DROPS / 191 / 11

Mamma Mia by DROPS Design

Heklet poncho med hullmønster og frynser, heklet ovenfra og ned. Størrelse S - XXXL. Arbeidet er heklet i DROPS Paris

Stikkord: hullmønster, ponchoer,
DROPS Design: Modell w-679
Garngruppe C eller A + A
-----------------------------------------------------------
650-800-950 g farge 33, mellom rosa
50-50-50 g farge 17, naturhvit

Arbeidet kan også hekles med garn fra:
"Alternative garn (Garngruppe C)" – se linken under.

DROPS HEKLENÅL NR 4 – eller den nålen du må bruke for å få 17 staver på 10 cm i bredden.
----------------------------------------------------------

fra 9.00 kr /50g
DROPS Paris uni colour DROPS Paris uni colour 9.00 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 126kr. Les mer.

A.1a, A.2a, A.3a, A.4a, A.5a, A.6a og A.7a viser hvordan omgangene begynner og avslutter. Disse maskene hekles i tillegg til det tilhørende diagrammet, og regnes ikke med i maskeantallet.

ØKETIPS:
Hekle 2 staver i samme maske. Når det økes jevnt fordelt, øk jevnt langs hver langside dvs fra midtbue til midtbue.

MÅLETIPS:
Alle lengdemål måles fra oppleggskanten – mål loddrett fra skulderen og ned, ikke fra midtbuen.

FELLETIPS:
Hekle 1 stav, men vent med siste kast og gjennomtrekk, hekle 1 stav i neste maske og trekk siste kast gjennom alle 3 løkkene på nålen.
----------------------------------------------------------

Arbeidet hekles rundt ovenfra og ned. Først økes det på hver side av skulderen og midt foran/midt bak, deretter økes det kun midt foran og midt bak.

PONCHO:
Hekle 146-146-146 luftmasker på nål 4 med mellom rosa og sett dem til en ring med 1 kjedemaske i første luftmaske. Hekle 3 luftmasker, deretter hekles det 1 stav i hver av de første 2-2-2 luftmaskene, * hopp over 1 luftmaske, hekle 1 stav i hver av de neste 5 luftmaskene *, hekle fra *-* totalt 24-24-24 ganger på omgangen, avslutt med 1 kjedemaske i 3.luftmaske på begynnelsen av omgangen = 122-122-122 staver + 3 lm på omgangen.

Nå hekles det mønster rundt etter diagram – les HEKLEINFORMASJON og HUSK PÅ HEKLEFASTHETEN, slik:

HEKLE A.1 SLIK:
Omgangens start = midt på ¬¬¬skulderen. Hekle A.1b, A.1c, A.1b totalt 3 ganger i bredden, A.1d (= midt foran), A.1b totalt 3 ganger i bredden, A.1c, A.1b totalt 2 ganger i bredden (skulderen sitter midt mellom disse 2 rapportene), A.1c, A.1b totalt 3 ganger i bredden, A.1d (= midt bak), A.1b totalt 3 ganger i bredden, A.1c, avslutt med A.1b -SAMTIDIG økes det på hver omgang markert med pil i diagrammet – les ØKETIPS, slik:
PIL-1: Øk 0-6-12 staver jevnt fordelt langs hver langside (= totalt 0-12-24 staver økt).
PIL-2: Øk 6-6-18 staver jevnt fordelt langs hver langside (= totalt 12-12-36 staver økt).
PIL-3: Øk 6-6-12 staver jevnt fordelt langs hver langside (= totalt 12-12-24 staver økt).
Når A.1 er ferdig i høyden er det 108-114-138 staver mellom luftmaskebuen midt foran og midt bak (= totalt 216-228-276 staver på omgangen + 2 luftmaskebuer. Arbeidet måler ca 8 cm – les MÅLETIPS.

HEKLE A.2 SLIK:
Hekle A.2b totalt 9-10-12 ganger, A.2c over midtbuen, A.2b totalt 18-19-23 ganger, A.2c over midtbuen, A.2b totalt 9-9-11 ganger i bredden. Når A.2 er ferdig i høyden er det økt totalt 4 rapporter på omgangen.

HEKLE A.3 SLIK:
Hekle A.3b totalt 10-11-13 ganger, A.3c over midtbuen, A.3b totalt 20-21-25 ganger, A.3c over midtbuen, A.3b totalt 10-10-12 ganger i bredden. Når A.3 er ferdig i høyden er det økt totalt 4 rapporter på omgangen. Arbeidet måler ca 24 cm.
Det hekles videre etter A.3 i størrelse L/XL og XXL/XXXL slik:
Hekle de 2-4 siste omgangene i A.3 slik: Hekle A.3b totalt 12-14 ganger, A.3c over midtbuen, A.3b totalt 23-27 ganger, A.3c over midtbuen, A.3b totalt 11-13 ganger i bredden. Når disse 2-4 omgangene er ferdig i høyden er det økt totalt 4-4 rapporter på omgangen. Arbeidet måler ca 27-30 cm.

ALLE STØRRELSER:
HEKLE A.4 SLIK:
Hekle A.4b totalt 11-13-15 ganger, A.4c over midtbuen, A.4b totalt 22-25-29 ganger, A.4c over midtbuen, A.4b totalt 11-12-14 ganger i bredden. Når A.4 er ferdig i høyden er det økt totalt 4 rapporter på omgangen. Det er nå 144-162-186 staver mellom luftmaskebuen midt foran og midt bak (= totalt 288-324-372 staver + 2 luftmaskebuer på omgangen).

HEKLE A.5 SLIK:
Hekle A.5b totalt 12-14-16 ganger, A.5c over midtbuen, A.5b totalt 24-27-31 ganger, A.5c over midtbuen, A.5b totalt 12-13-15 ganger i bredden - SAMTIDIG felles det på omgangen markert med pil i diagrammet – les FELLETIPS, slik: Fell 0-6-6 staver jevnt fordelt langs hver langside (= totalt 0-12-12 staver felt).
Når A.5b er ferdig i høyden er det økt totalt 4-2-2 rapporter (à 6 masker) på omgangen. Det er nå 156-168-192 staver mellom luftmaskebuen midt foran og midt bak (= totalt 312-336-384 staver + 2 luftmaskebuer på omgangen).

HEKLE A.6 SLIK:
Hekle A.6b, A.6c totalt 6-7-8 ganger, A.6d over midtbuen, A.6c totalt 13-14-16 ganger i bredden, A.6d over midtbuen, A.6c totalt 6-6-7 ganger i bredden, A.6e. Når A.6 er ferdig i høyden er det økt totalt 2 rapporter (à 12 masker) på omgangen. Det er nå 168-180-204 staver mellom luftmaskebuen midt foran og midt bak (= totalt 336-360-408 staver + 2 luftmaskebuer på omgangen). Arbeidet måler ca 37-40-48 cm.

HEKLE A.7 SLIK:
I størrelse L/XL og XXL/XXXL klippes tråden, start neste omgang med 1 kjedemaske i 6.stav (= midt på skulderen).
Hekle A.7b totalt 14-15-17 ganger, A.7c over midtbuen, A.7b totalt 28-30-34 ganger, A.7c over midtbuen, A.7b totalt 14-15-17 ganger i bredden. Når A.7 er ferdig i høyden er det økt totalt 4 rapporter (à 6 masker) på omgangen. Det er nå 180-192-216 staver mellom luftmaskebuen midt foran og midt bak (= totalt 360-384-432 staver + 2 luftmaskebuer på omgangen). Arbeidet måler ca 42-45-48 cm.

HEKLE A.2 SLIK:
Hekle A.2b totalt 15-16-18 ganger, A.2c over midtbuen, A.2b totalt 30-32-36 ganger, A.2c over midtbuen, A.2b totalt 15-16-18 ganger i bredden. Når A.2b er ferdig i høyden er det økt totalt 4 rapporter (à 6 masker) på omgangen. Klipp og fest tråden. Arbeidet måler ca 45-48-51 cm (ca 54-57-60 cm langs midtbuene).

FRYNSER:
Klipp 4 tråder mellom rosa og 2 tråder naturhvit á 25 cm. Legg dem dobbelt, tre løkken fra retten i luftmaskebuen i en stavgruppe på siste omgang. Trekk deretter trådendene gjennom løkken og stram forsiktig. Fest en frynse i luftmaskebuen i hver stavgruppe. For at frynsene skal henge pent bør de fuktes, ristes og tørkes.

= fastmaske om luftmaskebue
= stav i maske
= stav om luftmaske/luftmaskebue
= dobbelstav om luftmaskebue
= trippelstav om luftmaskebue
= hekle 1 dobbelstav om luftmaskebuen før stavgruppen, men vent med siste kast og gjennomtrekk, hekle 1 dobbelstav om luftmaskebuen etter stavgruppen og trekk siste kast gjennom alle 3 løkkene på nålen
= hekle 1 dobbelstav i hver av de 2 neste maskene, men vent med siste kast og gjennomtrekk på begge disse dobbelstavene, hekle 1 dobbelstav i neste maske og trekk siste kast gjennom alle 4 løkkene på nålen
= 1 fastmaske mellom 2 dobbelstaver
= omgangen er allerede heklet, start på neste omgang
= øke-/felleomgang
= Omgangen begynner med 1 luftmaske og avsluttes med 1 kjedemaske i 1.luftmaske på begynnelsen av omgangen
= Omgangen begynner med 3 luftmasker og avsluttes med 1 kjedemaske i 3.luftmaske på begynnelsen av omgangen
= Omgangen begynner med 5 luftmasker og avsluttes med 1 kjedemaske i 5.luftmaske på begynnelsen av omgangen

Eyglo Guðsteins 26.10.2019 - 02:26:

Ég er komin að fyrstu umferðinni sem er með ör. Mér sýnist að það sé útaukning í teikningunni. Eða a ég að auka ut eins og stendur í uppskriftinni (ör 1 etc) biðst afsökunar að vera alltaf að spyrja

DROPS Design 26.10.2019 kl. 11:49:

Blessuð, það er ágætt að lesa uppskriftina og fara eftir henni, sýnist að þetta sé rétt hjá þér og að þú sért komin að útaukningu við örina og eigir að auka út um 0-6-12 stuðla jafnt yfir meðfram hvorri langhlið (= alls 0-12-24 stuðlar fleiri). Vona að þetta hjálpi. Gangi þér vel :)

Eygló Guðsteins 12.10.2019 - 18:42:

Ég skil ekki alveg hvernig teikningin virkar. Á að byrja neðst og fara frá hægri til vinstri? þegar kemur:heklið A1b, A1c,A1b alls þrisvar á ég þá að geta allt það eða bara þá stærð sem ég er að gera sem í mínu tilvikí er miðju stærðin A1c

DROPS Design 14.10.2019 kl. 09:32:

Blessuð! Stærðirnar eru S/M - L/XL - XXL/XXXL, þú fylgir þinni stærð og heklar mynstrin eins og útskýrt er í uppskrift, síðan eru mismunandi margir stuðlar sem þú heklar eftir stærðum. Við erum með leiðbeiningar á síðunni okkar um hvernig lesa á mynstur, svo eru kennslumyndbönd sem tilheyra þessu mynstri.

Eyglo Gudsteinsdottir 06.10.2019 - 21:51:

Eg hef heklað í mörg ár og heklað gardínur, stóra og litla dúka og barna teppi. En hef aldrei heklað eftir mynstur teikningu. Er alveg rugluð á öllum þessum merkjum, en elska myndina af þessu poncho og langar að hekla það handa sonar dóttur minni. Er nokkur leið að fá þetta í UPPSKRIFT í staðinn fyrir teikningu???????? MÆTTI ALVEG EINS VERA Á ENSKU EF ÞAÐ ER TIL Í UPPSKRIFT.

DROPS Design 07.10.2019 kl. 15:37:

Blessuð Eygló, því miður er ekki hægt að verða við ósk þinni en þetta mynstur er einungis gefið út svona. Við hvetjum þig þó til að prufa að fara eftir leiðbeiningunum. Þetta er ekki svo flókið þegar maður setur sig inn í þetta. Gangi þér vel.

Veronica Miles 27.06.2019 - 11:34:

Why are some comments in a different language, I can't understand it?

DROPS Design 28.06.2019 kl. 12:56:

Dear Veronica, because the site is available in 17 langauges, and people from around the workd have questions in their own language. We try and reply every question on the language we received it. Happy Crafting!

Manuela 24.03.2019 - 08:52:

Buongiorno vorreri chiarimeneti su come sviluppare la parte "Lavorare il diagramma A.1." non riesco a seguire la spiegazione, per esempio questa parte "Lavorare: diagramma A.1b, diagramma A.1c, diagramma A.1b in tutto 3 volte in larghezza" cosa significa? Potete per favore essere più chiari su tutta questa parte di schema, sono bloccata con il lavoro. Grazie.

DROPS Design 24.03.2019 kl. 13:07:

Buongiorno Manuela. Deve lavorare come segue:diagramma A.1b, A.1c, lavora 3 volte il diagramma A.1b, A.1d, lavora 3 volte A.1b, A.1c, lavora 2 volte A.1b, diagramma A.1c, lavora 3 volte A.1b, A.1d, lavora 3 volte A.1b, A.1c, A.1b. Buon lavoro!

Elizabeth Burton 04.01.2019 - 15:58:

I'm not very good is at reading diagrams; is this pattern actually written out anywhere? I go past a lot of the pieces because if the diagram only directions. It is an absolutely beautiful poncho. Thank you so much.

DROPS Design 07.01.2019 kl. 08:09:

Dear Mrs Burton, there is only diagrams to this pattern - each symbol represents 1 st/group of st - see diagram key. Start reading diagrams on the bottom corner on the right side (the row after the star) from the right towards the left on every row. You are welcome to request help from the store where you bought the y arn for any individual assistance reading diagrams. Happy crocheting!

Mona Olsson 29.07.2018 - 12:12:

Hej, Jag undrar var man lägger in de ökade maskorna (som ej syns i diagram A1)? Ska man virka fler omgångar av A1b mellan A1c och A1d eller ska de ökas på axeln? Jag virkar stl S/M och har gjort ökningarna vid pil 2 men är osäker på hur jag kommer vidare. Mvh Mona

Doreen 27.07.2018 - 23:29:

I have made the starting chain and 24 groups of 5-double crochets plus the starting two double crochets and the chain three. I am confused about why there is this group of two double crochets and a chain three. Also, on the next round, I can see how to make A.1c and A.1b go over the starting groups of 5-double crochet; however, I do not understand how to do the first row of A.1d in the two spots where it is required. I don't see double crochet by itself in the starting row.

DROPS Design 31.07.2018 kl. 08:32:

Dear Doreen, A.1b is worked over 6 dc, A.1C over 6 dc, then you work A.1d over 1 dc (= 1 sc, 2 ch, 1 dc, 2 ch, 1 dc, 2 ch, 1 sc in the same dc). Happy crocheting!

Silvia Hirsch 24.06.2018 - 11:50:

In der ersten Reihe sind 5 Stäbchen angegeben. Im Diagramm sind jeweils 6er Blöcke angegeben. D.h. Ich häkle eine zweite Reihe mit Stäbchen. Richtig? Danke!

DROPS Design 25.06.2018 kl. 08:32:

Liebe Frau Hirsch, bei der 1. Reihe werden regelmäßig Lm übersprungen, damit diese Reihe nicht zu eng wird. Wenn Sie dann A.1 häkeln, wie gezeigt und erklärt häkeln: A.1b und A.1C werden über 6 Stb gehäkelt und A.1d wird über 1 Stb gehäkelt - siehe Stern-Symbol unter Diagramtext. Viel Spaß beim stricken!

Tanja Bruines 14.06.2018 - 03:32:

Kunnen de haakpatronen in zijn geheel weergegeven worden? ik kan er nu geen wijs uit

DROPS Design 15.06.2018 kl. 15:39:

Dag Tanja, Vanwege de beperkte ruimte op de pagina is het helaas niet mogelijk om de telpatronen in zijn geheel weer te geven. Je kunt altijd vragen stellen hier op het forum of in de winkel waar je het garen hebt gekocht, als je ergens niet uitkomt.

Kommentér oppskrift DROPS 191-11