stjerne) tages der 0-0-8 masker ind – læs INDTAGNINGSTIPS (jævnt fordelt) = 72-72-72 masker. Nu strikkes A.8 (= 12 masker) totalt 6 gange på omgangen. På sidste omgang i A.8 (omgang med stjerne) tages der 2-2-2 masker ind jævnt fordelt = 70-70-70 masker. Videre fortsættes der med grå. Sæt de første 39 masker på en tråd (= ovenpå foden) = 31 masker til hæl. Strik frem og tilbage over hæl-maskerne i 5-5½-6 cm, sæt et mærke her – HERFRA MÅLES ARBEJDET VIDERE. Derefter strikkes HÆLINDTAGNINGEN - læs forklaring over. Efter hælindtagningen strikkes der 12-14-15 masker op på hver side af hælen og de 39 masker fra tråden sættes tilbage på pinden = 78-82-84 masker. Sæt et mærke på hver side af de 39 masker ovenpå foden. Mærkerne følger med i arbejdet. Fortsæt med grå og på første omgang tages der ind på hver side af maskerne ovenpå foden således: Strik de 2 masker før maskerne ovenpå foden ret sammen og de 2 masker efter maskerne ovenpå foden drejet ret sammen. Tag ind således på hver 2.omgang totalt 3-5-6 gange = 72-72-72 masker. Fortsæt med 10-6-4 omgange grå. Strik frem til mærketråden før maskerne ovenpå foden. Strik A.9 (= 12 masker) totalt 6-6-6 gange rundt på omgangen. Når hele A.9 er strikket færdig i højden er der 66-66-66 masker på omgangen. Nu fortsættes der med grå til færdigt mål. På næste omgang tages der 10-6-4 masker ind jævnt fordelt = 56-60-62 masker. Strik videre til arbejdet måler 18-19-21 cm målt fra mærket på hælen (= 4-5-6 cm tilbage før færdigt mål). Sæt 1 mærke i hver side så der bliver 28-30-31 masker både ovenpå og under foden. Fortsæt i glatstrik over alle masker Samtidig med at der tages ind til tå på hver side af begge mærker. Tag ind således: Strik frem til 3 masker før mærket, strik 2 masker ret sammen (= 1 maske taget ind), strik 2 masker ret (mærket er midt mellem disse masker) og 2 masker drejet ret sammen (= 1 maske taget ind) = 4 masker taget ind på omgangen. Gentag ved det andet mærke. Tag ind således i hver side på hver 2.omgang totalt 4-7-9 gange og derefter på hver omgang totalt 6-3-1 gange = 16-20-22 masker tilbage på pinden. På næste omgang strikkes alle masker ret sammen 2 og 2 = 8-10-11 masker. Klip tråden og træk den gennem de resterende masker, træk sammen og hæft tråden godt. Strik 1 sok til på samme måde.

Diagram

= ret med natur
= ret med grå
= ret med okker
= strik LETTISK SNONING – læs forklaring i opskriften over, med tråden under den du strikkede med sidst
= strik LETTISK SNONING – læs forklaring i opskriften over, med tråden over den du strikkede med sidst
= lav et omslag mellem 2 masker. På næste omgang strikkes omslaget ret så der bliver hul
= lav et omslag mellem 2 masker. På næste omgang strikkes omslaget drejet ret så der ikke bliver hul
= 2 ret sammen
= tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, strik 1 ret, løft den løse maske over
= denne rude er ingen maske fordi masken blev lukket af tidligere, gå direkte videre til næste symbol i diagrammet
= ret med grå - sæt et mærke i denne maske (følger med op i arbejdet) – der tages ind på hver side af denne maske
= på denne omgang sættes der en mærketråd i hver side af arbejdet (se symbol med sort prik). Videre tages der ind på hver side af maskerne med mærketråd i - læs forklaring i opskriften
= indtagningsomgang - læs forklaring i opskriften

Kommentarer (6)

Skriv din kommentar her!

Lotta 18.02.2019 - 00:26:

Jag får inte antalet maskor att stämma efter ökning, minskning från mönstrets början: ”Lägg upp 72-72-80 maskor ..... På sista varvet i A.6 ökas det 9-9-10 maskor = 81-81-90 maskor .... På sista varvet i A.7 (varv med stjärna) minskas det 0-0-8 maskor .... = 72-72-72 maskor”

Elin 07.01.2019 - 14:47:

Hej! Diagram A.4 är borta. Kan ni försöka få tillbaka det? Med vänlig hälsning, Elin!

DROPS Design 11.01.2019 kl. 11:30:

hei Elin. Vi har nå dobbelsjekket dette, og alle diagrammene (A.1-A.9) ligger nederst på oppskriften. Har du problemer med å se det uansett hva slags enhet du bruker? God fornøyelse.

Jansje Fafiani Eefting 01.12.2018 - 11:04:

Momenteel is het onmogelijk om dit mooie patroon uit te printen??? Bij andere patronen ook niet mogelijk. Is er een fout bij jullie op de site?

Karin 23.08.2018 - 14:42:

Wenn ich diese Handschuhe stricke habe ich lange Spannfäden. Was kann ich machen das dieses vermieden wird. Denn beim anziehen des Handschuhs bleibt man ja leicht hängen. Danke Karin

DROPS Design 24.08.2018 kl. 00:37:

Am besten ist es, den mitgeführten Faden auf der Rückseite während des Strickens nach ein paar Maschen mit dem Arbeitsfaden auf der Rückseite der Arbeit zu verkreuzen, dann werden die Spannfäden fixiert und hängen nicht durch. Gutes Gelingen!

Dagmar 27.07.2018 - 14:13:

Gänseblümchen

Ľudmila Hoffmanová 06.06.2018 - 21:52:

Beautifull! Please in Czech:-)

Kommentere opskrift DROPS 193-7